favicon-96x96

جنس چوب بدنه قایق چه نوعی چوبی است؟

تاریخ انتشار: 19 دی 1400 ساعت 15:36 تاریخ آپدیت: 19 دی 1400 ساعت 17:26
جنس چوب بدنه قایق چه نوعی چوبی است؟

 

برای ساخت بدنه قایق از ماده های زیادی استفاده می شود. به همین دلیل قایق های مختلفی در جهان تولید می شود. این قایق ها از ماده های مختلفی مانند فلزات، فایبرگلاس و چوب ساج ساخته می شوند. به عنوان مثال برای ساخت بدنه قایق فایبر گلاس از فایبرگلاس استفاده می شود.

در ساخت بدنه قایق کنترلی نیز فلزات مختلف کاربرد زیادی دارند. برای ساختن قایق های چوبی، میتوان از چوب درختان گوناگونی استفاده کرد. به عنوان مثال چوب درختان کاج، سرو، ماهون، بلوط و ساج برای قایق سازی مناسب می باشند. چوبی که برای قایق استفاده می شود باید ویژگی هایی را داشته باشد. به همین دلیل انتخاب چوب مناسب بسیار مهم می باشد. در این مقاله به بررسی کاربرد چوب ساج در ساخت بدنه ی قایق پرداخته شده است.

 

چوب ساج

 

فهرست:

  • چوب ساج
  • کاربرد چوب ساج در ساخت کشتی
  • انواع بدنه قایق
  • خرید بدنه قایق

چوب ساج

چوب درخت ساج یکی از ماده هایی است که در ساخت بدنه قایق و کشتی از آن استفاده می شود. ماده بدنه قایق باید دارای ویژگی هایی باشد. به دلیل این که این ماده به صورت مداوم در تماس با آب قرار دارد، باید در مقابل آب زدگی و پوسیدگی مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین این ماده نباید نرم باشد و استحکام کمی داشته باشد.

فشار آبی که به قایق وارد می شود، بر روی بدنه آن اثر می گذارد. به همین دلیل در صورتی که ماده بدنه آن از استحکام مناسبی برخوردار نباشد، قایق دچار فروپاشی می شود. چوب ساج نیز این ویژگی ها را دارا است. به همین دلیل از قدیم یکی از گزینه ها برای ماده بدنه قایق بوده است. درخت ساج بیشتر در مناطقی مانند هند و اندونزی یافت می شود. به همین دلیل به چوب سخت هندی نیز معروف می باشد.

چوب درخت ساج روغنی می باشد. یعنی انطعاف پذیری مناسبی برای قایق سازی دارد. با این حال بسیار محکم نیز می باشد. در نتیجه می توان قایق مناسبی با آن ساخت که بتواند فشار و ضربه موج ها را نیز تحمل بکند. چوب این درخت بسیار فشرده می باشد. به این معنی که در آن تخلخل وجود ندارد. به همین دلیل دوام بسیار بالایی در برابر آب خوردگی و پوسیدگی دارد. هر ماده ای که به مدت طولانی در جریان آب قرار بگیرد، دچار پوسیدگی می شود.

چوب ساج به گونه ای است که این اتفاق را بسیار کند کرده است. چوب ساج در ایران نیز از سالهای بسیار دور استفاده میشود. حتی در اشعار و کتاب های مختلف هم اثری از ساج یافت می شود. در نتیجه ایرانیان نیز از دیرباز برای ساخت قایق های خود از چوب ساج استفاده می کردند.

 

کاربرد چوب ساج در ساخت کشتی

 

رنگ چوب ساج طلایی اما متمایل به قهوه ای می باشد. با این حال احتمالا قایق ها و کشتی های چوبی دیده اید که رنگ دیگری داشته باشند یا رنگ اصلی خود چوب در آن ها دیده نشود. رنگ بدنه قایق بسیار مهم می باشد. بدنه قایق همواره در معرض آب، باد و موج دریا قرار دارد. به همین دلیل امکان پوسیدگی و از بین رفتن آن بسیار بالا می باشد.

با این که چوب ساج در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم می باشد، با این حال نمی توان از آن محافظت نکرد. زیرا این چوب قیمت بالایی دارد و ساختن یک قایق جدید یا تعمیر آن هزینه بسیار بالاتری نسبت به رنگ کردن آن خواهد داشت. رنگی که برای رنگ کردن قایق استفاده می شود نیز ویژگی های خاصی دارد.

رنگ بدنه قایق شامل ترکیبات خاصی است که در برابر نمک ها و املاح دریا مقاومت بیشتری دارند. در نتیجه پوسیدگی بر ری رنگ اثر می گذارد و بدنه قایق سالم می ماند. در نهایت نیازی نیز به تعمیر بدنه قایق به دلیل پوسیدگی نخواهد بود و رنگ آمیزی مجدد آن قایق را برای سفر آماده خواهد کرد.

کاربرد چوب ساج در ساخت کشتی

ساج چوب گرانی می باشد. این چوب علاوه بر قایق سازی، در صنایع مختلف کاربرد دارد. از چوب ساج در ساختن مبلمان و صندلی، کفپوش و دیوارپوش و انواع بدنه قایق استفاده می شود. این چوب مقاومت بسیار بالایی دارد. این چوب به دلیل ویژگی هایی که دارد، در ساخت کشتی چوبی استفاده بسیاری دارد. چوب ساج از نفوذ آب جلوگیری می کند.

