favicon-96x96

لباس غوطه وری

تاریخ انتشار: 08 شهریور 1401 ساعت 17:05 تاریخ آپدیت: 08 شهریور 1401 ساعت 17:18
لباس غوطه وری

هیپوترمی، کاهش دمای مرکزی بدن یک فرد، می تواند برای هرکسی که در فضای باز کار می کند یا فعالیت دارد، اتفاق بیافتند و باعث مرگ فرد شود. ماهیگیران تجاری که در هوای سرد دور از ساحل کار می کنند، اگر در دریا بیفتند یا مجبور شوند کشتی در حال غرق شدن را رها کنند، شانس کمی برای زنده ماندن دارند. انسان به سرعت گرما را در آب سرد از دست می دهد و می تواند در عرض چند دقیقه بمیرد.

لباس‌ غوطه‌وری که اغلب در تجارت دریایی لباس‌ بقا نامیده می‌شوند، می‌توانند زمان بقای شخص را در آب سرد به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. این لباس‌ها اغلب در موقعیت های نجات‌های دریایی، موفق هستند.

انواع لباس غوطه وری

لباس غوطه وری چیست؟

لباس غوطه وری یک لباس پوشاننده بدن است که به طور خاص برای شناور ماندن و زنده ماندن در مواقع اضطراری در دریاهای آزاد پوشیده می شود. بنابراین این لباس به عنوان لباس بقا یا لباس نجات نیز شناخته می شود. در عصر حاضر، لباس غوطه وری یکی از مهم ترین ملزومات کشتی ها و سکوهای نفتی با توجه به حفاظت مورد نیاز در برابر خطرات آب است.

لباس‌های غوطه‌وری معمولاً از نئوپرن ساخته می‌شوند، نوعی لاستیک که کاملاً ضد آب است و توانایی مقاومت در برابر دمای شدید آب و آتش را دارد. لباس غوطه وری، عایق کامل در برابر قرار گرفتن قسمتی از بدن در معرض آب است و متناسب با بدن فرد می باشد؛ همچنین دارای یک کلاه محافظ برای پوشاندن سر و همراه با دستکش محافظ است.

لباس نجات عمدتاً در دو رنگ قرمز و نارنجی طراحی شده است. هر دو رنگ براق (فلورسنت) و متمایز هستند تا لباس ها بتوانند بلافاصله توجه امدادگران یا امدادرسانی را به خود جلب کنند.

در زیر مقررات SOLAS برای لباس های غوطه وری آمده است:

  • هر شخص در کشتی باید لباس غوطه وری شخصی خود را داشته باشد. همچنین لباس های غوطه وری اضافی برای نگهبانان باید در نظر گرفته شود.
  • لباس های غوطه وری ممکن است از انواعی باشند که عایق، غیر عایق یا قابل پوشیدن با جلیقه نجات باشند.
  • ساخته شده از مواد ضد آب
  • قوانین بین المللی اعلام می دارد که این پوشش باید به رنگ قرمز که به شدت قابل مشاهده است، باشد.
  • لباس غوطه وری باید در بازه زمانی 2 دقیقه بدون هیچ گونه کمک یا کمک خارجی باز شده و پوشیده شود.
  • فرد باید بتواند از ارتفاع حداقل 4.5 متری به داخل آب بپرد بدون اینکه آسیبی به جانش وارد شود.
  • لباس باید بتواند تمام بدن به جز صورت را بپوشاند. دست‌ها باید پوشیده باشند مگر اینکه دستکش‌های دائمی وصل شده باشند
  • نوارهای منعکس کننده باید بر روی لباس نصب شوند.
  • فرد باید پس از پوشیدن لباس، در حرکت کردن آزاد باشد و کارهای معمولی قابل انجام باشد.
  • فرد باید توانایی بالا و پایین رفتن از نردبان عمودی به طول حداقل 5 متر را داشته باشد.
  • فرد باید بتواند مسافت کوتاهی را شنا کند
  • لباس غوطه وری در هوای سرد زمانی که دما زیر نقطه انجماد است، پوشیده می شود.
  • لباس اجازه نمی دهد دمای بدن در هنگام غوطه ور شدن به مدت 6 ساعت زمانی که دمای آب بین 0 تا 2 درجه است بیش از 2 درجه کاهش یابد.
  • فرد، با یا بدون جلیقه نجات، باید بتواند در مدت حداکثر 5 ثانیه از حالت رو به پایین به حالت رو به بالا بچرخد.
  • اگر جلیقه نجات همراه با لباس غوطه وری لازم است، باید آن را روی لباس غوطه وری و بدون کمک پوشیده شود.

