favicon-96x96

کشتی تجاری باری کشتی داران Merchant ship

تاریخ انتشار: 29 خرداد 1400 ساعت 15:57 تاریخ آپدیت: 29 خرداد 1400 ساعت 15:57
کشتی تجاری باری کشتی داران Merchant ship

کنترل کشتی تجاری Merchant ship چگونه صورت می گیرد؟

صاحب کشتی همان مالک کشتی تجاری (کشتی تجاری) است و در صنعت حمل و نقل مشغول کار است. از لحاظ تجاری اصطلاح مالک کشتی، صاحب و مالک کشتی کسی است که کشتی را تجهیز و بهره برداری می کند ، معمولاً برای تحویل بار با نرخ مشخص بار ، یا به عنوان نرخ بار (با توجه به قیمت حمل و نقل یک محموله خاص بین دو بندر داده شده) یا براساس استخدام (نرخ روزانه) عمل می کند. صاحبان کشتی معمولاً خدمه و ناخدای مجاز را استخدام می کنند تا اینکه شخصاً مسئولیت کشتی را بر عهده بگیرند. معمولاً صاحب کشتی،کشتی را از طریق یک شرکت سازماندهی می کند ، همچنین افراد و صندوق های سرمایه گذاری نیز می توانند مالک کشتی باشند. در صورت مالکیت یک شرکت کشتی ، صاحب کشتی معمولاً از طریق شرکت مدیریت فنی کشتی را انجام می دهد ، اگرچه این کار را می توان از طریق چارتر قایق نیز برون سپاری کرد یا به کشتی فرستاد.

صاحبان کشتی معمولاً اعضای یک اتاق حمل و نقل ملی، مانند اتاق حمل و نقل انگلیس هستند. اتاق حمل و نقل بین المللی یک سازمان جهانی برای صاحبان کشتی و اتاق های ملی مربوطه آنها است که تقریباً 80٪ از کل میزان حمل و نقل جهان را نمایندگی و کنترل همچنین پیگیری می کند.

کشتی تجاری ، کشتی تجاری باری ، کشتی تجاری یا بازرگانی ، همگی کشتی آبی است که بار یا مسافران را حمل میکند و در عوض هزینه عقد شده در قرارداد را به عنوان اجاره میگیرد. این مورد در تضاد با صنایع تفریحی است که برای تفریح ​​شخصی استفاده می شود و کشتی های نیروی دریایی که برای اهداف نظامی استفاده می شوند.

انواع کشتی تجاری و کشتی باری

آنها در اندازه ها و شکل های بی شماری وجود دارند ، از قایق های غواصی بادی بیست فوت در ایران ، تا 5000 کشتی حامل مسافر و مسافربری در رودخانه کارون و غیره  ، قایق های یدک کش که در بندر چابهار تردد می کنند ، تانکرهای نفتی 1000 فوت و کشتی های کانتینری در بنادر اصلی ، تا مسافران یا حتی بار های صاحبان کسب و کار را جا به جا کنند.

کشتی باری

بیشتر کشورهای جهان ناوگان کشتی های تجاری را اداره می کنند. با این حال ، به دلیل هزینه های بالای عملیات ، امروزه این ناوگان در بسیاری از موارد زیر پرچم ملتهایی که در ارائه نیروی انسانی و خدمات با شرایط مطلوب تخصص دارند ، در حال قایقرانی هستند. این پرچم ها به عنوان "پرچم راحتی" شناخته می شوند. در حال حاضر ، لیبریا و به ویژه پاناما مورد علاقه هستند. مالکیت کشتی ها می تواند توسط هر کشوری باشد.

کشتی دریایی تجاری و بازرگانی یونانی بزرگترین کشتی دریایی در جهان است. امروز ، ناوگان یونان حدود 16 درصد از تناژ جهان را تشکیل می دهد. این باعث می شود در حال حاضر بزرگترین ناوگان تجاری بین المللی واحد در جهان باشد ، البته بزرگترین ناوگان تجاری در تاریخ نیست و موارد بسیار دیگر است که در مقالات بعدی به تحلیل و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

در طول جنگ ها ، کشتی های تجاری می توانند به عنوان کمکی برای نیروی دریایی کشورهای متبوع خود مورد استفاده قرار گیرند و از آنها خواسته می شود که پرسنل نظامی و مواد خود را تحویل دهند و یا آنها را از محلی به محل دیگر بر حسب نیاز و درخواست جا به جا کنند.

