favicon-96x96

قوانین ثبت کشتی

تاریخ انتشار: 10 آبان 1400 ساعت 15:17 تاریخ آپدیت: 10 آبان 1400 ساعت 15:18
قوانین ثبت کشتی

ثبت کشتی

ثبت کشتی به دلیل شرایطی که دارد، شامل قوانین مختلفی می باشد. کشتی ها بین کشورهای مختلف سفر می کنند و از مرز کشور های مختلف عبور می کنند. به همین دلیل خرید و ثبت سند آن ها، مراحل بیشتری نسبت به خرید دیگر وسایل نقلیه مانند خودرو دارد.

در صورتی که قوانین ثبت کشتی رعایت نشود، زیان های زیادی می تواند به مالک کشتی وارد بشود. به همین دلیل مالک موظف به ثبت کشتی در سامانه های مربوطه می باشد. در این مقاله به بررسی قوانین ثبت کشتی و آیین نامه آن پرداخته شده است.

فهرست عناوین:

  1. قوانین ثبت کشتی
  2. سند ثبت کشتی

تغییر نام کشتی

در ثبت کشتی، مدارک و اسناد کشتی و مدارک مالک آن در سامانه های مربوطه ثبت می شود. قبل از این که کشتی ثبت بشود و این اسناد و مدارک ثبت شود، کشتی حق سفر کردن ندارد. این یک قانون بین المللی می باشد. هر کشتی باید زیر نظر پرچم یک کشور فعالیت بکند و تحت عنوان نام آن کشور و پرچم آن به ثبت برسد.

 

تغییر نام کشتی

 

طبق قانون های بین المللی، این کشتی ها می توانند سفر کنند. مالکان کشتی باید به صورت مداوم کشتی را بررسی بکنند و نقص و آلودگی های آن را برطرف سازند. در این صورت می تواند به سفر کردن ادامه بدهد.

در صورتی که کشتی نقصی داشته باشد، بازرسی هایی که انجام می شود آن را از سفر کردن منع می سازند. ثبت نام کشتی هایی که در داخل کشور فعالیت می کنند و ثبت نامی که در داخل کشور انجام می شود، به عنوان ثبت ملی شناخته می شود و ممکن است در سفر های بین المللی به دلیل برخی از مسائل، اعتبار نداشته باشد. در این صورت است که مالک کشتی از پرچم مصلحتی استفاده می کند.

پرچم مصلحتی به این معنا است که مالک کشتی برای سفر هایی از پرچم کشور دیگری استفاده می کند. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است مالک به دلیل برخی از قوانین یا برخی از محدودیت ها، از پرچم مصلحتی استفاده کرده باشد. استفاده از پرچم مصحلتی پدیده ای رایج می باشد و در دنیای امروز، در حدود پنجاه درصد مالکان کشتی، از پرچم مصلحتی برای کشتی خود استفاده می کنند.

نحوه تغییر نام کشتی

همانطور که اشاره شد، کشتی ها ثبت می شوند و به همین دلیل هر کشتی نام مخصوص خود را دارد. این نام در کارت کشتی نیز درج شده است. با این حال ممکن است مالک بعد از مدتی بخواهد تا نام کشتی خود را تغییر دهد. تغییر نام کشتی نیز قوانین خاصی دارد و باید برای انجام این کار مراحلی طی بشود. این کار توسط مالک کشتی انجام می شود و مالک باید درخواست خود را به سازمان کشتی رانی ابلاغ بنماید.

در صورتی که سازمان کشتیرانی با تغییر نام کشتی مورد نظر موافقت بنماید، اسم کشتی تغییر کرده و کارت جدیدی برای کشتی صادر می شود. به طور معمول اسم مونثی بر روی کشتی گذارده می شود.

