favicon-96x96

حمل دریایی | هزینه انواع حمل دریایی

تاریخ انتشار: 21 اسفند 1402 ساعت 11:39 تاریخ آپدیت: 23 اسفند 1402 ساعت 11:21
حمل دریایی | هزینه انواع حمل دریایی

حمل دریایی یکی از ضرورت های دنیایی تجارت حال حاضر است زیرا اکنون قرن بیست و یکم است. جهان بر اساس تجارت کار می کند، هیچ چیز بدون حمل و نقل کالا و خدمات در سراسر جهان اتفاق نمی افتد. جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به هم پیوسته است، هرگز نمی دانید که آیا ابزاری که در دست دارید، غذایی که می خورید یا لباس هایی که می پوشید از تولیدکنندگان کشور شما می آید یا از کشورهای دیگر تهیه شده است.

امروزه بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود. حمل و نقل دریایی مزایای زیادی برای تولیدکنندگان دارد، مسیرهای دریایی باعث شده است که حمل و نقل محموله های بزرگ از یک سر جهان به آن سر جهان ایمن و کارآمد باشد. حمل و نقل دریایی یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای حمل و نقل کالا است.

تجارت جهانی به حمل دریای و کشتیرانی اقیانوسی وابسته است. صرف نظر از اینکه این انتقال، جابجایی دستگاه های بروز و فناوری جدید از چین است یا میوه هایی از آمریکای جنوبی، حمل و نقل اقیانوسی ستون فقرات تجارت بین قاره ها است.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد صنعت حمل و نقل هستید، این مقاله شما را از طریق فرآیندهای مربوط به حمل دریایی  و جابجایی محصول از یک کشور به کشور دیگر راهنمایی می کند.

حمل و نقل دریای چیست؟

حمل و نقل باری دریایی و اقیانوسی روشی است که محموله های کانتینری بارگیری شده روی کشتی ها را از طریق دریا حمل می کند. حمل و نقل دریایی در مورد کانتینرهای حمل و نقل و نحوه کمک آنها به حمل کالاهای خود از طریق اقیانوس است. اصطلاح "حمل و نقل دریایی" اغلب برای حمل دریایی محموله های سنگین استفاده می شود.

بیش از 90 درصد تجارت جهان از طریق دریا انجام می شود. اگر می خواهید بار خود را به سراسر جهان ارسال کنید، حمل و نقل اقیانوس راحت ترین گزینه است. به عنوان یک قاعده کلی، محموله هایی با وزن بیش از 100 کیلوگرم - یا متشکل از کارتن های متعدد - از طریق حمل و نقل دریایی ارسال می شوند. کانتینرها برای حمل و نقل بار بین وجهی طراحی و ساخته شده اند. این بدان معناست که کانتینرها می توانند در حالت های مختلف حمل و نقل - از کشتی به ریل تا کامیون - بدون تخلیه و بارگیری مجدد محموله استفاده شوند. حمل دریایی از نظر اقتصادی و زیست محیطی نسبت به سایر اشکال خدمات تحویل محصول برتری دارد، اما فقط در صورتی که به دنبال حمل مقادیر زیاد هستید یا اگر کشور مقصد دور است.

 

هزینه حمل دریایی

هزینه حمل دریایی کاملاً به شرایط شما با خریدار یا فروشنده بستگی دارد. انواع مختلفی از شرایط وجود دارد که می توانید با طرف قرارداد خود همراه باشید. هزینه حمل و نقل دریایی با میزان مسئولیتی که هر طرف عهده می گیرد متناسب است. اگر قرار است کالا درب کارخانه یا انبار شما تحویل داده شود، هزینه آن بالاتر خواهد بود. اگر کالا بیمه باشد، باید هزینه بیمه را نیز پرداخت کنید. هزینه کل قبل از ارسال کالا تعیین می شود و اکثر شرکت های حمل و نقل خوب می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

برخی از متغیرهای دیگر که بر هزینه تأثیر می گذارند عبارتند از قیمت سوخت، نرخ ارز که به طور مکرر در نوسان است، تقاضاهای فصلی و ظرفیت حمل و نقل دریایی که به عنوان یک کالا عمل می کند. ارزش زمانی افزایش می یابد که تقاضا از عرضه بیشتر باشد.

