favicon-96x96

فرمانده کشتی چه مسئولیت ها و اختیاراتی دارد؟

تاریخ انتشار: 08 آبان 1400 ساعت 12:17 تاریخ آپدیت: 08 آبان 1400 ساعت 12:18
فرمانده کشتی چه مسئولیت ها و اختیاراتی دارد؟

فرمانده کشتی

فرمانده کشتی (کاپیتان کشتی) رهبر یک کشتی کامل است که می تواند اندازه آن از یک قایق بادبانی کوچک تا یک کشتی کروز بزرگ و کامل باشد. او تجربه گسترده ای در مورد کشتی ها و عملیات آنها دارد و می تواند با تجربه بالای خود هر نوع قایق و کشتی را هدایت کند. واژه کاپیتان به عنوان یک مقام و رتبه نظامی شناخته می شود که به فردی که کشتی های تجاری یا نظامی را رهبری می کند، داده می شود. معمولا این لقب برای ادای احترام به فردی است که این نوع کشتی ها را هدایت و رهبری می کند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با فرمانده کشتی و اختیارات آن آشنا کنیم پس ما را تا آخر این مطلب همراهی کنید.

 

فرمانده کشتی

 

فرمانده کشتی کیست؟

امروزه یکی از مهیج ترین و پر مسئولیت ترین شغل های موجود در صنایع دریایی، شغل فرمانده کشتی است. وظایف در کشتی بسیار فراتر از محدوده یک موقعیت مدیریتی است، زیرا کاپیتان کشتی باید در هر جنبه ای از اداره کشتی، از عملیات کشتی گرفته تا تعمیر و نگهداری، و در نمونه کشتی های تور، میزبانی از مسافران، مهارت داشته باشد.

تمام موفقیت سفر یک کشتی بر روی شانه های کاپیتان و نحوه مدیریت خوب خدمه است. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که به فرمانده کشتی ناخدای کشتی نیز می گویند، واژه ناخدای کشتی در گذشته بسیار به کار برده می شود و به معنی کسی بود که کشتی یا قایقی را رهبری می کرد یا صاحب کشتی بود. فرمانده یک کشتی باید قدرت بدنی بالایی داشته باشد و همچنین از تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار باشد تا بتواند در شرایط سخت و دشوار بهترین راه را انتخاب کند. فرمانده کشتی باید تمامی سطوح شغل خود را بداند تا بتواند در مسیرهای طولانی تحمل بالایی از خود نشان دهد. ناخدا کشتی باید امنیت پرسنل را تامین کند و کشتی را به بهترین شکل اداره کند.

مسئولیت و اختیارات فرمانده کشتی چیست

مسئولیت‌های یک کاپیتان از نظر تخصصی بسیار گسترده است و شامل ناوبری، بهره‌برداری از تجهیزات کشتی، عملکردهای تجاری و تعیین و نظارت بر وظایفی است که توسط همه خدمه انجام می‌شود. یکی از مواردی که باید ناخدای کشتی باید به آن توجه کند این است که حتما کلیه تجهیزات کشتی در جایگاه مخصوص و مشخصی قرار داشته باشند و قبل از هر حرکتی شرایط زیست محیطی را بررسی کند. تقریباً هر چیزی که در کشتی اتفاق می افتد باید توسط کاپیتان کشتی به طور دقیق مستند شده و بررسی شود تا یک پرونده رسمی از هر گشت و گذار و عملکرد کشتی در سراسر آن حفظ شود.

در نمونه سفرهای بین المللی، وظیفه کاپیتان است که الزامات آداب و رسوم و بازرسی های داخلی و بین المللی را برآورده کند. در بعضی موارد ممکن است حسابدار کشتی حضور نداشته باشد در این شرایط کاپیتان کشتی باید اطلاعات کافی از وضعیت مالی و حقوقی کارکنان خود داشته باشد تا بتواند در غیاب حسابدار، کشتی را در شرایط مناسب قرار دهد. علاوه بر این مورد فرمانده کشتی باید مسئول امنیت کشتی باشند، چه از نظر عملیات اساسی و چه در شرایط حساس و شدید مانند پاسخ به تهدیدهای تروریست ها، دزدان دریایی، هواپیماربایان و مزاحمان و ... .

