favicon-96x96

تشخیص و درمان دریا زدگی و دریا گرفتگی | 10 روش جلوگیری از بیماری حرکتی

تاریخ انتشار: 19 مرداد 1400 ساعت 18:21 تاریخ آپدیت: 21 مرداد 1400 ساعت 17:31
تشخیص و درمان دریا زدگی و دریا گرفتگی | 10 روش جلوگیری از بیماری حرکتی

|بیماری حرکتی، دریا زدگی و دریا گرفتگی چگونه اتفاق می افتد؟ راه های درمان آن|

دریا زدگی

دریا زدگی به دلیل تفاوت حالت واقعی و حالت موجی غیر انتظار رخ می دهد. علائم معمولاً شامل حالت تهوع ، استفراغ ، تعریق سرد ، سردرد ، خواب آلودگی ، خمیازه ، کاهش اشتها و افزایش بزاق است. عوارض ممکن است به ندرت شامل کم آبی ، مشکلات الکترولیت یا پارگی تحتانی مری باشد که باعث استفراغ و در خونریزی می شود.

دریا زدگی چیست؟

علت دریازدگی یا موج بالا و پایین دریا است یا حرکت آب بزاق به سمت معده برعکس شده است. این ممکن است شامل مسافرت با ماشین ، سفر هوایی ، سفر دریایی ، سفر به فضا یا شبیه سازی واقعیت هم باشد که در زمان سفر دریایی بیشتر رخ می دهد. عوامل خطر شامل بارداری ، میگرن و بیماری این علائم را شدید تر می کند. تشخیص براساس علائم صورت می‌گیرد.

نام دیگر بیماری دریا زدگی یا دریا گرفتگی، بیماری حرکتی است.

درمان دریازدگی

درمان ممکن است شامل اقدامات رفتاری یا داروها باشد اغلب دارو های درمانی به علت وقوع بسیار زیاد در کشتی و قایق موجود است.

اقدامات رفتاری شامل ثابت نگه داشتن سر و تمرکز بر افق است. سه نوع دارو مفید است: داروهای ضد موسکارینی مانند اسکوپولامین ، آنتی هیستامین های H1  مانند دیمن هیدرینات و آمفتامین ها مانند دگزامپفتامین. با این حال ، عوارض جانبی ممکن است استفاده از داروها را محدود کند. تعدادی از داروهایی که برای تهوع استفاده می شوند مانند اندانسترون برای بیماری دریا زدگی موثر نیستند به همین علت از استفاده آنها باید خودداری کرد مگر در شرایط خیلی اظطراری!

دریا زدگی

تقریباً همه افراد با حرکت کافی تحت تأثیر قرار می گیرند و معده آنها بهم می‌ریزد.حساسیت به دریا اما متغیر است. زنان به راحتی از مردان تأثیر می پذیرند. دریاگرفتگی زمانی طول می کشد تا اتفاق بیفتد، چیزی حدود 1 الی 3 ساعت. بعد از آن اتفاق افتادن آن به ندرت است. " naus" از یونانی به معنی دریازدگی نوع خاص است.

علائم معمولاً شامل حالت تهوع ، استفراغ ، تعریق سرد ، سردرد ، خواب آلودگی ، خمیازه ، کاهش اشتها و افزایش بزاق است. گاهی خستگی می تواند ساعت ها تا روزها یک دوره بیماری دریا زدگی را ادامه دهد که به "سندرم سوپیت" معروف است. علائم به ندرت شدید مانند عدم توانایی راه رفتن ، استفراغ مداوم ، یا انزوای اجتماعی ممکن است رخ دهد.

حالات دریا زدگی

بیماری دریازدگی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. بیماری دریاگرفتگی ناشی از حرکتی که احساس می شود اما دیده نمی شود، مانند بیماری های نامحسوس.
  2. بیماری دریا گرفتگی ناشی از حرکتی که مانند بیماری حرکت فضایی دیده می شود اما احساس نمی شود.(احساس معلق بودن، نداشتن تمرکز و احساس خطر کردن)
  3. بیماری دریا گرفتگی هنگام تشخیص حرکت هر دو سیستم ایجاد می شود اما مطابقت ندارند ، مانند بیماری حرکت دریایی یا فضایی.