 

نحوه محاسبه هزینه حمل بار با کشتی

هنگام حمل کالا یا واردات کالا از خارج، تعرفه ها و هزینه های زیادی باید در نظر گرفته شود که البته بستگی به توافق تامین کننده و دریافت کننده کالا دارد. برای محاسبه هزینه حمل دریایی می بایست هزینه های مختلفی برآورد و تخمین زده شود و مسئولیت هر کدام از طرفین قرارداد برای پرداخت این هزینه ها، شفاف سازی شود. هزینه ها شامل، اما محدود به موارد زیر نیست:

  • هزینه های LCL یا FCL
  • حمل و نقل به بندر و محل بارگیری
  • اظهارنامه گمرکی صادراتی
  • بارگیری هزینه های بندری
  • هزینه حمل و نقل اقیانوس
  • بیمه
  • هزینه های بندر مقصد
  • ترخیص کالا از گمرک وارداتی
  • حقوق گمرکی/مالیات
  • حمل و نقل از بندر مقصد
  • هزینه مربوط به گمرک کشور مقصد
  • هزینه حمل و نقل بندر مقصد/ترمینال
  • هزینه خدمات نماینده مقصد

حمل و نقل اقیانوسی کالا همچنین به بارنامه (BL) نیاز دارد. برای حمل و نقل دریایی، این بارنامه دریایی یا بارنامه اقیانوس نامیده می شود. بارنامه محموله ای را که در یک کشتی بارگیری یا حمل می شود و به گیرنده کالا داده می شود فهرست می کند. بارنامه می تواند به عنوان رسید بارگیری کالا، شکلی از قرارداد برای نشان دادن اینکه کالا در حال حمل است و سندی برای عنوان کالا عمل کند و در محاسبه ارزش کالاهای حمل شده و برآورد هزینه نهایی حمل دریایی، استفاده شود.

 

شرکت حمل دریایی

حمل و نقل دریایی تنها یک چرخ دنده درون ماشین است که یک شبکه زنجیره تامین را تشکیل می دهد.

حمل و نقل دریایی با واسطه گری شرکت حمل دریایی انجام می شود. این شرکت ها به عنوان شخص ثالث درگیر می شوند و کالاهای شما را تحویل می گیرند، سازماندهی کرده و تحویل می دهند. در کل این فرآیند - چند نکته قابل توجه برای به خاطر سپردن وجود دارد. یکی از مهمترین موارد، خواندن قرارداد حمل و نقل است. این قرارداد که با شرایط تجاری بین المللی (incoterms) همراه است، بر اساس هنجارهای استاندارد شده برای هر طرف اجرا می شود. برخی از اینکوترم ها که اغلب استفاده می شوند عبارتند از:

FOB (Free On Board)

توافق نامه FOB به این معنی است که هر دو طرف (شما و حمل کننده بار) مسئولیت فرآیند تحویل را به اشتراک می گذارند. فورواردرها تعهداتی را بر عهده می گیرند که مطمئن شوند کالاهایشان بسته بندی و برچسب مناسبی دارند. این اتفاق قبل از بارگیری محموله در کشتی حمل دریای رخ می دهد. پس از رسیدن به محل شما، مال شما می شود. با این حال، این انتقال تنها پس از انجام تمام اقدامات لازم توسط هر یک از طرفین مطابق با مقررات تعیین شده در طول مذاکره قرارداد انجام می شود - هیچ خطری وجود ندارد.

 

EXW (Ex Works)

با قرارداد EXW، اکثریت مسئولیت بر عهده شماست. شما مسئول تحویل گرفتن کالاها در محل حمل و نقل آنها و حمل آنها به مقصد نهایی هستید - این به این معنی است که در صورت لزوم با شرکت های حمل و نقل در مسیر خود بررسی کنید!

