favicon-96x96

مهمترین کاربردهای غواصی حرفه ای

تاریخ انتشار: 04 آبان 1400 ساعت 10:59 تاریخ آپدیت: 04 آبان 1400 ساعت 10:59
مهمترین کاربردهای غواصی حرفه ای

غواصی حرفه ای

غواصی حرفه ای، غواصی است که غواصان بابت کارشان حقوق می گیرند. این رویه ها اغلب توسط قوانین و کدهای عملی تنظیم می شوند زیرا ذاتاً یک کار خطرناک است و غواص به عنوان عضوی از یک تیم کار می کند. با توجه به ماهیت خطرناک برخی از عملیات غواصی حرفه ای، تجهیزات تخصصی مانند محفظه هایپرباریک در محل و سیستم ارتباطی غواص به سطح غالباً مورد نیاز است، و نحوه غواصی توسط قانون کنترل می شود.

شاخه های مختلفی از غواصی حرفه ای وجود دارد که احتمالاً معروف ترین آنها غواصی تجاری و کاربردهای تخصصی آن است، غواصی دریایی، غواصی مهندسی عمران دریایی، غواصی نجات دریایی، غواصی دریایی و غواصی کشتی. همچنین غواصی در زمینه های مختلف دیگری مانند تحقیقات علمی، باستان شناسی دریایی، ماهیگیری و آبزی پروری، خدمات عمومی، اجرای قانون، خدمت سربازی و آموزش غواصان کاربرد دارد.

 

غواصی حرفه ای

 

غواصی حرفه ای صنعتی

غواصی صنعتی عمدتا بخشی از غواصی حرفه ای در نظر گرفته می شود که غواص در کارهای زیر آب برای اهداف صنعتی، ساختمانی، مهندسی، تعمیر و نگهداری یا سایر کارهای تجاری که شبیه کارهای خارج از آب است، عمل می کند و غواصی معمولاً در درجه دوم نسبت به کاری که انجام می شود، قرار دارد. در برخی از قوانین، غواصی صنعتی به هر نوع غواصی که فرد بعنوان بخشی از شغل خود انجام می دهد، اطلاق می شود و برای اهداف قانونی ممکن است شامل غواصی علمی، امنیت عمومی، رسانه ها و غواصی نظامی شود. در غواصی صنعتی، کارهای فنی زیر آب انجام می شوند که می توان به تعمیرات، جوش کاری، برش کاری، فیلمبرداری، ناوبری، لوله گذاری و ... اشاره کرد. بسته به نوع و حیطه ی کاری، وظیفه غواص متفاوت است؛ حیطه هایی که از غواصی استفاده می شود مختلف هستند :

  • غواصی دریایی
  • غواصی مهندسی عمران
  • غواصی HAZMAT
  • غواصی در آب آشامیدنی
  • غواصی نجات
  •  غواصی نگهداری از کشتی
  • کاربردهای غواصی حرفه ای

غواصی دریایی و غواصی حرفه ای

غواصی حرفه ای شاخه ای شناخته شده از غواصی تجاری است که غواصان در بخش اکتشاف و تولید صنعت نفت و گاز در نقاطی مانند خلیج مکزیک در ایالات متحده و خلیج فارس ایران، کار می کنند. تجهیزات مورد استفاده برای غواصی دریایی تجهیزات مجهز به سطح هستند اما بسته به ماهیت کار و مکان متفاوت است. به عنوان مثال غواصان مستقر در خلیج مکزیک ممکن است از لباس های خیس استفاده کنند در حالی که غواصان دریای شمال به دلیل دمای آب به لباس خشک یا حتی لباس گرم نیاز دارند.

غواصی مهندسی عمران

غواصی در خشکی معمولاً شامل کارهای زیر آب برای حمایت از پروژه های ساختمانی است. کارهای مهندسی عمران یکی از برنامه های اصلی پروژه های غواصی ساحلی و داخلی است. بیشتر کارها بازرسی زیر آب یا ساخت و ساز مهندسی یا تعمیر است. انواع مکانهای غواصی متفاوت است و غواصان را می توان در بندرها و دریاچه ها، روی سدهای برق آبی در رودخانه ها و در اطراف پل ها و پونتون ها مشاهده کرد که مقدار زیادی از این کار در آب شیرین انجام می شود. تجهیزات مورد استفاده بستگی به ماهیت کار و مکان دارد اما به طور معمول از تجهیزات غواصی سطحی گرا استفاده می شود. غواصی اشباع ممکن است برای پروژه های بزرگ در آب‌های عمیق و غواصی گاهی اوقات برای بازرسی یا کارهای سبک در مواردی که مقررات یا قوانین عمل اجازه می دهند، استفاده شود.

