favicon-96x96

بهترین ناوهای ایران کدامند

تاریخ انتشار: 06 آذر 1400 ساعت 16:25 تاریخ آپدیت: 06 آذر 1400 ساعت 16:25
بهترین ناوهای ایران کدامند

بهترین ناوهای ایران

بی شک یکی از مولفه های قدرت در نیروی دریایی هر کشور ناوهای جنگی بوده که و ساخت آن نیز عدم وابستگی نیروی دریایی یک کشور را به دیگران اثبات می کند. تولید شناور و ناو دریایی دارای فناوری پیچیده‌ای بوده و تنها برخی از کشوهای قدرتمند دنیا قادر به تولید آن هستند. به لطف پیشرفت تکنولوژی طراحی و ساخت انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی، ناوشکن‌های دارای توان مانور، سریع، برد بالا‌ و توانایی پنهان‌کاری در دستور کار طراحان و سازمان های نظامی کشورمان قرار گرفته است. ساخت ناوشکن ایرانی یکی از عرصه‌های نمایش پیشرفت و اقتدار کشورمان در حوزه دفاعی بوده که مدام درحال گسترش و پیشرفت است.

 

بهترین ناوهای ایران

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای شعار ((ما می‌توانیم)) ساخت ناوشکن‌ و شناور تمام ایرانی را سرلوحه کار خود قرار داده و پیشرفت روز افزونی را در این رابطه شاهد هستیم. طراحی و ساخت بهترین ناوشکن بومی و اضافه شدن آن به نیروهای مسلح ارتش قدرتمند جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توان بالای طراحان و سازندگان بومی را نمایش می دهد. نیروهای مسلح ایران با داشتن روحیه‌ جهادی و ولایت‌مداری بدون توجه به امکانات سایر کشورها، در راه امنیت ایران اسلامی قدم برداشته اند و درحال تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران هستند.

عرصه‌ دفاعی و نظامی از مواردی بوده که از ابتدای انقلاب در تحریم قرار داشته و توافقنامه‌هایی همچون برجام نیز نتوانست تحریم دفاعی را لغو کند. حتی شدیدترین تحریم‌های استکبار جهانی در تمام موارد از جمله حوزه دفاعی نیز، نتوانست مانع رشد و بلوغ طراحان بهترین ناوشکن های ایرانی شود. حوزه دفاعی ایران در سال 13۹۹ یکی از بهترین و سریع‌ترین روند رشد دوره‌های خود را به نسبت سایر حوزه‌ها داشته است.

ناوشکن ایرانی مکران، ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی و ناو موشک انداز زره نشان همراه با رونمایی از دو شهر موشکی نیروی دریایی سپاه از برجسته ترین دستاوردهای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید. تولید موشک کروز دریایی شهید ابو مهدی که دارای برد بیشتر از هزار کیلومتر بوده نیز نشان‌دهنده توان دریایی جمهوری اسلامی ایران در سال 13۹۹ است.
در ادامه بهترین ناوهای ایران را به شما معرفی خواهیم کرد:

ناو بندر مکران

ناو بندر ایرانی مُکران بزرگترین شناور نظامی کشور بوده که از برجسته‌ترین کشتی دفاعی در بدنه دفاع از مرزهای کشور به شمار می رود. متخصصان کارخانجات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخت این ماشین جنگی دفاعی قدرتمند را برعهده داشته اند.

ابعاد ناو بندر مکران

ناو بندر ایرانی مُکران دارای ۲۲۸ متر طول، ۲۱.۵ متر ارتفاع و ۴۲ متر عرض بوده که در نوع خود بزرگترین شناور نظامی ایران به شمار می رود. یکی از شناورهای تجاری ایران با طراحی متخصصان نیروی دریایی ارتش در مدت شش ماه و با صرف زمان ۷۲ هزار نفر ساعت کار بی وقفه این ناو بندر را ساخته اند. عرشه بالگرد ۹۵۰ تنی با مساحت ۳۲۰۰ متر مربع این شناور را به یک ناو پشتیبان کاربردی تبدیل کرده است.

ناو بندر ایرانی مکران یک جزیره متحرک ۱۲۱ هزار تنی بوده و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تغییر کاربری این ناوربر، یکی از بزرگترین ناو بندرهای بالگردبر ایران را طراحی کرده است.