 

DDP (Delivered Duty Paid)

DDP یک راه عالی برای تحویل اقلام خود با دردسر حداقل است. حمل و نقل بار تمام مسئولیت را بر عهده می گیرند، در حالی که شما (فرستنده) فقط هزینه حمل و نقل آنها را تحت پوشش این برنامه قرار می دهید - تقریباً فروش آسان را تضمین می کند!

شرکت حمل دریای

تاریخچه حمل دریای

حمل دریایی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین روش‌های حمل و نقل است که از هزاران سال پیش تاکنون در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش، نقش بزرگی در تجارت بین‌المللی، تبادل فرهنگی و توسعه اقتصادی جوامع داشته است

همانطور که گفته شد، باربری دریایی به عنوان یک روش حمل و نقل آبی، از زمان‌های بسیار قدیمی آغاز شد. اولین قایق‌ها و کشتی های ساخته شده از چوب در سواحل و رودخانه‌ها استفاده می‌شدند و امکان حمل بار و مسافران در آنها وجود داشت. در دوران باستان، تجارت دریایی رشد قابل توجهی کرد. سواحل مدیترانه، خلیج فارس، دریای عرب و دریای خزر از محورهای اصلی تجارت دریایی بودند. در این دوره، فنون ساخت کشتی ها پیشرفت کرد و تجارت بین امپراطوری‌ها و سرزمین‌ها گسترده تر انجام می‌شد.

در دوره کشف و استعمار، کشورهای اروپایی به ویژه پرتغال، اسپانیا، انگلیس و هلند، به دنبال کشف مسیرهای دریایی جدید بودند. کشف آمریکا و جستجوی مسیرهای جدید برای دسترسی به منابع ثروتمند، تجارت دریایی را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار داد و نقش بزرگی در توسعه قدرت این کشورها ایفا کرد. با شروع دوره انقلاب صنعتی، توانایی ساخت کشتی هایی با بهرمندی از موتور بخار در حمل دریایی ممکن شد. این پیشرفت‌ها منجر به سرعت بیشتر، ظرفیت باربری بالاتر و افزایش کارایی در حمل و نقل دریایی گردید. در قرن بیستم، انتقال بارها به صورت کانتینری، افزایش بازدهی و ارتقای چشمگیری را در باربری دریایی به ارمغان آورد. این روش، نقش بزرگی در تجارت بین‌المللی، تبادل فرهنگی و توسعه اقتصادی جوامع از دیرباز تاکنون داشته است.

 

انواع حمل دریایی

دو نوع حمل و نقل در حمل دریایی وجود دارد: LCL و FCL و شرکت حمل و نقل است که به شما توصیه می کند محموله شما به حمل LCL نیاز دارد یا FCL.

محموله های LCL (Less Than Container Load) برای کالاهایی مناسب است که مقدار آن ها برای پر کردن یک کانتینر کامل بسیار کوچک است. بنابراین کالا در یک کانتینر مشترک با محموله های دیگران بارگیری و حمل می شود.

از سوی دیگر، FCL (Full Container Load)، برای کالاهایی مناسب است که به اندازه کافی بزرگ هستند تا در یک کانتینر کامل حمل شوند و کالا کل کانتینر را پر می کند. اگر FCL را انتخاب کنید، یک کانتینر اختصاصی برای حمل و نقل کالاهای حجیم خود دریافت می کنید.

 

شرایط حمل دریایی

معمولاً اکثر کالاها را می توان با استفاده از حمل و نقل دریایی حمل کرد. اما با این وجود، باید با فورواردر یا نماینده حمل و نقل خود مشورت و تأیید کنید. اگر وزن کالای شما بیش از 100 کیلوگرم است، باید حمل و نقل دریایی را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که محدودیت هایی برای حمل و نقل برخی از کالاها از طریق حمل دریایی وجود دارد. کالاهایی که خطرناک، فاسد شدنی و حساس هستند باید از طریق کانتینرهای مخصوصی که برای حمل این نوع کالاها طراحی شده اند حمل شوند. مطمئن شوید که نمایندگان حمل و نقل شما می دانند که شما چه چیزی را حمل می کنید.

