favicon-96x96

بهترین ناوهای جنگی آمریکا

تاریخ انتشار: 07 آذر 1400 ساعت 11:54 تاریخ آپدیت: 07 آذر 1400 ساعت 11:55
بهترین ناوهای جنگی آمریکا

بهترین ناو آمریکا

بهترین ناو آمریکا: امروزه ناوهای جنگی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای نظامی و دفاعی و جنگی برای بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا به حساب می‌آیند. حتماً تا کنون بارها اخبار مربوط به ناوهای جنگی و ناوشکن‌ها را در تلویزیون یا رادیو یا در فضای مجازی شنیده و خوانده باشید. ناوهای جنگی از اولین نسخه‌های خود تا به نسخه‌های پیشرفته امروزی سبب قدرت نمایی بسیاری از کشورها بوده‌اند و هستند. این نوع از کشتی‌ها دارای بدنه بسیار بزرگ‌تر و مقاوم‌تر بوده و برای اهداف دفاعی، جنگی و به ‌طور کلی، برای مقاصد نظامی به کار برده می‌شوند.

داشتن نیروی نظامی قوی برای اغلب کشورها، یک رکن اساسی و مهم به شمار می‌رود زیرا این کشورها معتقدند می‌توانند به وسیله انواع تجهیزات پیشرفته جنگی مانند ناوها و ناوشکن‌ها، باعث بازدارندگی شده و امنیت خود را به مراتب افزایش دهیم. ما نیز در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با ناوها و انواع آن ارائه دهیم و همچنین بیشتر در ارتباط با بهترین ناو آمریکا صحبت کنیم. بنابراین اگر شما نیز به چنین مقالاتی علاقمند هستید، پس لطفاً تا پایان این متن، ما را همراهی کنید.

 

بهترین ناو آمریکا

 
ناو جنگی چیست؟

به صورت کلی ناو جنگی به نوعی از کشتی‌ها گفته می‌شود که دارای اندازه و جثه بزرگ بوده و حدوداً از سال‌های پایانی قرن نوزدهم تا پایان جنگ‌های سرد مورد استفاده واقع شده‌اند. اگر بخواهیم معنی ناو را در لغت‌نامه بررسی کنیم، در لغت نامه اوستا، ناو به معنی روان شدن و جاری شدن و همچنین دویدن است و به خاطر این که این کشتی‌ها نیز داخل آب جاری و روان می‌شوند، نام ناو را به آن‌ها اختصاص داده¬اند.

نکته جالب توجه این است که نخستین نوع از ناوهای جنگی برای اهداف و مأموریت‌های تکی یا انفرادی و یا به دلیل حفاظت از ناوگان‌های دریایی دیگر مربوط به آن کشور مورد استفاده واقع می‌شدند. اما در طول سالیان گذشته، نقش و وظیفه و کارکرد این کشتی‌ها و ناوها به طور کلی تعویض شده است.

از لحاظ تاریخی و قدمت، اسم ناو به تمام انواع شناورهایی گفته شده است که می‌توانند بدون نیاز به هیچ کشتی و ناو جنگی دیگری، وظیفه و هدف اصلی خود، مانند حمله به کشتی‌های نظامی و کشتی‌های اقتصادی دشمن را انجام دهند. ناوهای جنگی ممکن است دارای انواع مختلفی باشند که در بخش بعدی به آن‌ها اشاره کرده و تک به تک شرح خواهیم داد.

انواع ناوهای مهم

ناو هواپیمابر

مطابق با نامی که این ناوها به خود گرفته‌اند، وظیفه حمل و نقل و سپس عملیاتی نمودن هواپیماهای ساکن بر روی خود را دارند. این کلاس از شناورها در سال ۱۹۲۰ میلادی توسط کشور انگلستان توسعه یافته و به سرعت عمومی شدند. وزنی که برای این ناو در نظر می‌گیرند، ۲۵ هزار تا ۱۱۰ هزار تن است.

شناورهای آبی خاکی

یکی دیگر از بهترین ناوهای جنگی دنیا، شناورهای آبی خاکی هستند. این نوع شناورها دارای قابلیت پیاده کردن خودروهای آبی خاکی در وسط دریا را دارند. بنابراین یا در قسمت جلویی و یا در قسمت عقبی خود واجد یک در هستند و این در اجازه باز شدن و ورود خودرو آبی خاکی را به این شناور می‌دهد. جالب است بدانید غالباً امروزه ناوهای آبی خاکی که ما می‌شناسیم به صورت ناو آبی خاکی بالگردی هستند.

