favicon-96x96

شناور ساپلای بوت

تاریخ انتشار: 14 آذر 1401 ساعت 15:34 تاریخ آپدیت: 14 آذر 1401 ساعت 15:34
شناور ساپلای بوت

شناور ساپلای بوت چیست؟

زمانی که سکوهای نفتی در وسط اقیانوس یا در دریاهای آزاد قرار دارند، این سوال مطرح می شود که چه نوع کشتی هایی به چنین سکوهای نفتی کمک می کنند تا به وسط اقیانوس برسند؟ کشتی تامین یدک کش لنگر (AHTS) یا شناورهای ساپلای بوت پاسخ به این سوال است. کشتی یدک کش لنگر، یک کشتی نیروی دریایی است که صرفاً با هدف کشیدن یا بکسل کردن یک سکوی نفتی یا یک کشتی سروکار دارد. وقتی صحبت از سکوهای نفتی به میان می آید، این یدک کش ها مهمترین و ضروری ترین جزء را تشکیل می دهند، زیرا بدون کمک آن ها، قرار دادن سکوهای نفتی در مناطق دریایی و اقیانوسی مورد نیاز، غیرممکن خواهد بود.

کشتی‌ها یا سیستم‌های یدک‌کش لنگر دارای تجهیزاتی شبیه جرثقیل (معروف به وینچ) هستند که می‌تواند به سکوهای نفتی متصل شود و سپس در آب به جلو رانده شود. پس از آن، "منبع لنگر" که به عنوان بخشی از نام کشتی ذکر شده است، اجازه داده می شود تا در آب دریا غرق شود تا دکل ها ثابت بماند. کشتی ‌ها یا سیستم ‌های یدک‌کش لنگر دارای تجهیزاتی شبیه جرثقیل (معروف به وینچ) هستند که می‌تواند به سکوهای نفتی متصل شده و سپس در آب به جلو رانده شود. پس از آن، "منبع لنگر" که به عنوان بخشی از نام کشتی ذکر شده است، اجازه داده می شود تا در آب دریا فرو رود تا دکل ها ثابت بماند.

کشتی ‌های AHTS نوعی از کشتی ‌های تدارکاتی هستند که یدک کش و لنگر را نه تنها به سکوهای نفتی بلکه برای بارج ‌های حمل بار نیز تامین می‌کنند. از نظر فنی، AHTS یک کشتی دریایی بسیار بزرگ است، عمدتاً به دلیل تجهیزاتی که حمل می کند (مانند یدک کش و لنگر همراه با وینچ ها). برای حمل چنین حجم سنگینی به گونه ای که در حین حرکت AHTS حس نشود، طبیعی است که طراحی و ساخت چنین کشتی هایی باید متناسب با چنین تجهیزاتی باشد.

علاوه بر یدک‌کشی سکوهای نفتی، یکی دیگر از ویژگی ‌های مهم این کشتی ها این است که در مواقع اضطراری به عنوان کشتی ‌های نجات برای سایر کشتی ‌ها نیز عمل می‌کنند. اگر یک کشتی یا یک قایق نیاز به جابجایی فوری لنگر یا یدک‌کشی داشته باشد و اگر یک یدک کش حمل لنگر در مجاورت اقیانوس باشد، آن‌ ها منبع کمک بزرگی برای چنین کشتی ‌هایی هستند که به گل نشسته‌اند!

Anchor Handlers یا Anchor Handling Tug Supply Vessels کشتی های بسیار قدرتمندی هستند که استقرار، بازیابی و تغییر الگوی پهلوگیری در زیر دریا را انجام می دهند. این کشتی ها معمولاً با تأسیسات دریایی کار می کنند. ATHS ها با یکدیگر همکاری کرده و به عنوان یک واحد کار می کنند.

در طول عملیات جابجایی لنگر، ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات مرتبط به طور مکرر در یک محیط نامطلوب تا حد ممکن تحت فشار قرار می‌گیرند. خرابی ‌ها اتفاق می ‌افتند، هرچند که مکرر نیست اما غیر منتظره خواهند بود.

