favicon-96x96

کشتی کروز چیست؟ | با کشتی کروز بیشتر آشنا شوید

تاریخ انتشار: 02 مرداد 1400 ساعت 12:49 تاریخ آپدیت: 02 مرداد 1400 ساعت 12:50
کشتی کروز چیست؟ | با کشتی کروز بیشتر آشنا شوید

کشتی های کروز کشتی های مسافربری بزرگی هستند که عمدتا برای تعطیلات استفاده می شوند. برخلاف کشتی های اقیانوس پیما که برای حمل و نقل باربری استفاده می شوند، آنها به طور معمول سفرهای رفت و برگشت به بنادر مختلفی را آغاز می کنند، جایی که مسافران برای انجام مسافرت های تفریحی از ساحلی به ساحلی دیگر می روند و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در "سفرهای دریایی تفریحی " یا "سفر های آبی بدون مقصد خاص" کشتی های تفریحی بدون مراجعه به هیچ یک از بندر های مورد نظر در دریا حرکت کرده و با دیدن جزایر اطراف به تفریح می پردازند و بعد از گذشت دو الی سه شب به مبدا باز می‌گردنند.

کروز چیست؟

تفاوت کشتی های کروز مدرن با ناوشکن های اقیانوس

  • قدرت بدنه
  • سرعت
  • چابکی

 کمتری دارند. با این حال ، آنها امکانات رفاهی به گردشگران را اضافه کرده اند، کشتی های اخیر به عنوان "کانکس های شناور دارای عرشه" توصیف شده اند.

تا دسامبر 2018، در سراسر جهان 314 کشتی کروز فعالیت داشتند که ظرفیت ترکیبی آنها 537،000 هزار‌مسافر بود. سفر‌های دریایی با فروش تقریبی 29.4 میلیارد دلار در سال و تبدیل بیش از 19 میلیون مسافر سالانه در سراسر جهان از سال 2011 به بخش عمده ای از صنعت گردشگری، باعث رونق اقتصادی در سراسر جهان شد. رشد سریع صنعت شاهد آن بود که 9 کشتی جدید ساخته شده پذیرای مشتریانی از آمریکای شمالی هستند که از سال 2001 هر ساله به آنها اضافه می شود وهمچنین سایر خدمات به مشتریان اروپایی خدمات می دهند تا این که Covid-19 همه گیر در سال 2020 کل صنعت را متوقف کرد همچنین کم و بیش اقتصاد کل جهان را تکان داد و ممنوعیت های حرکتی و حمل و نقل ها به بسیاری از کسب ها همچون کسب و های ایرانی متوسل به حمل و نقل دریایی صدمه وارد کرد و بسیاری از آنهارا به مرز ورشکستی کشاند.

ایتالیا که یکی از تمرکزهای سنتی گرند تور(تور زمینی) است ، تجربه پرچمدار سفر دریایی با پرواز پرچم پادشاهی دو سیسیل را دریافت کرد. که در سال 1831 ساخته شد، در اوایل ژوئن 1833 از ناپل حرکت کرد و پیش از آن یک کمپین تبلیغاتی داشت. اشراف ، مقامات و شاهزادگان سلطنتی از سراسر اروپا سوار کشتی کروز شدند که در مدت بیش از سه ماه به مقصد Taormina ، Catania ، Syracuse ، مالت ، Corfu ، Patras ، Delphi ، Zante ، آتن ، Smyrna  و قسطنطنیه رفت و مسافران را با گشت و گذار در سفر خوشحال کرد و تورهای راهنما ، رقص ، داشتن عرشه جذاب و زیبا و مهمانی های داخل کابین مسافری را مهیا کرد. با این حال ، این محدود به اشرافیت اروپا بود و یک کار تجاری نبود، عموم افراد عادی فقط زمزمه آن را به گوش شنیده بودند.

تور دریایی

کروز مسافربری

P&O  اولین بار در سال 1844 خدمات مسافرت با مسافر را با تبلیغات تورهای دریایی به مقاصدی مانند جبل الطارق ، مالت و آتن با قایقرانی از ساوتهمپتون ارائه داد. پیشگام تعطیلات کروز مدرن ، این سفرها اولین نوع آنها بود P&O Cruises قدیمی ترین خط مسافرتی جهان است. این شرکت بعداً سفرهای رفت و برگشت به مقاصدی مانند اسکندریه و قسطنطنیه را معرفی کرد. در نیمه دوم قرن نوزدهم با یک دوره گسترش سریع روبرو شد و کشتی های بزرگتر و مجلل تری را برای خدمت به بازار در حال گسترش پیوسته، سفارش داد. از کشتی های برجسته آن دوره می توان به SS Ravenna ساخته شده در سال 1880 اشاره کرد که اولین کشتی ساخته شده با روبنای فولادی کل و SS Valetta ساخته شده در سال 1889 بود که اولین کشتی بود که از چراغ های برقی استفاده می کرد.

