favicon-96x96

خرید موتور قایق

تاریخ انتشار: 23 مهر 1401 ساعت 04:45 تاریخ آپدیت: 23 مهر 1401 ساعت 04:45
خرید موتور قایق

اغلب دو نوع موتور در قایق ها یافت می شود: موتورهای بیرونی و سرهای کج. در ضمن، قایق هایی که برای موتورهای بیرونی طراحی شده اند، معمولاً بدون موتور عرضه می شوند. صاحب قایق باید موتور را جداگانه خریداری کند و هزینه موتور می تواند نصف یا حتی بیشتر از نیمی از هزینه نهایی قایق باشد.

کارخانه های کشتی سازی حداکثر و حداقل توان موتور قابل نصب روی قایق را مشخص می کنند. آنها همچنین می توانند در مورد مدل های مناسب خاص به مشتری مشاوره دهند. با این حال، تصمیم نهایی تنها بر عهده صاحب قایق آینده است.

در این مقاله در مورد ویژگی ها، مزایا و معایب هر نوع موتوری که در قایق ها یافت می شود صحبت خواهیم کرد تا تصمیم برای خرید موتور قایق برای مشتریان آن، راحت تر صورت گیرد.

 

انتخاب موتور قایق بر اساس نوع سوخت

در حالی که موتورهای داخلی قایق ها، هم بنزینی و هم دیزلی هستند، اکثریت قریب به اتفاق موتورهای بیرونی فقط با بنزین کار می کنند.

موتور بنزینی قایق

موتورهای بنزینی فشرده‌تر، سبک‌تر و کم‌صداتر از دیزل‌هایی با همین قدرت هستند. این به ویژه هنگامی که ما در مورد موتور یک قایق کوچک صحبت می کنیم بسیار مهم است. علاوه بر این، موتور بنزینی کمتر لرزش دارد. اما مصرف سوخت موتور بنزینی بیشتر و سوخت گرانتر است.

موتور دیزلی قایق

موتورهای دیزلی مقرون به صرفه تر هستند، خطر آتش سوزی کمتری دارند و با تعمیر و نگهداری منظم دو برابر بیشتر از موتورهای بنزینی کار می کنند. علاوه بر این، اگزوز آنها حاوی مونوکسید کربن کمتری است، اما، افسوس، همه این مزایا با اندازه و وزن چشمگیر مخالف است.

اگر یک موتور نسبت جابجایی سیلندر به حجم محفظه احتراق ("نسبت تراکم") بالایی داشته باشد، سوخت با درجه اکتان خیلی پایین می تواند به طور خود به خود زود دچار احتراق شود ("منفجر شود"). این امر باعث کاهش توان خروجی موتور و ایجاد فرسودگی زیادی در موتور می شود.

اما نباید سوختی با درجه اکتان بالاتر از توصیه سازنده موتور خریداری کنید. هرچه مقاومت در برابر انفجار بیشتر باشد، قیمت بنزین بالاتر می رود، زیرا افزودنی های مختلفی برای بهبود ویژگی های آن اضافه می شود. پرداخت بیش از حد برای توانایی سوخت برای مقاومت در برابر فشار بالاتر از آنچه در موتور قبل از احتراق برنامه ریزی شده وجود دارد، بدون انفجار معنی ندارد. این باعث نمی شود که توان شما بالا برود، اما مبلغ در رسید در پمپ بنزین افزایش می یابد. برای موتورهای با کارایی بالا فقط بنزین با اکتان بالا مورد نیاز است.

موتور الکتریکی قایق

موتورهای الکتریکی به شما این امکان را می دهند که از قایق سواری بدون انتشار گازهای گلخانه ای مضر در جو و هوا، در سکوت مطلق لذت ببرید. اما قابل ذکر است که در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی، قدرت کمی دارند.

با این حال، برای قایق های با طول تا 10 متر، قدرت موتورهای الکتریکی کافی و رضایت بخش است. اما، باید بدانید که قایق برقی قابلیت پیمودن مسیرهای طولانی را ندارد و برای مسافت های کوتاه مناسب است.

موتور قایق با سوخت پروپان

برای موتورهای قایق از سال 2014 گزینه سوخت دیگری به وجود آمد یعنی  گاز مایع (پروپان). موتورهای پروپان از نظر ترکیب اگزوز به اندازه موتورهای برقی «دوستدار محیط زیست» نیستند. موتورهای پروپان نیز کم صداتر و کارآمدتر هستند و از آنجایی که گاز فشرده‌تر ذخیره می‌شود، راه‌اندازی قایق های دارای موتور گازی نیز آسان‌تر است.

برخلاف بنزین، پروپان نیازی به مخلوط کردن با روغن ندارد و به دلیل عدم وجود اتانول در ترکیب آن، پروپان در نگهداری طولانی مدت خراب نمی شود. سیستم ذخیره سازی LPG بسیار محکم و عایق است و صاحب موتور نیازی نیست نگران ورود آب به آن باشد.

موتور گازی گرانتر از همتای بنزینی خود با همان ظرفیت است و در صورت بروز مشکل، پیدا کردن تعمیرگاه برای تعمیر موتور پروپان دشوارتر خواهد بود. با این حال، نگهداری روزانه از چنین موتوری ساده است.

نکاتی برای خرید موتور قایق

  • وزن موتور و خروجی را در نظر بگیرید.
  • به امنیت موتور فکر کنید.
  • به پیشنهادات و توصیه های شرکت سازنده قایق توجه کنید.
  • گزینه های موتور مختلف را روی یک قایق آزمایش کنید.
  • فاکتور قیمت و هزینه های جاری را برای بلند مدت در نظر بگیرید.
  • به تقویت مجدد قایق خود با موتورهای بیرونی فکر کنید.
  • با توجه به هزینه های مختلف در مورد مبحث سوخت، مناسب ترین موتور را با توجه به بودجه خود، انتخاب نمایید.

نحوه خرید موتور قایق

انتخاب نوع موتور و پروانه مناسب برای قایق شما بسیار مهم است. وزن موتور و قدرت آن، بر عملکرد قایق شما تأثیر می گذارد. مطابقت با اندازه و گام صحیح برای پروانه، قایق و موتور شما را قادر می‌سازد تا به حداکثر عملکردی که برای آن طراحی شده است، دست یابند. اکثر فروشندگان خوب شما را در این انتخاب ها راهنمایی می کنند، اما دانستن اینکه چه سوالاتی باید بپرسید برای رسیدن به آنچه دقیقا می خواهید ضروری است.

دریانوردان و فعالان در حوزه دریایی می توانند خرید موتور قایق و یا فروش انواع موتور قایق را در سایت جامع کشتی داران مشاهده کرده و به راحتی با سایر تاجرین و فروشندگان این حوزه دسترسی پیدا کرده و معامله خود را به آسانی انجام دهند.


ثبت نظر