ناوشکن‌ها

ناوشکن‌ها نیز از جمله ناوهای مهم و بزرگ جهان هستند. وزنی که برای ناوشکن در نظر می‌گیرند، بالای ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تن است و امروزه کشورهایی مثل آمریکا، چین و انگلیس بیشترین تولید کنندگان ناوشکن هستند.

بهترین ناو آمریکا

همان‌طور که اطلاع دارید، آمریکا صاحب یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های نظامی قدرتمند دنیا و جهان است. معیارها و دلایل مهمی سبب قدرتمند شدن ارتش کشور ایالات متحده آمریکا شده است. مثلاً می‌توان به داشتن انواع تجهیزات نظامی و جنگی پیشرفته و به روز، استفاده از انواع سلاح‌های مدرن و همچنین تعداد سرباز و نیروی ارتشی زیاد و علاوه بر آن‌ها، چیزی که ما در اینجا نیز بحث می‌کنیم، داشتن ناوهای جنگی قوی و قدرتمند در سطح جهان است.

در ادامه به یک مورد از ناوهای جنگی آمریکا اشاره کرده و آن را کامل توضیح خواهیم داد. این ناوی که ذکر می‌کنیم، به عنوان نامزدی برای بهترین ناو آمریکا است و جالب است بدانید افراد مختلف ناو خاصی را به‌عنوان بهترین ناو آمریکا و قوی‌ترین ناو جنگی جهان انتخاب می‌کنند.

 

بهترین ناوجنگی آمریکا

 

ناو یواس‌اس جرالد آر. فورد

یواس‌اس جرالد آر. فورد (سی وی ان -۷۸) که نام انگلیسی آن USS Gerald R. Ford است، نام یکی از ناوهای هواپیمابر نیروی ارتش آمریکایی است. نیروی دریایی کشور ایالات متحده آمریکا، این ناو هواپیمابر را در روز ۳۱ می سال ۲۰۱۷ میلادی دریافت کرد و در ۲۲ جولای سال 2017 میلادی با حضور رئیس جمهور وقت، دونالد ترامپ، آن را به آب انداخت. عده‌ای این ناو را بهترین ناو آمریکا می‌دانند. این افراد اعتقاد بر این دارند که بهترین ناو آمریکا بایستی در کل دنیا همانندی نداشته باشد.

قیمت این ناو جنگی که تقریباً گران‌قیمت‌ترین ناو هواپیمابر جهان و دنیا لقب گرفته است، حدوداً ۱۳ (سیزده) میلیارد دلار برآورد شده است. این ناو جنگی، پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین کشتی جهان و همان طور که اشاره شد، در دید بعضی‌ها بهترین ناو آمریکا لقب گرفته است. فرایند ساخت آن از سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد و قرار بود تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی با هزینه ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کامل شود. نیروی دریایی آمریکا علت اصلی دیرکرد در تولید و ساخت این ناو جنگی قدرتمند را فناوری و سامانه‌های پیشرفته این کشتی با عنوان منجنیق الکترومغناطیسی بیان کرد. این منجنیق الکترومغناطیس به منظور برخاستن جت‌های جنگنده و پهپادها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ناو جنگی آمریکایی

 

ویژگی‌های ناو یواس‌اس جرالد آر. فورد

این ناو دارای یک دستگیر دنده مناسب است و منظور از آن، سیستم مکانیکی است که بر روی عرشه ناو یا کشتی قرار گرفته است و باعث کاهش قابل ملاحظه سرعت هواپیما می‌گردد. ناو یواس¬اس دارای نگه دارنده‌های کابل بریر کاملاً پیشرفته است که شاید در موارد بسیار کمی از ناوها دیده شده و گزارش شود. اتوماسیون موجود در این ناو بسیار عامل و مزیت مهمی برای کشتی شده است زیرا که سبب کاهش خدمه مورد نیاز گشته است.

سیستم موشکی Sea Sparrow قرار داده شده در ناو یواس‌اس جرالد آر. فورد کاملاً به‌روزرسانی گشته و یک پتانسیل قدرتمند برای کشتی به حساب می‌آید. سیستم الکترومغناطیسی مخصوص پرتاب هواپیما که در این بهترین ناو آمریکا دیده می¬شود، جایگزین سیستم پرتاب با پیستون بخار آب در انواع ناوهای جنگی دیگر شده است.
برای بهترین ناو جنگی آمریکا یا همان ناو یواس‌اس جرالد آر. فورد، طراحی رآکتور هسته‌ای جدید و به روز شده‌ای صورت گرفته که نام آن رآکتور A1B (به منظور تولید برق بیشتر) است. طراحی بدنه کشت به صورت استیلث است که برای افزایش رادار گریزی استفاده شده است. ناوهای مربوط این کلاس می‌توانند تا به تعداد ۹۰ فروند از انواع هواپیما و بالگردها را بر روی خود حمل کنند.

