favicon-96x96

صدور گواهینامه دریانوردی

تاریخ انتشار: 30 آبان 1400 ساعت 16:13 تاریخ آپدیت: 27 فروردین 1402 ساعت 09:53
صدور گواهینامه دریانوردی

گواهینامه دریانوردی

گواهینامه دریانوردی: کشتی ها نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگر، نیاز به راننده دارند. این فرد فرمانده کشتی نامیده می شود. برای این که کسی بتواند کشتی را کنترل بکند، باید در آزمون هایی شرکت کرده و گواهینامه ای دریافت بکند. گرفتن این گواهینامه مراحل زیادی دارد.

کسی که می خواهد گواهینامه دریانوردی دریافت بکند باید مرحله های مختلفی را بگذارند تا سلامت و توانایی کاملش بررسی بشود. گواهینامه های دریانوردی زیادی نیز هستند که باید اخذ بشوند. در این مقاله به بررسی انواع گواهینامه های دریانوردی و مراحل اخذ آن پرداخته شده است.

فهرست عناوین:

  1. چگونه گواهینامه دریانوردی بگیریم؟
  2. انواع گواهینامه های دریانوردی
  3. گواهینامه شایستگی و مهارت دریانوردی
  4. گواهینامه سلامت پزشکی دریانوردی
  5. گواهینامه صیادی

گواهینامه دریانوردی

چگونه گواهینامه دریانوردی بگیریم؟

در صورتی که می خواهید به عنوان ملوان و یا فرمانده ی کشتی فعالیت بکنید، باید گواهینامه های دریانوردی داشته باشید. برای گرفتن این گواهینامه ها مراحلی را باید پشت سر بگذارید. اولین کاری که باید بکنید، شرکت در آزمون های مربوطه می باشد. این آزمون ها در چند روز برگزار می شوند و آموزش هایی نیز قبل از آزمون داده می شود. در صورتی که نمره ی قابل قبولی از این آزمون ها دریافت بکنید، گواهینامه دریانوردی به شما داده می شود.

مدارکی باید به موسسه برگزار کننده آزمون داده شودتا بتوانید در آزمون شرکت کنید. داشتن کارت ملی و تابعیت ایرانی از شرایط گرفتن گواهینامه می باشد. همچنین هزینه ای نیز باید برای آزمون ها پرداخت شود. شناسنامه، کارت ملی، کارت و پرونده سلامت، مدرک تحصیلی از مواردی هستند که برای گرفتن گواهینامه دریانوردی ضروری می باشند.


بعد از تحویل مدارک و ثبت نام در دوره گرفتن گواهینامه، آزمون ها و آموزش ها آغاز می شوند. این آزمون ها تا یک هفته طول می کشد و در آن ساعت ها کلاس تئوری و عملی برگزار می شود. در این کلاس ها مطالب مختلفی به شرکت کنندگان آموزش داده می شود. این مطالب در دریانوردی به فرد کمک می کنند. همچنین این گواهینامه نیز نیاز به تمدید دارد. برای تمدید گواهینامه دریانوردی، باید به سایت اداره کل بنادر مراجعه کرد.

انواع گواهینامه های دریانوردی

گواهینامه های دریانوردی انواع مختلفی دارند. هر یک از این گواهینامه ها، مهارت های مختلفی را در بر می گیرند. داشتن یک گواهینامه به معنای مهارت فرد در آن زمینه می باشد. گواهینامه های دریانوردی مختلف شامل گواهینامه ی مهارت دریانوردی، گواهینامه شایستگی دریانوردی، گواهینامه سلامت پزشکی دریانوری و گواهینامه صیادی می باشد. هر یک از این گواهینامه ها نیز دارای دسته بندی های مختلفی هستند.

گواهینامه شایستگی و مهارت دریانوردی

گواهینامه شایستگی دریانوردی و گواهینامه مهارت دریانوردی به بخش های مختلفی تقسیم می شوند. این بخش ها شامل مهارت فرمانده در کنترل انواع کشتی ها و در انواع سفر ها می باشد. این گواهینامه ها در دو بخش عرشه و موتور ارائه می شوند. در بخش عرشه گواهینامه ها با عنوان های فرمانده، افسر دوم، ملوان های عمومی و قایقران ارائه می شوند.

 

چگونه گواهینامه دریانوردی بگیریم؟

 

کشتی ها برای سفر های مختلفی استفاده می شوند. این سفر ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول سفر هایی می باشند که در نزدیکی ساحل اتفاق می افتند. دسته دوم نیز سفر هایی هستند که محدودیتی ندارند. همچنین کشتی ها به دو دسته کشتی های چوبی و کشتی های غیر چوبی تقسیم می شوند. گواهینامه شایستگی دریانوردی بر اساس این موارد ارائه می شود.

