favicon-96x96

نگاهی به روش های مختلف باربری دریایی

تاریخ انتشار: 04 آبان 1400 ساعت 11:44 تاریخ آپدیت: 04 آبان 1400 ساعت 11:56
نگاهی به روش های مختلف باربری دریایی

 باربری دریایی

باربری دریایی (یا حمل و نقل اقیانوسی) و حمل و نقل رودخانه ای یا به طور کلی حمل و نقل آبی، حمل و نقل افراد (مسافران) یا کالا (محموله) از طریق آبراه ها است. حمل و نقل بار از طریق دریا به طور گسترده ای در طول تاریخ انجام می شده است.

ظهور هوانوردی از اهمیت سفرهای دریایی برای مسافران کاسته است ، اگرچه هنوز محبوبیت خود را برای سفرهای کوتاه و سفرهای تفریحی حفظ کرده است. حمل و نقل از طریق آب ارزان تر از حمل و نقل هوایی است. طبق گزارش UNCTAD در سال 2020، باربری دریایی تقریباً 80 of از تجارت بین المللی را تشکیل می دهد.

باربری دریایی را می توان در هر فاصله ای با قایق ، کشتی، قایق بادبانی یا قایق، از طریق اقیانوس ها و دریاچه ها از طریق کانال ها یا کنار رودخانه ها انجام داد. حمل و نقل ممکن است برای تجارت ، تفریح یا اهداف نظامی باشد. در حالی که امروزه باربری دریایی گسترده از اهمیت کمتری برخوردار است ، آبراهه های اصلی جهان از جمله بسیاری از کانال ها هنوز بسیار مهم هستند و بخش جدایی ناپذیری از اقتصادهای جهان هستند.

 

حمل و نقل دریایی

 

تقریباً هر ماده ای را می توان با آب جابجا کرد. با این حال ، حمل و نقل آب برای محصولاتی که زمان تحویل آنها بسیار مهم است، مانند محصولات فاسد شدنی، روش مناسبی نیست. با این حال، حمل و نقل آب با محموله های منظم برنامه ریزی شده ، مانند حمل و نقل محصولات مصرفی از طریق اقیانوسیه-و به ویژه برای بارهای سنگین یا محموله های عمده، مانند زغال سنگ، کک، سنگ معدن یا غلات ، بسیار مقرون به صرفه است.

مسلماً انقلاب صنعتی در جایی اتفاق افتاد که حمل و نقل ارزان آب از طریق کانال ، ناوبری یا حمل و نقل انواع کشتی ها در آبراه های طبیعی از حمل و نقل عمده و مقرون به صرفه پشتیبانی می کرد. استفاده از کانتینر باربری دریایی را از دهه 1970 متحول کرد. "بار عمومی" شامل کالاهایی است که در جعبه، کیف، پالت و بشکه بسته بندی شده اند.

لاینرو ترمپ

کشتی از نظر نحوه عملکرد به دو دسته تقسیم می شود:

حرکت لاینر، منظم اجرا می شود و طبق برنامه عمل می کند. با توجه به اینکه حرکت باید به صورت برنامه ریزی شده باشد،چنین کشتی هایی می بایست برای مقابله با علل تاخیر احتمالی مانند بدی آب و هوا مجهزتر باشند. به طور کلی قدرت آنها بیشتر از کشتی های ترمپ با ویژگی های بهتر دریانوردی است ، بنابراین ساخت آنها به طور قابل توجهی گران تر است. لاینرها معمولاً برای عملیات مسافر و کانتینر ساخته می شوند ، هرچند مصارف متداول گذشته شامل پست و بار عمومی نیز می شد.
یک ترمپ (معامله گر) هیچ حرکت ثابتی ندارد وبه سمت جایی که یک محموله مناسب وجود داشته باشد، می رود. بنابراین ممکن است یک کشتی و خدمه از صاحب کشتی اجاره کنند تا محموله ای از غلات از کانادا به لتونی بیاورند، و بلافاصله بعد از آن برای حمل بار از یک نقطه به نقطه دیگری استفاده شود. کشتی های حمل عمده مواد و برخی کشتی های کروز نمونه هایی از کشتی هایی هستند که برای کار با این شیوه ساخته شده اند.

برای باربری دریایی از کشتی ها و سایر کشتی های آبی استفاده می شود. انواع آنها را می توان بر اساس پیشرانه ، اندازه یا نوع بار تشخیص داد و دسته بندی کرد. کشتی های تفریحی یا آموزشی هنوز از نیروی باد استفاده می کنند، در حالی که برخی از کشتی های کوچکتر از موتورهای احتراق داخلی برای راندن پروانه کشتی استفاده میکنند .برای قایق های جت ، از جت داخل آب استفاده می کنند.