غواضی HAZMAT

غواصی HAZMAT یکی از خطرناک ترین شاخه های صنعت غواصی صنعتی است که از نیروهای متخصص و مجرب استفاده می کند. به طور معمول این نوع غواصی شامل غوطه ور شدن در فاضلاب خام یا مواد شیمیایی خطرناک مانند خمیر کاغذ، سیمان مایع یا لجن روغن است؛ به همین دلیل شرایط خاص خود را دارد که در زیر آورده شده است:

  1. غواصان می بایست در برابر بیماری هایی مانند هپاتیت و کزاز واکسینه شوند.
  2. تجهیزات مناسب و پرسنل شایسته برای رفع آلودگی غواص و تجهیزات غواصی پس از غواصی مورد نیاز است.
  3. روشهای اضطراری باید برنامه ریزی شود که متناسب با محیط خطرناک باشد و تجهیزات و پرسنل در محل قرار گیرند تا در صورت بروز مشکل، غواص را با خیال راحت بازیابی کنند.
  4.  در صورت قرار گرفتن در معرض اثرات طولانی مدت باید پرسنل تحت نظارت قرار گیرند.

وظایفی که ممکن است غواص در محیط آلوده انجام دهد شامل موارد زیر است:

  1. تعمیر و نگهداری اساسی دریچه های زیر آب و دروازه های آبگیر
  2. تعمیر خطوط لوله آسیب دیده
  3. عملیات کنترل آلودگی باید انجام شود تا پس از بروز حادثه مهار ، کنترل و پاکسازی آلودگی انجام شود.
  4. فعالیتهای نمونه برداری، مانند فعالیتهای انجام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، واحدهای متخصص در غواصی آب آلوده و واحدهای غواصی تیم

غواصی حرفه ای صنعتی

 

واکنش محیطی

  • غواصی در محل های دفن زباله برای نگهداری تجهیزات پمپاژ، در جلوگیری از پر شدن محل های دفن زباله از آب باران و آلودگی سطح آب بسیار مهم است.
  •  تعمیر و نگهداری و تعمیر داخل فاضلاب های فعال، کارهای تصفیه فاضلاب یا کار در مخازن سپتیک
  •  تعمیر و نگهداری و تعمیر کارخانه های هسته ای
  •  تعمیرات مختلف و یافتن اشیاء گمشده
  •  یافتن و بازیابی اجساد پس از جنایات، حوادث و بلایا - این کار معمولاً توسط غواصان پلیس و غواصان ایمنی عمومی انجام می شود، هرچند ممکن است غواصان نظامی برای کمک به حوادث بزرگ فراخوانده شوند.

غواصی در آب آشامیدنی

غواصی با آب آشامیدنی عبارت است از غواصی در مخزن آب آشامیدنی؛ این کار معمولاً برای کارهای بازرسی و نظافت انجام می شود. فردی که برای انجام این کار آموزش دیده است ممکن است به عنوان غواص آب آشامیدنی توصیف شود. خطرات غواص در ارتباط با غواصی آب آشامیدنی مربوط به دسترسی، فضاهای محدود و خروجی های آب است. خطر آلودگی آب با جدا کردن غواص در یک لباس تمیز خشک و کلاه ایمنی یا ماسک کامل صورت که قبل از شیرجه آلوده شده است، مدیریت می شود.

غواصی نجات

غواصی نجات غواصی مربوط به بازیابی تمام یا بخشی از کشتی ها، محموله ها، هواپیماها و سایر وسایل نقلیه و سازه هایی است که در آب غرق شده یا افتاده اند. در مورد کشتی ها نیز ممکن است به کار تعمیراتی اشاره شود که یک کشتی رها شده یا گرفتار، اما همچنان شناور را از طریق یدک کشی با نیروی خود خارج کند.

غواصی نگهداری از کشتی
نگهداری از کشتی عبارت است از نگهداری، نظافت و نگهداری کلی بدنه، طناب و بادبان ها و تجهیزات یک کشتی و همچنین ممکن است به جنبه هایی از تعمیر و نگهداری اشاره کند که به طور خاص توسط بخش‌های فنی پوشش داده نمی شود.
کشتی سازی زیر آب شامل موارد زیر است:

  1. تمیز کردن بدنه زیر آب برای از بین بردن ارگانیسم های رسوب کننده که باعث افزایش کشش و در نتیجه کاهش حداکثر سرعت و افزایش مصرف سوخت می شود. چنین نظافتی ممکن است از کل بدنه یا قسمتهای آن به ویژه ملخ ها، شفت ها و محرک ها باشد.
  2. تعمیر ساختار، زائده ها و تجهیزات و مناطق کوچک رنگ شده زیر آب

 

غواصی صنعتی در ایران

 

