favicon-96x96

اجاره کشتی لایروبی

تاریخ انتشار: 01 مرداد 1401 ساعت 23:08 تاریخ آپدیت: 01 مرداد 1401 ساعت 23:08
اجاره کشتی لایروبی

لایروبی، به عنوان یک فرآیند، برای حذف رسوبات تهنشین شده در زیر آب به منظور پاکسازی مسیر آب برای عبور کشتی ها استفاده می شود. ایجاد فضای کافی برای احداث پل‌ها، آب بند‌ها و سدهای مهم و حذف گل و لای، لجن و آلاینده‌ها از کف آب از اهداف لایروبی است.

تحولات اخیر در لایروبی، تمرکز اصلی خود را بر بهینه سازی فرآیند لایروبی قرار داده‌است. بنابراین استانداردسازی لایروبی ها و تجهیزات، و پیشرفت در سیستم های کنترل و نظارت بر لایروبی ها، لایروبی را تا حد زیادی بهبود بخشید.

اجاره کشتی لایروبی

فرآیند لایروبی چیست؟

فرآیند لایروبی عمدتاً شامل حفاری رسوبات تهنشین‌شده طبیعی یا بقایای دست‌ساخته مانند سنگ‌ها، رسوبات کف، آثار و مخروبه  سازه ها، زباله، مواد گیاهی یا حیوانی در کف آب‌های کم عمق دریا یا آب‌های شیرین است. به طور کلی، لایروبی به معنای کندن رسوبات ته‌نشست از بستر دریا و دفع آنها در مکان دیگری است.

برای انواع لایروبی سه دسته بندی درنظر گرفته‌اند:

  • لایروبی احداثـی یا تعمیقی یا توسعه ای (Capital / Dipping /Development Dredging)
  • لایروبی نگهداری (Maintenance Dredgin)
  • لایروبی اصلاحی یا زداینده(Remedial / Clean Up Dredging)

لایروبی نگهداری منظم در مناطق ساحلی که فعالیت جزر و مدی زیادی دارند و همچنین در توده های آبی که مستعد لجن شدن با رسوبات، ماسه و گل هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. مناطق پایین تر از سطح دریا مانند هلند و فلاندر، بهترین نمونه از چنین مناطقی هستند که نیاز به لایروبی تعمیر و نگهداری منظم دارند.

برای لایروبی، از تجهیزاتی به نام لایروب برای حذف رسوبات ته‌نشین شده از نهر ورودی، آبراه یا کف اقیانوس استفاده می شود. فرآیند لایروبی حاصل ترکیب سه عنصر مستقل زیر است:

  • حفاری
  • حمل و نقل مواد حفاری شده
  • در اخر، استفاده یا دفع مناسب مواد لایروبی

 

اهمیت لایروبی

لایروبی یکی از فعالیت های بسیار مهم در صنعت دریایی است. لایروبی به اهداف زیر خدمت می کند:

  • با فرونشاندن ترافیک زیر آب و با حفظ فاصله مناسب از کف به سفرهای ایمن تر کمک می کند.
  • در برخی موارد، لایروبی واقعاً برای استخراج جواهرات اقیانوسی مانند صدف‌ها و نرم تنان استفاده می‌شود. بنابراین، لایروبی می تواند به کشف انواع شگفت انگیز این موجودات دریایی کمک کند.
  • برای کانالیزه ساختن شبکه ای از پل ها، سدها یا سایر کارهای مهندسی عمران در آب، لایروبی یک نیاز اولیه است. فقط ابزارهای لایروبی هستند که مقدار مورد نیاز گل و لای زیر آب و سایر ترکیبات را حذف می کنند و اجازه می دهند ساخت و سازهای دریایی عالی و بی نقص انجام گیرد.
  • لایروبی نیز برای عاری از آلودگی اکوسیستم دریایی مهم است. این، به دفع زیست سازگار سموم آلاینده و مواد مضر رسوب کرده بدون آسیب رساندن به اکوسیستم دریایی کمک می کند.
  • لایروبی نه تنها به حفظ گیاهان و جانوران در آب‌ها کمک می‌کند، بلکه برای فعالیت‌های تفریحی نیز استفاده می‌شود.