بیشتر کشتی های تجاری مدرن را می توان در یکی از چند دسته قرار داد ، مانند:

 حمل کننده های عمده یا Bulk Carriers، کشتی های باری هستند که برای حمل اقلام عمده بار مانند سنگ معدن یا مواد غذایی اصلی (برنج ، غلات و غیره) و محموله های مشابه استفاده می شوند. آنها را می توان با دریچه های بزرگ جعبه مانند روی عرشه تشخیص داد ، که برای بارگیری از خارج طراحی شده اند. یک کشتی باربر می تواند خشک یا مرطوب باشد.

 کشتی های کانتینری

 کشتی های کانتینری، کشتی های باری هستند که تمام بار خود را در بست بندی هایی با سایز کامیون حمل می کنند ، که به این روش، کانتینریزه میگویند. این نوع کشتی، یک وسیله رایج برای حمل و نقل بین المللی بارهای تجاریاست. کشتی های کانتینری، به طور غیررسمی به عنوان "قایق های جعبه ای" شناخته می شوند و اکثریت محموله خشک جهان را حمل می کنند. بیشتر کشتی های کانتینری با موتورهای دیزلی حرکت می کنند و خدمه ای بین 10 تا 30 نفر دارند. به طور کلی محل اقامت در این کشتی، یک بلوک بزرگ در قسمت راست ، دقیقاً بالای موتورخانه است.

 کشتی های کروز

 کشتی های کروز، کشتی های مسافری هستند که برای سفرهای تفریحی مورد استفاده قرار می گیرند ، که خود سفر و امکانات رفاهی کشتی جزء اساسی تفریحی سفر محسوب می شود. از سال 2006 هر سال میلیونها مسافر برای کروز مسافرتی درخواست می دهند، به طوریکه به بخش مهمی از صنعت گردشگری تبدیل شده است.

یک کشتی چند منظوره (که گاهی اوقات به آن کشتی عمومی حمل بار نیز می گویند) برای حمل و نقل انواع کالاها ، از کالاهای عمده تا محموله های شکسته و سنگین استفاده می شود. برای ارائه حداکثر انعطاف پذیری معاملاتی ، آنها معمولاً مجهز هستند (همراه با جرثقیل) ، و نمونه های مدرن برای حمل ظروف و دانه ها مناسب است.

 لاینر اقیانوسی

لاینر اقیانوسی، یک کشتی مسافری است که برای انتقال افراد از یک بندر به بندر دیگر در مسیرهای معمولی دریایی از راه دور طبق برنامه طراحی شده است. لاینر های اقیانوس همچنین ممکن است محموله یا پست حمل کنند و گاهی ممکن است برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

لاینر های اقیانوسی معمولاً با یک تخته آزاد بالا به منظور مقاومت در برابر دریاهای مواج و شرایط نامساعد در اقیانوس باز ساخته می شوند و دارای ظرفیت های زیادی برای سوخت، غذا و سایر مواد مصرفی در سفرهای طولانی هستند. اینها اقامت اصلی اکثر شرکتهای حمل و نقل مسافر بودند ، با این حال ، به دلیل رشد سفرهای هوایی ، کشتی های مسافری کاهش پیدا کردند. کشتی های کروز بعداً این خلا را پر کردند و عمدتا توسط افرادی استفاده می شود که هنوز عاشق دریا هستند و نسبت به کشتی های مسافربری قدیمی خدمات بیشتری ارائه می دهند.

 کشتی های یخچال دار

 کشتی های یخچال دار (معمولاً ریفرreefer نامیده می شوند) کشتی های باری هستند که معمولاً برای حمل کالاهای فاسدشدنی مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز به حمل و نقل با کنترل دما دارند ، بیشتر شامل میوه ها ، گوشت ، ماهی ، سبزیجات ، محصولات لبنی و سایر مواد غذایی می شوند.

کشتی های Ro/Ro

کشتی های Ro/Ro، کشتی هایی هستند که برای حمل محموله های چرخ دار مانند اتومبیل ، تریلر یا واگن های راه آهن طراحی شده اند. کشتی های RORO دارای رمپ های داخلی هستند که به محموله اجازه می دهد تا هنگام بارگیری ، به طور موثر غلط بخورد یا از حرکت بایستد. کشتی های کوچکتر که در رودخانه ها و سایر مسافت های کوتاه حرکت می کنند نیز، اغلب دارای رمپ های داخلی هستند ، اما اصطلاح RORO عموماً برای کشتی های بزرگتر اقیانوس پیما ، از جمله کشتی های خالص ماشین یا کامیون (PCTC) ، استفاده می شود.

 تانکرها

کشتی های باری برای حمل مایعات مانند نفت خام ، فرآورده های نفتی ، گاز مایع (LPG) ، گاز طبیعی مایع (LNG) و مواد شیمیایی ، همچنین روغن های گیاهی ، شراب و سایر مواد غذایی هستند. بخش نفتکش ها یک سوم حجم جهان را شامل می شود.

