favicon-96x96

اجاره فایر فایتینگ

تاریخ انتشار: 03 مرداد 1401 ساعت 02:58 تاریخ آپدیت: 03 مرداد 1401 ساعت 02:58
اجاره فایر فایتینگ

قایق‌هایی که به طور خاص برای مراقبت از هر گونه شرایط اضطراری آتش‌سوزی در کشتی‌ها و بنادر مجهز هستند، به عنوان قایق آتش‌نشانی (Fire-fighting boat) شناخته می‌شوند. با این حال، عملکرد این شناورها فقط به خاموش کردن و حل مشکلات آتش سوزی بالقوه محدود نمی شود، بلکه شامل تعدادی نقش و مسئولیت دیگر نیز می شود.

مفهوم قایق های آتش نشانی یک مفهوم نوظهور نیست. وجود این نوع قایق، یک ایده بسیار قدیمی است که دستخوش تغییراتی شده و دائماً در حال تغییر است تا با تقاضا و نیازهای صنعت کشتیرانی و نیازهای بندری در حال رشد مطابقت داشته باشد. بر اساس شواهد مستند، اولین قایق آتش نشانی شناخته شده در قرن هجدهم توسط شرکت بیمه آتش سوزی خورشید، مستقر در لندن طراحی و ساخته شد. اما در آن زمان کشتی مورد استفاده برای چنین هدفی به عنوان قایق آتش نشانی طبقه بندی نمی شد. جنبه طبقه بندی بسیار دیرتر، در قرن 19 آمد.

در اواسط قرن نوزدهم، زمانی که این ایده و مفهوم بسیار بیشتر از همیشه محبوبیت پیدا کرد، یدک کش های مجهز به تجهیزات آتش نشانی برای اجرای نقش قایق آتش نشانی مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال، در دوران معاصر، اگرچه یدک‌کش‌ها هنوز برای استفاده به‌عنوان قایق آتش‌نشانی بازسازی می‌شوند، اما به طور تخصصی، قایق های با هدف انجام اختصاصی عملیات آتش نشانی، طراحی و تولید می شوند.

اجاره فایر فایتینگ

اهمیت قایق فایر فایتینگ

با وجود محموله های بسیار قابل اشتعال و خطرناک و نفت کوره در کشتی، کشتی های تانکر مناطق مستعد حادثه هستند که احتمال وقوع حوادث آتش سوزی بالاست. عملیات جابجایی مکرر محموله و روش های بارگیری/تخلیه مواد خطرناک، کشتی های نفتکش را در برابر حوادث بسیار آسیب پذیر می کند. گاهی اوقات علیرغم رعایت تمام اقدامات احتیاطی ایمنی، حوادث ناشی از آتش سوزی در کشتی های نفتکش به دلیل حوادث بی سابقه رخ می دهد.

مهار آتش در کشتی های نفتکش نیازمند برنامه ریزی استراتژیک و رویکرد سیستماتیک همراه با کمترین زمان واکنش است. رویکرد مقابله با آتش در کشتی ها بر اساس نوع آتش سوزی، منبع آتش و مکان کشتی متفاوت است. با اینحال، مطمئن ترین رویکرد در این شرایط، استقرار قایق و یدک‌کش آتش نشان جهت انجام عملیات نجات و اطفاء حریق است، چون معمولا سطح آتش سوزی به دلیل وجود قابل اشتعال گسترده است، اقدامات اولیه مانند کپسول آتش نشانی و... نمی تواند به خوبی آتش سوزی را در سریع زمان متوقف و از انتشار آن جلوگیری کند.

اهمیت قایق فایر فایتینگ

امکانات قایق فایرفایتینگ

قایق آتش نشانی کشتی ای است که دارای تجهیزات داخلی مانند نازل، شیلنگ و پمپ است که برای مبارزه و خاموش کردن آتش در سایر کشتی ها و همچنین در طول خط ساحلی، در اسکله ها و بنادر و انبارها استفاده می شود. اگرچه آتش نشانی هدف اصلی آنهاست، اما قایق های آتش نشانی وظایف دیگری نیز دارند که در کنار تاریخچه قایق های آتش نشانی و ویژگی های معمولی این قهرمانان گمنام موج ها، به آن نیز خواهیم پرداخت.

اولین قایق‌های آتش‌نشانی که مربوط به اواخر قرن هجدهم هستند، یدک‌کش‌هایی بودند که مجهز به تجهیزات آتش‌نشانی بودند. طرح‌های قدیمی‌تر برگرفته از یدک‌کش‌ها و قایق‌های آتش‌نشانی مدرن که شباهت بیشتری به کشتی‌های دریانوردی دارند، هر دو امروزه در خدمت هستند.

