favicon-96x96

آشنایی با رشته مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی

تاریخ انتشار: 01 آبان 1400 ساعت 16:04 تاریخ آپدیت: 01 آبان 1400 ساعت 16:06
آشنایی با رشته مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی

معرفی رشته مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی

الکترونیک دریایی به دستگاه های الکترونیکی اطلاق می شود که برای استفاده در محیط دریایی در کشتی ها و قایق های تفریحی طراحی و طبقه بندی شده اند؛ جایی که حتی مقدار کمی آب نمک می تواند برخی از وسایل الکترونیکی را از بین ببرد. بنابراین ، اکثر این نوع دستگاه ها ضد آب یا در مقابل آب مقاوم هستند.

دستگاه های الکترونیکی دریایی شامل چارت پلاتر ، رادیو VHF دریایی ، خلبان خودکار و تجهیزات هدایت شونده ، ماهی یاب و سونار ، رادار دریایی ، GPS ، ژیروسکوپ فیبر نوری ، تلویزیون ماهواره ای و مدیریت سوخت دریایی است. این دستگاه ها با استفاده از پروتکلی که توسط انجمن ملی الکترونیک دریایی (NMEA) تعریف شده است ، با دو استاندارد موجود ، NMEA 0183 (شبکه ارتباط سریال) و NMEA 2000 (فناوری مبتنی بر شبکه کنترل کننده) ارتباط برقرار می کنند. همچنین Lightweight Ethernet (LWE) وجود دارد.

 

رشته مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی

در سال های اخیر ، کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) مجموعه استانداردهای جدیدی را برای "رابط های دیجیتال برای تجهیزات ناوبری در یک کشتی" ایجاد کرده است. این دستگاه با نام IEC 61162 شناخته می شود و شامل NMEA 0183 ، NMEA 2000 و LWE است.

یکی دیگر از بخشهای مهم تجهیزات الکترونیکی دریایی ، تجهیزات ناوبری است. در اینجا قطب نما ، که شامل قطب نمای ژیروسکوپ و قطب نمای مغناطیسی می شود ، جز تجهیزاتی است که توسط کل صنعت حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد.

مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی

در همه زمینه هایی که وسیله نقلیه نقش اساسی دارد ، بحث مخابرات یک فوریت و ضرورت غیرقابل انکار در آن زمینه است. کشتی ها و ناوبرها و وسایل نقلیه دریایی به طور کلی به یک سیستم مخابراتی قوی برای ارسال یا دریافت پیام برای کارهای فوری یا مواقع اضطراری نیاز دارند.

مدارها و سیستم های مخابراتی سیستم های پیچیده ای هستند که هر روز نیازهای بیشتر انسان را برآورده می کنند. با توجه به ضرورتی که این رشته دارد، به طور رسمی در دانشگاه ها تدریس می شود. رشته الکترونیک و مخابرات دریایی یکی از زیرشاخه های رشته ریاضی است و برای ورود به این رشته، پایه قوی ریاضی و فیزیک شرط اصلی است.

فارغ التحصیلان مهندسی مخابرات و الکترونیک، هدایت، تعمیر و نگهداری کلیه دستگاههای الکترونیکی ناوبری را بر عهده دارند. لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان این رشته باید با مهندسی برق، گرایش برق، الکترونیک و مخابرات آشنا باشند.

فارغ التحصیلان این برنامه توانایی های زیر را خواهند داشت:

  • مهارتهای کافی در بهره برداری ، نگهداری و تعمیر سیستمهای خارجی و فراهم آوردن زمینه طراحی و پیاده سازی این سیستمها
  • شناسایی فناوری های جدید و ارزیابی آنها و داشتن زمینه لازم برای نوآوری
  • نظارت و كنترل فعاليت هاي كارشناسان و تنظيم برنامه هاي آموزشي تخصصي متخصصان در زمينه هاي فوق
  • مشارکت در پروژه های تحقیقاتی صنعتی و مطالعات فنی در زمینه مخابرات
  • برنامه ریزی و نظارت بر فعالیتهای مربوطه
  •  تهیه گزارشات فنی و ارائه پیشنهادات اصلاحی جهت بهبود کار