 

هزینه باربری دریایی

اصطلاحات باربری دریایی

باربری از طریق دریا، یکی از رایج ترین روش های حمل و نقل و تجارت بین کشورها است. به دلیل فراگیری آن، به مرور زمان اصطلاحات مخصوصی برای این حیطه ایجاد شده است. به طور مختصر می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

Carrier

حمل کننده به شخصی گفته می شود که در ازای دریافت مبلغی، مسافر و یا بار را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کند. حمل کننده به دو نوع عمومی و اختصاصی تقسیم می شود.

Shipper

فرستنده کسی است که محموله را از جانب خود یا شخص دیگر، به حمل کننده تحویل می دهد تا جابجا کند.

Consignee

به شخصی که محموله برای آن ارسال می شود، گفته می شود.

 Receiver

به شخصی گفته می شود که در بندرگاه، محموله را تحویل می گیرد. در برخی مواقع، دریافت کننده Consignee یک نفر هستند.

 FCL

کانتینری که حاوی کالای یک نفر باشد، FCL نامیده می شود.

LC

کانتینری است که شامل کالاهای چند نفر باشد.

 CFS

به مکانی در بندر گفته می شود که بار به کشتی بسته می شود یا از کشتی تخلیه می شود.

 B/L

بارنامه به سندی گفته می شود که از سمت شرکت حمل و نقل صادر می شود و انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار را نشان می دهد.

 Transshipment

به عملیات تعویض کشتی در بندر میان راهی گفته می شود.

 Strip

به خالی کرد بار کانتینر گفته می شود.

بیمه باربری دریایی چیست

حمل و نقل و باربری دریایی نیز، مانند سایر حیطه ها، در معرض خطرات احتمالی است. با توجه به اینکه گاهی شرایط آب و هوایی قابل پیش بینی نیست، ممکن است در اثر شرایط نامساعد، خسارات جدی به کشتی و بار حمل شده وارد شود. از این رو یکی از زمینه های فعالیت شرکت های بیمه، بیمه باربری دریایی است. مفاد این بیمه به این صورت است که در هنگام وارد شدن خسارت به محموله و در برخی مواقع اشخاص ثالث، بیمه گر ضرر وارد شده را جبران و هزینه ها را پرداخت می کند. شرایط هر شرکت برای بیمه باربری دریایی متفاوت است، از این رو قبل از عقد قرارداد می بایست تمام بندهای آن به طور کامل خوانده شود.

بیمه باربری انواع مختلفی دارد که می توان به :

  • بیمه باربری و حمل و نقل وارداتی
  • بیمه باربری و حمل و نقل صادراتی
  • بیمه باربری و حمل و نقل ترانزیت
  • بیمه باربری و حمل و نقل داخلی
    اشاره کرد.

همچنین بر اساس نوع پوشش به انواع از بین رفتن تمامی کالاها، مجموعه شرایط C، مجموعه شرایط A و مجموعه شرایط B اشاره کرد که هر کدام شامل موارد خاص خود می شوند.

هزینه باربری دریایی

در باربری دریایی، عوامل متعددی دخیل هستند که تعیین کننده هزینه پرداختی برای انتقال بار از یک نقطه به نقطه دیگر هستند. شرایط شرکت های باربری دریایی در مشخص کردن این هزینه، متفاوت است. به طور کلی مبلغی که برای جابجایی بار از طریق دریا پرداخت می شود بر اساس

  • هزینه ترمینالی یا THC
  • دپو
  • پلمپ کانتینر
  • صدور بارنامه دریایی
  • نوع کالا و ماهیت محموله
  •  انبارداری
  • بیمه
  • گمرک و حمل و نقل داخلی جاده ای
  • نوع بسته بندی
  • عوارض بندری مبدا و مقصد
    مشخص می شود.

باربری دریایی، در کشورهایی که مرز مشترک با دریا دارند یکی از منابع درآمد اصلی محسوب می شود. با توجه به ماهیتی که دارد، هم از نظر هزینه و هم امنیت حمل و نقل مزیت بیشتری نسبت به حمل بار به صورت هوایی دارد. کشور ایران از سمت جنوب، با خلیج فارس و دریای عمان در ارتباط است؛ از این رو شغل جمعیت زیادی از ساکنین جنوب ایران در جهت حمل بار از طریق دریا است. باربری دریایی در بندرعباس، به دلیل هم مرزی با تنگه هرمز که ارتباط خلیج فارس با دریای عمان را برقرار میکند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین، در کشور عمان نیز یکی از حیطه های پرسود و با درآمد بالا محسوب می شود.


ثبت نظر