favicon-96x96

عمیق ترین نقاط اقیانوس

تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1402 ساعت 09:26 تاریخ آپدیت: 19 اردیبهشت 1402 ساعت 09:29
عمیق ترین نقاط اقیانوس

توده های آبی وسیعی که بیش از 70 درصد از سطح سیاره را پوشانده اند و حدود 35/1 میلیارد کیلومتر مکعب آب را در خود جای داده اند، دارای فلات ها، دره ها، دشت ها، کوه ها و گودال ها هستند. کوه های واقع در حوضه اقیانوسی بلندتر از کوه هایی هستند که در خشکی می بینیم. به طور مشابه، دشت ها مسطح تر هستند، بنابراین گودال های اقیانوسی بسیار عمیق تر می باشند. از میان تمام ویژگی ‌هایی که اقیانوس ‌ها دارند، مناطق آبی عمیقی است که آن ها را بسیار مسحورکننده می کند. در واقع، اقیانوس عمیق بوده و میانگین عمق اقیانوس ها و دریاهای اطراف قاره ها حدود 5/3 کیلومتر است. بخشی از اقیانوس که عمق آن تنها 200 متر است به عنوان "دریای عمیق" و عمیق ترین نقاط اقیانوس در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از نقاط اقیانوس ها تا چندین کیلومتر بالا می روند. اما بیشترین عمیق اقیانوس ها دقیقا در کجا واقع هستند؟

از نظر علمی، عمیق ترین نقاط اقیانوس ها به حداکثر عمق نقطه ای اشاره دارد که می توان به آن دسترسی یافت یا آن را تعریف کرد. از سمت دیگر عمیق ترین نقاط اقیانوسی به عنوان گودال عمیق شناخته می شود. آن ها به عنوان منطقه هادال نامیده شده و که با جابجایی صفحات تکتونیکی ایجاد می شوند. در حال حاضر، 46 زیستگاه هادال در سراسر اقیانوس ها وجود دارد، و انسان ها همچنان اطلاعات کمی در مورد این مناطق دارند، زیرا مطالعه این بخش از اقیانوس ها بسیار چالش برانگیز است.

عمیق ترین نقاط اقیانوس

با ما همراه باشید تا لیستی از عمیق ترین نقاط اقیانوس ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

  1. گودال ماریانا (Mariana Trench)

درازگودال ماریانا عمیق ترین قسمت سطح زمین در غرب اقیانوس آرام است. این شامل عمیق ترین نقطه زمین به نام Challenger Deep است. در حالی که بسیاری به قله اورست رسیده اند، تنها دو نفر از اعماق چلنجر پایین رفته اند. ژاک پیکارد و دون والش در سال 1960 به عمق 10916 متری رسیدند. اولین کشتی بدون سرنشینی که به عمق رسید، توسط محققان مؤسسه اقیانوس شناسی وودز هول کنترل شد و به عمق 10902 متر دست یافتند. این گودال که به صورت یک شکاف هلالی در پوسته زمین ظاهر می ‌شود، حدود 2550 کیلومتر طول، به طور متوسط 69 کیلومتر عرض دارد و حداکثر عمق آن در ژرفای چلنجر 91/10 کیلومتر است. در همان زمان، برخی تلاش ‌های دیگر عمیق ‌ترین بخش را با 034/11 کیلومتر اندازه‌گیری کردند. این گودال ژرف چند صد کیلومتر در جهت جنوب غربی به سمت جزیره گوام ایالات متحده می رود.

حفره های عمیق در گودال ماریانا به دلیل برخورد صفحات همگرای لیتوسفر اقیانوسی به وجود آمده اند. در طول این برخورد، یک صفحه به گوشته زمین فرود آمده و خمش رو به پایین یک فرورفتگی در خط تماس بین صفحات تشکیل شده است. در قسمت پایین گودال ماریانا، به دلیل فشار زیاد در بستر دریا، چگالی آب 96/4 درصد افزایش یافته است. با این حال، اکتشافات انجام شده در زمان ‌های مختلف، حضور موجودات بزرگی مانند ماهی‌ های پهن، دوپایان بزرگ، سخت ‌پوستان و حتی نوع ناشناخته ‌ای از حلزون‌ ها را مشاهده کرده ‌اند. دانشمندان معتقدند بسیاری از گونه های جدید در حفره ماریانا در انتظار کشف هستند.