پ.ن: حرکت احساس شد اما دیده نشد، اتفاق افتاده است اما نسبت به گذشت زمان خود را نشان می دهد.

دریا زدگی چگونه اتفاق می افتد؟

در این موارد ، حرکت توسط سیستم دهلیزی بدن احساس می شود و از این رو حرکت احساس می شود، اما مانند سیستم تهوع بدن، هیچ حرکت یا حرکت کمی توسط سیستم بینایی تشخیص داده نمی شود، در نتیجه همان لحظه احساس تهوع پیش نمی آید.

شکل خاصی از بیماری حرکتی دریا گرفتگی یا کارسیک بودن کاملاً رایج است و با عدم گمراهی هنگام خواندن نقشه ، کتاب یا صفحه کوچک در طول سفر ، اثبات می شود.(سخت شدن بینایی و خواندن کتاب در زمان رانندگی ماشین و یا حتی مسافران همراه هم اتفاق می افتد) دلسردی و دلدرد در اثر درگیری حسی ناشی از اختلاف ورودی های حسی در مغز ایجاد می شود. بیماری دریا زدگی در اثر درگیری بین سیگنالهای رسیده از گوش داخلی به مغز است که پایه سیستم دهلیزی، دستگاه حسی که با حرکت و تعادل سرو کار دارد را تشکیل می دهد و حرکت را به صورت داخلی تشخیص می دهد. اگر کسی به یک وسیله ثابت در داخل یک وسیله نقلیه مانند یک مجله نگاه کند ، چشمانش به مغز او اطلاع می دهد که چیزی که مشاهده می کند حرکت نمی کند. اما گوشهای داخلی آنها با احساس حرکت وسیله نقض این امر را نشان می دهد، در همین بین مغز و چشم باهم دستور یکسانی صادر نمی کنند معده دچار اختلال می شود.

دریا گرفتگی

نظریه های مختلف وجود دارد که علت آن را اثبات می‌کند. تئوری درگیری حسی خاطر نشان می کند که چشم ها هنگام حرکت سوار بر وسیله نقلیه در حال حرکت ، حرکت را مشاهده می کنند در حالی که سایر حسگرهای بدن احساس سکون می کنند و باعث ایجاد تضاد بین چشم ها و گوش همچنین اعضا داخلی می شوند. دیگری نشان می دهد که چشم ها بیشتر فضای داخلی ماشین را می بینند که بدون حرکت است در حالی که سیستم دهلیزی گوش داخلی هنگام حرکت خودرو از دور پیچ ها یا از روی تپه ها و حتی برجستگی های کوچک حرکت را حس می کند. بنابراین ، هنگام نگاه کردن به پایین ، اثر آن بدتر است اما ممکن است با نگاه کردن به خارج از خودرو ، این اثر کاهش یابد.

اثبات علمی تهوع هنگام سفر دریایی

در اوایل قرن بیستم ، دانشمندِ اتریشی-مجارستانی ، رابرت بارانی حرکت چشم و هم چشمی مسافران راه آهن را هنگام تماشای مناظر بیرون از پنجره های جانبی مشاهده کرد. او آن را "نیستاگموس راه آهن" نامید. "نیستاگموس optokinetic" (نام خود شخص)نیز نامیده می شود. باعث حالت تهوع و استفراغ می شود. یافته های او در ژورنال Laeger  به کد 831516 در تاریخ 17 نوامبر سال 1921 منتشر شد.

به بیماری دریا زدگی یا دریا گرفتگی، بیماری حرکتی نیز گفته می شود که این اتفاق هنگام حرکت های دو جانبه بین عقل و اعضا بدن است اتفاق می افتد.

