favicon-96x96

اهمیت کشتی کانتینربر در حمل و نقل دریایی

تاریخ انتشار: 27 آذر 1400 ساعت 15:27 تاریخ آپدیت: 27 آذر 1400 ساعت 15:28
اهمیت کشتی کانتینربر در حمل و نقل دریایی

کشتی کانتینربر

در همین ابتدای کار ابتدا اجازه دهید سوالی از شما بپرسیم اینکه آیا می دانستید که حدود 90 درصد از محموله های جهان توسط کشتی ها (کشتی کانتینربر) جابه جا می شود؟ جای تعجب نیست که برای گنجاندن چنین حجم وسیعی از کالاها، انواع مختلفی از کانتینرهای حمل و نقل در گردش هستند که هر کدام برای اهداف متفاوتی استفاده می شوند.
در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با یکی از شناورهای دریایی آشنا کنیم. پس اگر شما نیز کنجکاو هستید که بدانید این کشتی ها چه انواعی دارند و قیمت (قیمت کشتی کانتینربر) آنان چقدر است تا آخر این مقاله ما را دنبال کنید.

کشتی کانتینربر

همانطور که از نام آن پیداست، یک کشتی که به طور خاص برای نگهداری مقادیر زیادی محموله فشرده در انواع مختلف کانتینر ساخته شده است، کشتی کانتینربر (کشتی) نامیده می شود. فرآیندی که محموله در کانتینرهای مخصوص ارسال می شود را اغلب به نام کانتینرسازی شناخته می شود.

 

کشتی کانتینری

یکی از قوی ترین روش های حمل کالا توسط کشتی های کانتینری انجام می شود. این کشتی‌ ها انتقال مقادیر بسیار زیاد محموله را در یک زمان مشخص امکان‌پذیر کرده ‌اند و تجارت جهانی را به طرز مؤثری تغییر داده‌ اند.

کشتی های کانتینری، کشتی های باری هستند که می توانند محموله های مختلف در حجم های متفاوت را جا به جا کنند. در دنیای امروزی، کشتی‌ های کانتینری حدود 90 درصد محموله ‌های غیر فله (non-bulk) جهان را حمل می‌کنند. یکی از اصلی ترین راه های حمل کالاهای آماده در سراسر جهان از طریق کشتی های کانتینری است. این کانتینرها دارای اندازه استاندارد هستند تا به راحتی به انواع حمل و نقل منتقل شوند. هر جسمی را می توان با یک کانتینر حمل کرد.

به دلیل افزایش تقاضا در بازار، افزایش ظرفیت حمل بار، افزایش راندمان عملیاتی و بهبود فرآیندهای زیست محیطی و بهره برداری از یک کشتی کانتینری در خدمات لاینر، شناورهای کانتینری به طور مداوم بزرگ و بزرگتر شده اند. ظرفیت حمل کانتینر کشتی‌ های کانتینری امروزه در مقایسه با سال 1968 بیش از 1200% افزایش یافته است. کشتی های کانتینربر در طول زمان از نظر فناوری پیشرفته ‌تر و مصرف سوخت بهینه ‌تری پیدا کرده اند.

تاریخچه کشتی کانتینربر

شروع حمل و نقل کانتینری یکی از قابل توجه ترین پیشرفت ها در صنعت حمل و نقل دریایی است. کشتی‌های کانتینری، نوعی کشتی باری، انقلابی در شیوه حمل و نقل محموله‌ها در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند و با ارائه تضمین ایمنی و امنیت محموله‌های باری حمل‌شده از این طریق، انقلابی را به وجود آورده‌اند. برخی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل امروزی عمدتاً با محموله های کانتینری سروکار دارند.

اولین مدل‌های کشتی‌ های کانتینری در اوایل دهه 1950 عرضه شدند و عمدتا برای حمل واگن های باری کالا طراحی شدند. با استفاده از سیستم های جرثقیل و سیستم های سطح شیب دار (ramp)، می توان این واگن های باری را از کشتی ها بارگیری و تخلیه کرد.

در طول سال‌ها، پیشرفت فن‌آوری روش ‌های نسبتاً عملی‌ تری را امکان‌پذیر کرده است، اگرچه سیستم ‌های جرثقیل هنوز نقش عمده‌ای در عملیات بارگیری و تخلیه کانتینرها از انبار کشتی‌ ها دارند. برای محکم کردن کانتینرها در محل خود، از سیستم های تخصصی و جابجایی محموله استفاده می شود.

به طور کلی کشتی های کانتینربری به گونه ای طراحی شده اند که بار های مختلف را تا جای ممکن در خود جای دهند و آنان را جا به جا کنند. ظرفیت نگهداری بار کشتی‌ های کانتینری بر حسب واحدهای معادل بیست فوت یا TEU اندازه‌گیری می ‌شود که بزرگترین کشتی ‌های کانتینری بیش از 15000 تا 16000 TEU را حمل می‌ کنند. به خاطر ظرفیت بالایی که این نوع کشتی ها حمل می کنند، کشتی های کانتینربری به بزرگترین کشتی های جهان تبدیل شده اند.