  1. گودال تونگا (Tonga trench)

حفره تونگا که در جنوب غربی اقیانوس آرام و در انتهای شمالی منطقه فرورانش Kermadec تونگا قرار دارد، حدود 882/10 کیلومتر زیر سطح دریا است. عمیق ترین نقطه در خندق تونگا، معروف به عمق افق، دومین نقطه عمیق روی زمین پس از چلنجر دیپ و عمیق ترین گودال در نیمکره جنوبی در نظر گرفته می شود. در فاصله 2500 کیلومتری از جزیره شمالی نیوزلند در شمال شرقی تا جزیره تونگا، گودال تونگا به دلیل فرورانش صفحه اقیانوس آرام توسط صفحه تونگا تشکیل شد. محققان همچنین دریافته ‌اند که این حرکات صفحه باعث ایجاد آتشفشان ‌های بزرگ در گودال های ژاپن و ماریانا می‌ شوند. به گفته دانشمندان دریایی، رسوبات Horizon Deep جامعه ای از کرم های گرد را در خود جای داده است. پس از حفره ماریانا، گودال تونگا، دومین گودال عمیق اقیانوسی در جهان است. این حفره زیردریایی در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد و از شمال به جنوب کشیده و در واقع بین نیوزلند و تونگا واقع شده است. تونگا، مجمع الجزایر جزیره ای، در محل تلاقی صفحات زمین ساختی هند، استرالیا و اقیانوس آرام قرار دارد.

  1. گودال فیلیپین (Philippine Trench)

سومین نقطه عمیق جهان، عمق گالاتیا در گودال فیلیپین، 54/10 کیلومتر زیر سطح دریا قرار دارد. این سنگر زیردریایی که به نام گودال میندانائو (Mindanao Trench) یا Philippine Deep نیز شناخته می شود، در کف دریای فیلیپین در غرب اقیانوس آرام شمالی که با ساحل شرقی جزیره میندانائو هم مرز است، قرار دارد و در طول 1320 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر در شرق فیلیپین گسترش یافته است. این گودال که در میان دیگر گودال های دریای فیلیپین برجسته می باشد، به دلیل برخورد صفحه اوراسیا و صفحه کوچک تر فیلیپین تشکیل شده است. گودال های مهم دیگر در دریای فیلیپین شامل ترانچ مانیل، ترانچ لوزون شرقی، نگروس، سولو و ترانچ کوتاباتو است. گفته می شود که دانشمندان تا سال 1970 گودال فیلیپین را عمیق ترین نقطه سیاره می دانستند. به گفته دانشمندان، گودال فیلیپین قبل از 8 تا 9 میلیون سال پیش بوده است.

بیشترین عمق اقیانوس ها کدامند

  1. گودال کوریل-کامچاتکا (Kuril- Kamchatka Trench)

یکی دیگر از عمیق ترین نقاط اقیانوس متعلق به اقیانوس آرام، در عمق قابل توجه 5/10 کیلومتر زیر سطح دریا قرار دارد. این گودال که در نزدیکی جزیره کوریل و در سواحل کامچاتکا واقع شده است، مسئول بسیاری از فعالیت ‌های آتشفشانی بستر اقیانوس ‌ها در منطقه می باشد. این گودال عمیق به دلیل ایجاد منطقه فرورانش در اواخر کرتاسه ایجاد شده و جزیره کوریل و قوس های آتشفشانی کامچاتکا را ایجاد کرد.