 

انواع روش های لایروبی

فرآیند لایروبی ترکیبی از حفر خاک در بستر آب و حذف یا استخراج آن خاک از سطح حفاری شده است. از این رو، انواع روش های لایروبی را می توان بسته به نحوه استخراج زباله از محل به سه دسته طبقه بندی کرد.

  1. لایروبی مکانیکی

لایروبی مکانیکی فرآیندی است که در آن رسوبات با استفاده از ابزارهای مکانیکی مانند سطل، چنگال و غیره جمع‌آوری می‌شوند. لایروبی مکانیکی معمولاً در نزدیکی خط ساحلی انجام می شود. از این رو برای حذف رسوب در خشکی یا خط ساحلی از لایروبی مکانیکی استفاده می شود.

رسوب لایروبی شده برداشته می شود و در زمین مجاور یا در آب یا بیشتر اوقات در بارج دیگری که برای حمل رسوب اختصاص داده شده است، قرار می گیرد. اگر لایروبی در نزدیکی خط ساحلی انجام شود، رسوبات را می توان مستقیماً به یک کامیون یا واگن راه آهن منتقل کرد. عملیات لایروبی مکانیکی را می توان با استفاده از یک بارج انجام داد و یا از ساحل نیز انجام داد.

لایروبی مکانیکی می تواند یک فرآیند مداوم باشد، با این حال، مقدار رسوب به یک مقدار محدود می شود که هر بار برای حذف رسوب برداشته می شود. نوع مکانیکی آن قادر است رسوبات فشرده سخت را لایروبی کند و انتقال آب همرا رسوبات، بسیار کمتر از لایروبی هیدرولیکی است.

لایروبی مکانیکی

  1. لایروبی هیدرولیکی

در فرآیند لایروبی هیدرولیک، رسوب با استفاده از پمپ ها از محل لایروبی خارج می شود. در این مدل، معمولاً از پمپ های گریز از مرکز که موجب ایجاد مکش داخل لوله انتقال رسوب می شود، استفاده می گردد.

رسوب با آب مخلوط شده و به صورت مخلوط دوغاب در می آید که انتقال آن را برای پمپ آسان تر می کند. بسته به فاصله پمپاژ، یک بوستر پمپ می تواند به صورت خطی نصب شود تا رسوب را به نزدیکترین ساحل منتقل کند تا نرخ تولید ثابت بماند.

یکی از مزایای اصلی فرآیند لایروبی هیدرولیک حذف تجهیزات اضافی حمل و نقل است، زیرا رسوبات می توانند مستقیماً به تأسیسات ساحل منتقل شوند و در هزینه و زمان اضافی صرفه جویی شود.

مزایای لایروبی هیدرولیک عبارتند از:

  • هزینه های سرمایه ای را کاهش می دهد.
  • استفاده از تجهیزات و حمل و نقل را کاهش می دهد.
  • انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای را در مقایسه با فرآیند لایروبی مکانیکی کاهش می دهد.
  • ایمن و کارآمد.

لایروبی هیدرولیکی کاتر

  1. لایروبی هیدرودینامیکی

روش لایروبی هیدرودینامیکی معمولاً برای نگهداری کانال، بندر، عمق بندر و غیره استفاده می‌شود. اگر یک بخش جدید نیاز به لایروبی تازه داشته باشد، این روش مفید و کارآمد نخواهد بود. اما پس از لایروبی منطقه برای اولین بار، می توان از لایروبی هیدرودینامیکی جهت نگهداری منطقه استفاده کرد تا با حفظ عمق مورد نیاز، از ناوبری ناایمن جلوگیری شود.

این روش از فناوری تزریق آب استفاده می کند که مقادیر زیادی آب را با استفاده از نازل های متصل به میله جت افقی که توسط پمپ های تحت فشار تغذیه می شود، تزریق می کند. همانطور که اسپری آب از نازل به بستر آب برخورد می کند، رسوبات را سیال و شل می کند. این رسوب سست که نزدیک بستر کانال است، در اثر جریان طبیعی به نواحی عمیق تر سرازیر می شود.

از آنجایی که جریان طبیعی به انتقال رسوب کمک می کند، این روش را در مقایسه با دو روش دیگر بسیار مقرون به صرفه و سازگارتر با محیط زیست می کند.