انواع بیماری حرکتی

  1. بیماری حرکتی در هواپیما

بیماری حرکتی نوعی بیماری حرکتی است که در اثر برخی احساسات خاص در سفر هوایی و زمینی همچنین دریایی ایجاد می شود. این یک نوع خاص از بیماری حرکت است و در افراد سالم به عنوان یک پاسخ طبیعی در نظر گرفته می شود. این اساساً همان اختلال عصبی است که در هواپیما و کشتی و اتومبیل رخ می دهد. ممکن است یک هواپیما به شدت شیب داشته و متمایل شود و مگر اینکه مسافران کنار پنجره نشسته باشند ، به دلیل کوچک بودن اندازه پنجره و هنگام پروازهای شبانه ، احتمالاً فقط فضای داخلی هواپیما را می بینند. عامل دیگر این است که هنگام پرواز ، ممکن است دید از پنجره ها توسط ابرها مسدود شود و مانع از دیدن زمین در حال حرکت یا عبور ابرها توسط مسافران شود، این مسئله برای برخی مسافران احساس خفگی و درد دارد که باعث حالت تهوع و سرگیجگی دارد که با دارو کنترل و رفع می شود.

عمده مرحله آن با استراحت و بستن چشم ها همراه با نفس عمیق کشیدن حل می شود.

  1. بیماری دریازدگی در کشتی و قایق

بیماری دریایی نوعی بیماری حرکتی روی آب دریا است که با احساس حالت تهوع و در موارد شدید ، سرگیجه پس از گذراندن وقت در قایق و کشتی مشخص می شود. این اساساً همان حرکات دریچه ای است ، اگرچه حرکت شناورها منظم است. به طور معمول با حرکت تکان دهنده صنعت یا حرکت در حالی که کاردستی در آب غوطه ور است ، ایجاد می شود. همانند بیماری هوایی ، حتی اگر شخص به بیرون قایق نگاه کند ، تشخیص بصری دشوار است زیرا آب نقاط ثابتی را برای قضاوت بصری برای حرکت فراهم نمی کند. شرایط ضعف دید، مانند مه ، ممکن است بیماری دریا را بدتر کند. بزرگترین عامل کمک به افراد در دریا، تمایل به افرادی است که تحت تأثیر حرکت غلتکی یا موج دار این کشتی قرار می گیرند تا به زیر عرشه ها پناه ببرند و از حالت تهوع مصون بمانند، جایی که آنها قادر به ارتباط خود با محیط قایق و حرکت متعاقب آن نیستند. برخی از مبتلایان به فیوزاریمی در برابر بیماری دریایی و بالعکس مقاوم هستند. تنظیم حرکت صنایع دستی در دریا "به دست آوردن حالت مسکون دریایی" است. پس از پیاده شدن می تواند بخش قابل توجهی از زمان سپری شده در دریا را به دست آورد تا احساس ثبات "حال درگرگون نشده پس از دریا" را بدست آورد.

  1. بیماری حرکتی سانتریفیوژ

دستگاه های چرخشی مانند سانتریفیوژهای مورد استفاده در آموزش فضانوردان و پارک های تفریحی مانند Rotor ، Mission، Space و Gravitron می توانند در بسیاری از افراد باعث بیماری حرکت شوند. در حالی که به نظر نمی رسد فضای داخلی سانتریفیوژ حرکت کند ، فرد حس حرکت را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این ، نیروی گریز از مرکز می تواند باعث شود که سیستم دهلیزی به فرد این حس را بدهد که رو به پایین در جهت دور از مرکز است. سانتریفیوژ به جای جهت واقعی پایین رخ می دهد.

    4. سرگیجه ناشی از چرخیدن

هنگامی که فرد می چرخد ​​و ناگهان متوقف می شود ، مایع در گوش داخلی به چرخش خود ادامه می دهد و باعث ادامه چرخیدن می شود در حالی که سیستم بینایی فرد دیگر حرکت را تشخیص نمی دهد، همین مورد باعث حالت تهوع و حس بالا آمدن معده می شود.