غواصی صنعتی در ایران

ایران از شمال و جنوب با دریا در ارتباط است؛ طوریکه ارتباط آن از شمال با دریای خزر و از جنوب با خلج فارس و دریای عمان است. با توجه به ارتباط دریایی که دارد، غواصی بعنوان یکی از شغل های ضروری در این نواحی است. به دلیل رواج کشتی رانی در این ناحیه، خصوصا در جنوب ایران، لزوم غواصان صنعتی بیشتر از هر حرفه دیگری حس می شود. پالایشگاه های نفت و گاز به طور متمرکز در جنوب ایران قرار دارند، همچنین بخش عظیمی از کشتی های باربری و حمل سوخت به صورت دائم داخل آب هستند و خصوصا کشتی های نفتکش، نیاز به رسیدگی و نگهداری دارند. همچنین پایگاه هایی که در وسط دریا دایر شده اند، باید به صورت منظم بررسی شوند تا در صورت بروز مشکل و آسیب، مرمت شوند. از این رو این شغل در کشور ایران و در نواحی جنوبی کشور بسیار رایج و پر طرفدار است.

درآمد غواصی حرفه ای

ممکن است غواصی حرفه ای شغل جذابی به نظر برسد، ولی واقعیت این است که یکی از پرفشار ترین مشاغل موجود است. با توجه به اینکه تمام مدت انجام خدمت زیر آب سپری می شود، فشار بسیار زیادی به تمام ارگان های بدن وارد می شود که مضرات متعددی ایجاد می کند. از این رو، ساعت کاری این شغل نسبت به سایرین بسیار کمتر بوده و درآمد بیشتری دارد. میزان درآمد سالیانه در کشورهای مختلف متفاوت است. به طور مثال در تگزاس سالیانه 54000 دلار است؛ اما به طور معمول بین 47000 تا 52000 دلار در سال قرار می گیرد. همچنین ساعت کاری آن 40 ساعت در هفته است، ولی ممکن است بسته به شرایط تا 8 ساعت در روز نیز انجام شود.

غواصی صنعتی در عمان

عمان یکی از کشورهای همسایه ایران است که مرز آبی مشترک با آن دارد. این کشور از نظر مذهب و فرهنگ و تاریخ اشتراک های بسیار زیادی با ایران دارد، به همین دلیل مهاجرت به عمان در حال حاضر رو به افزایش است. عمان در سال های اخیر رشد اقتصادی بالایی داشته و به همین دلیل جمعیت مهاجر بیشتری را پذیرا است. پیشرفت اقتصادی این کشور به طوری بوده است که تقریبا هم اندازه جمعیت خود، نیروی کار خارجی در عمان مشغول به کار هستند؛ همین امر نیز باعث افزایش تمایل مهاجرت به عمان شده است. با توجه به اینکه عمان از یک طرف به دریا راه دارد و یکی از راه های ارتباطی آن، از طریق دریا است؛ غواصی و کشتیرانی بسیار رواج دارد. به همین دلیل غواصی صنعتی نیز یکی از زمینه های شغلی است که می توان برای اخذ ویزای کاری، از آن استفاده کرد.

آموزش غواصی حرفه ای

با توجه به ماهیت زیر آب این شغل، شرایط خاصی جهت پذیرش و ورود به این زمینه وجود دارد. شرایطی مانند فیزیک بدنی مناسب و سالم، توانایی انجام کار گروهی، سازگاری سریع با محیط و قدرت بالای عضلانی، برای این شغل الزامی است. پس از گذراندن این صافی و تایید صلاحتیت اولیه، در دوره آموزشی غواصی صنعتی مهارت های مورد نیاز ارائه می شود. به طور پیشرفته، جوشکاری و برش کاری به غواصان آموزش داده می شود. همچنین با توجه به اینکه محیط کار، آب است؛ تسلط کامل به شنا جز ملزومات این حیطه به حساب می آید.

مجموعه کشتی داران با هدف گسترش ارتباط بین مردم و دنیای بیکران زیر دریا و همچنین ایجاد شرایط مناسب شغلی، دوره های آموزش غواصی را به صورت مبتدی و پیشرفته برگزار می کند تا علاقمندان این زمینه، بتوانند آموزش های لازم را ببینند. این دوره ها در شهرهای تهران، بوشهر و اصفهان، تحت نظر مجرب ترین و با تجربه ترین اساتید انجام می شوند.

هزینه آموزش غواصی حرفه ای با توجه به سطح مبتدی و پیشرفته و همچنین مهارت هایی که ارائه می شود متفاوت است. پس از اتمام دوره، گواهی معتبر از سازمان فنی و حرفه ای به دانش آموختگان ارائه می شود. جهت اطلاع از هزینه آموزش با مجموعه کشتی داران در ارتباط باشید تا با توجه به نوع و مدت خدمات مد نظر، راهنمایی های لازم ارائه شود.


ثبت نظر