 

ابعاد ناو بندر مکران

 

سرعت ناو بندر ایرانی مکران

ناو بندر ایرانی مکران می تواند با سرعت ۱۵ گره دریایی دریانوردی کند و حمل ۷ فروند بالگرد نیز برعهده اوست. ناو بندر ایرانی مکران مجهز به محصولات دفاعی بومی، پشتیبانی و تدارکاتی بوده و نقش یک پایگاه ساحلی و بندری را ایفا می کند. این ویژگی در ناو بندر مکران باعث شده تا برای شناورهای تخصصی رزمی ناوگان نداجا یک تکیه گاه مناسب باشد.

وظیفه ناو بندر مکران

وظیفه اصلی ناو بندر ایرانی مکران، پشتیبانی از ناوگروه‌های رزمی نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین المللی، منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب و همچنین دریای سرخ است.

ویژگی ناو بندر مکران

ناو بندر بالگردبر مکران توانایی حمل ۸۲ هزار تن انواع محصولات دفاعی و پشتیبانی یگان‌های شناور رزمی کشور را داشته و می‌تواند بدون ارتباط با ساحل هزار شبانه روز بر روی دریا فعالیت کند. توانایی حمل همزمان 7 فروند بالگرد در ناوبر مکران باعث شده تا به صورت یک فرودگاه متحرک در دریا عمل کند. بهره گیری از بالگردهای مین روب، ضد زیردریایی و رزم سطحی باعث شده تا توانایی پشتیبانی عملیات‌های نیروهای ویژه و همچنین عملیات‌های موشکی را داشته باشد.


از دیگر ویژگی های ناو بندر بالگردبر مکران ظرفیت حمل یک گردان تکاور دریایی برای انجام عملیات های مهم در دریاهای دوردست بوده و با استفاده از انواع شناورهای تندرو، زیردریایی‌های مرطوب و یا بالگردهای مستقر در عرشه پرواز این امر به آسانی امکان پذیر خواهد بود. از دیگر ویژگی بهترین ناو بندر ایران می توان تجهیز شدن با انواعی از سامانه‌های به روز در جهت جمع آوری اطلاعات را مطرح کرد.

این ویژگی مشخصا نقش یک ناوبر اطلاعاتی در جهت اجرای مأموریترا برای این ناو بندر ایرانی فراهم کرده است که هرگونه اطلاعات را جمع آوری، پردازش و تحلیل می کند. اطلاعات ارسالی توسط این ناو بندر ایرانی درجهت تصمیم گیری های اساسی کیلومترها دورتر در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل در خشکی قرار می گیرد.


علاوه بر تمام ویژگی هایی که از ناو بندر بالگردبر مکران یاد شد، این ماشین به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی دورایستا و ایستگاه کنترل و همچنین هدایت پهپاد لقب گرفته است. زیرا با کمک این ناو بندر امکان پرواز در عمق مورد برای پهپادها فراهم خواهد شد. ناو بندر مکران یک بندر شناور با توانایی ارائه خدمات فنی و طبقات ده‌گانه آمادی شامل آب، سوخت، مهمات و... بوده که دارای اهمیت زیادی است.

ناوشکن سهند

پس از آتش گرفتن و انهدام ناوشکن سهند در درگیری با ناوگان دریایی آمریکا در سال 1367 که در خلیج فارس رخ داد، متخصصان ایرانی بهترین ناوشکن ایران را دوباره طراحی کرده اند.

 

ویژگی های ناوشکن سهند

 

پس از گذشت چندین سال از آن حادثه تلخ طراحان ایرانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق شده اند تا پس از ساخت ناوشکن ایرانی جماران، ناوشکن سهند را دوباره احیا کرده و به شکل کاملا ایرانی بازسازی کنند. ناوشکن سهند سومین ناوشکن از کلاس موج بوده و ۷ آذر سال ۱۳۹۷ در حضور فرماندهان ارتش رونمایی و به ناوگان منطقه یکم امامت نداجا ملحق شد.

ابعاد ناوشکن سهند

بهترین ناوشکن ایران یکی از ناوشکن‌های کلاس فریگیت در مقیاس بین الملل است که دارای طولی بالغ بر ۹۴ متر، ۱۱ متر عرض و ۱۶ متر ارتفاع از چهار دک در زیر و سه دک بالای دک اصلی ساخته شده است.