  1. گودال کرمادک (Kermadec Trench)

گودال زیردریایی دیگری که در کف اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد، گودال Kermadec است که حدود 1000 کیلومتر بین زنجیره دریای لوئیزویل و فلات هیکورانگی امتداد دارد. گودال کرمادک که از فرورانش صفحه اقیانوس آرام در زیر صفحه هند و استرالیا تشکیل شده است، حداکثر عمق 04/1 کیلومتری دارد. همراه با گودال تونگا در شمال، کرمادک سیستم فرورانش کرمادک-تونگا به طول 2000 کیلومتر و تقریبا خطی را ایجاد کرد. این گودال عمیق همچنین زیستگاه گونه های مختلف از جمله یک amphipod غول پیکر است که در انتهای گودال زندگی کرده و تقریباً 34 سانتی متر طول دارد. چند سال پیش، پس از آن که زیردریایی تحقیقاتی بدون سرنشین نرئوس، به دلیل فشار زیاد در عمق 9990 متری حین انجام اکتشافات در سنگر کرمادک، منفجر شد، گودال کرمادک خبرساز گردید.

  1. گودال ایزو-اوگاساوارا (Izu-Ogasawara Trench)

گودال ایزو-اوگاساوارا در غرب اقیانوس آرام واقع شده و حداکثر عمق آن 78/9 کیلومتر است. این نقطه عمیق که به نام Izu-Bonin Trench نیز شناخته می شود، از ژاپن تا بخش شمالی گودال ماریانا امتداد دارد و همچنین امتدادی از گودال ژاپن است. به غیر از گودال ایزو-اوگاساوارا، در غرب اقیانوس آرام، گودال های ایزو و سنگر بونین قرار دارند.

  1. گودال ژاپن (Japan trench)

گودال زیردریایی عمیق دیگری که در شرق جزایر ژاپن قرار دارد، گودال ژاپن بوده که بخشی از حلقه آتش اقیانوس آرام در شمال اقیانوس آرام است. حفره ژاپن با حداکثر عمق 9 کیلومتر از جزایر کوریل تا جزایر بونین امتداد دارد. همچنین امتداد گودال کوریل-کامچاتکا و ایزو-اوگاساوارا به ترتیب به سمت شمال و جنوب است. این گودال زمانی ایجاد می ‌شود که صفحه اقیانوسی اقیانوس آرام در زیر صفحه قاره ‌ای Okhotsk (ریز صفحه ‌ای که قبلاً بخشی از صفحه آمریکای شمالی بود) فرورانش می‌کند. فرآیند فرورانش باعث خم شدن صفحه رو به پایین و ایجاد یک گودال عمیق می شود.

گودال ژاپن

  1. گودال پورتوریکو (Puerto Rico Trench)

گودال پورتوریکو که بین دریای کارائیب و اقیانوس اطلس واقع شده است، یکی از عمیق ترین نقاط اقیانوسی در این منطقه و هشتمین نقطه عمیق موجود در سطح زمین می باشد. این گودال عامل بسیاری از سونامی ها و زلزله های غم انگیز در این منطقه بوده است. تلاش ها برای نقشه برداری کامل از این حفره مدت هاست که در حال انجام است. کشتی شناور سرنشین دار فرانسوی Archimède برای اولین بار در سال 1964 تلاش کرد تا بستر دریا را کاوش کند و یک کشتی روباتیک در سال 2012 برای بررسی ویژگی های آن به این گودال فرستاده شد. اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) یک مطالعه تحقیقاتی بزرگ در مورد گودال پورتوریکو انجام داد. پورتوریکو ترانچ، یک فرورفتگی زیردریایی در اقیانوس اطلس شمالی، تقریباً به موازات ساحل شمالی جزیره پورتوریکو و در حدود 75 مایل (120 کیلومتر) در شمال قرار دارد.