لایروبی هیدرودینامیکی

انواع مختلف کشتی های لایروب

با توجه به طبقه بندی لایروبی، آنها را می توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. پیش از اشاره به انواع لایروب ها، این نکته قابل ذکر است که لایروبی هیدرودینامیکی تنها یک نوع دارد که آن لایروبی تزریقی آب است که قبلا توضیح داده شده است.

لایروب مکانیکی

  • لایروب سطلی (Bucket Dredger): لایروب سطلی معمولاً یک لایروب ثابت از نوع ساکن است که در یک قوس توسط دستگیره‌های چرخ چرثقیل، در اطراف محل لایروبی می چرخد. در انتهای ماشین یک سطل تعبیه شده است که رسوبات را خارج می کند و پس از وارونه شدن، رسوبات بر روی بارج تخلیه می شوند.
  • لایروب نوع چنگکی (Grab Type Dredger): این یک لایروب ثابت است که دارای یک چنگال به عنوان ابزار لایروبی است. به دلیل طراحی آن، به عنوان لایروبی تاشو نیز شناخته می شود. چنگک می تواند طرح های مختلفی داشته باشد و می توان از آن در آب های عمیق استفاده کرد.
  •  (Backhoe Dredger): که به نام لایروب بازوی ثابت نیز شناخته می شود، یک لایروبی از نوع ثابت است که معمولاً بر روی بارج نصب می شود یا در نزدیکی کرانه ها استقاده می گردد. این تجهیز با بازوی هیدرولیک طول ثابت است و در آب های کم عمق و نزدیک به بندرگاه استفاده می شود.

لایروب بکهو

لایروب هیدرولیکی

  • لایروب مکنده (Suction Dredger): یک لایروب ثابت است که معمولاً برای استخراج شن و ماسه استفاده می شود. لوله مکش این لایروبی وارد رسوب ماسه شده و از جت های آب برای بالا آوردن ماسه از محل گودبرداری استفاده می شود.
  • لایروب مکنده تیغدار (Cutter Suction Dredger): لایروب ثابت دیگری با سر کاتر (تیغه دار) به عنوان تجهیزات لایروبی برای شل کردن کفیی است که قرار است لایروبی شود. مانند لایروب مکنده، رسوبات مکیده شده و از طریق خط لوله به ساحل یا به داخل بارج پمپ می شوند. سر کاتر بسته به خواص سطحی که لایروبی می شود، می تواند از طرح ها و مواد مختلفی باشد.
  • لایروب مکنده آئوگور(Augur suction dredger): همانند یک لایروب مکنده کاتر عمل می کند، با این تفاوت که ابزار برش مکانیکی یک پیچ ارشمیدسی چرخشی است که در زاویه قائمه با لوله مکش قرار می گیرد.
  • لایروب مکنده مخزن دار (Trailing Suction Hopper Dredger): این یک کشتی خودکششی است که تجهیزات لایروبی را حمل می کند و دارای یک نگهدارنده یا قیف برای پر کردن آن با مواد حفاری شده در حین انجام عملیات لایروبی از پیش تنظیم شده است. این نوع لایروب عمدتاً در آب های آزاد مانند کانال ها، رودخانه ها، مصب ها و غیره استفاده می شود.

لایروب مکنده مخزن دار

اجاره کشتی لایروبی در کشتی داران

مالکان کشتی و صاحبان تجارت دریایی می توانند طیف گسترده ای از انواع تجهیزات و خدمات لایروبی را در کشتی داران تجربه نمایند و مناسب ترین نوع خدمت و تجهیز لایروب را که با اهداف ایشان مطابقت دارد را انتخاب نمایند.

تیم کشتی داران با ایجاد بستری آماده جهت ارتباط درخواست کنندگان خدمات و اجاره لایروبی با ارائه دهندگان این سرویس، سبب تسهیل در اقدامات مرتبط با صنعت و تجارت دریایی شده است و محیطی امن برای برقراری ارتباط میان موجر و مستاجر را فراهم آورده است تا در کمترین زمان، دستیابی به بهترین خدمات لایروبی امکان پذیر باشد.


ثبت نظر