برای سفر هایی که نزدیک به ساحل هستند و در کشتی های غیر چوبی انجام می شوند، گواهینامه هایی با عنوان فرمانده، افسر دوم و ملوان ارائه می شود. همچنین این گواهینامه ها برای سفر هایی که محدودیتی ندارند برای فرماندهان ارائه می شود. هر فرد می تواند با گذارندن دوره ها، گواهینامه ها را اخذ بنماید. همچنین گواهینامه مهارت دریانوردی در بخش قایقرانی نیز ارائه می شود. این گواهینامه برای راندن قایق های موتوری مناسب می باشد.

در بخش موتور نیز گواهینامه هایی ارائه می شود. این بخش در دسته شغل های مهندسی قرار می گیرد. گواهینامه مهارت دریانوردی در بخش موتور با عنوان های سر مهندس، مهندس دوم و مهندس سوم ارائه می شود. محدودیتی در گرفتن گواهینامه های دریانوردی وجود ندارد. هر شخص می تواند با ثابت کردن شایستگی خود، گواهینامه بخش مربوطه را دریافت بکند. همچنین تمدید گواهینامه شایستگی دریانوردی امری ضروری می باشد که بعد از پایان اعتبار گواهینامه باید انجام بشود.

 گواهینامه سلامت پزشکی دریانوردی

این گواهینامه جزو گواهینامه های جانبی محسوب می شود. با این حال اهمیت بالایی دارد. این گواهینامه در سه بخش متفاوت ارائه می شود. به دلیل این که کشتی ها همواره در معرض خطر های مختلف قرار دارند، افرادی باید در کشتی حضور داشته باشند که در صورت بروز مشکل، آسیب ها را به حداقل برسانند. یکی از این آسیب ها، حریق می باشد. گواهینامه ای به افراد ارائه می شود که شایستگی او را در اطفای حریق تضمین می کند. گواهینامه کمک های اولیه گواهینامه دیگری است که در بخش پزشکی دریانوردی وجود دارد. آخرین گواهینامه، مربوط به ایمنی های چهارگانه می باشد. یک فرد می تواند هر سه گواهینامه را دریافت بکند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 

 گواهینامه سلامت پزشکی دریانوردی

 

گواهینامه صیادی

آخرین نوع گواهینامه های دریانوردی، گواهینامه های صیادی می باشند. این گواهینامه ها با عنوان های ناخدا، کمک ناخدا و ملوان صیاد ارائه می شوند. این گواهینامه بر اساس اندازه شناور و طول آن، با یک دیگر تفاوت هایی دارند. همچنین گواهینامه های ملوانی در دو درجه مختلف ارائه می شوند. یکی دیگر از عوامل تعیین کننده برای این گواهینامه، محل سفر شناور می باشد. گواهینامه ها برای آب های نزدیک ساحل و آب های محدود با یک دیگر تفاوت هایی دارند.

هر یک از این گواهینامه ها بعد از مدتی اعتبار خود را از دست می دهند و نیاز به تمدید دارند. استعلام گواهینامه دریانوردی کاری ضروری می باشد تا از اعتبار باقی مانده گواهینامه خود مطلع بشوید تا برای تمدید گواهینامه دریانوردی خودتان اقدام بکنید.

جمع بندی: گواهینامه های دریانوردی برای سفر های دریایی یا صیادی کردن ضروری می باشند. در غیر این صورت سفر دریایی تبدیل به امری غیر قانونی می شود. انواع مختلفی از گواهینامه ها وجود دارد که شامل بخش های مختلفی از کشتی و کارکنان می شوند. در این مقاله به بررسی گواهینامه دریانوردی پرداخته شد.


نظرات
داوود مومنی

28 آبان 1402

سلام وقتتون بخیر
من یک شناور دارم که الان با یک شرکت دیگه در مجموعه فلات قاره مشغول فعالیت هستن
الان از من یک سری گواهینامه و مدارک خواستن
میخواستم راهنمایی بفرمایید چطور میتونم این مدارک رو با حداقل هزینه و کمترین زمان دریافت کنم
ممنونم

محمدناخال

16 آذر 1402

آیا با مدرک دیپلم بدون گذراندن دوره ملوانی مستقیما برای دوره ناخدایی میتوان اقدام نمود؟درصورت منفی بودن پاسخ درکل مدراج بالاترتحصیلی مانند فوق دیپلم ولیسانس امکان چنین اقدامی دارند یا خیر؟


ثبت نظر