درمان بیماری حرکتی

سرگیجه و حالت تهوع سیستم مجازی

معمولاً برنامه های VR حرکت سر کاربر را تشخیص داده و چرخش بینایی را برای جلوگیری از سرگیجه تنظیم می کنند. با این حال ، برخی از موارد مانند عقب افتادن سیستم یا خراب شدن نرم افزار می تواند باعث تاخیر در به روزرسانی صفحه شود. در چنین مواردی ، حتی برخی از حرکات کوچک سر می تواند باعث ایجاد حرکتی توسط مکانیسم دفاعی ذکر شده و این مشگل به وجود می آید:

 گوش داخلی به مغز منتقل می شود که حرکت را حس می کند ، اما چشم ها به مغز می گویند که همه چیز بی حرکت است. در نتیجه عدم تطابق اتفاق می افتد، مغز نتیجه می گیرد که فرد توهم می کند و بیشتر نتیجه می گیرد که توهم ناشی از عدم تطابق حرکت ها است. مغز با ایجاد استفراغ ، به میخواهد به این فرایند پاسخ دهد.

درنتیجه :حرکتی دیده شده اما احساس نشده است.

در این موارد ، حرکت توسط سیستم بینایی تشخیص داده می شود و از این رو حرکت مشاهده می شود ، اما هیچ حرکتی یا حتی حرکتی کم توسط سیستم دهلیزی احساس نمی شود. بیماری حرکتی ناشی از چنین شرایطی به عنوان "بیماری حرکتی ناشی از دید" (VIMS) شناخته شده است.

بیماری حرکتی فضایی

گرانش صفر در عملکردهای وابسته به جاذبه سیستم دهلیزی اختلال ایجاد می کند ، به طوری که دو سیستم دهلیزی و بصری دیگر نمایش حسی یکپارچه و منسجم را ارائه نمی دهند. این امر باعث ایجاد احساسات ناخوشایند از حالت گمراهی می شود که اغلب کاملاً متمایز از بیماری حرکت زمینی است، اما با علائمی مشابه، علائم ممکن است شدیدتر باشد زیرا شرایطی که ناشی از بی وزنی طولانی مدت است معمولاً ناشناخته است.

بیماری حرکت فضایی در اولین پروازهای فضایی به طور موثر ناشناخته بود ، زیرا شرایط بسیار تنگ فضاپیما فقط برای حرکت بدن، به ویژه حرکت سر، امکان پذیر بود. به نظر می رسد بیماری حرکت فضایی با امکان حرکت آزادانه در اطراف تشدید می شود ، و بنابراین بیشتر در فضاپیماهای بزرگتر دیده می شود. در حال حاضر حدود 60٪ از فضانوردان شاتل فضایی آن را در اولین پرواز خود تجربه می کنند. تصور می شود که اولین مورد بیماری حرکت فضایی ، کیهان نورد شوروی ، گرمان تیتوف ، در آگوست 1961 در فضای Vostok 2 است که سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ را گزارش کرده است. اولین موارد شدید در اوایل پروازهای آپولو بود. Frank Borman در Apollo 8 و Rusty Schweickart در Apollo 9 این تجربه را ثبت کرده اند.

درمان دریا گرفتگی

هر دو علائم قابل شناسایی و کاملاً ناخوشایندی را تجربه کردند و در حالت دوم باعث اصلاح برنامه مأموریت شد.

فرایند دریا گرفتگی چگونه اتفاق می افتد؟

این فرایند حرکتی است که دیده و احساس می شود.

هنگام حرکت در یک قاب مرجع چرخان مانند سانتریفیوژ یا محیطی که جاذبه با نیروی گریز از مرکز شبیه سازی می شود ، اثر کوریولیس باعث ایجاد حرکتی در سیستم دهلیزی می شود که با حرکتی که مشاهده می شود مطابقت ندارد.