پ.ن: چراغ برقی؛ داشتن نور عرشه در شب و روشنایی کامل برای مسافران.

Prinzessin Victoria Luise  اولین کشتی تفریحی هدفمند بود، که به ثبت جهانی رسید و اولین بودن را به نام خود ثبت نمود.

کشتی مسافری آلمانی آگوستا ویکتوریا از 22 ژانویه تا 22 مارس 1891 در دریای مدیترانه و خاور نزدیک ، با 241 مسافر (از جمله آلبرت بالین و همسرش) ، سفرهای دریایی را به بازار گسترده تر تبدیل کرد. کریستین ویلهلم آلرز روایتی مصور از آن را با عنوان Backschisch (Baksheesh) منتشر کرد.

اولین شناور ساخته شده به طور اختصاصی برای سفرهای لوکس ، پرینزسین ویکتوریا لوئیز از آلمان بود که توسط آلبرت بالین، مدیر کل خط هامبورگ - آمریکا طراحی شده است. کشتی لوکس ساخته شده توسط آلبرت بالین درسال 1900 تکمیل شد.

کروز مسافربری لوکس

عملکرد سفرهای دریایی لوکس (کروز مسافر بری لوکس) به طور مداوم به بازار مستقر تری برای گذرگاه های ماورالنهر منجر شده است. در رقابت برای مسافران، کشتی های اقیانوس پیما - مشهورترین نمونه تایتانیک - تجملاتی از قبیل غذاخوری خوب ، خدمات لوکس و اتاقهای استراحت با جزئیات دقیق تر را به آنها اضافه کرد. امریکا لاین ، اولین کسی بود که کشتی های ماورالنهر خود را در بدترین فصول زمستان اقیانوس اطلس شمالی به کشتی های دریایی طولانی فرستاد. که بعد از آن شرکت های دیگر نیز این کار را انجام دادند. برخی از آنها کشتی های تخصصی ساختند که برای تغییر شکل آسان بین گذرگاه های تابستانی و سفرهای دریایی زمستانی طراحی شده اند.

کروز مسافربری

از کشتی های اقیانوس پیمای لوکس تا سفرهای دریایی مگاشیپ

با ظهور هواپیماهای جت مسافربری بزرگ در دهه 1960 ، مسافران بین قاره ای از کشتی به هواپیمای دیگری که تجارت کشتی اقیانوس پیما را می فرستادند تبدیل به روند نزولی شدند یعنی بیشتر مسافرانی که از کشتی استفاده می کردند هواپیما را جایگزین وسیله مسافرتی خود نمودند. برخی از ویژگی های کشتی های اقیانوس پیمای قدیمی آنها را برای انجام سفرهای دریایی نامناسب کرده است، از جمله مصرف زیاد سوخت ، کشش عمیق جلوگیری از ورود آنها به بنادر کم عمق و کابین ها (اغلب بدون پنجره) که برای بیشترین تعداد مسافران به جای راحتی، به دغدغه بزرگی تبدیل شده است.

بازگشت به عرصه رونق با ملکه الیزابت

ملکه الیزابت 2 پس از ظهورهواپیمای مسافربری جت، به عنوان یک اقیانوس پیما لوکس دوباره به رونق برگشت.

خدمات ناوشکن اقیانوس با هدف مسافران در سال 1986 متوقف شد، به استثنای گذرگاههای ماورالنهر که توسط شرکت حمل و نقل بریتانیایی Cunard Line اداره می شد، و به بازار ویژه افرادی که چند روز در دریا را تحسین می کنند ، می رسید. در تلاش برای تغییر تمرکز بازار از سفر مسافران به سفرهای دریایی با ارزش تفریحی ، کانارد لاین پیشگام خدمات ترانس آتلانتیک کروز لوکس در کشتی اقیانوس پیمای ملکه الیزابت 2 بود. افراد مشهور بین المللی برای انجام کارهای کاباره در داخل کابین ها استخدام شدند و عبور از این تبلیغات به خودی خود به عنوان یک تعطیلات تبلیغ شد و بسیاری از مردم عادی نیز خواستار دیدن همچنین خدماتی بودند.

ملکه الیزابت 2 همچنین "کروز فرست کلس" را که در آن همه مسافران از اسکله و امکانات با کیفیت یکسان دریافت می کنند را افتتاح کرد. با جلب جذابیت سفرهای دریایی لوکس ، در هر دو طرف اقیانوس اطلس ، این بازار جان تازه ای به خود گرفت. مجموعه تلویزیونی 1970 قایق عشق به محبوب شدن این مفهوم به عنوان یک فرصت عاشقانه برای زوجین کمک کرد. کشتی دیگری که این انتقال را انجام داد SS نروژ بود که در اصل کشتی اقیانوس پیمای SS فرانسه بود و بعداً به عنوان اولین "ابر کشتی" کارائیب به وظایف کشتی کروز تبدیل شد.

