favicon-96x96

پهلودهی کشتی یا پهلوگیری کشتی چیست ؟ انواع اسکله قابل پهلو گیری

تاریخ انتشار: 23 مرداد 1400 ساعت 17:33 تاریخ آپدیت: 23 مرداد 1400 ساعت 17:39
پهلودهی کشتی یا پهلوگیری کشتی چیست ؟ انواع اسکله قابل پهلو گیری

 

پهلودهی یا پهلوگیری کشتی

اسکله مکان مشخصی در بندر یا بندرگاه است که برای پهلوگیری کشتی ها در زمانی که در دریا نیستند و دنبال مکان ثابت برای تخلیه بار و لنگرهستند، مورد استفاده قرار می گیرند. اسکله ها دارای قسمت جلویی عمودی هستند که امکان جابجایی ایمن و فضای آزاد را فراهم می کند و سپس می تواند تخلیه یا بارگیری محموله همچنین سوار شدن یا پیاده شدن افراد از کشتی ها را سهولت بخشد.

اسکله اصطلاحی است که در بنادر برای مکان مشخصی که ممکن است یک کشتی در آن لنگر انداخته باشد یا بخواهد در آن لنگر بیاندازد، معمولاً به منظور بارگیری و تخلیه مورد استفاده قرار می گیرد. اسکله ها توسط مدیریت تأسیسات (به عنوان مثال ، مدیریت بندر، که وظایف را شکسته و وظیفه هر ارگان یا قسمت را به آنها اختصاص می دهد.) تعیین می شوند. کشتی ها توسط این مقامات به اسکله اختصاص داده می شوند.

پهلودهی کشتی

مکان های موجود در یک بندر

بیشتر اسکله ها در کنار چند اسکله دیگر یا اسکله ثابت (بنادر بزرگ) و اسکله شناور (بندرهای کوچک و دریاها) قرار دارند. اسکله ها عمومی هستند یا مختص انواع کشتی هایی که از آنها استفاده می کنند. اندازه اسکله ها از 5 تا 10 متر (16 تا 33 فوت) برای یک قایق کوچک در دریایی تا بیش از 400 متر (1300 فوت) برای بزرگترین نفتکش ها متغیر است. قاعده کلی این است که طول یک اسکله باید تقریباً 10 متر بیشتر از طولانی ترین کشتی ای باشد که در اسکله لنگر انداخته است.

انواع اسکله

بر اساس انواع کشتی و قایق درخواست لنگر انداختن در آن قسمت اسکله، انواع اسکله طراحی و قابل بارگیری می شوند.

در زیر لیستی از انواع اسکله بر اساس روش ساخت آمده است:

  • اسکله عرشه متحرک

در این اسکله ها ، یک ساختار عمودی محکم ایجاد می شود که حاوی مواد پر کننده است که تا انتها به ساختار منتقل می شود. آنها را می توان با استفاده از یک ساختار دیوار گرانشی که در آن دیوار جلویی سازه از وزن و اصطکاک خاص خود برای پر کردن استفاده می کند یا با یک ساختار شمع ورق که در آن از یک صفحه لنگر برای نگهداری وزن خاک استفاده می شود ، استفاده کرد.

این اسکله برای قسمت هایی مناسب است که احتمال جز و مد در آن قسمت باشد و برای پیشگیری از آن باید راهکار های مناسب را سنجید و ثبت کرد.

  • اسکله شناور

اسکله های شناور نیز برای مناطق در معرض جز و مد شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مناطق دور از ساحل نیز بسیار مناسب است.

اسکله های باز شناور دارای ساختارهایی هستند که توسط شمع هایی پشتیبانی می شوند که کمی در ساحل از وسعت طبیعی زمین یا دورترین سطح خاک پر شده اند. این سبک از اسکله می تواند انعطاف پذیری بیشتری در ویژگی های اسکله ارائه دهد ، اما همچنین پروژه های پیچیده تری تداخل در کشتی هایی از جمله لایروبی را بعداً ارائه می دهد و همچنین مقدار وزنی که اسکله قادر به تحمل و مقاومت است را محدود می کند.

پهلودهی کشتی

  • اسکله شمع های ردیفی

اسکله شمع های ردیفی از طریق کوبیدن و یا حفاری شمع های مورد نظر تا عمق مورد نظر برای کشتی و قایق مورد لنگر در آن اسکله در بستر مورد نظر سکون می‌یابند و با استفاده از نیروی مقاوم خاک و سایر نیروهای کمکی از جمله مهاربندی جانبی در برابر نیروی محرک کشایینده دریا و سربارهای جانبی و ثقلی مقاومت می‌نمایند. دیوارهای ورقه­ ای می­توانند از سپر فولادی کوبیدنی، شمع­های ردیفی و ترکیب شمع­های ردیفی و صفحات ورقه­ای و ترکیب آنها برای ساخت مواد پایه محکمتر ساخته شوند.

  • اسکله وزنی

برای به حداکثر رساندن فضای پهلوگیری در طول ساحل آب نما استفاده می شود. اسکله های انگشتی اغلب برای کشتی های کوچک و متوسط ​​مرتبط با سفر مسافران استفاده می شود. اسکله های وزنی همچنین می توانند برای محموله های خطرناک مانند محموله های نظامی استفاده شوند که به دلیل وزن و تجهیزات لازم برای اسکله های دریایی قابل استفاده نیستند. در این موارد، اسکله های وزنی بلند ممکن است به دور از ساحل به نظر برسند ،و با دسترسی به راه آهن یا سایر روشهای جابجایی محموله دسترسی راحتتری را فراهم کنند.