نشانه پاتوفیزیولوژی

فرضیه های مختلفی وجود دارد که سعی در توضیح علت بهم ریختن معده دارند.

1.خم شدن

به خم شدن نظریه تعارض حسی گفته می شود.

نظریه تعارض حسی معاصر ، با اشاره به "انقطاع بین ورودی بصری ، حس حساسی و حسی حسی یا ورودی کانال نیم دایره و اوتولیت" دارد، احتمالاً بیشترین مطالعه را دارد. طبق این نظریه ، وقتی مغز دو حالت حرکت مغایر با ذهن ارائه می دهد ؛ نتیجه اغلب حالت تهوع و سایر علائم رفع گمراهی است که به عنوان بیماری حرکت شناخته می شود. چنین شرایطی زمانی اتفاق می افتد که سیستم دهلیزی و سیستم بینایی نمایشی هماهنگ و یکپارچه از بدن و محیط اطراف فرد نداشته باشند.

به عنوان مثال: در کشتی در حال حرکت به حالت خم قرار گرفته اید و باید دید یکسانی از فضای مورد مشاهده داشته باشید اما نمای قابل مشاهده شما نمایی در حال حرکت است و باعث سرگیجه و در نتیجه عوارضی قابل مشاهده می شود.

طبق نظریه تعارض حسی ، علت بیماری حرکت زمینی برعکس علت بیماری حرکت فضایی است. حالت اول وقتی اتفاق می افتد که فرد بصری درک کند که محیط اطرافش نسبتاً بی حرکت است در حالی که سیستم دهلیزی گزارش می دهد که بدن فرد نسبت به محیط اطرافش در حال حرکت است. دومی می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که سیستم بینایی درک کند که محیط اطراف فرد در حال حرکت است در حالی که سیستم دهلیزی عدم تحرک نسبی بدن را گزارش می کند (مانند گرانش صفر دریا و فضای آسمان).

2.مغز

به عدم دریافت دستور درست توسط مغز، عدم تطابق عصبی گفته می شود.

یک تنوع از نظریه تعارض حسی به عنوان عدم تطابق عصبی شناخته می شود ، که به معنی عدم تطابق بین تجربه حسی مداوم و حافظه طولانی مدت است و نه بین اجزای سیستم دهلیز و بینایی. این نظریه "بر سیستم لیمبیک در ادغام اطلاعات حسی و حافظه طولانی مدت ، در بیان علائم بیماری حرکت و تأثیر داروهای ضد حرکت و هورمون های استرس بر عملکرد سیستم لیمبیک تأکید دارد. ممکن است مرکز عدم تطابق عصبی مغز باشد.

3.دفاع در برابر مسمومیت

همچنین پیشنهاد شده است که بیماری حرکت می تواند به عنوان مکانیزم دفاعی در برابر نوروتوکسین ها عمل کند. ناحیه postrema در مغز مسئول ایجاد استفراغ در هنگام تشخیص سموم و رفع تعارض بین بینایی و تعادل است(این مورد علل خصوص در هنگام تفریح در کشتی و قایق بر اساس حرکات مختلف به وجود می آید). هنگامی که حرکت را احساس می کنید اما آن را نمی بینید (به عنوان مثال ، در کابین کشتی بدون پنجره) ، گوش داخلی به مغز منتقل می شود که حرکت را حس می کند ، اما چشم ها به مغز می گویند که همه چیز بی حرکت است. در نتیجه عدم تطابق ، مغز نتیجه می گیرد که فرد توهم می کند و بیشتر نتیجه می گیرد که توهم ناشی از مواد مخدر است. مغز با ایجاد استفراغ ، برای از بین بردن سم فرض شده ، پاسخ می دهد. استدلال غیرمستقیم Treisman اخیراً از طریق یک فرضیه تکامل مستقیم جایگزین مورد ستاره سال قرار گرفته است ، و همچنین از طریق یک فرضیه سم مستقیم اصلاح و گسترش یافته است. فرضیه تکامل مستقیم اساساً استدلال می کند که ابزارهای معقول و منطقی وجود دارد که با آن حرکت واقعی یا ظاهری باستان می تواند مستقیماً به تکامل واکنشهای بیزار کمک کند ، بدون اینکه نیازی به هماهنگی پاسخ سم باشد که توسط Treisman مطرح شده است. با این وجود ، فرضیه سم مستقیم استدلال می کند که هنوز راههای معقول و منطقی وجود دارد که در آن سیستم پاسخ سم بدن ممکن است در شکل گیری تکامل برخی از علائم نشان داده شود که بیماری حرکت را مشخص می کند ، نقش داشته باشد.