کلمات کلیدی کشتی تجاری و بازرگانی

CS = لایه حمل و نقل کابل / کابل

MS = موتور قایق

MV = شناور موتور / موتور

MFV = شناور موتور ماهیگیری

SS = کشتی بخار

MT = موتور تانکر یا قایق موتوری

MSV = شناور موتور آماده به کار

MY = قایق بادبانی موتور

NS = کشتی هسته ای

RMS = کشتی پست سلطنتی

RRS = کشتی تحقیقاتی سلطنتی

SV = کشتی قایقرانی ( اگر چه اینها را می توان به عنوان نوع کشتی بادبانی نیز کد گذاری کرد. )

LPG = حامل گاز ( گاز مایع را حمل می کند. )

LNG = حامل گاز ( گاز طبیعی مایع را حمل می کند. )

RV = کشتی تحقیقاتی

بررسی UNCTAD در حمل و نقل دریایی

تانکرهای حمل نفت ، کشتی های فله ای (ترکیبی) ، کشتی های باری عمومی ، کشتی های کانتینری دار و کشتی های دیگر، که شامل "حامل های گاز مایع ، حامل های گاز مایع طبیعی ، بسته شیمیایی تانکرها ، تانکرهای تخصصی ، ریفایرها ، تأمین دریایی ، طناب کشی ، لایروب ، کروز ، کشتی ، و همچنین سایر کالاهای غیر باری. کشتی های باری عمومی شامل شناورهای چند منظوره و پروژه ای و همچنین محموله های رولی است.

کشتی بازرگانی

بررسی کشتی باری در حمل و نقل دریایی

سابرینا یک کشتی تجاری باری اول محموله های عمده را به داخل کابین های خود جایگذاری میکند، کلا فرایند کار این کشتی به صورت بازرگانی است و کم پیش می آید به عنوان مسافری و مسافربری استفاده شود.

کشتی باری یا کشتی بازرگانی هر نوع کشتی یا تجارت کشتی است که بار ، کالا و مواد را از یک بندر به بندر دیگر حمل می کند. هزاران نفر از حمل بار هر ساله در دریاها و اقیانوس های جهان رفت و آمد می کنند. آنها عمده تجارت بین المللی را اداره می کنند. کشتی های باری معمولاً مخصوص کارهایی طراحی می شوند که غالباً مجهز به جرثقیل و مکانیزم های دیگر برای بارگیری و تخلیه هستند و در همه اندازه ها ارائه می شوند.

کشتی های بازرگانی حامل فله در حمل و نقل دریایی

ناو فله کشتی ای است که برای حمل محموله های عمده مانند سنگ آهن ، بوکسیت ، ذغال سنگ ، سیمان ، دانه و کالاهای مشابه استفاده می شود. حامل های فله را می توان با دریچه های جعبه مانند بزرگ روی عرشه تشخیص داد ، که به منظور سر خوردن قایق و یا تا شدن از جلو و عقب برای دسترسی به بارگیری یا تخلیه بار طراحی شده است. ابعاد حامل های عمده اغلب توسط بندرها و مسیرهای دریایی مورد نیاز برای سرویس دهی و حداکثر عرض کانال پاناما تعیین می شود. اکثر دریاچه ها برای جابجایی کشتی های حمل فله بسیار کوچک هستند ، اما ناوگان بزرگی از کشتی های حمل و نقل دریاچه بیش از یک قرن است که با کشتی های Great Lakes و St. Lawrence Seaway انجام می شود که شروع آنها از آمریکای شمالی بوده است.

کشتی باربرکانتینری و تانکری نفتکش

کلمبو اکسپرس ، یکی از بزرگترین کشتی های کانتینر دار جهان که تحت مالکیت و اداره هاپاگ لوید آلمان است.

کشتی کانتینری یک کشتی باری است که تمام بار خود را در کانتینرهایی به اندازه کامیون حمل می کند ، به روشی به نام کانتینر سازی، این کشتی ها وسیله مشترک حمل و نقل باری بین مد تجاری هستند.

کشتی تانکر در حمل و نقل دریایی

ابر مخزن نفت خام تجاری AbQaiq یکی از بزرگ ترین مثال های کشتی های تانکری بین دریا ها و اقیانوس های جهان است.

تانکر کشتی ای است که برای حمل مایعات به صورت عمده طراحی شده است. اندازه تانکرها می تواند از چند صد تن طراحی شده باشد، برای خدمت به بندرهای کوچک و سکونت گاه های ساحلی تا چند صد هزار تن باشد که این موارد برای حمل و نقل با مسافت های طولانی همچنین بارهای بسیار سنگین طراحی شده اند. طیف گسترده ای از محصولات توسط تانکرها حمل می شود.

