favicon-96x96

اجاره کشتی حمل سوخت

تاریخ انتشار: 02 مرداد 1401 ساعت 06:10 تاریخ آپدیت: 02 مرداد 1401 ساعت 06:12
اجاره کشتی حمل سوخت

تانکر (یا کشتی حمل سوخت)، کشتی طراحی شده برای حمل محموله مایع به صورت فله در فضاهای بار خود، بدون استفاده از بشکه یا کانتینرهای دیگر. بیشتر تانکرها نفت خام را از میادین نفتی به پالایشگاه ها یا فرآورده های نفتی مانند بنزین، سوخت دیزل، نفت کوره یا مواد اولیه پتروشیمی را از پالایشگاه ها به مراکز توزیع حمل می کنند. برخی از تانکرها با انبارهای مخصوص مواد غذایی، پمپ ها و سایر تجهیزات جابجایی می توانند ملاس، روغن خوراکی را به صورت فله حمل کنند. کشتی های تخصصی برای حمل گاز طبیعی مایع و آب میوه اغلب تانکر نیز نامیده می شوند، اگرچه در این کشتی ها، محموله در واقع در کانتینرهای بزرگ یخچالی که در انبار قرار می گیرند، حمل می شود.

تانکرها برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم با توسعه بدنه آهن و فولاد و سیستم های پمپاژ توسعه یافتند. تا سال 2005، بیش از 4000 تانکر و ابر نفتکش 10000 LT DWT یا بیشتر در سراسر جهان مشغول به کار بودند.

تانکرهای کشتی را می توان در 3دسته طبقه بندی کرد:

  • بر اساس نوع / هدف
  • بر اساس اندازه
  • بر اساس ساخت بدنه

اجاره کشتی حمل سوخت

طبقه بندی نفتکش ها (کشتی حمل سوخت) بر اساس نوع محموله

  1. تانکرهای نفتی

تانکرهای نفتی، همانطور که از نامشان پیداست، حامل نفت و فرآورده های جانبی آن هستند. با این حال، تانکر نفت یک اصطلاح عمومی است و نه تنها نفت خام بلکه بنزین، بنزین، نفت سفید و پارافین را نیز شامل می شود.

یک تانکر نفت برای حمل فرآورده های نفتی به صورت فله طراحی شده است. این کشتی ها طیف وسیعی از محصولات را از نفت خام تا فرآورده های تصفیه شده حمل می کنند. اندازه آنها بر حسب تن یا DWT اندازه گیری می شود. اندازه آن از DWT 55000 تا VLCC با بیش از DWT 300000 متغیر است. تانکرهای نفتی بیشتر به دو نوع اصلی تقسیم می شوند:

  • تانکرهای فرآورده ای: برای حمل و نقل نفت تصفیه شده (درجات مختلف) و مواد شیمیایی نفتی استفاده می شوند.
  • تانکرهای نفت خام: به طور خاص برای انتقال نفت خام از محل حفاری به کارخانه صنعتی پالایش نفت خام استفاده می شوند.

 

  1. تانکرهای گاز

تانکرهایی که مخصوص حمل گاز به صورت فله طراحی شده اند، تانکر گاز نامیده می شوند. آنها به طور ویژه برای حمل اشکال مختلف گازها طراحی شده اند. از نظر فنی این نوع شناورها بیش از هر نوع کشتی حمل سوخت دیگری مانند Bulkers، Container پیشرفته هستند.

با توجه به نوع محموله های حمل شده و شرایط سخت حمل، می توان آنها را به پنج دسته طبقه بندی کرد:

  • کشتی های کاملا تحت فشار
  • کشتی های نیمه تحت فشار
  • کشتی های اتیلن
  • کشتی های LPG کاملاً یخچال دار
  • کشتی های LNG

تانکر گاز

  1. تانکرهای شیمیایی

تانکرهای شیمیایی به آن دسته از تانکرهای باری گفته می شود که مواد شیمیایی را به اشکال مختلف حمل می کنند. تانکرهای مواد شیمیایی به طور خاص به منظور حفظ قوام مواد شیمیایی که برروی خود حمل می کنند، طراحی شده اند. این کشتی‌های حامل با پوشش‌هایی از مواد خاصی استفاده می‌شوند که به شناسایی آسان مواد شیمیایی که نیاز به حمل و نقل دارند، کمک می‌کند.