بیماری دریا گرفتگی

4.تشخیص دریا زدگی یا توهم ؟

تشخیص براساس علائم است. سایر شرایطی که ممکن است به طور مشابه وجود داشته باشد شامل اختلالات دهلیزی مانند سرگیجه موضعی پاروکسیسم خوش خیم و میگرن دهلیزی و سکته مغزی است.

5.رفتار درست یا رفتار واکنش گرا؟

درمان ممکن است شامل اقدامات رفتاری یا داروها باشد.

6.اقدامات رفتاری لازم است یا با دارو رفع می شود؟

اقدامات رفتاری برای کاهش بیماری حرکتی شامل بی حرکت نگه داشتن سر و خوابیدن به پشت است، تمرکز روی افق نیز ممکن است مفید باشد.

 گوش دادن به موسیقی ، تنفس عمیق ، راننده بودن و نخواندن هنگام حرکت از دیگر تکنیک ها است.

عادت، موثرترین تکنیک است اما به زمان قابل توجهی نیاز دارد. از این روش اغلب در پرواز ها و برای خلبانان استفاده می شود. این روش ها باید حداقل هر هفته برای حفظ اثربخشی انجام شود، همچنین تا رسیدن به نتیجه باید مرتب ادامه یابد.

جلوگیری از دریا زدگی

جلوگیری از دریا گرفتگی | دریا زدگی | بیماری حرکتی

اگر نشانگرهای تصویری موقعیت سر فرد استفاده کننده نشان داده شود ، می توان از یک دستگاه رایانه ای با سر و صفحه نمایش شفاف برای کاهش اثرات بیماری حرکتی (و گمراهی مکانی) استفاده کرد. چنین دستگاهی با فراهم کردن خطوط مرجع دیجیتال در زمینه دید خود برای کاربر ، نشانگر موقعیت افق نسبت به سر کاربر است. این امر با ترکیب قرائت از شتاب سنج و ژیروسکوپ نصب شده در دستگاه انجام می شود. این فناوری هم در دستگاههای مستقل و هم در Google Glass پیاده سازی شده است. در دو مطالعه مورد حمایت NIH ، بیش از 90٪ افراد هنگام استفاده از این فناوری ، علائم بیماری حرکت را کاهش داده اند. استفاده از عینک های کرکره ای LCD که دید استروبوسکوپی 4 هرتز با مُسَکِن 10 میلی ثانیه را ایجاد می کنند ، این روش یکی از درمان های امیدوارکننده است.

دارو و درمان بیماری حرکتی

سه نوع دارو برای بیماری حرکتی و دریا گرفتی همچنین دریا زدگی مفید است: داروهای ضد موسکارینی مانند اسکوپولامین ، آنتی هیستامین های H1 مانند دیمن هیدرینات و آمفتامین ها مانند دگزامپفتامین، اگر قبل از شروع علائم یا اندکی پس از شروع علائم استفاده شود، مزایای آن بیشتر است. با این حال، عوارض جانبی ممکن است استفاده از داروها را محدود کند. تعدادی از داروها برای تهوع مانند اندانسترون و متوکلوپرامید در بیماری حرکت موثر نیستند.

