favicon-96x96

اجاره تاگ بوت

تاریخ انتشار: 02 مرداد 1401 ساعت 03:33 تاریخ آپدیت: 02 مرداد 1401 ساعت 03:33
اجاره تاگ بوت

تاگ بوت یا همان یدک‌کش، یک قایق ثانویه است که با بکسل کردن یا هل دادن کشتی به سمت بندر به پهلوگیری کشتی کمک می‌کند. اینها نسبتا کوچکتر هستند اما نسبت به اندازه خود بسیار قدرتمند هستند.

تاگ‌بوت کلاس خاصی از قایق است که بدون آن کشتی های بزرگ نمی توانند وارد بندر شوند. همراه با هدف اصلی یدک کشی کشتی به سمت بندر، تاگ بوت‌ها می توانند به منظور تامین وسایل ضروری مانند آب، موادغذایی و غیره به کشتی ها نزذیک شوند.

تاگ بوت با فشار دادن یا کشیدن شناورها به سمت بندر، عملیات مانور کشتی ها را آسان می کند. کشتی های بزرگ هرگز نمی توانند توسط خودشان مانور دهند. همچنین با افزایش اندازه قایق، آنها به قایق های یدک کش برای حمل برخی از دامنه های خود و کشیدن آنها از طریق کانال های آب باریک نیاز دارند.

همچنین قایق های یدک کش (تاگ بوت) به عناصر ضروری برای بارج ها، سکوهای نفتی، قایق های چوبی و غیره تبدیل می شوند. برخی از عملکردهای ثانویه قایق یدک کش (Tug Boat) همراه با تسهیل عملیات پهلوگیری در زیر ذکر شده است:

  • آنها می توانند به عنوان قایق های نجات و یخ شکن کار کنند.
  • اینها همچنین می توانند دارای لوازم جانبی آتش نشانی باشند تا به کمک آتش نشانی در بندر یا بارج کمک کنند.
  • اینها مهمترین عنصر دریایی هستند، زیرا در مواقع سخت مانند کانال های باریک و آب و هوای بد به عنوان نجات دهنده قایق عمل می کنند، اما متاسفانه در صنعت دریایی نادیده گرفته شده اند.

اینها عمدتاً برای یدک‌کشیدن یا بوکسل کشتی‌هایی استفاده می‌شوند که به تنهایی نمی‌توانند حرکت کنند، مانند کشتی‌های آسیب دیده، سکوهای نفتی، بارج‌ها یا کشتی‌هایی که نباید مانند یک کشتی بزرگ و پر بار در یک کانال باریک یا یک بندر شلوغ حرکت کنند.

علاوه بر این، قایق های یدک کش به عنوان یخ شکن یا قایق های نجات نیز مورد استفاده قرار می گیرند و از آنجایی که با تفنگ های آتش نشانی و مانیتور ساخته می شوند، به وظایف آتش نشانی به ویژه در بندرگاه ها و در صورت نیاز حتی در دریا کمک می کنند.

اجاره تاگ بوت

علت ساخت تاگ بوت

با پیشرفت در صنعت کشتیرانی، کشتی ها بزرگتر از همیشه در تاریخ رشد کردند. مانور دادن آنها در دریا آسان است، اما در نوارها و بندرهای دریایی باریک بسیار دشوار می شود؛ زیرا آنها می توانند به راحتی به جلو و عقب حرکت کنند اما معمولاً در حرکت به طرفین مشکل دارند.

این زمانی بود که نیاز به قایق های یدک کش (تاگ بوت) احساس شد و به این ترتیب تاگ‌بوت ها برای کمک به کشتی های بزرگتر برای حرکت در آب های باریک معرفی شدند. قایق‌های یدک‌کش یکی از اولین قایق‌هایی بودند که دارای موتور بخار بودند که در عصر حاضر با موتور دیزلی جایگزین شده است.

کاربرد و عملکرد تاگبوت ها از یک بندری به بندر دیگر متفاوت است، زیرا بندرگاه‌های مختلف نیازمندی ها و ورودی های متفاوتی دارند. رایج‌ترین عملکرد، هل دادن یا بکسل کردن قایق های بزرگ یا بارج است. در کل نحوه استفاده از آنها به عوامل زیر بستگی دارد:

  • حجم ترافیک بندری
  • انواع کشتی هایی که باید توسط آن یدک کش سرویس دهی شوند
  • موانع ناوبری که باید تهیه شوند
  • شرایط حفاظت از محیط زیست
  • قوانین محلی و حوزه هایی که کشتی ها اجازه ورود دارند و باید مسیر طی کنند.

