favicon-96x96

کشتی حمل قیر فله

تاریخ انتشار: 28 فروردین 1403 ساعت 17:22 تاریخ آپدیت: 10 اردیبهشت 1403 ساعت 11:25
کشتی حمل قیر فله

 

حمل بار فله یکی از اشکال حمل‌ونقل انبوه است که طی آن، مقادیر زیادی از کالا بدون بسته‌بندی در کشتی‌های مخصوص بارگیری می‌شوند. حمل و نقل فله به ویژه از طریق دریا و کشتی های فله بر به معنای صرفه‌جویی در هزینه است و با استفاده از تعداد کمتری ورق فولادی، کیسه‌های پلاستیکی و چوب، در نجات محیط زیست ما تأثیرگذار می‌باشد، به همین جهت آمار این نوع حمل و نقل در حال افزایش است. کشتی های حمل قیر فله منحصراً برای حمل و نقل قیر طراحی شده‌اند.
برای بارگیری و تخلیه اینگونه کشتی ها در بنادر مبداء و مقصد می بایست تأسیساتی همچون مخازن، خطوط لوله و ایستگاه های پمپاژ تعبیه شود تا با استفاده از این تأسیسات فرآیند بارگیری و تخلیه با دقت و سرعت انجام گردد. معمولا حداقل ظرفیت کشتی حمل قیر فله1000 تن است که می‌تواند تا 50،000 تن هم افزایش پیدا کند.

کشتی حمل قیر

از آنجایی که جهان بی وقفه در تلاش برای ساخت و نوسازی زیرساخت های شهری و بین شهری پیش می رود، تقاضا برای قیر روز افزون است. کشتی های حمل قیر فله نقشی اساسی در تضمین عرضه بی وقفه این منبع ضروری به بخش های ساخت و ساز در سراسر جهان دارند. کارایی، قابلیت اطمینان و سازگاری آنها با روندهای صنعتی در حال تحول، آنها را در حوزه حمل و نقل قیر در حال تغییر ضروری می کند. همانطور که صنعت به جلو گام بر می دارد، می توانیم نوآوری های بیشتری را در طراحی کشتی و شیوه های پایداری پیش بینی کنیم که به آینده ای قوی تر و آگاهانه تر برای حمل و نقل قیر کمک می کند.

کشتی حمل قیر فله (Bitumen Carrier) نوعی کشتی است که برای حمل و نقل بار قیر فله و در موارد ضروری سایر محموله ها مانند مشتقات نفتی با غلظتی نزدیک به قیر ، طراحی و ساخته می‌شود. این نوع کشتی به دلیل قابلیت حمل بارهای فله ، به عنوان یکی از متداول‌ترین وسایل حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود.

کشتی حمل قیر فله

حمل با کشتی حمل قیر فله

تقاضای جهانی برای قیر اتمام ناپذیر است، که ناشی از افزایش تلاش‌های زیرساختی، شهرنشینی و سرمایه‌گذاری‌های ساخت جاده است. از آنجایی که کشورها برای تقویت شبکه‌های حمل‌ونقل و تقویت زیرساخت‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، قیر نقش مهمی را ایفا می‌کند. این تقاضای فزاینده به طور طبیعی ضرورت بیشتری برای راه حل های حمل و نقل قابل اعتماد و کارآمد ایجاد می کند.

در قلمرو پویای صنعت کشتیرانی ، نیاز به راه‌حل‌های حمل‌ونقل کارآمد و قابل اعتماد به شدت افزایش می‌یابد. قیر، جزء ضروری در ساخت جاده‌ها و زیرساخت‌ها، نیازمند کشتی‌های حمل قیر تخصصی است تا از تحویل امن و به‌موقع آن به مقاصد سراسر جهان اطمینان حاصل کنند.

در ایران، به منظور حمل با کشتی حمل قیر فله و صادرات قیر فله، بندر خلیج فارس با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب برای نگهداری فرآورده های نفتی با هدف افزایش سهم ایران از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات و ترانزیت محموله های تجاری در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به تجهیزات بروز و تخصصی مجهز شده و در حال فعالیت است. بنزین، قیر، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن ها از جمله فرآورده های نفتی است که عملیات تخلیه و بارگیری آنها در این بندر انجام می شود.
بندر خلیج فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و به دلیل موقعیت راهبردی آن، قرار گیری در مسیر ترانزیتی راهگذر شمال- جنوب و همچنین همجواری با پالایشگاه ها و صنایع بزرگ منطقه، مهم ترین بندر نفتی زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی برای حمل با کشتی انواع فراورده های نفتی و قیر فله محسوب می شود.

