favicon-96x96

انواع پیشرانه دریایی

تاریخ انتشار: 31 شهریور 1399 ساعت 13:07 تاریخ آپدیت: 02 مهر 1399 ساعت 12:10
انواع پیشرانه دریایی

انواع مختلف سیستم های پیشرانه دریایی

استفاده از شناور ها به چند هزار سال برمیگردد ، شناور های اولیه حرکت های ابتدایی داشتند و با سادهترین ابار همانند پارو حرکت میکردند. اما امروره با افزایش و رشد تکنولوژی در صنعت حمل و نقل و علم مکانیک باعث شده تا انواع متفاوتی از پیشرانه ها در انواع شناور ها به کار برده شود. 
جهت کسب دانش تاریخی شناورها تاریخچه ای از صنعت دریانوردی .

با استفاده از نیروهای پیشرانه ، کشتی ها می توانند خود را در آب حرکت دهند. در ابتدا در حالی که تعداد محدودی از پیشرانه های کشتی وجود داشت ، در عصر حاضر چندین سیستم نوآورانه وجود دارد که می توان یک کشتی را با آنها مجهز کرد.امروزه پیشرانه کشتی فقط حرکت موفقیت آمیز کشتی در آب نیست. همچنین شامل استفاده از بهترین حالت پیشرانه برای اطمینان از استاندارد ایمنی بهتر برای اکوسیستم دریایی همراه با بازدهی هزینه است.

برخی از انواع مختلف پیشرانه های مورد استفاده در کشتی ها و شناورها  را می توان به شرح زیر برشمرد:

  1. پیشرانه دیزل

    سیستم پیشرانه دیزل متداول ترین سیستم پیشرانه دریایی است که انرژی مکانیکی را از نیروهای گرمایی تبدیل می کند. سیستم های پیشرانه دیزل عمدتا تقریباً در همه نوع شناورها به همراه قایق های کوچک و شناورهای تفریحی مورد استفاده قرار می گیرند.
    jتصویر موتور دیزلی

  2. پیشرانه بادی

    پیشرانه بادی به عنوان جایگزینی برای سیستم هایی ظاهر می شود که مقادیر زیادی گازهای CO2 را در جو دریا منتشر می کنند. با این حال ، استفاده از پیشرانه دریایی توربین بادی به دلیل نیاز به باد مداوم در کشتی های بزرگ تجاری به طور گسترده آغاز نشده است. دو سیستم پیشرانه بادی برای کشتی هایی که اخیراً تبدیل شده اند پیشرانه بادی حرکتی و پیشرانه بادبان کشتی های تجاری هستند.
    تصویر شناور با پیشرانه بادی

  3. پیشرانه هسته ای

    شناورهای نیروی دریایی از پیشرانه دریایی هسته ای استفاده می کنند. با استفاده از فرآیند شکافت هسته ای ، پیشرانه هسته ای سیستمی کاملاً پیچیده است که متشکل از راکتورهای آب و سایر تجهیزات برای تأمین سوخت کشتی است. راکتورهای هسته ای در کشتی ها برای تولید برق کشتی نیز استفاده می شود. چندین کشتی تجاری نیز برای ساخت با این پیشرانه در نظر گرفته شده است.
    نمودار فرایند پیشرانه هسته ای در شناور

  4. پیشرانه توربین گاز

    پیشرانه توربین گازی برای کشتی های دریایی استفاده می شود. در مورد کشتی های نیروی دریایی ، سیستم پیشرانه توربین گاز به حرکت سریعتر کشتی ها کمک می کند که در صورت حمله کشتی ضروری است.
    تصویر پیشرانه توربین گاز

  5. پیشرانه سلول های سوختی

    در سیستم های پیشرانه سلول سوختی از هیدروژن به عنوان اصلی ترین جز fuel سوخت استفاده می شود. برق در سلول سوختی بدون هیچگونه احتراق ایجاد می شود. این فرآیند تمیز است و بنابراین به عنوان یک سیستم پیشرانه بسیار مهم جایگزین در نظر گرفته شده است. انواع مختلفی از پیشرانه در زیر پیشرانه سلول سوختی مانند PEM (Photon-Exchange-Membrane) و سیستم های کربنات مذاب وجود دارد.
    تصویر پیشرانه سلول سوختی

  6. پیشرانه سوخت بیودیزل

    پیشرانه بیودیزل به عنوان یک سیستم پیشرانه بالقوه دریایی برای آینده تلقی می شود. در حال حاضر آزمایشاتی در حال انجام است تا از زنده ماندن این سیستم پیشرانه از 2017 به طور کامل وارد بازار شده است.

  7. پیشرانه خورشیدی

    پیشرانه خورشیدی برای کشتی ها برای اولین بار در سال 2008 مورد استفاده قرار گرفت. مزایای پیشرانه خورشیدی شامل کاهش زیاد انتشار دی اکسید کربن سمی است. پیشرانه های خورشیدی قادر به تولید انرژی 40 کیلووات از یک خازنی 40 کیلووات هستند.
    برای دریافت دانش سیستم های خورشیدی اینجارا کلیک کنید.
    تصویر پیشرانه خورشیدی

  8. پیشرانه توربین بخار

    پیشرانه توربین بخار شامل استفاده از زغال سنگ یا سایر سوخت های تولید کننده بخار برای حرکت کشتی است. سیستم پیشرانه دریایی توربین بخار بین اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن 20 بسیار مورد استفاده قرار گرفت.
    تصویر یک کشتی بخار

  9. پیشرانه دیزل-الکتریک

    به زبان ساده ، سیستم های پیشرانه کشتی دیزل-الکتریکی از ترکیبی از یک ژنراتور استفاده شده توسط برق متصل به موتور دیزل استفاده می کنند. این فناوری از اوایل دهه 1900 مورد استفاده قرار گرفته است. در زمان های امروزی ، زیردریایی ها و کشتی های تجاری از سیستم پیشرانه دیزلی-برقی استفاده می کنند تا خود را به حرکت در آورند.
    تصویر موتور دیزل - الکتریک

  10. پیشرانه واتر جت


ثبت نظر