آنها اغلب برای اطفاء حریق در اسکله ها و انبارهای کنار ساحل استفاده می شوند، زیرا می توانند مستقیماً به حل آتش سوزی در زیر بناهای حمایت کننده این سازه ها ورود کنند. آنها همچنین دارای منبع موثر نامحدودی از آب هستند که مستقیماً از زیر بدنه پمپاژ می کنند. قایق های آتش نشانی را می توان برای کمک به آتش نشانان مستقر در ساحل زمانی که آب در ماشین های آتش نشان کم است یا در دسترس نیست، اعزام نمود.

 

ویژگی های قایق آتش نشانی (Fire Boat)

قایق های آتش نشانی بخش مهمی از بسیاری از جوامع معاصر هستند. در غیاب آنها ممکن است جان افراد زیادی در انتظار رسیدن امداد به محل حادثه و آغاز عملیات نجات با تاخیر، از بین برود. وجود قایق های آتش نشانی تضمینی بر سلامت صنعت گران و کارکنان دریایی است. از دیگر ویژگی های قایق فایر فایتینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مزیت بزرگ قایق‌های آتش‌نشانی این است که تقریباً منبع آب نامحدودی در اختیار دارند. این آب از دریا، دریاچه، رودخانه یا سایر بدنه‌های آبی مستقیماً از زیر بدنه قایق به شیلنگ‌ها وارد می‌شود. از آنجایی که مقدار آب موجود برای عملیات نجات بالقوه زیاد است، قایق آتش نشانی با تهدید فوری کمبود آب مواجه نیست.
  • این حجم بالا آب دردسترس جهت انتقال، همچنین به اداره آتش نشانی کمک می کند تا در صورت بروز هرگونه موقعیت اضطراری آتش سوزی در کنار ساحل و بنادر نیز از قایق فایرفایتینگ درخواست کمک کنند.
  • قایق های آتش نشانی علاوه بر اطفاء حریق، برای ذوب و برش یخ در ماه های زمستان نیز استفاده می شوند.
  • یک قایق آتش نشانی، پزشکان و امدادگران را همراه با آتش نشانان در هر موقعیت اضطراری همراه می کند.
  • تعمیر و نگهداری قایق های آتش نشانی و کارکنان زیر نظر و مدیریت آتش نشانی است
  • شهرهایی که دارای منابع آبی بزرگ و دارای بندرهای بزرگتر هستند، دارای امکانات قایق های آتش نشانی هستند. از سوی دیگر، شهرهایی که فاقد چنین مجموعه آبی بزرگ یا خدمات بندری هستند، از قایق های امانت گرفته شده از گارد ساحلی یا نیروی دریایی برای انجام عملیات اطفای حریق در صورت نیاز استفاده می کنند.

ویژگی های قایق آتش نشانی (Fire Boat)

اجاره فایرفایتینگ

قایق های آتش نشانی، شناورهای بسیار تخصصی مجهز به سیستم پیچیده ای از پمپ ها و نازل ها هستند که برای مقابله با آتش سوزی در خطوط ساحلی و بنادر طراحی شده اند. قایق‌های آتش‌نشانی که اغلب برای کارهای نجات نیز استفاده می‌شوند، معمولاً کشتی‌های چند ظرفیتی هستند که در مناطق حفاظت‌شده یا ساحلی کار می‌کنند. به عنوان دارایی های اضطراری، آنها باید بسیار قابل اعتماد و آماده حرکت در زمان بسیار کوتاه باشند.

تخصص کشتی داران، ارائه خدمات و اجاره فایرفایتینگ در مناطق ساحلی و دریایی جهت تضمین سلامت کارکنان این مناطق و حفظ حداکثری محموله ها و کشتی ها در برابر آسیب های وسیع و جدی است.

به دلیل خاصیت اشتعال زایی صنعت حساس نفت و فراورده های آن، که یکی از عظیم ترین تجارت های بین المللی ایران محسوب می شود، وجود انواع قایق و کشتی آتش نشان در سواحل شمالی و جنوبی ایران به شدت احساس می شود. تیم کشتی داران نیز اهمیت این موضوع را درک کرده و بهترین خدمات در زمینه خرید/فروش قایق آتش نشانی و یا اجاره فایرفایتینگ را در اختیار صنعت گران دریایی محترم قرار می دهد.


ثبت نظر