 

حمل و نقل دریایی چقدر طول می کشد؟

در شرایط ایده آل، بسته به مسافت و عوامل دیگر، حمل و نقل دریایی می تواند از 1 تا 8 هفته طول بکشد. اما با این حال، عوامل زیادی وجود دارد که بر زمان صرف شده برای تحویل محموله از طریق حمل و نقل تأثیر می گذارد. با عبور از گمرک در هر دو بندر، آب و هوا در طول ترانزیت بر زمان مورد نیاز برای جابجایی کالا از طریق دریا تأثیر می گذارد.

مکان یک عامل مهم در زمان حمل دریایی است زیرا برخی از مکان ها نسبت به مکان های دیگر دور هستند. عوامل دیگر عبارتند از نوع کالا، مدارک مورد نیاز، آب و هوا و حامل. همچنین ممکن است تاخیرهای اضافی و غیرمنتظره ای در طول فرآیند وجود داشته باشد. اگر قصد دارید کالاهای خود را برای تعطیلات یا فصل فروش خاص ارسال کنید، مطمئن شوید که حداقل یک هفته زمان را در هر دو انتهای فرآیند اضافه کرده اید تا ایمن باشد.

 

مزایا و معایب حمل دریای

در هر جا و موقعیتی که مزایایی وجود دارد، معایبی نیز قطعا وجود دارد. در اینجا برخی از مزایا و معایب حمل دریایی آورده شده است:

 

مزایای حمل دریایی

  • مقرون به صرفه

در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، حمل و نقل دریایی مقرون به صرفه ترین گزینه موجود برای مشاغلی است که به دنبال حمل مقادیر زیادی کالا هستند. هزینه حمل و نقل دریایی چهار تا شش برابر کمتر از حمل و نقل هوایی از زمان مالیات است و مالیات بر ارزش افزوده برای حمل و نقل دریایی ارزانتر از هوایی است. یک کشتی حمل و نقل، مقادیر بسیار بالا و غیرقابل تصور کالا را در یک حرکت حمل می کند که آن را برای همه افراد دخیل در تجارت، ارزان تر می کند.

 

  • بهترین راه حل برای محموله های سنگین و حجیم

محموله های سنگین یا حجیم مانند وسایل نقلیه بزرگ، ماشین آلات، قطعات صنعتی، مصالح ساختمانی و غیره را می توان به راحتی از طریق حمل و نقل دریایی جابجا کرد که در مورد حمل و نقل هوایی این قضیه صدق نمی کند. شما نمی توانید محموله های سنگین و حجیم را در هواپیما حمل کنید، در حالی که کشتی ها می توانند انواع اقلام سنگین را حمل کنند.

 

  • ایمنی

کشتی ها می توانند محموله های خطرناک را با خیال راحت و بدون هیچ مشکلی حمل کنند. خدمه حمل دریایی در جابجایی چنین محموله ای به خوبی آموزش دیده اند و مقرراتی برای اطمینان از ایمنی محموله کشتی و محیط زیست دارند. کانتینرها برای امنیت بیشتر به خوبی مهر و موم شده و عایق بندی شده اند و اعضای خدمه به طور مرتب محموله را در طول حمل و نقل بازرسی می کنند.

 

  • سازگار با محیط زیست

حمل و نقل دریایی تولید کربن بسیار ناچیزی را به همراه دارد، زیرا آنها سوخت کمتری نسبت به سایر روش های حمل و نقل مصرف می کنند، که باعث می شود نسبت به سایر روش های حمل و نقل بسیار سازگارتر با محیط زیست باشد.

 

معایب حمل دریایی

  • زمان بر

حمل دریایی یک روش حمل و نقل وقت گیر است زیرا نسبت به سایر گزینه های حمل و نقل زمان زیادی می برد. برای کالاهایی که کوچکتر و مهمتر هستند، حمل و نقل دریایی به وضوح یک روش ایده آل برای حمل و نقل نیست، زیرا ممکن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا کالا تحویل داده شود.

 

  • احتمال آسیب بیشتر

از آنجایی که زمان زیادی از حمل تا تحویل طول می کشد، خطرات مرتبط با حمل و نقل دریایی نیز بیشتر است. ممکن است تاخیرهای قابل توجهی وجود داشته باشد و آب و هوای بد می تواند باعث آسیب یا از بین رفتن محموله شود.