انواع اسکله

  • اسکله رورو

این اسکله ها معمولا به منظور بارگیری و تخلیه وسایل نقلیه به كشتي يا از درون کشتی ها به بندر استفاده می شوند.

اسکله های رو رو را از لحاظ سازه ای به پنج گروه تقسیم می کنند:

  • اسکله­ های وزنی (Gravity walls)
  • اسکله­ های سپری (ورقه ای) (Sheet walls)
  • اسکله­ های شمع وعرشه (Suspended deck structures) که به آنها اسکله های باز(Open) نیز اطلاق می شود.
  • اسکله­ های شناور (Afloat pontoons)
  • اسکله­ های عرشه متحرک (Linkspans)

اسكله ها توسط بار مورد حمل و نقل به چند دسته تقسيم می‌شوند، در زیر لیستی از انواع اسکله بر اساس محموله کشتی های فراخوانی شده آمده است:

  • اسکله فله

برای جابجایی محموله های فله خشک یا مایع استفاده می شود. کشتی ها با استفاده از بیل مکانیکی، تسمه نقاله و یا خطوط لوله بارگیری می شوند. امکانات ذخیره سازی محموله های فله اغلب در کنار اسکله قرار دارند. به عنوان مثال: سیلو یا انبار.

  • اسکله کانتینر

برای جابجایی ظروف و وسایل شکستنی استاندارد استفاده می شود. شناورها توسط جرثقیل های کانتینری بارگیری و تخلیه می شوند که به طور خاص برای این کار طراحی شده اند. این اسکله ها مساحت وسیعی از زمین را برای جابجایی کانتینرها در نزدیکی اسکله شامل می شود و همچنین تجهیزات قابل توجهی را در اسکله برای تسهیل حرکت سریع کانتینرها در داخل و خارج کشتی ها در اختیار خواهد داشت. در کنار اسکله اغلب یک منطقه مسطح بزرگ برای ذخیره ظروف وارداتی و صادراتی وجود دارد.

اسکله آزاد

  • کانتیراسیون

برای حمل محموله های کوچکتر بار عمومی استفاده می شود. شناورهایی که از اینها استفاده می کنند معمولاً تجهیزات بالابری خود را دارند ، اما برخی از بنادر جرثقیل های متحرک را برای این کار ارائه می دهند. اینها در بنادر کوچکتر یا بندرهایی که بارهای ویژه پروژه مشترک است رایج است.

  • اسکله آماده بارگیری

اسکله های آماده بارگیری همه زمان در اسکله هستند و ممکن است زمانی تعداد آنها بسیار زیاد و زمانی هم خالی از کشتی و قایق باشد، که برای کشتی های بیکار (وضعیت آماده سازی) استفاده می شود. شناورهایی که روی قلاب قرار می گیرند می توانند از اینها به عنوان نقاط میانی بین استفاده عملیاتی و شب پره در پهلوگیری دریایی استفاده کنند. این اسکله ها به جز وسایل مورد نیاز برای ایمن سازی کشتی، از دسترسی یا تجهیزات بسیار کمی در زمین برخوردار خواهند بود.

  • اسکله عمومی

اسکله عمومی برای استفاده کشتی ها برای انتظار کوتاه مدت تا زمانی که اسکله بارگیری یا تخلیه در دسترس نباشد. این اسکله ها می توانند از امکانات اولیه سوخت ، تأمین و تأسیسات برای حفظ خدمه و کشتی تا زمان دسترسی به اسکله مقصد برخوردار باشند.

  • اسکله مایع

برای حمل محصولات مرتبط با نفت و گاز استفاده می شود. اسکله ها در دریای آزاد قرار می گیرند تا منطقه عملیاتی امن خود را از بقیه عملیات بندر حفظ کنند. کشتی ها از طریق بازوهای بارگیری حاوی خطوط لوله بارگیری می شوند. محموله از طریق خطوط لوله که معمولاً در زیر آب فرو می روند به ساحل منتقل می شود. امکانات ذخیره سازی محصولات معمولاً با اسکله فاصله دارند و توسط این خطوط لوله به هم متصل می شوند.

  • اسکله مارینا

اسکله مارینا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تا صاحبان وسایل تفریحی سوار بر قایق های خود شوند. عموماً در کنار پونتونها و با پلهای لولایی (در مکانهای جزر و مدی) به ساحل دسترسی پیدا می کنید. اسکله های مارینا اغلب با قابلیت های مدولار برای تنظیم اندازه اسکله برای اشکال و اندازه های مختلف صنایع تفریحی ساخته می شوند. تجهیزات تخصصی برای دور نگه داشتن قایق ها از آب نیز از ویژگی های مکرر آن است. این باعث می شود که کشتی از اثرات منفی اثر موج بر روی بدنه خارج شود و از رشد ارگانیک روی بدنه جلوگیری می کند.

  • اسکله های مخفی برای ناو جنگی

مناسب برای کشتی های جنگی با نیروی هسته ای و بخشی از پایگاه عملیاتی نیروی دریایی یا محوطه خاص و قسمت بازسازی . همه اسکله های این موارد به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مقررات ایمنی خود دارای بخش فیزیک سلامت دائمی ، یک سازمان نظارت اضطراری محلی و یک طرح ایمنی محلی است که تحت حمایت کمیته رابط محلی تهیه شده است.


ثبت نظر