 

کشتی فله بر قیر

قیر معمولاً به صورت فله ای برای بهینه سازی هزینه و اثربخشی عملیاتی حمل می شود. کشتی های حمل قیر فله نشان دهنده توسعه صنعت دریایی و طراحی دقیق برای رسیدگی به ویژگی های منحصر به فرد این ماده چسبناک هستند. آنها دارای سیستم های گرمایشی تخصصی هستند که به دقت دما و ویسکوزیته قیر را در طول حمل و نقل حفظ می کنند و رسیدن آن را در شرایط بکر تضمین می کنند. عوامل متعددی باعث افزایش تقاضا برای کشتی های حمل قیر فله می شود:

  • توسعه ‌های زیرساختی: توسعه زیرساخت‌های مدرن شهری و کشوری ، از جمله ساخت جاده‌ها، فرودگاه‌ها و پروژه‌های احیای شهری، نیاز به مقادیر زیادی قیر را مطالبه می کند.
  • شبکه تجارت جهانی: قیر اغلب از گوشه و کنار جهان تهیه می شود تا شرایط کیفیت و درجه خاصی را برآورده کند. این امر استفاده از کشتی های حجیم را برای حمل و نقل بدون نقص در سراسر اقیانوس ها و قاره های وسیع ضروری می کند.
  • حفظ کیفیت: در ساخت و ساز، کیفیت قیر از اهمیت بالایی برخوردار است. استقرار کشتی های حمل قیر فله به عنوان یک پیشتاز عمل می کند، یکپارچگی و کیفیت محصول را در طول حمل و نقل حفظ می کند و تضمین می کند که در هنگام تحویل با معیارهای صنعت سختگیرانه مطابقت دارد.
  • تداوم و پایداری زنجیره تامین قیر: کشتی های حمل قیر فله نقش مهمی در حفظ یک زنجیره تامین قابل اعتماد و کارآمد برای این منبع حیاتی دارند و در نتیجه هزینه های حمل و نقل و زمان بندی تحویل را محدود می کنند.

کشتی فله بر قیر

 

 

بزرگترین کشتی حمل قیر

توجه به این نکته مهم است که اندازه و ظرفیت کشتی های حمل قیر فله می‌تواند بر اساس مقررات خاص، مسیرهای حمل و نقل و زیرساخت‌های موجود در بنادر بارگیری و تخلیه متفاوت باشد. در نتیجه، کشتی ها در اندازه های مختلف برای برآوردن نیازهای حمل و نقل قیر به طور موثر و اقتصادی تولید می شوند. اندازه کشتی مناسب با توجه به حجم قیر مورد نیاز برای یک پروژه خاص یا مسافتی که برای رسیدن به مقصد باید طی کند تعیین می شود.

در حال حاضر، بزرگترین كشتي نفتكش ویژه حمل قیر در ایران "ماروني" است که با حدود 183 متر طول و بيش از 31 متر عرض، داراي پرچم ثبتي كشور پاناما بوده و 25هزار و 738 تن ظرفيت دارد كه در اسكله هاي 56 و 57 بندر خليج فارس پهلو گرفته است.

 

اجاره کشتی حمل قیر فله

حمل بار با کشتی فله مزایا و معایب خاص خود را دارد. به همین منظور، برای انتخاب روش مناسب جهت انتقال کالاهای صادراتی خود باید دقت داشته باشید که در فرآیند انتقال کالاهایتان آسیب نبینند. اگر محموله شما قیر می باشد، به دلیل شرایط خاص نگهداری و حمل آن، اجاره کشتی ویژه حمل قیر فله که شرایط نکات نگهداری و جابجایی آن را طبق استاندارهای جهانی رعایت می کند، حائز اهمیت است.

شرکت کشتیداران با تکیه بر سالها تجربه در امر حمل دریایی و حمل و نقل بین المللی، آماده ارائه مشاوره رایگان بوده و پلی است میان تاجرین و ارائه کنندگان خدمات دریایی برای تمامی خدمات حمل بار دریایی از بنادر مختلف ایران به کشورهای دیگر و بالعکس.

با ثبت سفارش در سایت کشتی داران می توانید بسیاری از تجهیزات دریایی و انواع کشتی های فله بر را به فروش یا اجاره برسانید و با معتبرترین کارفرماهای خدمات دریایی همکاری نمایید.