اسکوپولامین موثرترین دارو است. شواهد برای زمانی که از آن به طور پیشگیرانه استفاده می شود ، بهترین است. به صورت پچ پوستی در دسترس است. عوارض جانبی ممکن است شامل تاری دید باشد.

عوارض دارو دریا گرفتگی

از دیگر داروهای ضد هیستامین موثر در نسل اول می توان به مکلیزین ، پرومتازین، سیکلیزین و سیناریزین اشاره کرد. در بارداری مکلیزین و دیمن هیدرینات به طور کلی حالت ایمن احساس می شود. عوارض جانبی این دارو ها شامل خواب آلودگی شدید است. آنتی هیستامین های نسل دوم مفید شناخته نشده اند، هنوزه در حال تست هستند و توصیه نمی شوند.

دكستروآمفتامین ممكن است همراه با آنتی هیستامین یا داروی ضد موسكارین استفاده شود. نگرانی ها شامل توانایی اعتیاد آور آنها است، همین مورد باعث می شود که بسیاری از افراد از استفاده آن سر بازنند و برخی بلعکس در استفاده آنها زیاده روی کنند.

کسانی که در فعالیت های پرخطر مانند غواصی اسکوبا شرکت می کنند ، باید خطرات را در مقابل فواید داروها ارزیابی کنند. پرومتازین همراه با افدرین برای مقابله با آرام بخشی به عنوان "دارو ضد بیماری حرکتی" شناخته می شود.

درمان پزشکی جایگزین برای استفاده نکردن از دارو ضد بیماری

طب سوزنی مفید برای دریا گرفتگی و دریا زدگی شناخته نشده است. معمولاً تصور می شود که ریشه زنجبیل یک ضد استفراغ موثر است ، اما در درمان بیماری حرکت بی تأثیر است. به نظر نمی رسد تأمین بوها تأثیر قابل توجهی در میزان بیماری حرکت داشته باشد.

پ.ن: در دنیای امروزه فعلا داروهای سازگار موجود هستند و روش سنتی در این خصوص نیست!

سرگیجه در دریا گرفتگی

بیماری حرکتی ، بیماری همه گیری

تقریباً یک سوم افراد به شدت در معرض بیماری حرکت هستند و اکثر بقیه در شرایط شدید دچار حرکت می شوند. میزان بیماری حرکت فضایی بین چهل تا هشتاد درصد افرادی که وارد مدار بی وزن می شوند اتفاق افتاده است. عوامل مختلفی در حساسیت به بیماری حرکت تأثیر می گذارند ، از جمله کمبود خواب و فضای مکعبی اختصاص یافته به هر مسافر فضایی.

 مطالعات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می گیرند و با افزایش سن خطر کاهش می یابد. برخی شواهد نشان می دهد که افراد با نژاد آسیایی ممکن است بیشتر از افراد با نژاد اروپایی دچار بیماری حرکتی شوند و عوامل موقعیتی و رفتاری نیز وجود دارد، از جمله اینکه آیا مسافر از راه جلو دید دارد و یا رژیم های غذایی و رفتارهای غذایی خاصی را رعایت می کند و یا خیر

|سخن پایانی|

  • بیماری حرکتی ، بیماری دریا گرفتی یا بیماری دریا زدگی برای همگان اتفاق نمی افتد و اتفاق افتادن آن برای همگان یکسان نیست.
  • دریا گرفتگی اغلب با تهوع و سر درد آغاز می شود و سپس با حالت بی حالی بدن ادامه می یابد و فرد را به استراحت اجباری وا میدارد.
  • دریا زدگی اغلب بعد از چند ساعت در دریا بودن اتفاق می افتد و بهترین راه جلوگیری از آن استفاده از دارو است و هنگام اتفاق افتادن به استراحتی کوتاه اکتفا کنند.
  • این بیماری، بیماری عجیبی نیست و واگیر ندارد! فقط باید در لحظه کنترل شود تا از آسیب رساندن به معده و بقیه اعضا بدن در خصوص ترشح زیاد سم معده جلوگیری شود.

ثبت نظر