favicon-96x96

بهترین ناوهای جنگی دنیا

تاریخ انتشار: 07 آذر 1400 ساعت 14:04 تاریخ آپدیت: 07 آذر 1400 ساعت 14:08
بهترین ناوهای جنگی دنیا

بهترین ناوهای جنگی دنیا

شاید بارها برای شما پیش آمده است که در اخبار مربوط به بحث‌های نظامی و جنگی و دفاعی، عبارت ها و کلماتی مانند ناوهای جنگی و ناوهای هواپیمابر و غیره را شنیده باشید. همان‌طور که می‌دانید یکی از تجهیزات بزرگ و مهم و یکی از پیشرفته‌ترین ابزارها در راستای اهداف نظامی ناوهای جنگی هستند. این نوع از کشتی‌ها دارای بدنه بسیار بزرگ‌تر و مقاوم‌تر بوده و برای اهداف دفاعی، جنگی و به ‌طور کلی، برای مقاصد نظامی به کار برده می‌شوند.

بنابراین ما در این مطلب قصد داریم، ابتدا به تعریف کلی از ناو و انواع آن پرداخته، سپس بهترین ناوهای جنگی دنیا را برایتان نام برده و تک تک آن‌ها را شرح دهیم و افزون بر این‌ها، ویژگی‌های مربوط به هر کدام از ناوها را توضیح خواهیم داد.

 

بهترین ناوهای جنگی دنیا

 

رزم ناو

یکی دیگر از بهترین ناوهای جنگی دنیا و همچنین سنگین‌ترین شناور مسلح عملیاتی، رزم‌ناوها هستند. این شناورها غالباً بیشتر از ده هزار تن دارای وزن هستند. هرچند همان‌طور که اشاره شد امروزه به صورت عملی ناوشکن‌ها نیز دارای توانی همانند رزم ناوها هستند و احتمالاً در آینده نزدیک جایگزین آن‌ها نیز شوند.

پرتعدادترین رزم‌ناو فعلی جهان که از جمله بهترین ناوهای جنگی دنیا نیز است، کلاس تیکاندراگو ساخت آمریکا است که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت. ولی کشور روسیه نیز دارای سه رزم‌ناو کلاس اسلاو است. جالب است بدانید که امروزه تقریباً هیچ کشوری عملاً رزم‌ناو تولید نمی‌کند و به احتمال زیاد در آینده نیز تولید نخواهد کرد.

ناو سهند ایران

ناو سهند یکی از بهترین ناوهای جنگی ایران و همچنین جزء قوی‌ترین و بهترین ناوهای جنگی دنیا است و آن را سومین ناو کلاس موج می دانند. این ناو به وسیله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) طراحی و ساخته شده است. شایان ذکر است، قبل از این که این ناو به مرحله ساخت برسد، یک بار از سازه این کشتی یا همان ناو سهند در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ رونمایی شده بود و بالاخره بعد از سال‌ها کار کردن بر روی آن، در آذرماه سال ۹۷ به آب انداخته شد.

در رابطه با ناو سهند بهتر است بدانید که نوع کشتی به صورت ناو محافظ سبک فریگیت است. همانطور که اشاره کردیم کلاس مربوط به ناو سهند، کلاس موج است. این ناو یکی از بهترین ناوهای جنگی دنیا بوده و کارخانه ای که ساخت این ناو را بر عهده گرفته بود، کارخانه های مربوط به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و همچنین بخش خصوصی بود. طول کشتی تقریباً ۹۴ متر و پهنای بدنه آن حدوداً 11 متر است.

 

ناوهای جنگی دنیا

 
رزم‌ناو کلاس تیکانداروگو

پیکان دراگو یک کلاس از رزم ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و همچنین از جمله بهترین ناوهای جنگی دنیا است وزن کامل این رزم‌ناو ۹ هزار و ۸۰۰ تن و طول آن ۱۷۳ متر است ناو دارای چهار موتور توربین گازی با قدرت ۲۱ هزار و ۵۰۰ اسب بخار برای هر موتور است. این نوع از بهترین ناوهای جنگی دنیا در سریع‌ترین حالت خود می‌توانند به سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت برسد برد رزم‌ناو دارای ۱۱ هزار کیلومتر است این رزم‌ناو همچنین دارای سی و سه افسر و بیش از ۳۷۰ نیروی دیگر است.

دو نسخه از این نوع رزم‌ناو ساخته شده است. نسخه مارک ۲۶ و مارک ۴۱. احتمالاً شنیده باشید که نسخه مارک ۴۱ دارای انواع سلول‌های پرتاب کننده عمود است که اجازه حمل انواع مختلفی از سلاح‌ها را می‌دهد. در عوض در نسخه قدیمی، مارک ۲۶، امکان حمل ۶8 موشک سیم 2 که از ریل پرتاب دوتایی موشک تغذیه می‌شدند، وجود داشت.