با این حال در کشور ما ممکن است کشتی ها بر اساس اسم شهرها نیز نام گذاری بشوند. اسم شهر هایی که با حرف یکسانی شروع می شود، بر روی کشتی هایی گذاشته می شوند که دارای ویژگی های مشترکی هستند و به اصطلاح در یک کلاس کشتی قرار دارند. همچنین طبق قانون اسم کشور در ابتدای نام کشتی می آید. به عنوان مثال ایران آستارا می تواند نام یک کشتی باشد.

 

قوانین تغییر نام کشتی

 

قوانین تغییر نام کشتی

قوانین تغییر نام کشتی نیز در آیین نامه ثبت کشتیها و شناورها درج شده است. بر طبق این قانون مالک باید درخواست خود را در دو مرحله به ثبت برساند و به سازمان کشتی رانی ابلاغ بکند. این درخواست در دفتر مخصوص سازمان برای ثبت کشتی ها و با شماره مخصوص نوشته می شود. قوانین نام گذاری کشتی بیان می‌کند که نام هایی که برای کشتی انتخاب می شوند باید تماما ایرانی باشد.

استثنایی که وجود دارد برای کشتی هایی است که پیش تر دارای نام خارجی بوده اند. در این مواقع، در صورت صلاحدید کارشناسان، کشتی با نام خارجی خود به سفر ادامه می دهد.

در غیر این صورت نام کشتی باید تغییر یافته و یک نام ایرانی بر روی آن گذاشته بشود. همچنین اسمی که برای کشتی انتخاب می شود نباید دارای شباهت با اسم کشتی های دیگر باشد. زیرا در این صورت ممکن است اشتباهی هنگام شناسایی رخ بدهد و باعث ضررهایی بشود. همچنین اسم هایی که قبلا انتخاب شده اند، برای نام گذاری مناسب نمی باشند.

تمام موارد در آیین نامه ثبت کشتی ها و شناورها وجود دارد و به صورت کامل توضیح داده شده است.

سند ثبت کشتی

ثبت کشتی توسط سازمان هایی انجام می پذیرد. این سازمان ها ممکن است دولتی یا خصوصی باشند. در هر صورت تفاوت چندانی در قوانین و ثبت کردن کشتی نخواهد کرد. این سازمان ها به عنوان ثبت کننده ی کشتی در نظر گرفته می شوند و در صورتی که اشتباهی پیش بیاید، ممکن است به صورت قانونی مورد بازجویی قرار بگیرند و مسئولیت هایی دارند.

برای این که کشتی بتواند به سفر های خود ادامه بدهد، باید سند ثبت کشتی داشته باشد. این سند توسط سازمان های ثبت کشتی صادر می شود. هرگونه مسئولیت در صدور سند های اشتباه بر عهده ی سازمان ثبت می باشد. کشتی ها همچنین باید کارت کشتی داشته باشند. برای گرفتن کارت کشتی مالک باید اقدام به ثبت نام کارت کشتی بکند. این کارت مانند کارت ملی کشتی ها می باشد و کشتی با کارت کشتی شناسایی می شوند.

تمام قوانین ثبت کشتی و ثبت نام کارت کشتی، در آیین نامه ثبت کشتیها و شناورها یافت می شود. این آیین نامه به منظور گردآوری تمام قوانین و تبصره ها ساخته شده است. آیین نامه ثبت کشتیها و شناورها را می توانید با سرچ کردن در گوگل به دست بیاورید. خواندن این آیین نامه برای تمام کسانی که می خواهند کشتی خود را ثبت بکنند، ضروری می باشد. زیرا تمام قوانین مربوطه در این آیین نامه ذکر شده اند.

جمع بندی: در مجله دریایی کشتیداران به بررسی ثبت کشتی و قوانین ثبت آن پرداخته شد. در صورتی که شما هم میخواهید کشتی خود را در سازمان های کشتیرانی ثبت بکنید، این مقاله می تواند برای شما مفید باشد. همچنین یکی از الزامات ثبت کشتی تعیین نام برای آن می باشد. این نام می تواند تغییر یابد و به قوانین تغییر نام کشتی در این مقاله اشاره شده است.


ثبت نظر