ویژگی های ناوشکن سهند

بهترین ناو ایرانی از فلز ساخته شده و همین ویژگی سبب می شود تا در برابر اصابت گلوله مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. گیربکس‌های ناوشکن ایرانی سهند بومی بوده و ساخته سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و همچنین پشتیبانی نیرو‌های مسلح است. گیربکس بهترین ناوشکن ایران به علت ترکیبی بودن می‌تواند به شکل همزمان با دو موتور بر روی یک شَفت پروانه کوپل کند.

دارا بودن سامانه کنترل زاویه پروانه در موتور‌های ناوشکن ایرانی سهند این امکان را فراهم می‌کند که مراحل سوخت‌گیری و انتقال در سریع ترین زمان ممکن فراهم شود. وجود یک واحد پشتیبانی برای اجرای این امر به آسانی ممکن شده و در مدت زمان بسیار کوتاهی، سرعت این ناوشکن از حداقل سرعت خود به بیشتر از ۲۵ گره دریایی یا همان ۴۷ کیلومتر در ساعت می رسد.

بهترین ناوشکن ایران یعنی سهند، دارای یک سامانه محرک ترکیبی بوده و در هر نوع شرایطی اعم از رزمی، جنگی و یا وضعیت‌های مختلف آب و هوایی می تواند وضعیت تحرک خود را به خوبی حفظ کند. قابلیت رادارگریزی بهترین ناوشکن را هم باید به سایر قابلیت‌های این ناوشکن اضافه کرد. بهترین ناو ایرانی یعنی سهند دارای تجهیزات پیشرفته ای همچون توپ‌های ضد سطحی و ضد هوایی، سامانه‌های موشکی و اژدر‌های بومی بوده که به همراه پرتابگر‌های آن‌ها بسیار مجهز و کاربردی شده است. بُرد موثر سلاح‌هایی که بر روی این ناوشکن ایرانی قدرتمند قرار گرفته تا شعاع چهار کیلومتر تخمین زده شده است.

امکانات و ویژگی هایی که در این ناو جنگی ایران قرار داده شده امکان تأمین امنیت شناور‌های ایرانی و غیر ایرانی را در آب‌های منطقه ای و بین المللی فراهم کرده است.

بومی سازی قطعات ناوشکن ها

با توجه به اهمیت بومی سازی قطعات در کشو عزیزمان ایران، سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گام های محکمی در این زمینه برداشته است. دستیابی به خودکفایی در طراحی و تولید انواع گیربکس بومی، شناورهای گشتی و همچنین جستجو و نجات از مهم ترین اقداماتی است که طراحان کشورمان همواره به دنبال آن بوده اند.

همانطور که اشاره شد تولید شناورهای نظامی و غیرنظامی تندرو در این شرایط تحریم دستاورد بزرگ و قابل ستایشی بوده که همواره نیازمند قدردانی است. در راه ساخت بهترین ناوشکن ایرانی و یا بهترین ناوبندر ایرانی، بومی سازی گیربکس دریایی یکی از بزرگترین افتخارات در صنعت دریانوردی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

 

ناوشکن سهند

 

سخن پایانی

ناوبندر مُکران که یکی از بزرگترین ناوبندرهای بالگردبر ایران شناخته می شود، وظیفه پشتیبانی از ناوگروه‌های ایران و دیگر کشورها را در آب‌های بین المللی به خصوص منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب المَندب و دریای سرخ بر عهده خواهد داشت. در نتیجه ناو بندر بالگردبر مُکران حافظ ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های اقیانوس و دریای سرخ است.

وجود ناو بندر بالگرد بر مُکران، باعث شده تا امنیت مرزهای دریایی کشور را در برابر تهدیدات و یا تهاجمات احتمالی دشمن بالا برود. دستان توانمند متخصصان کشورمان در حوزه طراحی و ساخت، اقتدار دفاعی ایران را با ناوشکن و ناو بندرهای بومی در دریا و اقیانوس بالا برده است. با پیوستن بهترین ناوشکن ایران و بهترین ناو بندر ایران به بدنه نیروی دریایی سپاه، مأموریت فرزندان انقلاب برای حضوری مقتدرانه در آب‌های دوردست فراهم شده است.


ثبت نظر