favicon-96x96

صادرات و واردات کانتینر یخچالی

تاریخ انتشار: 03 دی 1401 ساعت 13:21 تاریخ آپدیت: 03 دی 1401 ساعت 13:21

کانتینرها یکی از اصلی ترین روش های حمل و نقل کالاهای تولیدی در سراسر جهان تبدیل شده اند. یک کانتینر به آسانی میان کامیون، قطار و کشتی و جابجا می شود و به دلیل اندازه استانداردی که برای آنها تعریف شده است، حمل و نقل کانتینر ها را راحت کرده است. کانتینرها می توانند هر چیزی از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات الکتریکی و خودرو را در خود جای دهند. آن ها همچنین برای حمل و نقل کالاهای حساس به دما، آب و... و یا تجهیزات و کالاهایی که شرایط نگهداری خاصی برای آن ها باید رعایت شود مانند واکسن و داروها، استفاده می شوند. به همین جهت کانتینر ها در انواع مختلف با امکانات خاص طراحی و تولید شده اند که از مهم ترین آن ها می توان به کانتینر یخچالی اشاره نمود.

قابل ذکر است که کشتی که به طور خاص برای نگهداری کالاهای زیاد در انواع مختلف کانتینر، ساخته شده است، کشتی کانتینر بر (کشتی کانتینری) نامیده می شود و فرایند صادرات و واردات کانتینر یخچالی و کانتینر بسیار حائز اهمیت می باشد. فرآیند ارسال محموله در کانتینرهای مخصوص به نام "کانتینری شدن" شناخته می شود. کشتی های کانتینربر یکی از قوی ترین روش های حمل کالا به صورت بین المللی و صادرات و واردات کانتینر یخچالی را ارائه می دهند. این کشتی ها، امکان انتقال مقادیر بسیار زیاد محموله در یک زمان را فراهم کرده اند و تجارت جهانی را به طور حرفه ای پیش می برند.

همانطور که پیش تر اشاره شد، یکی از اصلی ترین مدل های کانتینر، کانتینر های یخچالی هستند. کانتینر یخچالی که به آن کانتینر ریفر نیز می گویند، برای کالاهایی استفاده می شود که باید در حین حمل و نقل، دما را کنترل کنند. کانتینرهای ریفر مجهز به یک واحد سردسازی قابل کنترل هستند که به منبع تغذیه کشتی متصل است.

در این صفحه مقاله توضیح داده می شود که کانتینر یخچالی یا کانتینر ریفر چیست، چه کاربردی دارد و سیستم‌های خنک سازی آن چگونه کار می‌کنند، همچنین صادرات و واردات کانتینر یخچالی توضیح داده می شود.

کانتینر یخچالی چیست؟

کانتینر ریفر مختصر مخفف کانتینر یخچالی است. حتی گاهی اوقات به اختصار RF container نیز گفته می شود. کانتینر ریفر نوعی کانتینر حمل و نقل است که محموله خود را در دمای تنظیم شده و خنک نگه می دارد.

کالاهای زیر اغلب در یک کانتینر یخچالی حمل می‌شوند: میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، ماهی (تازه یا منجمد)، شیر و محصولات لبنی، گل‌ها، داروها، آب‌میوه و کنسانتره و شکلات.

کانتینر یخچالی چیست

ویژگی های کانتینر یخچال دار

این نوع کانتینرها برای حفظ دما، رطوبت و حتی اتمسفر در یک مقدار ثابت در طول کل زمان حمل و نقل طراحی شده اند.

4 تنظیم وجود دارد که باید در هنگام حمل و نقل محموله های دریایی در نظر گرفته شود: دما، تهویه، رطوبت و زهکشی (خشک نگه داشتن محیط محموله ها)

دما: همه کانتینرهای استاندارد برای حفظ دمای بین 25+ درجه سانتیگراد و 25- درجه سانتیگراد برای محموله های سرد و یخ زده ساخته شده اند. درصد معینی از ناوگان داوران جهانی نیز قادر به حفظ دمای تا 35- درجه سانتیگراد یا حتی کمتر هستند. کانتینر مخصوص (سوپر فریزرها) می توانند دما را تا 70- درجه سانتیگراد حفظ کنند.

تهویه: برای دمای سرد، هوا باید همیشه در محموله جریان داشته باشد تا گرما و گازها از بین برود. بنابراین کانتینر های حمل و نقل مورد استفاده باید دارای تهویه باشند. تهویه هوای تازه برای میوه ها و سبزیجات مورد نیاز است. برای کالاهای منجمد، هوا باید در اطراف محموله جریان داشته باشد. بین محموله، دیوارها و خود محموله نباید فاصله زیادی وجود داشته باشد. محموله باید به صورت بلوک انبار شود.

رطوبت: برخی محصولات از رطوبت کمتری در هوا بهره می برند. کانتینر ریفر دارای عملکرد رطوبت زدایی است که می تواند سطح رطوبت هوا را کاهش دهد. اگرچه برخی از کانتینر های جدیدتر می توانند به 50% برسند، استاندارد بین 60% و 85% رطوبت نسبی (RH) است.

زهکش ها: از این زهکش ها برای رهاسازی آب اضافی که ممکن است در داخل کانتینر جمع شده باشد استفاده می شود. علاوه بر این، طراحی آنها از ورود آب یا حشرات به داخل کانتینر جلوگیری می کند.