 

طبقه بندی تاگ‌بوت ها بر اساس هدف

بر اساس هدف، خدمات یدک کش های دریایی می تواند دو نوع باشد:

  1. تاگ بوت همراه (Escort Tug):

یدک‌کش‌هایی که عموماً برای همراهی و مانور کشتی‌ها و بارج‌ها تا مقصد طراحی می‌شوند، به یدک‌کش‌های اسکورت معروف هستند.

تاگ بوت همراه

  1. تاگ بوت پشتیبان (Support Tug):

یدک کش هایی هستند که خدمات پشتیبانی را در دور از ساحل ،همراه با عملیات بکسل ارائه می کنند. این یدک کش ها نقش بسزایی در عملیات پهلوگیری دارند.

تاگ بوت پشتیبان

انواع تاگ بوت

به طور عمده تاگ بوت های مورد استفاده در صنایع دریایی سه نوع هستند که به شرح زیر است:

  • تاگ بوت معمولی
  • تاگ بوت تراکتور
  • تاگ بوت آزیموت استرن

در ادامه هر یک را بررسی و مزایای آن را برمی شماریم.

 

  1. تاگ‌بوت معمولی

اینها نوع یدک کش هایی هستند که ما از زمان اجدادمان استفاده می کنیم، یدک کش هایی هستند که بر اساس قدیمی ترین اصل شناخته شده توسعه یدک کش در مراحل اولیه آن ساخته شده اند. یدک کش معمولی بر اساس اصول منسوخ یا قدیمی است که قابلیت مانور کمتری دارد، اما هنوز تقریباً در تمام بنادر جهان استفاده می شود.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی به موتورهای دیزلی با یک ملخ یا چند ملخ مجهز می شوند. یدک کش های تک ملخی به دو دسته تقسیم می شوند: یدک کش معمولی راست دست و یدک کش معمولی چپ دست. یدک کش های معمولی راست دست نسبت به یدک کش های معمولی چپ دست رایج تر و شانس بیشتری برای استفاده دارند. اینها بسیار قابل اعتماد هستند. اجزای مهم یدک کش های معمولی به شرح زیر است:

دارای یک سکان کلاسیک

در عقب آن مجموعه موتور قرار دارد

دارای یک تا 3 پروانه

مزایای تاگ‌بوت معمولی

مزایا یا ویژگی های اصلی یدک کش های معمولی به شرح زیر است:

  • ساخت یدک کش های معمولی بسیار ساده است و نیاز به نگهداری کمتری دارد، بنابراین هزینه نگهداری و ساخت این تاگ‌بوت ها در مقایسه با دو نوع تاگ‌بوت دیگر بسیار پایین باشد.
  • خودکفا هستند، بنابراین نیازی به سیستم پشتیبانی ندارند.
  • این یدک کش ها حداکثر کارایی را در یدک‌کشی از بندر به بندر دارند.
  • اینها کمک کاملی را در عملیات هل دادن و کشیدن بر روی یک خط ارائه می کنند.
  • هزینه عملیات بسیار کم است و هنگام کار با کشتی های با اندازه متوسط، ​​مقرون به صرفه به نظر می رسد.

تاگ‌بوت معمولی

  1. تاگ‌بوت تراکتور

کلید تراکتور واقعی در استفاده از واحد پیشرانه دو جهته نهفته است که برخی از آنها شبیه موتورهای بیرونی چرخان بزرگ هستند و برخی دیگر از تیغه های عمودی چرخان تشکیل شده اند.

نقطه بکسل را می توان بسیار نزدیکتر به عقب قرار داد تا حداکثر خروجی را از واحدهای پیشران بدست آورد و بنابراین نیروی رانش همیشه خارج از نقطه بکسل است و در نتیجه گردش مثبت خوب ایجاد می کند. دیسک چرخان میزان نیروی رانش را تعیین می کند.. دقت تاگ‌بوت تراکتور در مانور، آنها را به پرکاربردترین یدک کش تبدیل می کند.