 

  • راه ارتباطی محدود

برخی از نقاط جهان ممکن است بنادر و پایانه های کشتیرانی نداشته باشند و کشتی های بزرگ حامل کانتینر را دریافت نکنند. کمبود امکانات می تواند به شدت بر تحویل کالا تأثیر بگذارد.

 

حمل دریای از چین به ایران

حمل دریایی از چین یکی از موثرترین وسایل حمل و نقل کالا است و تجارت و اقتصاد جهانی به آن وابسته است. با پیشرفت تکنولوژی و تکنیک های بهتر حمل و نقل، استفاده از حمل و نقل دریایی آسان تر می شود.

در نهایت، شما باید بهترین مسیر را برای محموله خود انتخاب کنید و وقتی صحبت از حمل و نقل دریایی به میان می‌آید، نیاز به جستجوی بیشتر برای یافتن شرکت حمل و نقل دریایی معتبر در ایران نیست، چرا که گروه کشتی داران می‌تواند در هر مرحله از حمل و نقل دریایی، بسته‌بندی و تحویل کالای شما از چین به ایران و بالعکس، بهترین عملکرد را با هماهنگی دقیق به بهترین روش انجام دهد.

حمل دریای ایران به چین

حمل دریایی از دبی به ایران

از سال های گذشته تا کنون، کشور امارات متحده عربی خصوصاً شهر دبی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های بازرگانان ایرانی در زمینه‌ی ترانزیت، واردات و ترخیص و بطور کلی حمل کالا به ایران بوده و یکی از اصلی ترین مبدأ واردات و یا مقصد صادرات کالاها به ایران می باشد. در واقع واردات و حمل بار از دبی توانسته شرایط مناسبی را جهت واردات دریایی کالا به ایران به وجود آورد. نزدیکی مسافت، حضور نمایندگی اکثریت شرکت‌های بین‌المللی، سرعت در انجام پروسه‌های گمرکی، قدرت انتخاب فوق العاده بالا، تعرفه های پایین گمرکی و ... از جمله دلایلی هستند که تجار ایرانی را مشتاق به برقراری روابط تجاری و حمل دریایی از دبی به ایران و انجام واردات گسترده نموده است.

 

نقش حمل دریایی در تجارت

حمل دریایی یک روش حمل و نقل است که توسط مشاغل برای حمل و نقل حجم بالای کالا به خارج از کشور از طریق دریا با استفاده از کشتی های باری استفاده می شود. از آنجایی که مقرون به صرفه است، اکثر کسب و کارها ترجیح می دهند از این روش حمل و نقل استفاده کنند، زمانی که مجبور به جابجایی مقدار زیادی کالا هستند.

حمل و نقل دریایی از روش های سنتی حمل و نقل کالا متمایز است زیرا محموله های بزرگ کالا یا ماشین آلات سنگین به طور ایده آل از طریق حمل و نقل دریایی حمل می شود. در حمل و نقل دریایی، کالاها در کانتینر و جعبه های فلزی و چوبی بزرگ حمل می‌شوند (اگر به بندر دریایی رفته‌اید، احتمالاً یکی را دیده‌اید). محدودیت های کمتری برای حمل و نقل دریایی وجود دارد و همچنین این روش برای حمل و نقل چندین کالای حیاتی به طور همزمان برای یک کشور مانند نفت، تجهیزات دفاعی و هواپیما قابل استفاده است. مانند سایر روش های حمل و نقل، حمل و نقل دریایی نیز شامل فروشنده (تولید کننده)، خریدار، حامل های اقیانوسی، حمل و نقل کالا، کارگزاری، اداره بندر و ارائه دهندگان بیمه می شود.

 

حمل و نقل دریایی چگونه کار می کند؟

حمل و نقل دریایی یکی از مهمترین بخش های زنجیره تامین است. هنگام جابجایی کالا از طریق حمل و نقل دریایی، ابتدا باید با یک شرکت کشتی داران تماس بگیرید. اینها شرکت های بزرگی هستند و تماس با آنها راحت تر است.