 

آشنایی با وظایف فرمانده کشتی

 

آشنایی با وظایف فرمانده کشتی

همانطور که گفتیم وظایف کاپیتان کشتی بسیار تخصصی و گسترده است و باید به تمامی آنان به بهترین شکل عمل کند در این بخش می خواهیم کمی در رابطه با وظایف آن سخن بگوییم وظایف فرمانده کشتی عبارتند از:

  • نگهداری و تعمیر کشتی
  • تامین کردن امنیت و آرامش پرسنل کشتی
  • راه اندازی کشتی و تمام تجهیزات آن
  • تسلط کافی بر زبان انگلیسی
  •  هدایت کشتی در مسیرهای مناسب و امن
  • بررسی کارکرد تمامی تجهیزات و رعایت نکات مهم و ضروری نگهداری کشتی
  • داشتن آرامش لازمه در زمان به وجود آمدن شرایط بحرانی و دادن آرامش به دیگر افراد داخل کشتی و ... .

این موارد تنها نمونه هایی از وظایف فرمانده هستند که فرمانده کشتی باید به تمامی این موارد عمل کند. در غیر این صورت مشکلات دیگری ممکن برای خود و پرسنل کشتی به وجود بیاورد.

مهارت های مورد نیاز برای فرمانده کشتی و دوره های آموزشی

حال که با فرمانده کشتی آشنا شدیم و همینطور که فهمیدیم فرمانده کشتی چه وظایفی دارید در این بخش می خواهیم به سراغ مهارت های مورد نیاز و دوره های آموزشی که فرمانده کشتی باید بگذراند بپردازیم. دوره های آموزشی و مدارکی که یک ناخدای کشتی باید داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • داشتن مدرک مهندسی دریا
  • داشتن مدرک مهندسی دریانوردی
  • مدرک مهندسی کشتی
  • مدرک رهبری کشتی و ...

مهارت های مورد نیازی که باید بدست بیاورند نیز عبارتند از:

  • بتواند در شرایط سخت و دشوار بهترین گزینه و راه را انتخاب کند (حل مسائل پیچیده)
  • بتواند به راحتی پرسنل را مدیریت، و کشتی را سازماندهی کند و برای هر حرکتی برنامه مناسبی چیده باشد
  • به خوبی بتواند با پرسنل و دیگر افراد کشتی ارتباط برقرار کند
  • به راحتی و تسلط کامل بتواند نقشه های دریایی را بخواند
  • به خوبی بتواند با دیگر افراد خدمه کار کند و به در انجام کارهای تیمی بهترین باشد و ... .

این موارد می توانند از بهترین مهارت هایی باشند که ناخدا کشتی می تواند آنان را داشته باشد تا بتواند بهترین و مهیج ترین شغل دنیا را رهبری کند.

مشکلات شغل فرمانده کشتی

مانند شغل های دیگر، شغل کاپیتانی کشتی نیز دارای چالش و سختی های مختلف خود است و یک سکان‌دار کشتی باید با تمام این چالش ها و تغییرات بتواند به خوبی کنار بیاید و کشتی خود را به بهترین شکل هدایت و رهبری کند. مشکلات شغل ناخدا کشتی عبارتند از:
• دوری از خانواده و عزیزان در مدت زمانی مشخص
• خطراتی که زندگی بر روی آب برای آنان به وجود دارد
• مدیریت و سازماندهی تمامی خدمه و پرسنل
• تغییرات جوی و پیش بینی نشدن آب و هوا
• وجود طوفان و ...

کلام آخر

در آخر همینطور که گفتیم شغل فرمانده کشتی یکی از جذاب ترین و پر مخاطره ترین شغل های صنعت دریایی است که هر فردی توانایی بدست آوردن این شغل را ندارد و فردی که می خواهد ناخدا کشتی شود باید تیپ شخصیتی (شخصیت فرد) بالایی داشته باشد تا علاوه بر کارهای فنی بتواند ارتباط خوبی نیز با محیط اطراف خود داشته باشد.


ثبت نظر