تانکرهای شیمیایی تانکرهایی هستند که برای حمل و نقل مواد شیمیایی مایع مختلف استفاده می شوند. هر تانکر شیمیایی همان نوع مواد شیمیایی را حمل می کند. اندازه آنها از DWT 5000 تا DWT 35000 است. اندازه این شناورها در مقایسه با نفتکش ها به دلیل تخصصی بودن محموله و محدودیت اندازه بنادر و تاسیسات ساحلی بسیار کوچکتر است.

تانکرهای شیمیایی معمولاً بر اساس میزان سمیت و جدی بودن نوع محموله برای محیط زیست، به 3نوع تیپ1، تیپ2 و تیپ3 تقسیم می شوند.

 

  1. تانکرهای هیدروژن

همانطور که از نامشان پیداست، تانکرهای هیدروژن تانکرهای باری هستند که برای حمل و نقل و انتقال گاز هیدروژن مایع استفاده می شوند. این تانکرها به طور خاص برای حمل گاز هیدروژن مایع به صورت فله طراحی شده اند. آنها را نمی توان برای انجام هر هدف دیگری استفاده کرد.

 

  1. تانکرهای آب میوه

همانطور که از نامشان پیداست، این تانکرها به طور خاص برای حمل آب میوه طراحی شده بودند. به عنوان مثال، آنها آب پرتقال غلیظ یا تازه را حمل می کنند که منشأ آن از برزیل به سایر نقاط جهان است.  این تانکرها دارای یخچال، کنترل کننده دما و گیاهان نگهداری هستند که به آنها کمک می کند تا آب میوه را همیشه تازه نگه دارند.

 

  1. ITB (یدک کش‌های یکپارچه)

در این نوع شناور، در عقب کشتی بارکش، یک نوع خاص یدک کش متصل می شود که به راحتی می توان آن را به بارج متصل کرد و آن را به عنوان یک واحد ایجاد کرد. ITB ها به طور برجسته در سواحل شرقی ایالات متحده استفاده می شوند. این تانکرها عمدتاً یدک کشی هستند که به بارج ها متصل می شوند که منجر به تشکیل یک واحد حمل بار می شود.

کشتی حمل سوخت بر اساس نوع محموله

انواع کشتی حمل سوخت بر اساس اندازه

تانکرهای نفت خام و فرآورده‌های نفتی از نظر اندازه متفاوت هستند، از کشتی‌های ساحلی کوچک با طول حدود 60 متر که از 1500 تا 2000 تن وزن سنگین (dwt) حمل می‌کنند، تا کشتی‌های عظیمی که طول آنها به بیش از 400 متر می‌رسد و dwt 550000 حمل می کنند و بزرگترین کشتی های شناور هستند.  وزن کل محموله به اضافه تجهیزات ضروری مانند سوخت، روغن روان کننده، خدمه، و پشتیبانی خدمه است.) نام‌های متداول تانکرها، به ترتیب نزولی بر اساس اندازه، عبارتند از:

  1. حامل های نفت خام فوق العاده بزرگ (ULCCs)

 بزرگترین کشتی ها، طولی در همسایگی 415 متر و ظرفیت 320000 تا بیش از 550000 dwt دارند. آنها از دو میلیون تا بیش از سه میلیون بشکه نفت خام حمل می کنند.

  1. حامل های بسیار بزرگ نفت خام (VLCCs)

این کشتی ها با طول حدود 330 متر ظرفیتی بین 200000 تا dwt 320000 دارند. آنها در منطقه دو میلیون بشکه حمل می کنند.

  1. سوئزمکس (Suezmax)

بزرگترین کشتی هایی که می توانند از کانال سوئز عبور کنند، این تانکرها حدود 275 متر (900 فوت) طول دارند و ظرفیت 120000 تا 200000 دات وات دارند. آنها حدود 800000 تا بیش از 1000000 بشکه حمل می کنند.

  1. افرامکس (Aframax)

حداکثر اندازه کشتی برای استفاده از روش ارزیابی میانگین نرخ بار برای محاسبه نرخ حمل و نقل، این تانکرها حدود 240 متر طول و ظرفیت 80000 تا dwt 120000 دارند. آنها تقریباً 500000 تا 800000 بشکه حمل می کنند.