قیمت لباس غوطه وری

انواع لباس غوطه وری

اساساً سه نوع لباس غوطه وری وجود دارد. انواع اصلی را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

  1. اولین نوع لباس بقا، چیزی است که توسط ماهیگیرانی که در دمای بسیار سرد ماهیگیری می کنند پوشیده می شود. این ماهیگیران به طور مداوم لباس غوطه وری می پوشند تا مطمئن شوند بدن آنها، گرما را از دست نمی دهد و به طور مداوم گرم و عایق نگه داشته می شود.
  2. نوع دوم لباس نجات، لباسی است که در تمام کشتی ها، قایق ها و سکوهای نفتی نگهداری می شود. این یک الزام اجباری است که بدون آن نمی توان از پرسنل انتظار داشت که در کشتی یا سکوهای نفتی کار کنند. فقط در زمان شرایط بحرانی، چنین لباس های غوطه وری توسط افراد پوشیده می شود
  3. سومین و آخرین نوع لباس غوطه وری با نام Inflatable Immersion Suit شناخته می شود. اما بر خلاف دو لباس غوطه وری قبلی، این لباس نجات به طور کامل بدن فرد را نمی پوشاند. لباس باد شده فقط دست ها و پاهای فرد را می پوشاند، بنابراین به شناور ماندن و ایمن ماندن فرد در مواقع اضطراری کمک می کند. به دلیل جمع و جور بودن لباس، حمل و نقل این، راحت تر از دو نوع لباس قبلی ذکر شده است

 

برخی از لباس‌های غوطه‌وری نیز با مشعل اضطراری، سوت و برچسب تعبیه شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به لباس شخصی که در حال نجات است وصل کرد. این تگ لاین که به عنوان خط دوستی نیز شناخته می شود، برای اطمینان از اینکه همه افراد در کنار هم هستند و هیچ فردی در آب گم نمی شود، ارائه شده است.

فناوری در ایجاد و توسعه لباس غوطه وری راه طولانی را پیموده است. در روزهای آینده، پیشرفت‌های بیشتری وجود خواهد داشت که به موفقیت بیشتر برنامه از آنچه در حال حاضر است ادامه خواهد داد.

خرید لباس غوطه وری

نحوه نگهداری لباس غوطه‌وری

مراقبت و نگهداری مناسب از لباس‌های غوطه‌وری عمر کاری آن‌ها و احتمالاً عمر شما را افزایش می‌دهد. بازرسی های معمول کت و شلوار باید شامل جنس لباس و عملکرد زیپ ها و شلنگ های باد شونده باشد.

  • سوراخ، پارگی یا علائم سایش را بررسی کنید. لباس‌هایی که در آب نمک یا استخر استفاده می‌شوند باید از داخل و خارج کاملاً با آب تازه شسته شوند و از داخل به بیرون بچرخند تا خشک شوند، اما نه در زیر نور مستقیم خورشید. چربی و روغن را باید با صابون ملایم از روی لباس ها پاک کنید. (خشکشویی نکنید)
  • همه زیپ ها را برای عملکرد روان بررسی کنید. زیپ ها را با یک محصول غیر نفتی مانند کنسرو پارافین، موم زنبور عسل یا مواد توصیه شده توسط سازنده روغن کاری کنید.
  • کیسه های هوا، شناوری بیشتری را ایجاد می کنند و در دور نگه داشتن سر از آب در هنگام خوابیدن به صورت افقی در آب بسیار مهم هستند.
  • تعمیرات لباس بسیار مهم است و باید توسط سازنده یا تکنسین باتجربه در تعمیر لباس های خیس انجام شود. با اضافه کردن جیب یا تغییر طرح، لباس را دستکاری نکنید، هر دوی این اقدامات می تواند باعث شود که لباس شما از استاندارد لازم خارج شود.
  • لباس خود را در مکانی در دسترس و خشک نگهداری کنید. لباس ها باید با زیپ باز و به اندازه یک اینچ از پایین در کیسه هایشان قرار داده شوند. گیره ها و زیپ های کیف را روغن کاری کنید.

 

خرید لباس غوطه وری

با وجود هر الزامی، لباس های غوطه وری به عنوان یک قطعه مهم از تجهیزات نجات دهنده زندگی برای همه کارکنان دریایی شناخته می شوند. برای مؤثر بودن، افراد حاضر در کشتی باید لباس های خود را در شرایط خوبی نگه دارند، آنها را در دسترس داشته باشند و بدانند چگونه از آنها استفاده کنند.

لباس غوطه وری برای قایق رانان حرفه ای، کارگران دریایی در قایق های کاری، کشتی های تجاری و ماهیگیری حرفه ای، دکل و سکوهای نفتکش مناسب و برای استفاده در شرایط پرخطر یا خطرناک طراحی شده است. شما در کشتی داران می توانید به انواع لباس غوطه وری دسترسی داشته باشید و قیمت لباس غوطه وری را چک نمایید و با مناسب ترین قیمت، خرید خود را ثبت نمایید.

 

 


ثبت نظر