کشتی کروز

Sovereign of the Seas  اولین "مگاشیپ" بود (در خدمت 1988)

کشتی های تفریحی معاصر ساخته شده در اواخر دهه 1980 و بعد از آن تاریخ ، مانند Sovereign کلاس که رکورد اندازه چندین دهه نگهداری شده توسط نروژ را شکست، ویژگی های اندازه و قدرت را که قبلا برای کشتی های اقیانوس اختصاص داده شده بود ، نشان داد - برخی از آنها گذرگاههای منظم ترانس آتلانتیک را انجام داده اند. کشتی های کلاس Sovereign اولین "مگاشیپ" هایی بودند که برای بازار سفرهای دریایی دسته جمعی ساخته شدند، همچنین آنها اولین سری کشتی های تفریحی بودند که شامل یک دهلیز چند طبقه با آسانسورهای شیشه ای بودند. آنها همچنین دارای یک عرشه بودند که به طور کامل به کابین هایی با بالکن اختصاصی اختصاص داده شده بود به جای کابین های دریایی. سایر خطوط مسافرتی به زودی کشتی هایی با ویژگی های مشابه مانند کلاس Fantasy  را که به کلاس Vista از نوع Panamax منتهی می شود ، به فضا پرتاب کردند که به گونه ای طراحی شده اند که دو سوم اتاقهای اتاق اقیانوس ایوان دارند.

تور دریایی کروز

همانطور که سوئیت های veranda  مخصوصاً برای خطوط سفر دریایی سودآور بودند ، چیزی که در کشتی های اقیانوس پیمای قدیمی وجود نداشت ، کشتی های تفریحی اخیر به منظور به حداکثر رساندن چنین امکاناتی طراحی شده اند و به عنوان "آپارتمان های شناور مملو از بالکن" توصیف شده اند.

امکانات کشتی کروز مدرن

  • دارای پنجره بودن دو سوم کابین ها
  • داشتن ایوان
  • داشتن کابین برای مهمانی بزرگ
  • داشتن طراحی لوکس برای مراسم خاص
  • داشتن امکانات تفریحی
  • انواع کشتی کروز
  • کروز Oasis of the Seas (در خدمت 2009)

از سال 1975 تا 1980 خدمات ساده ای را برای مسافران تعداد محدود ارائه میداد.

خدمات مسافری کروز:

  • تجهیزات چوبی
  • عرشه چوبی ساده
  • نوشیدنی های خاص  

پس از سال 1980 ، آنها امکانات رفاهی بیشتری را ارائه دادند. از سال 2010 ، کشتی های به اندازه شهرهای بزرگ ده ها امکانات رفاهی را اضافه کردند و این خدمات را ارائه دارند.

تور کشتی کروز

از سال 2001 ، هر سال 9 کشتی مسافرتی جدید یا بیشتر اضافه شده است ، از جمله 11 عضو کلاس Vista ، و همه آنها با 100000 GT یا بیشتر تنها شناور اقیانوس پیمایشی قابل مقایسه در سالهای اخیر ملکه ماری 2 Cunard Line در سال 2004 بوده است. پس از بازنشستگی همسر خود در رقابت با ملکه الیزابت 2 در نوامبر 2008 ، ملکه ماری 2، تنها کشتی است که در مسیرهای ماوراالنهر کار می کند، خدمات قابل توجهی را در مسیرهای سفر دریایی می بیند نه فراتر از آن و نه کمتر از آن.

تور کشتی کروز

کروز Oasis of the Seas

کشتی مسافری کروز  با یک فضای باز 6 طبقه بالا.

Queen Mary 2  برای مدتی بزرگترین کشتی مسافری بود قبل از اینکه توسط کشتی های کلاس آزادی Royal Caribbean  International  از آن پیشی بگیرد. کشتی های کلاس Freedom به نوبه خود توسط کشتی های کلاس Oasis خود RCI که در سال 2009 و 2010 وارد خدمت شدند، پیشی گرفتند. از ویژگی های بارز کشتی های کلاس Oasis ، ساختار تقسیم شده قسمت های مختلف آن است که با عریض بودن فوق العاده بدنه امکان پذیر شده است ، در حالی که مناطق بیرونی 6 طبقه "عرشه و بدنه" و "Boardwalk" از وسط کشتی عبور می کنند و ایوانها روی همه عرشه ها قرار می‌گیرند.

در دو دهه کوتاه (1988 و2009) بزرگترین کشتی های تفریحی فرست کلس دیگر رشد کرده اند (با اندازه 268 متر به 360 متر) ، تقریباً دو برابر عرض آنها (32.2 متر به 60.5 متر) ،ظرفیت تعداد کل مسافران را دو برابر کرده اند (2744 به 5400) ، و حجم آن سه برابر شد (73000 GT به 225،000 GT). همچنین ، "مگاشیپ ها" از یک عرشه با ایوان به تمام عرشه های ایوان می رفتند.


ثبت نظر