  1. پاناماکس (Panamax)

حداکثر اندازه ای که می تواند از کانال پاناما عبور کند، طول این تانکرها بین 200 تا 250 متر و ظرفیت 50000 تا dwt 80000 است. آنها 350000 تا 500000 بشکه حمل می کنند.

  1. کلاس های Handymax، Handysize، Coastal

ظرفیت این کشتی ها کمتر از dwt 50000 و طول تقریباً 200 متر است.

اجاره کشتی حمل سوخت

طبقه بندی کشتی های حمل سوخت بر اساس ساخت بدنه

با توجه به ساخت بدنه، تانکرها را می توان به 2 دسته طبقه بندی کرد. با این حال، IMO (سازمان بین‌المللی دریایی) reg 13F را در ضمیمه  یک MARPOL اعلام کرده است که تمام تانکرهای جدید ساخته شده با ظرفیت DWT 5000 یا بیشتر را موظف می‌کند که دارای بدنه دوگانه باشند.

  1. تانکر با بدنه تک لایه (Single Hull Tanker)

تانکرهای تک بدنه تنها دارای 1 لایه بیرونی هستند که ضد آب است و این لایه در سراسر ساختار کشتی اجرا می شود. این ساخت کشتی تهدید بیشتری برای محیط زیست دریایی دارد اما تانکرهای تک بدنه نیز در مقایسه با تانکرهای دو بدنه پایدارتر هستند. مشکل عمده، نشتی لوله های ballast نیز به عنوان یک خطر در این نوع شناورها محسوب می شود، زیرا خطر آلودگی محموله همواره وجود دارد چرا که لوله های ballastاز مخازن بار کشتی عبور می کنند.

  1. تانکر با بدنه دولایه (Double Hull Tanker)

همانطور که از نام آن مشخص است، تانکرهای دو بدنه دارای یک لایه محافظ ضد آب هستند که در سراسر کشتی اجرا می شود. هر دو لایه داخلی و خارجی در پایین و همچنین در کناره های کشتی وجود دارد. در اینجا شکاف بین هر دو بدنه به عنوان مخازن ballast برای حفظ پایداری کشتی ها استفاده می شود.

اگرچه تانکرهای دو بدنه در صورت بروز حوادث، تهدید کمتری برای محیط زیست دریایی دارند و مطمئن تر هستند، اما این کشتی‌ها به اندازه تک بدنه پایدار نیستند. دلیل آن افزایش مرکز ثقل و کاهش ارتفاع متاسانتریک است.

طبقه بندی کشتی های حمل سوخت بر اساس ساخت بدنه

اجاره کشتی حمل سوخت

اجاره کشتی حمل سوخت و دریافت خدمات حمل دریایی از موارد حائز اهمیت و پر تنشی است که سپردن آن به هر شخص یا شرکت تازه واردی، ریسک بزرگی محسوب می شود. بنابراین همکاری و اخذ مشاوره از افراد و هولدینگ های باسابقه، کاری هوشمندانه است تا تمامی جوانب خطر و مشکلات این کار در نظر گرفته شود و سپس با ارائه بهترین راهنمایی و خدمت، تاجران دریایی و مالکان محموله، به مقصود دلخواه خود برسد.

تیم مجرب کشتی داران با نزدیک 40 سال سابقه در حوزه صنعت و تجارت دریایی، با افتخار پلی است میان فعالان حوزه صنعت دریایی تا هموار ترین و مطمئن ترین مسیر را برای اجاره کشتی حمل سوخت و انواع تانکر در اختیار ایشان قرار دهد.

کشتی داران، بستری را آماده نموده تا اجاره کشتی حمل سوخت و سایر مواد، چه از سوی موجر و چه مستاجر در مناسب ترین قیمت و مطمئن ترین روش پیش رود و خدمات مرتبط با تانکر ها به بهترین نحو ارائه و دریافت شود.


نظرات
Ali

19 خرداد 1402

سلام هزینه حمل ۱۰۰۰۰۰۰ تن گازوئیل از مبدا رتردام هلند به مقصد فجیره امارات چقدر میشه؟

جوانروح

20 اسفند 1402

سلام لطفا هزینه حمل یک محموله گازوئیل به میزان ۲ میلیون متریک تن را از خلیج فارس به چین را اعلام فرمایید


ثبت نظر