مزایای تاگ‌بوت تراکتور

یدک کش تراکتور به عنوان مهم ترین نوع یدک کش دارای نکات مثبت بسیاری است. برخی از مزایای آن به شرح زیر است:

  • تنها یدک‌کش هایی هستند که نیروی رانش کامل را در 360 درجه فراهم می کنند.
  • آنها زمان پاسخ دهی سریع دارند و به دلیل مانورپذیری فوق العاده خود شناخته شده اند.
  • برخلاف یدک‌کش‌های معمولی، یدک‌کش‌های تراکتوری می‌توانند به‌سرعت به میل خلبان یا بنا به تقاضای کار یدک‌کشی که در آن به کار می‌روند، تغییر مکان دهند. بنابراین اینها یدک کش های با راندمان بالا هستند.
  • سیستم های کنترل آنها بسیار ساده است و خطر بسیار کمی برای واژگون شدن یا دور زدن آن ها وجود دارد.
  • عملکرد فوق العاده ای با سرعت بالا دارند.
  • می توانند به طور موثر بر نیروهای تعاملی هنگام تعامل با کشتی ها در فواصل نزدیک، غلبه کنند.
  • آنها می توانند در حرکت جانبی به دلیل نزدیک بودن محل پیشرانه به نقطه عطف کار کنند.
  • تاگ‌بوت های تراکتور قابلیت عملیاتی را در یک منطقه محدود مانند کانال جریان راکد بهبود بخشیده اند.
  • در این نوع یدک کش ها نیازی به سکان نیست و استفاده از سکان را می توان حذف کرد.
  • آنها دارای واحدهای محرکه قابل اعتماد و قوی هستند.

 

  1. تاگ‌بوت Azimuth Stern Drive) ASD)

این یدک کش ها مابین یدک کش های معمولی و یدک کش های تراکتور قرار دارند، زیرا از برخی از مزایای یدک کش های معمولی و تراکتوری بهره می برند.

مزایای تاگ‌بوت ASD

این یدک کش ها کارآمدتر از یدک کش های معمولی هستند، اما کارایی کمتری نسبت به یدک کش های تراکتور دارند. مزایای عمده استفاده از یدک کش ASD به شرح زیر است:

  • ثبات جهت بهتر در سرعت
  • مجهز به بدنه مناسب تر برای آب های آزاد و کار در دریا هستند
  • واحدهای آزیموت به راحتی برای نگهداری و تعمیر خارج می شوند
  • حداکثر قابلیت کج شدن با رانش جانبی کمتر از 15 درجه است اما در مقابل، یدک کش های تراکتور دارای قابلیت بیست و یک درجه ای هستند.
  • این یدک کش ها تا عمق 3 متر کارایی دارند.

تاگ‌بوت Azimuth Stern Drive) ASD)

سایر انواع متفرقه تاگ بوت

در کنار این طبقه بندی های ذکر شده در بالا، برخی دیگر از انواع متفرقه تاگبوت عبارتند از:

  1. یدک کش های تراکتور با ملخ های سیکلوئیدی
  2. یدک کش چرخ فلکی
  3. یدک کش تراکتور معکوس
  4. یدک کش های ترکیبی
  5. Z-PELLER
  6. تاگ‌بوت جیانو
  7. تاگ‌بوت اکو
  8. تاگ‌بوت یخ

 

اجاره تاگ بوت

مطمئناً متوجه هستید که عملیات دریایی بسیار پیچیده است. در این مقاله به انواع تاگ بوت و مزایا و کاربرد هریک در شرایط مختلف و کارایی  تاگ بوت‌ها اشاره کردیم. جزئیات زیادی وجود دارد و به همین دلیل، حساب کردن روی شرکتی که بر همه آنها تسلط دارد، کار را راحت و تضین می نماید.

کشتی داران یک گروه با تقریبا 40 سال تجربه در زمینه خدمات بندری، دریایی و لجستیکی است که از یدک کشی گرفته تا آژانس های حمل و نقل را شامل می شود. این امر تخصص در چندین شاخه از تجارت را تضمین می کند و به ما امکان می دهد دیدگاه گسترده تری را به مشتریان منتقل کنیم.

در این بین در کشتی داران ارتباط میان فعالان حوزه صنعت دریایی به راحتی شکل گرفته و شما سریع ترین و مطمئن ترین مسیر را برای اجاره تاگ بوت و دریافت سایر خدمات مرتبط با یدک کشی، طی می نمایید.

تیم مجرب کشتی داران، بستری را آماده نموده تا اجاره تاگ بوت چه از سوی موجر و چه مستاجر در مناسب ترین قیمت و مطمئن ترین روش پیش رود و خدمات مرتبط با تاگ بوت و یدک کش ها به بهترین نحو ارائه و دریافت شود.


ثبت نظر