بررسی مزایا و معایب شناور‌های ساپلای بوت:

این شناورها، بسیار قوی، هدفمند و متفاوت از کشتی ‌های بندری یا حتی کشتی‌ های اقیانوسی هستند. یدک کش های لنگر مدرن، برای زنده ماندن در سخت ترین شرایط دریا، با در نظر گرفتن ایمنی، راحتی و کارایی کامل خدمه ساخته شده اند. آن ها محدودیت ها و کاربردهای خاص خود را دارند و آن ها را به گزینه برتر برای عملیات پهلوگیری در زیر دریا در میادین نفت و گاز دریایی تبدیل می کند. همه کشتی های ساپلای بوت دارای ویژگی های مشترک هستند و طیف وسیعی از کارها را در مناطق خاص انجام می دهند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب آن می پردازیم.

مزایا شناور‌های ساپلای بوت:

  1. کشتی های AHTS دارای کشش بولارد عالی (ستون کوتاه و ضخیم روی عرشه کشتی یا اسکله که طناب کشتی را می توان به آن محکم کرد) و رتبه موتور (BHP) بالایی هستند که آن ها را به اندازه کافی قدرتمند می کند تا برای مشاغل تخصصی مانند لنگر هندلینگ مورد استفاده قرار گیرند.
  2. آن ها با ترکیبی از رانشگرهای متعدد با سیستم‌های CPP دو پیچ مجهز شده‌اند که ویژگی ‌های فوق‌العاده ‌ای برای جابجایی کشتی ‌ها ارائه می ‌کنند که به چنین کشتی ‌هایی اجازه می‌دهد در هر شرایط دریایی کار کنند.
  3. مقدار زیادی از فضای عرشه تقویت شده و در سمت چپ مناطق اقامتی قرار دارند و اجازه می دهد تا حتی بزرگ ترین لنگرها، سیم های سنگین، زنجیر، شناورها و سایر تجهیزات مرتبط را ذخیره و جابجا کنید.
  4. AHTS دارای سیستم چند استوانه ای بسیار قدرتمندی است که وینچ های دوقلو را پذیرا هستند، که هر کدام یکی برای اهداف بکسل و جابجایی لنگر است. این سیستم به طور جداگانه از ترکیب سایر استوانه های یدکی و وینچ های کار است که به ویژه برای بکسل و جابجایی لنگر در آب عمیق استفاده می شود.
  5. به دلیل در دسترس بودن قفسه های زنجیره ای با ظرفیت بیشتر، می توان مقدار کافی زنجیره لنگر را روی این کشتی ها قرار داد.
  6. AHTS شناورهای چند منظوره هستند که حتی می توانند وظایف قایق های معمولی مانند حمل مقدار زیادی آب، سوخت و محموله های عرشه را انجام دهند.

معایب شناورهای ساپلای بوت:

کشتی‌های AHTS فقط برای انجام وظایف خاصی طراحی شده‌اند که عملاً برای سایر قایق‌ های کاری دریایی طراحی شده خاص غیرممکن است، مانند کشتی ‌های پشتیبانی پلتفرم اختصاصی (PSV) ، کشتی ‌های پشتیبانی سکوی چند منظوره (MPSV) و موارد مشابه. محدودیت های این کشتی ها بر اساس نوع کاری است که باید انجام شود مانند:

  1. اکثر این شناورها دارای پیش نشینی کم عمق و محدودیت طراحی پشته مواج هستند که در آن قدرت کشش را در طول عملیات در اعماق دریا از دست می دهند و متعاقباً در شرایط آب و هوایی ناآرام دریا در بدترین حالت خود قرار می گیرند.
  2. هنگام کار در فضاهای محدود، می‌توان آن ها را محدود کرد که با کشتی ‌های بزرگ ساختمانی یا باربری کار کنند.
  3. از آنجایی که آن ها اغلب با یدک کش های بندر اشتباه گرفته می شوند، این کشتی ها برای هل دادن سایر کشتی ها در کنار یا در دریا طراحی نشده اند.
  4. این کشتی ‌ها قدرت کششی محدودی دارند که برای انجام آن‌ ها، اتصالات عرشه فولادی دنده ‌های بکسل، نقاط بکسل و سایر مجموعه ‌های بکسل مناسب باید به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند به راحتی کار کنند.