 

تاریخچه کشتی کانتینربر

انواع کشتی کانتینربر

به خاطر اینکه کشتی ها ظرفیت و کانتینر های مختلفی را می توانند جابه جا کنند، پس به انواع مختلفی نیز تقسیم می شوند ما می توانیم اندازه و حجم این نوع کشتی ها را به نسل های مختلف طبقه بندی کنیم که به نسل های توسعه کشتی کانتینربر معروف هستند. اغلب به مراحلی که انواع کشتی کانتینربر طی کرده اند را نسل توسعه می گویند که این نسل ها شامل موارد زیر می شوند:

  • نسل اول - 1956 تا 1970
  • نسل دوم - 1970 تا 1980
  • نسل سوم - 1980 تا 1988
  • نسل چهارم - 1988 تا 2000
  • نسل پنجم - 2000 تا 2005
  • نسل ششم - 2006 تا به امروز

بعد از آشنایی با نسل ها بهتر است کمی در رابطه با انواع کشتی هایی که در جهان هستند آشنا شویم که عبارتند از:

کشتی LoLo

کشتی ‌های بلند کردن/بارگیری (Lift-on/Load-off) کشتی‌ های کانتینری Geared هستند که می ‌توانند محموله را با استفاده از جرثقیل خود کشتی بارگیری و تخلیه کنند. این نوع کشتی ها قابلیت کار بدون جرثقیل بندری را دارند و می توانند عملیات بار را بدون کمک انجام دهند.

کشتی های کانتینری ROCON

ROCON ها شناورهای رو-رو (ro-ro) هستند که کانتینرها را نیز حمل می کنند. ترتیبات به گونه ای است که کانتینرها ممکن است بر روی عرشه بارگیری شوند یا محل نگهداری جداگانه مخصوص برای بارگیری کانتینرها وجود داشته باشد.

اندازه کشتی کانتینربر

برخی از اصلی ترین انواع کشتی های کانتینری (بزرگترین کشتی کانتینربر) هستند بر اساس اندازه طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

Panamax

کشتی های سایز پاناماکس برای اولین بار در سال 1980 معرفی شدند. این شناورها حدود 4000-5000 TEU بودند. ابعاد آنها به گونه ای بود که می توانستند از کانال پاناما عبور کنند. حداکثر طول آنها 294.1 متر، عرض 32.3 متر و حداکثر پیش نویس 12 متر بود که در مقایسه با ابعاد کانال یکسان بود.

Suezmax

کشتی های Suezmax max size در رابطه با کانال سوئز معرفی شدند. اندازه این کشتی ها تقریباً به اندازه کانال سوئز است. شناورهای Suezmax ظرفیت حمل حدود 12000 TEU دارند، عرض آنها 50 تا 57 متر و آبکشی بین 14.4 تا 16.4 متر است.

 

انواع کشتی کانتینربر

Post- Panamax

شبکه حمل و نقل جدید بدون استفاده از کانال پاناما توسط APL معرفی شد. این نوع "Post-Panamax" را ایجاد کرد. معرفی Regina Mærsk در سال 1996 پیشرفت جدیدی در بازار کشتی های کانتینری با ظرفیت رسمی 6400 TEU ایجاد کرد. در دنیای کنونی، آنها نزدیک به 30 درصد از ناوگان جهان را اشغال کرده اند.
مفهوم ظروف کانتینری سلولی معرفی شد. که در آن راهنماهای سلولی از پایین نگهدارنده تا برخی از طبقات بالای عرشه می‌رفتند. این n هزینه جاری مالکان کشتی را کاهش داد زیرا از مواد lashing برای ایمن سازی کانتینرها استفاده نمی شد، اما سرعت بارگیری و تخلیه را نیز بهبود بخشید و جابجایی کانتینرها را کاهش داد.

Post-Suezmax

این کشتی ‌های کانتینری فوق‌العاده بزرگ با ظرفیت حمل 18000 TEU با عرض حداکثر 60 متر و حداکثر 21 متر است. این شناورها با نام Post Suezmax شناخته می شوند زیرا ابعاد آنها برای عبور کشتی از کانال سوئز بسیار بزرگ است

Post – Malacamax

این اندازه حداکثر پیش نویس مجاز 21 متری تنگه مالاکا را شبیه سازی می کند. برای ورود این شناور به بنادر، مسئولان بندری باید آمادگی لازم را داشته باشند. در حال حاضر تنها دو بندر در جهان برای پذیرش این اندازه کشتی آماده هستند، یعنی سنگاپور و روتردام (Rotterdam). سرعت کشتی کانتینربر کاملا به نوع محموله ای که در حال جابه جایی آن است، بستگی دارد.

خدمات کشتی کانتینربر

کشتی های کانتینری دو نوع خدمت اصلی دارند که شامل:

کشتی فیدر (Feeder)

این کشتی ها برای مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند. اساساً سفرها بیش از 500 نانومتر نیست و فقط در مناطق ساحلی تجارت می کنند. اغلب ظرفیت این گونه کشتی ها از 1500TEU تجاوز نمی کند.

کشتی مادر (Mother)

این نوع کشتی ها در تجارت بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه این کشتی ها بسیار بزرگتر از فیدرها است.

انواع کانتینرها

کانتینرهای ISO که به آنها کانتینرهای چندوجهی نیز گفته می شود برای حمل و نقل کالا استفاده می شود. کانتینرهای ISO برای حمل و نقل با بیش از یک حالت طراحی شده اند:

مانند کامیون و راه آهن، یا راه آهن و کشتی. کانتینرهای باری با استانداردهای تولید کانتینر سازمان بین المللی استاندارد (ISO) مطابقت دارند.

ISO یک سازمان استاندارد بین المللی است که مقر آن در ژنو، سوئیس است. کانتینرهای ISO در چندین پیکربندی استاندارد تولید می شوند. کانتینرهای ISO در اندازه های استاندارد تولید می شوند. عرض استاندارد کانتینر ISO 8 فوت، ارتفاع استاندارد 8 فوت 6 اینچ و 9 فوت 6 اینچ و متداول ترین طول ها 20 فوت و 40 فوت است. استفاده از کانتینر 45 فوتی نیز افزایش چشمگیری داشته است.


نظرات
خلیل قنادی

19 مهر 1402

متن جالبی بود، جهت تدریس مدیریت دارایی فیزیک اعلام آمادگی می نمایم


ثبت نظر