favicon-96x96

انواع قایق تندرو ایرانی

تاریخ انتشار: 20 دی 1400 ساعت 17:28 تاریخ آپدیت: 20 دی 1400 ساعت 17:28
انواع قایق تندرو ایرانی

آشنایی با انواع قایق تندرو ایرانی

شناورها انواع مختلفی دارند و به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. کشتی ها، ناوها و قایق تفریحی بخشی از انواع مختلف شناورها می باشند. یکی از این شناورها نیز قایق تندرو می باشد که در دسته قایق ها قرار دارد. قایق تندرو شناوری است که اندازه نسبتا کوچکتری نسبت به شناورهای دیگر دارد اما سرعت آن بسیار بالاتر از شناورهای دیگر می باشد و می توان گفت سریعترین شناور در بین شناورهای یک کشور است.

قایق تندرو را می توان جزوی از نیروی دریایی یک کشور دانست که نقش بسیار مهمی در دفاع از مرز دریایی کشور دارد. ایران نیز قایق های تندروی مختلفی دارد و نیروی دریایی کشور با استفاده از این قایق ها، دزدان دریایی و متهاجمان را از مرز بیرون می کنند و کشور را در برابر آن ها حفظ می کنند. برای آشنایی با انواع قایق تندرو ایرانی، این مقاله را بخوانید.

فهرست عناوین:

  1. قایق تندرو ایرانی
  2. انواع قایق تندرو ایرانی

قایق تندرو ایرانی

قایق تندرو ایرانی بخشی از تجهیزات خاص نیروی دریایی می باشد و ارزش بالایی دارد. ایران قایق های تندروی مختلفی دارد و هر کدام ویژگی ها و سرعت متفاوتی دارند. این قایق ها برای دفاع از کشور بسیار مهم و حیاتی می باشند و از آن ها استفاده های بسیاری در برابر دشمنان می شود. قایق تندرو ایرانی همپای قایق تندرو خارجی و حتی در مواردی بهتر از آن است و می تواند بر شناور تندرو خارجی غلبه بکند.

این قایق ها از مهم ترین دستاوردهای سپاه و متخصصان کشور می باشند و بدون وجود آن ها دفاع از مرز دریایی کشور بسیار سخت تر می شد. فناوری و دانشی که به سبب آن قایق های تندرو ساخته شده اند، به صورت کامل و صد درصد متعلق به کشور می باشد و دستاورد دانشمندان ایرانی است. این فناوری باعث می شود تا کشور بی نیاز از کشورهای خارجی باشد و همچنین تحریم هایی را که علیه کشور ایجاد شده اند را دور می زند.

 

قایق تندرو

 

فناوری ساخت قایق تندرو بومی علاوه بر این که به تحکیم نیروی دریایی کمک کرد و به آن قدرت بخشید، باعث شد تا با صادر کردن این قایق ها به کشورهایی مانند لبنان، ارز وارد کشور شود. در نتیجه ساخت قایق تندرو مزیت های بسیاری دارد و این مزیت ها تنها به بخش نظامی خلاصه نمی شوند.


قایق تندرو ایرانی از سال ها پیش و در زمان دفاع مقدس ساخته شد. با گذشت زمان و پیشرفت کشور، قایق های جدیدتر، سریع تر و پیشرفته تر نیز ساخته شدند و در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار گرفتند. این قایق ها نقشی اساسی در دفاع از کشور ایفا می کنند و به دلیل ویژگی های خاصشان قایق های دشمنان و متجاوزان را از پا در می آورند. برخی از قایق های تندروی ایرانی از بهترین قایق ها در جهان می باشند و بهتر از آن ها در هیچ کشوری وجود ندارد. قایق ها به دلیل قوانین شناورها اسم های متفاوتی دارند و هر قایق ویژگی های خاصی دارد که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

انواع قایق تندرو ایرانی

ایران قایق های تندروی مختلفی دارد و هر یک از این قایق ها ویژگی های خاصی دارند. شناور تندرو ایرانی در بسیاری از موارد بهتر از قایق تندرو خارجی می باشد و به آسانی به آن غلبه میکند. دلیل امنیت مرزهای دریایی و آب های کشور نیز همین ویژگی های خاص قایق های تندروی ایرانی می باشد.

قایق سراج

قایق سراج از بهترین قایق های ایرانی می باشد که 11 سال پیش ساخته شده است. جنس این قایق از فایبرگلاس می باشد که باعث می شود در عین سبکی، استحکام بالایی نیز داشته باشد و با سرعت بالایی در آب حرکت کند. قایق تندرو ایرانی سراج دارای امکانات زیادی است. این قایق توانایی پرتاب موشک و راکت های کاتیوشا را دارد و بخش پرتاب راکت قایق در بالای آن می باشد که باعث افزایش برد راکت می شود. همچنین در بخش جلوی قایق، یک تیربار دوشکا قرار گرفته است که با استفاده از آن به سمت دشمنان تیراندازی می شود.

 

قایق تندرو ایرانی

 

این قایق رادارگریز است و دشمنان نمیتوانند آن را بر روی رادارهای خود ببینند و تشخیص بدهند. همچنین قدرت موتور آن زیاد می باشد و سرعت آن نیز تا 60 نات یا گره دریایی میرسد.