گودال پورتوریکو حدود 1090 مایل (1750 کیلومتر) طول و 60 مایل (100 کیلومتر) عرض دارد. عمیق ترین نقطه اقیانوس اطلس، عمق میلواکی، در عمق 27493 فوتی (8380 متری) در انتهای غربی حفره و در حدود 100 مایلی (160 کیلومتری) شمال غربی پورتوریکو قرار دارد. منشا این گودال را می توان در آغاز عصر سنوزوئیک (حدود 65 میلیون سال پیش) جستجو کرد. گودال پورتوریکو بخشی از سیستم پیچیده ای از گسل ها در شمال دریای کارائیب است. به نظر می رسد که این گودال حدود 70 میلیون سال به طور مداوم باز بوده و تا حدی از رسوبات پر شده است.

  1. گودال ساندویچی جنوب (South Sandwich Trench)

عمیق ترین گودال در اقیانوس اطلس پس از پورتوریکو ترانچ، گودال ساندویچ جنوبی، در عمق حدود 42/8 کیلومتری است که به عنوان عمیق شهاب ها (Meteor Deep) توصیف می شود و بیش از 956 کیلومتر طول دارد و آن را به یکی از قابل توجه ترین گودال ها در جهان تبدیل می کند. این گودال که در 100 کیلومتری شرق جزایر ساندویچ جنوبی در جنوب اقیانوس اطلس قرار دارد، از فرورانش جنوبی ترین بخش صفحه آمریکای جنوبی در زیر صفحه ساندویچ جنوبی کوچک تشکیل شده است و با یک قوس آتشفشانی فعال همراه می باشد.

  1. گودال پرو – شیلی (Peru–Chile Trench)

گودال پرو-شیلی (Atacama Trench) در حدود 160 کیلومتری سواحل پرو و شیلی در شرق اقیانوس آرام واقع شده است. خندق آتاکاما حداکثر 06/8 کیلومتر عمق زیر سطح دریا دارد. عمیق ترین نقطه گودال به نام ریچاردز دیپ (Richards Deep) شناخته می شود. طول این گودال حدود 5900 کیلومتر و عرض متوسط آن 64 کیلومتر است، در حالی که مساحت آن حدود 590 هزار کیلومتر مربع است. گودال پرو-شیلی نشان دهنده فرورانش صفحه نازکا (Nazca Plate) در زیر صفحه آمریکای جنوبی است و در ساحل از منطقه ای با آتشفشان فعال قرار دارد. رسوبات حفره لایه های متناوب توربیدیت ها و رسوبات اقیانوسی، عمدتاً رس، خاکستر آتشفشانی، و جریانات سیلیسی، همراه با مقداری کربنات و احتمالاً رسوبات اولیه هستند. مطالعات این رسوبات نشان دهنده وجود فلزاتی است که در ابتدا در سنگ های آتشفشانی زیر آب تازه فوران شده، منتشر شده اند.

جمع بندی

حفره های موجود در اعماق دریا که به آن گودال های اقیانوسی نیز می‌گویند، هر فرورفتگی طولانی، باریک و شیب‌دار در کف اقیانوس هستند که بیشترین عمق قیانوس را دارا می باشند. آن ها معمولاً در مکان هایی تشکیل می شوند که یک صفحه تکتونیکی زیر مجرای دیگری قرار می گیرد. عمیق ترین فرورفتگی شناخته شده گودال ماریانا است که در شرق جزایر ماریانا در غرب اقیانوس آرام شمالی قرار دارد و در عمیق ترین نقطه خود به 11034 متر (36200 فوت) می رسد. این گودال یکی از کم‌ کاوش ‌شده‌ ترین مکان‌ های روی کره زمین است و به اندازه ‌ای عمیق است که می ‌تواند قله اورست را فرو برد. گودال ماریانا در اقیانوس آرام، مولی دیپ اقیانوس منجمد شمالی، گودال پورتوریکو در اقیانوس اطلس، ساندویچ جنوبی در اقیانوس جنوبی و گودال دیامانتینا در اقیانوس هند عمیق ترین قسمت های اقیانوس ها می باشند. به پاس علم نوین، ابزارها و دستگاه های اکتشاف پیشرفته، محل قرارگیری عمیق ترین نقاط اقیانوس در زمین که یک مسئله بسیار دشوار بوده است، حل گردید.


ثبت نظر