از دیگر تجهیزات این کلاس رزم‌ناو می‌توان به سونار فعال و غیرفعال اس کیو اس ۵۳ اشاره کرد که به منظور کشف و رهگیری زیردریایی‌های اطراف به کار برده می‌شود. همچنین بهتر است بدانید این کشتی دارای سیستم لمپس ۳ به منظور کشف و تهدیدات زیر سطحی است.

ناوشکن هلیکوپتربر کلاس ایزومو

نیروی دریایی کشور ژاپن تا به امروز دو مورد از بزرگ‌ترین و بهترین ناوهای جنگی دنیا را که دارای ۲۴۸ متر طول هستند به کار برده است. یکی از این دو کشتی‌ها ایزومو و دیگری کاگا است. کلاس ایزومو که اینجا بحث ما در مورد آن است، شامل بزرگ‌ترین و قوی‌ترین کشتی‌های نظامی ناوگان ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم است. ناوشکن هلی‌کوپتربر کلاس ایزومو، کشتی پدافندی نیز به شمار می‌آید.

قدرت اصلی کشتی مذکور به میزان ظرفیت آن برای قرارگیری پرنده‌های نظامی وابسته است. کلاس ایزومو توانایی حمل ۲۸ فروند هواپیما را دارد. همچنین جالب است بدانید این ناو شکن قابلیت برخاست و فرود ۵ بالگرد به صورت هم‌زمان را نیز دارا است. سرعت این کشتی حداکثر به ۳۰ گره دریایی می‌رسد.

 

كشتي تهاجمي دوزيست كلاس آمريكا

 

كشتي تهاجمي دوزيست كلاس آمريكا

یکی دیگر از بهترین ناوهای جنگی دنیا، کشتی تهاجمی دوزیست کلاس آمریکا است. این کلاس دارای ۲۵۷ متر طول اما برخلاف نمونه مشابه خود مجهز به فضای بیشتر برای قسمت عرشه کشتی است. نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا هم اکنون یک فروند از این کشتی‌های تهاجمی نسل جدید دوزیست را در اختیار دارد. این محصول قادر به حمل و نقل انواع هواپیمای جنگی، تانک و خودروهای زمینی است. کلاس آمریکا از طریق دو موتور توربین گازی و همچنین با دو پیشرانه کمکی می‌تواند با سرعت ۲۰ گره دریایی در آب حرکت کند.

ناو هواپيمابر كلاس Clemenceau

این ناو بزرگ که یکی دیگر از بهترین ناوهای جنگی جهان است، به وسیله شرکت صنایع جنگ افزاری کشور فرانسه با نام گروه نیوال ساخته شده و در ماه ژوئیه سال ۱۹۶۳ به کار گرفته شد. این محصول اولین ناو هواپیمابر بود که توسط فرانسه بعد از پایان جنگ جهانی دوم طراحی گشت. این ناو در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط کشور برزیل خریداری شد.

ناو هواپیمابر کلاس Clemenceau دارای طول ۲۶۵ متر است و به عنوان بزرگ‌ترین کشتی‌های جنگی تاریخ این ناو خوانده می‌شود. در مجموع این ناوگان قادر است ۳۹ هواپیما، تعداد ۲۲ تا جت و ۱۷ بالگرد را جابه‌جا نماید. علاوه بر آن توانایی حمل ۱۲۷۴ خدمه و ۶۴ افسر را نیز دارد. حداکثر سرعت این ناو به ۳۲ گره دریایی می‌رسد.

جمع بندی

ما در این مطلب تمام سعی خود را کردیم تا اطلاعاتی مفید و مختصر در رابطه با انواع ناوهای جنگی و همچنین بهترین ناوهای جنگی دنیا ارائه دهیم. در ابتدا تعریفی از ناو کرده و گفتیم که ناوها، کشتی‌های بزرگی هستند که به منظور اهداف نظامی و جنگی و دفاعی از آن‌ها استفاده می‌شود.

انواع کلاس‌های موجود برای ناوها را اشاره کردیم و مشهورترین آن‌ها را نام بردیم. پیشرفت در تکنولوژی و تجهیزات نظامی یکی از مهم‌ترین اهداف اغلب کشورهای جهان است. تمام کشورها خواهان تأمین امنیت برای ملت خود هستند. وجود این ناوها مخصوصاً ناوهای غیر هسته‌ای، می‌تواند نشان دهنده قدرت نظامی یک کشور باشد.


ثبت نظر