دوره مخابرات دریایی

دوره مخابرات و الکترونیک دریایی، برای تمامی افراد علاقمند به این حیطه برگزار می شود. به طور اصولی، افراد برای مشغول شدن در این شغل، نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارند. برای موفقیت در این رشته نیاز به دانش کافی ریاضیات، فیزیک و برق و الکترونیک است. از این رو، متقاضیان باید حداقل مدرک دیپلم ریاضی را داشته باشند. طول دوره آموزشی در دانشگاه، 8 ترم معادل 4 سال است. در صورتیکه به صورت آزاد تمایل به شرکت در این دوره داشته باشید، دوره تئوری و عملی برگزار می شود که تمامی مهارت های لازم در آن تدریس می شود.

 

مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی

در نظر داشته باشید این دوره تنها زمانی اعتبار دارد که تحت نظر و تایید کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش برگزار شود و گواهینامه معتبر ارائه شود. کنوانسیون STCW اولین نهادی بود که حداقل الزامات اساسی در زمینه آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان در سطح بین المللی را تعیین کرد.

پیش از آن، برگزاری دوره و اعطای گواهینامه به صورت جداگانه و توسط دولت انجام می شد، پس از تصویب این کنوانسیون در سال 1978 در لندن، استانداردهای آموزشی این حیطه یکسان سازی شد و اعضای این کنوانسیون، نظارت مستقیم بر مهارت های فردی و علمی متقاضیان را بر عهده گرفتند. هدف از این برنامه، تربیت کارشناسان در زمینه درک نحوه عملکرد و نحوه نگهداری و بهره برداری و تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها و مدارهای الکترونیکی و مخابراتی است.

مجموعه کشتی داران، به منظور پرورش نیروی زبده و دانشمند در زمینه برق و الکترونیک دریایی، دوره های آموزشی با مدرک و گواهینامه معتبر کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزشی برگزار می کند.

متقاضیان باید حداقل مدرک دیپلم ریاضی و فیزیک و یا فوق دیپلم الکترونیک و مخابرات دریایی داشته باشند. در این دوره، دانش الکترونیک، ریاضیات و مهندسی و ارتباطات رادیویی، و همچنین تمامی دانش مورد نیاز برای کار در کشتی ارائه می شود. این دوره توسط کادر مجرب و با تجربه تدریس می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید با مجموعه ارتباط برقرار کنید.

 

دانشگاه های رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

دانشگاه های رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

با توجه به اینکه این رشته بسیار تخصصی و حساس است، نیاز به دانش و مهارت دقیق و اصولی دارد. همچنین، یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی که عاشق هیجان و همچنین زندگی روی دریا هستند، محسوب می شود. این رشته به صورت زیر مجموعه ای از ریاضی و فیزیک در دانشگاه تدریس می شود و به علت حساسیت بالایی که دارد، پذیرش آزاد و بدون کنکور ندارد.

تدریس این رشته در دانشگاه به صورت دوره های روزانه و شبانه انجام می شود. از برجسته ترین دانشگاه هایی که این رشته را در ایران آموزش می دهند، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار است.

در الکترونیک و علوم دریایی خرمشهر، دوره کارشناسی الکترونیک و مخابرات دریایی بعنوان یکی از دوره های آموزش عالی با هدف تربیت کارشناس در زمینه شناخت نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری و تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و مدارهای مخابراتی و الکترونیکی دریایی برگزار می شود.

دروس این دوره ترکیبی از درس عمومی، علوم پایه و دروس اصلی مهندسی برق و دروس تخصصی مخابرات و الکترونیک دریایی است که با توجه به نیازهای نیروهای دریایی جمهوری اسلامی و سایر ارگانهای دریایی برنامه ریزی شده است.


ثبت نظر