هنگامی که با شرکت های حمل دریای تماس گرفتید، باید در مورد محصول و وزن بار، نوع کالایی که می خواهید حمل کنند و از کجا می خواهید کالا را تحویل بگیرند، مشورت و هماهنگی های لازم انجام  شود. منطق پشت حمل و نقل دریایی تنها محموله های عظیم ساده است، یک کانتینر حمل و نقل به اندازه کافی بزرگ است که بتواند چند تن کالا را حمل کند و به طبع برای مقادیر کم کالا از لحاظ وقت و قیمت مقرون بصرفه نیست.

 

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی دریایی در اصطلاح عامیانه توسط افرادی استفاده می شود که قصد واردات و صادرات کالا از و به کشورهای دیگر در سراسر جهان را دارند. برای استفاده از حمل دریایی باید محموله های سنگین حمل کنید، حمل و نقل دریایی تنها راه ایده آل برای بارهای سنگین کالا است زیرا برای کالاهای کوچک وقت گیر و ناایمن است.

 

حمل دریایی از بندر عباس

تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان که به آب‌های آزاد دسترسی دارند، همواره مورد توجه بازرگانان ایرانی است. عمان یکی از کشورهای ثروتمند حاشیه دریای عمان است که با ایران تبادل کالایی بسیاری دارد. حمل و نقل کالا بین این دو کشور، معمولا از بندر عباس به مسقط (پایتخت کشور عمان) یا به بندر «خصب» انجام می‌شود. همچنین بندرعباس یکی از کلیدی ترین بنادر ایران برای انجام امور تجارت دریایی و حمل اقیانوسی کالاها از ایران به قاره های دیگر است و به همین دلیل، یافتن و همکاری با شرکت حمل دریایی کالا در بندرعباس که مطمئن و دقیق باشد، حائز اهمیت است.

 

حمل دریایی مواد پتروشیمی

حمل دریایی نفت و فرآورده های آن نزدیک به یک سوم تجارت دریایی جهانی را تشکیل می دهد. ظرفیت ناوگان نفتکش های جهان، کشتی هایی که فرآورده های نفتی را حمل می کنند، از سال 2000 تا کنون 73 درصد افزایش یافته است. آنها خطوط کشتیرانی بزرگ جهان را طی می کنند و از مکان های استراتژیک مانند تنگه هرمز، تنگه مالاکا، کانال سوئز و پاناما عبور می کنند.

مقادیر زیادی نفت خام و فرآورده های نفتی تصفیه شده با کشتی بین سایت های تولید، پالایشگاه ها و نقاط مصرف حمل می شود. برای سال‌های متمادی، محموله‌های نفتی حدود 30 درصد از تجارت دریایی جهانی را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، محموله‌های نفت خام در سال 2012 در مجموع 1.78 میلیارد تن بوده، در حالی که محموله‌های محصولات تصفیه شده و پتروشیمی به 1.05 میلیارد تن رسید.

نفت خام همچنان سهم اصلی تجارت دریایی را به خود اختصاص می دهد، اما محموله های محصولات پالایش شده در سال های اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. در حالی که حجم نفت خام از سال 2006 عملا ثابت مانده است، اما میزان محصولات پالایش شده پتروشیمی و گاز 15 درصد افزایش یافته است. این روند در طول دهه اخیر در نتیجه تغییرات عمیق در صنعت پالایش، از جمله ساخت پالایشگاه های بزرگ در کشورهای تولید کننده نفت (به ویژه در منطقه خلیج فارس)، توسعه ظرفیت های صادراتی جدید در ایالات متحده و رشد تقاضا در بازارهای نوظهور موقعیت غالب نفت را تضعیف و حمل دریای مواد پتروشیمی را مرسوم نموده است.

