favicon-96x96

کاربرد کشتی صیادی

تاریخ انتشار: 28 دی 1401 ساعت 15:31 تاریخ آپدیت: 28 دی 1401 ساعت 15:31
کاربرد کشتی صیادی

کشتی های صیادی معمولا با هدف خاصی طراحی می شوند. این هدف، یافتن، صید و نگهداری ماهی است در حالی که در دریا هستید. عملیات برنامه ریزی شده یک کشتی تعیین کننده اندازه کلی کشتی، ترتیب عرشه، ظرفیت حمل و همچنین ماشین آلات و انواع تجهیزاتی است که توسط کشتی پشتیبانی می شود. با توجه به تفاوت های ذاتی در جوامع ماهیگیری در سراسر جهان، طیف گسترده ای از انواع و سبک های ماهیگیری وجود دارد.

اندازه کشتی‌ها می‌تواند از قایق‌ های 2 متری (6 فوت) حفر شده در ماهیگیری و صیادی صنعتی تا کشتی ‌های کارخانه ‌ای با طول بیش از 130 متر (427 فوت) متغیر باشد. کشتی‌ های ماهیگیری تجاری را می‌توان با معیارهای مختلفی مشخص کرد: انواع ماهی‌هایی که صید می‌کنند، وسایل ماهیگیری و روش‌های استفاده از آن ها، ظرفیت و قابلیت ‌های پردازش و منشاء جغرافیایی کشتی.

همه ما می‌دانیم که کشتی صیادی قایقی است که برای صید ماهی و سایر محصولات دریایی استفاده می‌شود، خواه در دریا، دریاچه یا رودخانه. ناگفته نماند که کشتی صیادی یا ماهیگیری از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت هستند، اما چیزی که ممکن است ندانید این است که می‌توان آن‌ها را به چند دسته اصلی و سپس به زیر شاخه‌ها تقسیم کرد. کشتی های صیادی تجاری نیز به عنوان بخشی از ناوگان تجاری طبقه ‌بندی می ‌شوند، زیرا درست مانند کشتی های باری و کانتینری، کشتی های حمل‌ و نقل خودرو، کشتی های فله‌بر، تانکرهای نفت، کشتی های مسافربری و حامل های گاز برای امرار معاش کار می‌کنند. اگر تا به حال می‌خواستید در مورد کاربرد کشتی‌ صیادی بیشتر بدانید، در اینجا به آن پرداخته می شود.

کشتی صیادی چیست؟

کشتی های صیادی، قایق یا کشتی هایی هستند که برای گرفتن گونه های زیر آب استفاده می شوند. نوع کشتی بسته به نوع گونه ای که فیشر (های) روی آن به دنبال گرفتن هستند، می تواند بسیار متفاوت باشد. کشتی های صیادی بسته به هدف آن ها، می توانند به سه نوع اصلی تقسیم شوند که عبارتند از:

  • کشتی های صیادی تجاری
  • کشتی های صیادی صنعتی
  • کشتی های ماهیگیری تفریحی

از سمت دیگر بسته به اندازه یا طول آن ها به شکل زیر طبقه بندی می شوند:

  • کوچک: کشتی های ماهیگیری کوچک در آب شیرین کار می کنند.
  • متوسط: کشتی های صیادی با اندازه متوسط که در مناطق اقتصادی انحصاری فعالیت می کنند.
  • بزرگ: کشتی های بزرگ صیادی در اقیانوس کار می کنند.

کشتی صیادی جیست و چه کاربردی دارد

کاربرد کشتی صیادی

کشتی های صیادی حدود 50 درصد از عرضه غذاهای دریایی جهان را بر عهده می گیرند زیرل غذاهای دریایی منبع اصلی پروتئین برای میلیون ها نفر در سراسر جهان است. بدون کشتی‌ های ماهیگیری، نمی‌توانیم گونه‌هایی را صید کنیم که دورتر از مناطق ساحلی زندگی می‌کنند. نظافت و ضد عفونی باید در هر سطح از شناورها در اولویت قرار گیرد و حمل ماهی باید تا حد امکان به حداقل برسد. علاوه بر این، بسیاری از کشتی‌های ماهیگیری بزرگتر مجهز به فناوری منجمد کردن غذاهای دریایی در زمان صید هستند و تا حد امکان آن را برای مصرف‌کننده نهایی تازه نگه می‌دارند. کشتی های ماهیگیری علاوه بر مشارکت خود در زنجیره تامین جهانی غذاهای دریایی، فرصت های شغلی نیز ارائه می دهند. در حالی که کشتی های صیادی همه منظوره به طور طبیعی برای ماهیگیری در نظر گرفته شده اند، سازگاری طبیعی آن ها با طبیعت به این معنی است که می توانند تقریباً برای هر نوع ماجراجویی قایقرانی مورد استفاده قرار گیرند.

این کشتی ها را می توان در انواع مختلتی از رودخانه ها گرفته تا دریاچه ها و خلیج ها استفاده کرد. نگهدارنده‌ های چوب ماهیگیری به شما امکان می‌دهند تا میله ‌های خود را بین قالب‌ها قرار دهید و جعبه‌ های یکپارچه ‌ای که به شما کمک می‌کنند وسایل ماهیگیری خود را مرتب نگه دارید، تنها چند نمونه از مواردی هستند که ممکن است در قایق های ماهیگیری همه منظوره تعبیه شده است.