این قایق دارای تجهیزات مخابراتی است و به همین دلیل با استفاده از آن می توان با ساحل و قایق های دیگر ارتباط برقرار کرد. طراحی و ساخت قایق سراج به گونه ای است که آن را مناسب هواهای گرم و شرجی می سازد. همچنین نوع طراحی آن باعث شده است تا در برابرقوی ترین موج ها هم تعادل خود را حفظ بکند و سرنگون نشود. به همین دلیل در شرایطی که دریا طوفانی است نیز می توان به راحتی از آن استفاده کرد. تا به حال اطلاعات زیادی از قایق سراج توسط نیروی دریایی منتشر نشده است.

قایق یا مهدی

قایق یامهدی شناور تندرو ایرانی است که از آن برای گشت زنی در آبها استفاده می شود. طول آن به دو متر و عرض آن به 3 متر می رسد و ارتفاعی نزدیک به 1.5 متر دارد. این قایق از جنس کامپوزیت می باشد و به همین دلیل وزن بالاتری نسبت به قایق سراج دارد و سرعت آن نیز کمی کمتر است و به 50 نات می رسد. این قایق با استفاده از دو موتور در آب حرکت می کند و تعادل بالایی دارد.

از مهم ترین ویژگی های این قایق میتوان به بدون سرنشین بودن آن اشاراه کرد. قایق یامهدی از راه دور قابل کنترل کردن می باشد و می توان از راه دور آن را به حرکت در آورد. بر روی قایق یا مهدی سه محل برای پرتاب موشک وجود دارد که در نوع خودش بسیار ویژه می باشد.

قایق یا مهدی با الهام از قایق های دوبدنه طراحی و ساخته شده است. به همین دلیل این قایق بر روی موج های خروشان آب تعادل خود را حفظ می کند و به راحتی با جریان موج حرکت می کند. به همین دلیل احتمال سرنگون و غرق شدن آن بسیار پایین می باشد.

قایق ذوالفقار

این قایق از پرقدرت ترین و مهم ترین قایق های ایرانی می باشد که نقش بسیار بالایی در دفاع دارد. قایق ذوالفقار دارای بدنه ای به طول 16 متر می باشد و همین موضوع آن را از سایر قایق ها تمایز می دهد. این قایق می تواند نزدیک به 14 تن بار را به راحتی حمل کند و به همین دلیل انواع تجهیزات نظامی و موشک ها بر روی آن قرار میگیرد.

قایق ذوالفقار با استفاده از دو موتور در آب حرکت می کند و سرعت آن نیز حداکثر به 52 نات می رسد که سریعتر از قایق یامهدی است. همچین به هنگام عملیات ها برد این قایق به بیشتر از 500 کیلومتر می رسد و نزدیک به 600 کیلومتر را در آب حرکت می کند بدون این که نیازی به سوخت گیری داشته باشد. این قایق مجهز به موشک کوثر است که بردی معادل با 25 کیلومتر دارد.

برد زیاد موشک این قایق سبب شده است تا هیچ متهاجی از مرز کشور عبور نکند. همچنین بر روی این قایق دو عدد تیربار قرار دارد که یکی از آن ها در جلوی قایق و دیگری در عقب قایق نصب شده است. قایق ذوالفقار مجهز به سامانه راداری می باشد. طراحی این قایق به گونه ای است که با استفاده از آن می توان به سرعت به دشمن حمله کرد نقش زیادی در غافلگیری ایفا می کند.

 

قایق ذوالفقار

قایق آذرخش

قایق آذرخش از قدیمی ترین قایق های تندروی ایرانی می باشد که نزدیک به 20 سال از رونمایی آن می گذرد. قایق آذرخش مانند قایق های دوبدنه طراحی شده است و به همین دلیل احتمال غرق شدن آن بسیار کم است و سرعت بالایی نیز دارد. این قایق را می توان با انواع سلاح ها مجهز کرد و از کاربردی ترین قایق ها می باشد. آذرخش بزرگترین قایق تندروی ایرانی است که نزدیک به 23 متر طول دارد و می تواند تا 20 تن بار را نیز تحمل کند.

قایق آذرخش با دو موتور دیزلی به حرکت در می آید و سرعت آن نیز حداکثر 50 نات است. قایق آذرخش با این سرعت، یک سوم از کل خلیج فارس را تنها در 6 ساعت گشت می زند. برد عملیاتی این قایق به 500 کیلومتر می رسد. همچنین به دلیل این که سفر کردن 10 نفر بر روی قایق آذرخش امکان پذیر می باشد، این قایق در عملیات ها نقش بسیار مهمی دارد.

قایق آذرخش مجهز ترین قایق تندروی ایرانی است. بر روی این قایق یک تیربار و یک توپ وجود دارد که در عقب و جلوی قایق نصب شده اند. همچنین در این قایق یک موشک انداز وجود دارد که دارای 16 لوله است و می تواند موشک ها را حداقل تا 30 کیلومتر پرتاب بکند. توانایی این قایق به قدری زیاد است که از آن در کشورهای خارجی و رسانه هایشان نیز تحسین شده است.

این قایق ها به کشورهای همسایه نیز صادر می شوند و نقش با اهمیتی در تامین امنیت آب های منطقه دارند. قایق های تندروی ایرانی جزو بهترین و سریعترین قایق ها در جهان می باشند.  


ثبت نظر