سیستم الکترومغناطیسی پرتاب جنگنده در بهترین ناو آمریکا

همان طور که قبلاً نیز اشاره شد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در ناو یواس‌اس جرالد آر. فورد (بهترین ناو آمریکا) به کار برده شده است، سیستم الکترومغناطیس پرتاب جنگنده است. این سیستم که به وسیله نیرویی دریایی کشور ایالات متحده آمریکا، هم اکنون در حال توسعه است، یک سیستم پرتاب هواپیما با استفاده از یک موتور الکترومغناطیس از سطح عرشه کشتی است. همانطور که اشاره شد این سیستم، جایگزین سیستم قدیمی پیستون بخار آب می¬شود و مدل جدید در حال توسعه، به مراتب شتاب بیشتری را به هواپیمای در حال بلند شدن می‌دهد.

 

سیستم الکترومغناطیسی پرتاب جنگنده در بهترین ناو آمریکا

 

از بیشترین مزایای دیگر مربوط به این سیستم می‌توان به کاهش هزینه‌ها، آسان‌تر بودن نگهداری و حمل و نقل، قابیلت پرتاب انواع هواپیماهای سبک و سنگین¬تر، دارا بودن وزن بسیار کمتر، عدم اشغال فضای زیاد و نبود هیچ‌گونه نیازی به آب شیرین به منظور کار سیستم اشاره کرد. در کل، نسبت به نمونه پیستونی بخار (نسخه قدیمی)، هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

این سیستم مذکور با استفاده از یک موتور القایی و همچنین با استفاده از جریان میدان مغناطیسی جدیدی را ایجاد و تولید می‌نماید و از چهار عنصر اصلی تشکیل گشته است. موتورهای القایی دارای یک ردیف پر از سیم پیچ‌های استاتور هستند که قادرند تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت به هواپیما سرعت ‌دهند. این موتور القایی به انرژی الکتریکی زیادی در مدت زمان چند ثانیه نیاز دارد که از این رو، هر روتور، قابلیت ذخیره‌سازی ۱۰۰ مگا ژول را دارد و می‌تواند در مدت زمان کم تر از یک دقیقه یا ۴۵ ثانیه مجدداً شارژ شود. لازم به ذکر است که این سیستم در ابتدا بر روی سطح زمین و همچنین در سال ۲۰۱۰ میلادی آزمایش شد.

جمع بندی

در این مقاله سعی بر این شد که اطلاعاتی کلی و مفید در رابطه با تعریف ناوهای جنگی و همچنین انواع ناوها و ناوشکن‌ها را ارائه دهیم. در این متن و مقاله، در رابطه با بهترین ناو آمریکا صحبت کردیم و اشاره کردیم که طبق بررسی‌هایی که انجام داده بودیم، ناو یواس‌اس جرالد آر. فورد، به عنوان بهترین ناو آمریکا تعیین شده است. ما نیز توضیحات مربوط به آن را خدمتتان ارائه دادیم. این ناو، قدرتمندترین و گرانبها ترین ناو جنگی آمریکا و حتی جهان است. همانطور که اشاره شد، یکی از ویژگی‌های مهمی که در این ناو جنگی به کار رفته است، وجود سیستم الکترومغناطیسی پرتاب جنگنده (هواپیما) است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که افراد و سازمان های نظرسنجی مختلف برای تعیین بهترین ناو جهان مخصوصاً بهترین ناو آمریکا، از معیارهای مختلف، از قبیل سرعت حرکت، قدرت حمل و نقل و موارد دیگر استفاده می‌کنند. بنابراین ما نیز علت اینکه ناو یواس‌اس جرالد آر. فورد را به عنوان بهترین ناو آمریکا انتخاب نموده و توضیح دادیم، بررسی‌هایی بود که از طریق منابع مختلف انجام داده‌ایم.

 


نظرات
جمال الدین کریمی

15 آبان 1402

عالی عالی دست همگی درد نکنه وخسته نباشید ویا علی

امیر محمد

22 آذر 1402

اشتباهه فورد ناوجنگی نیست ناوهواپیمابر هست و ناوهای هواپیمابر جزو سلاح های جنگی به حساب نمیاد


ثبت نظر