انواع مختلف کشتی های صیادی تجاری

  1. ترالر (Trawler):

متداول ترین نوع قایق ماهیگیری تجاری، ترالر است که در سراسر جهان استفاده می شود و از ترال های مخروطی یا قیفی (تور) برای صید ماهی استفاده می کند. آنها مجهز به وسایل مکانیکی به نام وینچ ترال هستند که برای کشیدن تور از کناره یا عقب قایق و روی کشتی استفاده می شود. ترالرها باید موتورهای قدرتمندی داشته باشند تا بتوانند تورهای پر از صید خود را در مسافت های طولانی بکسل کنند. انواع مختلفی از ترالرها نیز وجود دارد:

  • ترالرهای عقب (Stern trawlers): قایق بزرگ و قدرتمندی است که تورهای ترال را با استفاده از وینچ های ترال و طبل های توری بر فراز عقب می کشد. جابجایی و پردازش صید اغلب روی کشتی انجام می شود.
  • ترالرهای جانبی (Side trawlers): همانطور که از نام آن پیداست، تورهای ترال از کناره قایق کشیده می شوند و معمولاً از وینچ های ترال استفاده می کنند. تراول های جانبی در حال حاضر از محبوبیت کمتری نسبت به تراول های کناری برخوردار هستند.
  • تراول‌های کارخانه‌ای (Factory trawlers): این قایق ‌های بزرگ دارای یک مرکز پردازش هستند و می‌توانند ماهی را به صورت فیله یا چرخ‌کرده در داخل کشتی تهیه کنند.
  • ترالرهای فریزر (Freezer trawlers): این قایق ها دارای امکانات سردخانه ای برای نگهداری ماهی تا رسیدن قایق به خشکی هستند.
  • ترال ‌های ماهی مرطوب (Wet-fish trawlers): این قایق‌ ها به دلیل نداشتن امکانات تبرید در نزدیکی ساحل دیده می شوند و در عوض ماهی ‌های تازه صید شده را در یخ یا محل عایق‌ بندی قایق نگهداری می‌کنند.
  • ترالرهای پاروگیر (Outrigger trawlers): به دلیل داشتن دو توری که توسط بوم هایی که از دو طرف قایق کشیده می شوند، به عنوان تراول های پرتو نیز شناخته شده و بیشتر برای صید میگو استفاده می شوند.
  1. توری های بالابر (Lift netters)

توری بالابر دارای ترال های بزرگی است که از کنار قایق بیرون آورده می شوند و با استفاده از برآمدگی بالا و پایین می روند. این کشتی مجهز به وینچ ها و سطل هایی است که این برآمدگی ها و همچنین خطوط و بوم ها را بلند می کنند.

  1. تله گذار (Trap setters)

این کشتی ها که برای صید غذاهای دریایی مانند خرچنگ های آب شیرین، خرچنگ و لابستر استفاده می شوند، تله ها و دیگ هایی برای به دام انداختن صید خود دارند که سپس در انبار نگهداری می شوند.

  1. سینر (Seiner)

سینرها از نوع خاصی از توری به نام seine net استفاده می کنند. این ها به صورت عمودی در آب آویزان می شوند و دارای بال های بلند و خطوط بکسل هستند. لبه های بالایی توسط تخت شناور شده و قسمت پایین توسط وزنه ها پایین نگه داشته می شود. سینرها ماهی‌ های دریایی صید می‌کنند (ماهی‌هایی که در ستون آب شنا می‌کنند، یعنی نزدیک ساحل یا کف دریا نیستند. ماهی های پلاژیک شامل ساردین، شاه ماهی و ماهی تن هستند).

  1. لایروب (Dredgers)

لایروبی برای اهداف مختلفی از جمله جابجایی سیلت، بازیابی، ساخت و ساز و در این مورد ماهیگیری استفاده می شود. لاروبی برای صید نرم تنانی مانند صدف، حلزون و کاکل استفاده می شود. لایروبی با استفاده از وینچ ها و اسکله ها بالا و پایین می آید و در امتداد کف دریا بکسل می شود.

  1. لاینر (Liner)

کشتی های ماهیگیری لاینر از روش سنتی قلاب و ریسمان برای صید ماهی استفاده می کنند. آن ها همچنین بسته به نوع ماهی که می خواهند صید کنند، ممکن است از طعمه های مختلفی استفاده کنند. آن ها دارای یک منطقه عرشه هستند که برای چسباندن طعمه به خط و ظروف برای ذخیره طعمه استفاده می شود. لاینرها را می توان به چند نوع مختلف تقسیم کرد:

  • هندلاینرها: خط به صورت دستی یا توسط یک قرقره مکانیکی حمل می شود. قایق ها معمولاً لاینرهای کوچکتر هستند.
  • لانگ لاینرها: این قایق ها معمولاً برای صید ماهی تن، اره ماهی و هالیبوت استفاده می شوند، این قایق ها دارای خطوط بسیار طولانی هستند که مقدار زیادی قلاب طعمه دار روی آن ها قرار دارد. خط را می توان در کف دریا یا روی سطح قرار داد.
  • لانگ لاینرهای ماهی تن: این ها مجهز به مخازن انجماد آب نمک هستند که ماهی تن تا رسیدن به ساحل در آن نگهداری می شود. لانگ لاینرهای ماهی تن شناورهایی با اندازه متوسط هستند و خطوط بلند و شناورها توسط حامل حمل می شوند.
  • شناورهای میله ای و خطی: که به عنوان ماهیگیری طعمه زنده نیز شناخته می شود، از کشتی های میله ای و خطی نیز برای صید ماهی تن استفاده می شود. این قایق ها دارای مخازن با طعمه زنده و سیستم پاشش آب هستند که ماهی ها را جذب می کند. ماهیگیران یا روی یک سکو یا روی نرده می ایستند و به صورت دستی با استفاده از میله هایی که دارای خطوط و قلاب هستند ماهی می گیرند.
  1. Gillnetter

توری های آبششی صفحات توری عمودی هستند که از یک خط با شناورهایی با فاصله منظم آویزان می شوند. این شناورها (که گاهی اوقات چوب پنبه نیز نامیده می شوند) خط را روی سطح آب شناور نگه می دارند. تورهای آبششی هم توسط کشتی های ماهیگیری تجاری و هم در کشتی های صنعتی استفاده می شود. بسته به اندازه قایق، آبشکن ها تور را به صورت دستی یا مکانیکی تنظیم و حمل می کنند. دو نوع ظروف آبشکن وجود دارد.

  1. کشتی هایی که از پمپ استفاده می کنند.

در این کشتی‌های ماهیگیری، پمپ‌ها بر روی یک قلاب برقی آویزان شده و به داخل آب فرو می ‌روند. یک لامپ روی این پمپ قرار دارد که ماهی های کوچک را به خود جذب می کند. آن ها سپس به داخل پمپ مکیده می شوند و سپس در کشتی به بیرون پمپ می شوند. آب دریا برداشته می شود و ماهی ها تا رسیدن به بندر نگهداری می شوند.

بیشتر کشتی‌های ماهیگیری ذکر شده در بالا نه تنها طبقه‌ بندی‌ های متعددی دارند، بلکه برای صید گونه‌های خاص ماهی نیز استفاده می‌شوند. با این حال، وجه مشترک بین همه انواع کشتی های ماهیگیری فوق این است که این قایق های ماهیگیری به طور گسترده برای مطابقت با نیازهای حوزه شیلات مبتنی بر تجاری و نه فقط یک نیاز عملیاتی در سطح خرد مورد استفاده قرار می گیرند.

مسئولیت زیست محیطی کشتی صیادی

سیستم‌های مدیریتی و شیوه‌ های عملیاتی کشتی باید نحوه نظارت، ارزیابی و کنترل فعالیت‌ های آن را پوشش دهد تا تأثیر آن بر محیط ‌زیست و گونه‌ های غیر هدف کاهش یابد. الزامات مسئولیت زیست محیطی در RFVS عبارتند از:

  • رعایت استانداردهای دفع زباله و کنترل آلودگی
  • حفاظت و رهاسازی گونه های صید شده طبقه بندی شده به عنوان در معرض خطر، تهدید یا حفاظت شده
  • آموزش محیط زیستی مستند برای تمام اعضای خدمه
  • ایمنی مواد غذایی

لازم است متصدیان کشتی، سیستم ‌ها و کنترل ‌هایی داشته باشند تا خطر آلودگی صید توسط عوامل بیماری‌زا، موجودات فاسد کننده، اجسام خارجی، مواد شیمیایی یا آلرژن‌ها را به حداقل برسانند. الزامات ایمنی صید و بهداشت مواد غذایی در استاندارد کشتی های صیادی عبارتند از:

  • روش های تمیز کردن و ضد عفونی کردن برای تمام مناطق مورد استفاده برای پردازش یا نگهداری صید وجود داشته باشد.
  • وضعیت ساختاری شناور، سالانه ارزیابی می‌ شود تا مناطقی را که می ‌توانند خطر آلودگی فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی را برای صید ایجاد کنند، شناسایی شود.

انواع کشتی صیادی و کاربرد آن

آینده کشتی صیادی و نتیجه گیری

در این مقاله به انواع کشتی صیادی و کاربرد کشتی صیادی پرداخته شد. کشتی های صیادی باید بر اساس استانداردها و مفهوم توسعه پایدار طراحی شوند. شناورهای ماهیگیری باید به گونه ای باشند که بتوانند نیازهای داخلی و صادراتی کشور را برآورده کنند. کشتی صیادی باید به راحتی قابل استفاده باشد، هیچ تاثیری بر محیط زیست نداشته باشد یا ناچیز باشد. ماهیگیری یا صیادی یک صنعت عمده اشتغال زا است و صنعت ماهیگیری به تنهایی هزاران نفر از مردم کشور را مشغول به کار می کند.


ثبت نظر