ویژگی کانتینر و کانتینر یخچالی

کانتینر ریفر برای چه مواردی استفاده می شود؟

ریفرها برای تجارت جهانی مواد غذایی (میوه، گوشت، ماهی، سبزیجات، لبنیات) و محصولات غیر غذایی مانند گل و مواد دارویی ضروری هستند. علاوه بر این، کانتینر های یخچالی اغلب برای نگهداری خنک غذا و نوشیدنی در رویدادها و جشنواره ها استفاده می شود.

طبق تعریف، کانتینر ریفر یک کانتینر حمل و نقل است که مجهز به ژنراتوری است که محتویات کانتینر را خنک می کند. خنک سازی در حین حمل و نقل و همچنین در انبار نیز انجام می شود.

کانتینر یخچالی چگونه کار می کند؟

اکنون که با معنای کانتینر یخچالی آشنا شدید، بیایید نحوه کار یک ریفر را توضیح دهیم. مهمتر از همه: سرد كردن ريفر توسط هوا انجام مي شود.

  1. خنک کردن ریفر توسط هوا

ژنراتور که در یک طرف ظرف قرار می گیرد، هوا را به داخل کانتینر می دمد. در بیشتر موارد هوا از طریق کف یا کنار ظرف دمیده می شود. کف کانتینر یخچال دار معمولاً به سبک T است. کفپوش T اجازه می دهد تا هوا از کف عبور کند و محموله را از پایین به بالا خنک کند. در تصویر زیر می توانید کفپوش به سبک T را مشاهده کنید.

کانتینر یخچالی چگونه کار می کند؟

پس از بارگیری، ژنراتور را می توان روی دمای مناسب تنظیم کرد و کانتینر از آنجا به بعد در حفظ دما، مراقبت می کند. دمای داخلی را می توان حفظ کرد، حتی اگر دمای بیرون به طور ناگهانی افزایش یا کاهش یابد. در حالی که یک کانتینر حمل و نقل دریایی در حفظ دمای محتویات خود عالی است، مهم است که به یاد داشته باشید که برای رسیدن به دمای مورد نظر نمی توان از یک کانتینر استفاده کرد. به عبارت دیگر: محموله یک کانتینر رفر باید قبل از بارگیری به دمای مورد نظر برسد.

  1. خنک شدن ریفر توسط آب

برخی از کانتینر ها دارای سیستم خنک کننده ای هستند که از آب برای خنک کردن محموله استفاده می کند. هنگامی که یک کانتینر یخچالی در زیر عرشه در یک کشتی کانتینر بر قرار می گیرد، یا حتی گاهی اوقات هنگامی که چندین کانتینر در یک فضای تنگ کنار هم قرار می گیرند، از سیستم خنک کننده آب برای تهویه گرمای تولید شده در خارج از ظرف و حتی محل انبار کانتینرها استفاده می شود. با این حال، به دلیل قیمت بالای یک سیستم خنک کننده آبی، محبوبیت این نوع کانتینر سردکن در حال کاهش است.

کانتینر های ریفر به خودی خود کار نمی کنند اما باید به یک منبع الکتریکی وصل شوند. این منبع می تواند در یک انبار، پایانه، روی کشتی یا یک ژنراتور باشد.

در داخل کانتینر یک ریزپردازنده قرار دارد که ثبت الکترونیکی دما را انجام می دهد. این دستگاه کلیه داده ها مانند دمای هوای تامین و هوای برگشتی، دمای پروب محموله از راه دور، فعالیت یخ زدایی، تغییرات در نقطه تنظیم، زمان روشن و خاموش شدن و غیره را ذخیره می کند. این پروب ها کابل هایی با یک عنصر حساس به دما هستند که به یک انتها ثابت شده اند. برخی از کانتینر های نسل جدید تر، دارای یک دستگاه نظارتی اضافی و مستقل از حامل (داده نگار قابل حمل) ارائه می دهد که با سیستم های ردیابی سازگار است. این به شما اطلاعاتی را در مورد داده های دمایی کالاهای شما در هر زمان ارائه می دهد.

یک کانتینر سرد کننده برای حفظ دمای معین ساخته شده است نه اینکه بار را به دمای مورد نظر برساند. محموله باید قبل از بارگیری تا دمای تعیین شده از قبل خنک شود. به خصوص برای میوه ها و سبزیجات تازه، کاهش دما پس از برداشت به دمای مطلوب حمل و نقل برای تضمین کیفیت خوب و تضمین بهترین ماندگاری ممکن بسیار مهم است.

کانتینر یخچالی چگونه کار می کند؟

صادرات و واردات کانتینر یخچالی

اگر به دنبال خرید یا اجاره کانتینر یخچالی برای حمل و نقل یا نگهداری هستید، کشتی داران با سابقه طولانی و درخشان خود در صادرات و واردات انواع کانتینر یخچالی می تواند در این زمینه به طور کامل شما را راهنمایی و کمک نماید. تیم کشتی داران می تواند هر نوع کانتینر یخچالی مورد نیاز شما را وارد کشور نموده تا صنعت بین المللی تاجران دریایی به بهترین نحو پیش رود.

شما می توانید در سایت کشتی داران به خدمات ارائه شده در زمینه انواع حمل بار توسط کانتینرهای یخچالی و اجاره کشتی کانتینر بر دسترسی پیدا کرده و در کوتاه ترین زمان، قرارداد مناسب بودجه و مطابق با اهداف تجاری خود را عقد نمایید. برای اطلاعات بیشتر با متخصصین ما در تماس باشید.


ثبت نظر