به همین دلیل از مناسب ترین چوب ها برای ساخت کشتی می باشد. همچنین به دلیل استحکام بالایی که دارد، نیاز به رسیدگی خاصی ندارد. برخی از چوب ها باید به صورت مداوم روغن کاری شوند. چوب ساج نیازی به رسیدگی به خصوصی ندارد. در نتیجه می توان از آن مدت ها در آب استفاده کرد. به دلیل تراکم و فشردگی آن، در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم می باشد.

چوب درخت ساج در بدنه خود گره ندارد. به همین دلیل فشار به تمام سطح آن به اندازه یکسانی وارد می شود. الوار های چوب ساج، هیچگاه تغییری در اندازه شان ایجاد نمی شود. تمام این موارد چوب ساج را به بهترین گزینه برای ساخت کشتی چوبی تبدیل کرده اند.

انواع بدنه قایق

قایق ها دسته بندی های مختلفی دارند و بر اساس موارد مختلفی دسته بندی می شوند. یکی از این موارد، جنس بدنه قایق می باشد. از ماده های مختلفی برای ساخت قایق استفاده می شود. این ماده ها اهمیت بالایی دارند. ماده بدنه قایق در جدول تناوبی نیز یافت می شود.

جنس بدنه قایق تفریحی می تواند چوبی باشد. در این قایق ها از چوب درختان برای ساخت قایق استفاده می شود که یکی از آن ها، درخت ساج می باشد. قایق های چوبی در دنیای امروز، جایگاه کمی دارند. زیرا دیگر قایق ها مانند قایق فایبرگلاس، جایگزین آن ها شده اند. ساخت بدنه قایق فایبرگلاس، در سال های اخیر رواج بسیاری پیدا کرده است. آموزش ساخت بدنه قایق فایبرگلاس نیز در موسسات مختلفی داده می شود.

 

کاربرد چوب ساج

 

به همین دلیل محبوبیت این قایق ها روز به روز در حال افزایش می باشد. قایق فایبرگلاس به دلیل استحکام بسیار بالا در عین سبک بودن، بسیار استفاده می شود. از ماده های دیگری نیز در ساخت بدنه قایق استفاده می شود. به عنوان مثال فلزات مختلف مانند آلومینیم در ساخت بدنه قایق نقش بالایی دارند.

نوع دیگری از قایق ها نیز چند بدنه دارند. به عنوان مثال قایق دو بدنه و قایق سه بدنه نیز ساخته می شود و استفاده های مختلفی از آن ها می شود. قایق دوبدنه دارای موتور می باشد یا با نیروی باد و به کمک بادبان به حرکت در می آید. این قایق ها نیز از ماده های مختلفی ساخته می شوند. تحمل فشار قایق های چند بدنه بالاتر می باشد. همچنین این قایق ها راحت تر بر روی آب حرکت می کنند. به دلیل بدنه بیشتر، فشار بر روی قایق تقسیم می شود.

در نتیجه مقاومتی که از طرف آب مانع حرکت می شود، به چند بخش تقسیم شده و حرکت راحت تر می شود. قایق سه بدنه نیز دارای دو بدنه در کنار بدنه اصلی می باشد. در این قایق نیروهای مقاوم به سه بدنه وارد می شود و در نهایت باعث می شود تا غلبه نیروی موتور بر آن ها راحت تر باشد. به همین دلیل این قایق ها حرکتی روانتر در آب دارند. به عنوان مثال زمانی که موجی به قایق برخورد می کند، بدنه های کناری قایق باعث می شود تا قایق تعادل خود را حفظ کند و در آب چپ نشود.

خرید بدنه قایق

هنگام خرید بدنه قایق باید به موارد مختلفی توجه شود. هر نوع بدنه برای کار مخصوصی مناسب می باشد و در صورتی که بدنه نامناسبی برای قایق خریداری بشود، بازدهی استفاده ازآن پایین تر می آید. یکی از مواردی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد، شماره بدنه موتور قایق می باشد. با استفاده از این شماره می توان به نوع قایق، مدل موتور آن و نوع بدنه آن پی برد. با این شماره می توان به راحتی و در زمان کمتری، اطلاعاتی کلی از قایق به دست آورد.

قیمت بدنه قایق نیز از موارد دیگری است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد. قیمت بدنه قایق ها به جنس بدنه آن ها و نوع طراحیشان بستگی دارد. قیمت بدنه قایق موتوری به جنس فلزی که از آن استفاده شده است بستگی دارد. همچنین بدنه های بزرگتر قیمت بالاتری خواهند داشت. در قایق های چوبی، هر چه چوب استفاده شده سخت تر باشد و تحمل فشار بیشتری داشته باشد، قیمت بده بالاتر می رود.

به عنوان مثال قایق های ساخته شده از چوب ساج قیمت بالایی دارند. زیرا این چوب یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت بدنه قایق می باشد. قایق های فایبرگلاس نیز قیمت نسبتا بالایی دارند. زیرا این قایق ها سبک تر هستند و همزمان استحکام بالایی نیز دارند. سبک وزن بودن باعث می شود تا قایق سریعتر در آب حرکت کند.


ثبت نظر