 

هزینه کشتی حمل قیر فله

قیمت قیر فله و هزینه اجاره کشتی حمل قیر فله تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ظرفیت حجمی، مدت زمان بارگیری و نوسانات مبادله است. برای توضیح بیشتر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی خرید و حمل قیر فله، اینگونه می توان گفت که کشتی های فله معمولاً می توانند سه تا سی هزار تن قیر مایع حمل کنند، اما به طور کلی کشتی کوچکی که ظرفیت آن سه هزار تن است و بزرگتر که سی هزار تن است را می توان بین 24 تا 96 ساعت بارگیری کرد. یعنی 1 تا 4 روز. پس هرچه حجم درخواستی قیر فله بیشتر باشد زمان بارگیری، میزان ساعت کاری پرسنل و هزینه های جانبی بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر هزینه انتقال قیر از پالایشگاه به بندر مجهز به تجهیزات بارگیری و تخلیه محموله قیر فله برای تحویل به کشتی حمل قیر، با توجه به مسافت و دستمزد ساعتی کارگران می تواند متفاوت باشد.

ولی به طور کلی می توان ادعا کرد که حمل و نقل دریایی قیر فله اقتصادی ترین روش صادرات قیر برای پروژه های متوسط و بزرگ می باشد. این نوع بسته بندی نسبت به سایرین ارزانتر بوده و هزینه حمل و نقل مناسبی نیز دارد.

 

مزایای قیر فله

برخی از مزایای قیر فله به شرح زیر است:

  1. هزینه: قیر فله در جامبو بگ یا بشکه بسته بندی نمی شود، بنابراین هزینه بسته بندی و بازکردن ندارد. برای توضیح بیشتر می توان گفت که قیر فله مستقیماً از پالایشگاه به انبار منتقل می شود و سپس با کشتی فله بر قیر به انبار مقصد منتقل می شود و در نهایت به پروژه تحویل داده می شود، بنابراین یکی از مزایای خرید قیر فله این است که هیچ هزینه ای برای بسته بندی ندارد.
  2. مدت زمان بارگذاری: مزیت دوم این است که از آنجایی که قیر فله بسته بندی ندارد، مدت زمان بارگیری کمتر از شرایط بسته بندی است. بنابراین محموله می تواند به سرعت به مقصد برسد.
  3. تجهیزات: مزیت دیگر این است که از آنجایی که قیر فله بسته بندی نمی شود، نیازی به روش های مختلف ذوب مانند آبگیری ندارد تا بتواند بدون عملیات اضافی به پروژه تحویل دهد. این ماده برای ذوب شدن به تجهیزات خاصی نیاز ندارد.

 

ظرفیت کشتی حمل قیر فله

اندازه یک کشتی فله بر قیر بسته به نیازهای خاص و ظرفیت محموله می تواند متفاوت باشد. این مخازن به گونه ای طراحی شده اند که قیر 60/70 را در مقادیر زیاد به طور کارآمد و ایمن حمل می کنند. به طور کلی، کشتی‌های حمل قیر فله می‌توانند در اندازه‌های مختلف از بارج یا تانکر کوچک تا کشتی‌های بزرگ‌تر مانند تانکرهای نفت یا حمل آسفالت متغیر باشند.

متداول ترین اندازه شناورها در محدوده 1000 تا 40000 تن وزن مرده (DWT) قرار دارد. تناژ وزن مرده به حداکثر وزنی که یک کشتی می تواند حمل کند، شامل محموله، سوخت، خدمه و آذوقه اشاره دارد.

کشتی فله بر قیر کوچک

کشتی های کوچکتر با ظرفیت حدود 1000 تا 10000 DWT معمولاً برای حمل و نقل منطقه ای یا ساحلی قیر 80/100 استفاده می شوند. آنها برای تامین بازارهای محلی یا پروژه های ساختمانی کوچکتر مناسب هستند.

کشتی حمل قیر فله بزرگ

از سوی دیگر، کشتی های حمل قیر بزرگتر با ظرفیت های بین 20000 تا 40000 DWT برای محموله های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند و مسافت های طولانی تری را بین کشورها یا قاره ها پوشش می دهند. این کشتی های بزرگتر برای حمل و نقل در مقیاس جهانی مقرون به صرفه تر هستند.

 

 


نظرات
حمزه غلامی

08 اردیبهشت 1403

سلام مهندس جان قیر 60/70صادراتی جامبوبک خواستی fob بندر دارم آماده بارگیری . قیمت 319دلار
پرداخت بعد از بارگیری کانتینر و sts
در صورت تمایل با این شماره تماس بگیرید
09193135802 غلامی


ثبت نظر