حمل دریایی مواد پتروشیمی چیست؟

حمل دریایی مواد پتروشیمی چیست؟

حمل و نقل سوخت و فراورده های سوختی که به آن مواد پتروشیمی نیز می گویند، در جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که تمامی کشورها از فراورده های سوختی برخوردار نیستند و می بایست سوخت خود را از دیگر کشورها تامین کنند. علاوه بر این، جابجایی و حمل و نقل پتروشیمی نیز دارای تشریفات خاص خود می باشد که می بایست همگی رعایت گردد. حمل این محصولات خاص به دلیل سختی های خاص خود از هر طریقی ممکن نیست و ریسک های مختص خود را دارد؛ اما رایج ترین روش، حمل دریایی مواد پتروشیمی در محفظه های مخصوص است تا میزان خطرات زیست و اتفاقات ناشی در عین حمل را به حداقل برساند.

محصولات پتروشیمی از جمله محصولات مهمی هستند که به دلیل جغرافیایی و دارا بودن مناطق متعدد نفت خیز در ایران، درآمدهای نفتی بسیاری را برای کشور ما داشته است. حمل محموله های پتروشیمی و وجود مشتریان بالقوه در جهان برای حمل و نقل پتروشیمی، نیاز به تولید و ارسال آن را پراهمیت کرده است.  این کار در اکثر بنادر جنوبی کشور صورت می پذیرد و حمل و نقل پتروشیمی از طریق دریا انجام می گردد.

حمل و نقل مواد پتروشیمی

80 درصد سوخت های حمل و نقل امروزه از نفت حاصل می شود که شامل بنزین، گازوئیل، دیزل، گاز مایع، سوخت موشک و سوخت وسایل حمل دریایی می باشد که همگی با نام حمل و نقل پتروشیمی شناخته می شود. راه های مختلفی وجود دارد که می توان در مقیاس بزرگ نفت و سایر مشتقات آن را بتوان به سراسر جهان جابجا کرد. اما هریک از این روش های حمل و نقل دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند که می بایست مورد بررسی قرار بگیرند.

امروزه بسیاری از محموله‌های پتروشیمی با استفاده از کشتی‌ها به کشور دیگر منتقل می‌شوند، به این دلیل که راه دریایی در بعضی موارد به کشورهای دیگر نزدیک‌تر از راه زمینی است. راه دریایی یکی از پراستفاده‌ترین روش‌های حمل مواد پتروشیمی محسوب می‌شود.

حمل و نقل مواد پتروشیمی تحت نظارت و مقررات سختی انجام می‌شود تا از حوادث و آسیب‌های ناشی از حمل مواد خطرناک جلوگیری شود. این مقررات معمولاً شامل مواردی مانند بسته‌بندی مناسب، برچسب‌گذاری، آموزش و تعلیم رانندگان و کارگران حمل و نقل، تجهیزات ایمنی، روش‌های اضطراری، و اطلاع‌رسانی به مراجعین اضطراری می‌شوند. در ادامه، تعدادی از مهمترین استانداردهای حمل و نقل مواد پتروشیمی آورده شده است و قابل ذکر است که استانداردها و مقررات ممکن است در هر کشور متفاوت باشند و باید به مقررات محلی و بین‌المللی مرتبط با حمل و نقل مواد در منطقه خود توجه داشته باشید و رعایت نمایید:

IMDG Code

 این کد توسط سازمان جهانی دریانوردی (IMO) تنظیم شده است و برای حمل و نقل به صورت دریایی به کار می‌رود. این کد شماره‌ گذاری، بسته‌بندی، و ایمنی حمل و نقل مواد خطرناک را مشخص می‌کند.

ADR

این توافقی بین‌المللی است که توسط اتحادیه اروپا برای حمل و نقل مواد خطرناک به صورت جاده‌ای تنظیم شده است.

IATA Dangerous Goods Regulations

این استاندارد توسط انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA) برای حمل و نقل مواد به صورت هوایی تنظیم می‌شود. این استاندارد بسته‌بندی، برچسب‌گذاری، و مقررات ایمنی حمل و نقل هوایی را مشخص می‌کند.

CFR

این مجموعه مقررات توسط دولت ایالات متحده آمریکا برای ارسال مواد پتروشیمی به صورت جاده‌ای و ریلی تنظیم شده است که شامل مقررات ایمنی، بسته‌بندی، برچسب‌گذاری و موارد دیگر مرتبط با حمل و نقل مواد خطرناک است.

 


ثبت نظر