favicon-96x96

Sonar ردیاب آوایی

تاریخ انتشار: 19 مهر 1399 ساعت 10:31 تاریخ آپدیت: 19 مهر 1399 ساعت 10:31
Sonar ردیاب آوایی

ردیاب آوایی

سونار تکنیکی است که از صدا برای پیمایش ، برقراری ارتباط یا ردیابی سایر شناورها و مشاهده مسافت و سرعت اجسام زیر آب استفاده می کند. فرکانس های صوتی مورد استفاده از بسیار کم (مادون صوت) تا بسیار زیاد (اولتراسونیک) متفاوت است. کلمه "سونار" همچنین تجهیزات مورد استفاده برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات صوتی را توصیف می کند. Sonar در صدابرداری عمق ، ماهی یابی ، نقشه برداری کف کف ، ناوبری داپلر و سیستم های مکان یابی صوتی برای غواصان استفاده می شود. اصطلاح مطالعه علمی صدای زیر آب ، هیدروآکوستیک است.

سه نوع فناوری به عنوان "سونار" دسته بندی می شوند:

 

سونار غیرفعال از سنسورهای دریافت برای گوش دادن و تجزیه و تحلیل صدای تولید شده توسط عروق استفاده می کند

سونار فعال از یک پروژکتور صوتی برای انتشار پالس های صدا و یک گیرنده استفاده می کند که پژواک ها را برای یافتن دامنه ، تحمل و حرکت نسبی تشخیص می دهد.

سیستم های ارتباطی صوتی از یک پروژکتور و گیرنده در دو انتهای مسیر صوتی استفاده می کنند

سونار ابتدا به عنوان ابزاری برای شناسایی کوههای یخ پیشنهاد شد ، اما علاقه دولت و بودجه سیستم های سونار به سرانجام نرسید تا اینکه جنگ جهانی اول تهدیدات ناشی از جنگ زیردریایی را برجسته کرد. نوآوری های فن آوری مدرن شامل سونار اسکن سریع و اسکن کناری ، صدای اکو (یا آشکارساز عمق) و سونار اسکن بخش الکترونیکی درون پالس (یا WPESS) است. مصارف نظامی سونار شامل سیستم هایی است که در اژدرهای صوتی خانگی ، مین های صوتی و مین یابی استفاده می شود.


ثبت نظر