برای مثال از کشتی های تانکر می تون به مورد های ذیل توجه نمود:

  1. محصولات هیدروکربنی مانند روغن ، LPG و LNG
  2. مواد شیمیایی مانند آمونیاک ، کلر و مونومر استایرن
  3. آب شیرین
  4. شراب
  5. و....

محصولات مختلف به حمل و نقل و متفاوتی نیاز دارند ، بنابراین انواع خاصی از تانکرها مانند تانکرهای شیمیایی ، نفتکش ها و حامل های گاز ساخته شده است.

در میان تانکرهای حمل و نقل نفت ، ابر تانکرها برای حمل نفت به اطراف شاخ آفریقا از خاورمیانه طراحی شده اند. FSO Knock Nevis بزرگترین کشتی در جهان است ، یک ابر مخزن ULCC که قبلا به عنوان Jahre Viking (Seawise Giant) شناخته می شد. وزن آن 565 هزار تن و همچنین  طول آن حدود 458 متر است. استفاده از چنین کشتی های بزرگی به دلیل عدم توانایی در کار با ظرفیت کامل بار ، در واقع بسیار بی سود است. از این رو ، تولید supertankers در حال حاضر متوقف شده است. بزرگترین تانکرهای نفتی امروز در مقایسه با تناژ ناخالص ، TI اروپا ، TI آسیا ، TI اقیانوسیه هستند که بزرگترین کشتی های قایقرانی امروز هستند. اما حتی با وزن خاص 441،585 متریک تن که بیشتر اوقات به عنوان VLCC قایقرانی می کنند ، که آنها بیش از 70٪ از ظرفیت کل خود را استفاده نمی کنند.

کشتی باربری

درباره کشتی های تانکر بیشتر بدانید

جدا از حمل و نقل خط لوله ، تانکرها تنها روش برای انتقال مقادیر زیادی نفت هستند ، اگرچه چنین تانکرهایی هنگام غرق شدن در نزدیکی مناطق ساحلی باعث بلایای بزرگ زیست محیطی شده و باعث نشت نفت می شوند.

بسیاری از کشتی های تانکری در زمان حمل نشت داشته و باعث هدر رفتن سوخت همچنین آلودگی محیط شده اند.

برخی این کشتی ها:

  1. Braer
  2. Erika
  3. Exxon Valdez
  4. Prestige
  5. Torrey Canyon

بررسی کشتی تجاری ساحلی در حمل و نقل دریایی

کشتی های تجاری ساحلی کشتی های کوچکتری هستند که هر نوع محموله را در مسیرهای ساحلی و نه فراتر از اقیانوس حمل می کنند. کشتی تجاری ساحلی کشتی های کم عمق هستند که برای تجارت بین مکان های همان جزیره یا قاره استفاده می شوند. بدنه های کم عمق آنها به آنها امکان می دهد تا از طریق صخره ها و سایر خطرات ناوبری با کشتی تجاری حرکت کنند ، در حالی که کشتی هایی که برای تجارت آبی طراحی می شوند معمولاً دارای بدنه های بسیار عمیق تر همچنین مستحکم تر برای تراوش بهتر هستند.

بررسی کشتی مسافربری در حمل و نقل دریایی

کشتی مسافری کشتی ای است که وظیفه اصلی آن حمل مسافر است. این دسته شامل شناورهای باری نیست که برای تعداد محدودی مسافر محل اقامت داشته باشند ، مانند کشتی های باری های دوازده مسافری که قبلاً در همه جا حضور داشتند و در آن حمل و نقل مسافران برای حمل بار ثانویه است. این نوع شامل کلاسهای مختلف کشتی است که برای حمل و نقل تعداد قابل توجهی مسافر و همچنین بار طراحی شده اند. در واقع ، تا همین اواخر تقریباً تمام کشتی های اقیانوس پیما می توانستند علاوه بر چمدان مسافر ، نامه های حمل و نقل ، بار و حمل بار و سایر محموله ها را نیز حمل کنند و به قلاب های حمل بار و دریچه ها ، محموله های بزرگ شرکتی  یا سایر تجهیزات حمل و نقل کالا مجهز بودند، برای آن منظور سفرهای دریایی مدرن ، دارای عرشه اتومبیل برای کامیون ها و همچنین اتومبیل های مسافران است. فقط در کشتی های اقیانوس حرکتی جدید و تقریباً در همه کشتی های تفریحی این ظرفیت بار حذف شده است. کشتی به قایق یا کشتی حامل مسافران و گاهی وسایل نقلیه آنها گفته می شود. همچنین از کشتی ها برای حمل بار (در کامیون ها و کانتینرهای حمل بار گاهی اوقات بدون برق) و حتی واگن های راه آهن (در مورد کشتی قطار) استفاده می شود.


ثبت نظر