AHTS

کاربرد شناورهای ساپلای بوت:

به طور مشابه، کشتی تامین یدک کش لنگر (AHTS) را می توان در کاربردهای متنوعی که در صنعت فرا ساحل مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده کرد. آن ها می توانند به شرح زیر باشند:

  1. AHTS به عنوان قایق های کاری چند منظوره در میدان نفت و گاز دریایی استفاده می شود. آنها می توانند عملیات یدک کشی، جابجایی دکل ها، انجام وظایف تامین عمومی را با حمل محموله های خشک و مایع مانند سیمان، گل، آب شیرین، نفت کوره و غیره برای تاسیسات دریایی در صورت لزوم انجام دهند.
  2. اگر یدک کش های اقیانوس به راحتی در دسترس نباشند، شناورهای ساپلای بوت می توانند نقش نجات دهنده را ایفا کنند.
  3. کار لنگر برای دکل ها، بارج ها، نیمه شناورها، بارج های ساختمانی و غیره را می توان با کمک این نوع شناورها انجام داد. این کشتی‌ها می‌توانند در سخت‌ترین شرایط دریا و همچنین در آب‌ های بسیار عمیق عملکرد مؤثری داشته باشند.
  4. نصب شناورها، پهلوگیری SBM، لنگرهای زیر دریا به طور ایده آل با کمک یدک کش های لنگر انجام می شود.
  5. امروزه، آن ها به تدریج برای بکسل کردن و جابجایی سازه های دریایی جدیدتر مانند سکوهای بخش بحران (TLP) یا حتی سکوهای مبتنی بر گرانش مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت AHT و AHTS

Anchor-Handling Tug [AHT] لنگرها را به حرکت در می آورد و کشتی های حفاری، قایق های باری و شناورهای مشابه را می کشد. یدک کش / تدارکات لنگر [AHTS]  یک کشتی تدارکاتی و حمل لنگر ترکیبی است. لنگر یک ابزار قلاب‌دار سنگین است که وقتی به بستر دریا فرود می‌آید، یک کشتی را با کابل اتصال خود در جای خود نگه می‌دارد. یدک کش حمل لنگر یک یدک کش مجهز به وینچ برای بلند کردن لنگر یک بارج در حال کار است. همچنین اغلب به عنوان یدک کش بارج کار استفاده می شود. آویز لنگر سیمی است که به تاج یک لنگر متصل می شود و آن را قادر می سازد تا از بستر دریا بیرون کشیده شود. سیم آویز توسط یدک کش لنگر برای تنظیم و بازیابی لنگرها با استفاده از چشم کابل در انتهای آزاد سیم استفاده می شود.

AHTS یک کشتی تدارکات دریایی است که به طور ویژه برای ارائه خدمات لنگرگیری و بکسل سکوهای دریایی، بارج ها و ماژول ها/کشتی های تولیدی طراحی شده است. این کشتی ها همچنین اغلب به عنوان کشتی های نجات آماده به کار برای میادین نفتی در تولید استفاده می شوند. سپس AHTS اغلب برای اطفاء حریق، عملیات نجات و بازیافت نفت مجهز می شود. AHTS همچنین در خدمات عرضه عمومی برای انواع سکوها، حمل و نقل محموله های مرطوب و خشک علاوه بر محموله های عرشه استفاده می شود. تمرکز بر ظرفیت وینچ و موتور کشتی ها بوده است زیرا فعالیت نفت به سمت آب های عمیق تر و عمیق تر حرکت می کند تا به شرکت های نفتی عملیات ایمن و کارآمد در شرایط چالش برانگیز منطقه آب های عمیق ارائه دهد.

جمع بندی

از آنجایی که AHTS یا شناورهای ساپلای بوت یک تسهیلات چند منظوره را ارائه می دهد، به عنوان کشتی های نیروی دریایی در یک منطقه تحت پوشش بالاتر تقاضا می شود. همچنین از آنجایی که در عصر حاضر، حفاری نفت از نواحی اقیانوسی افزایش یافته است و یک فعالیت منظم است، افزایش تقاضا و استفاده از AHTS بسیار مرتبط و منطقی است. اگرچه دانش در مورد AHTS چندان رایج نیست، اما در میان افرادی که کار معمول آن ها شامل حمل و نقل و حفاری نفت است، مفهوم AHTS چیز جدیدی نیست. کشتی ‌های یدک‌کش و تامین لنگر، درست از زمانی که حفاری نفت از اقیانوس ‌ها به عنوان یک گزینه مطرح شد، بخش ذاتی صنعت حفاری نفت بوده است. شما می توانید برای خرید، فروش و کسب اطلاع از قیمت شناورهای ساپلای بوت به سلیت رسمی کشتی داران مراجعه کنید.


ثبت نظر