favicon-96x96

تامین تجهیزات دریایی

تاریخ انتشار: 24 آذر 1401 ساعت 19:31 تاریخ آپدیت: 24 آذر 1401 ساعت 19:43
تامین تجهیزات دریایی

تامین تجهیزات دریایی

قرن‌هاست که کشتی‌ها برای مصارف مختلفی مانند وسیله حمل و نقل، حمل بار و جنگ و غیره استفاده می‌ شوند. حتی امروزه نیز کشتی ها اهمیت خود را از دست نداده اند. کشتی ها نسبت به سایر وسایل حمل و نقل مانند خودرو و هواپیما مزایای متعددی دارند. با این حال، استفاده یا نگهداری کشتی ها آسان نیست. اقیانوس ها می توانند کاملاً خطرناک بوده و مسافران و خدمه کشتی باید در مواقع اضطراری آمادگی کامل داشته باشند. انواع مختلفی از ابزار دریایی و ابزار ناوبری مدرن در کشتی های فعلی برای کمک به کاپیتان و ملوانان در دریاها استفاده می شود.

تجهیزات دریایی (Marine equipments) ماشین آلات مختلفی هستند که در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. تجهیزات دریایی می تواند هر چیزی از لنگر گرفته تا تور ماهی باشد. به طور کلی، تجهیزات دریایی به هر وسیله ای گفته می شود که روی آب یا اطراف آن به منظور راندن، راندن، حرکت یا هدایت کشتی ها و قایق ها استفاده می شود شامل آن دسته از وسایلی است که در دریا برای کنترل حرکت و عملیات کشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات دریایی مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از این تجهیزات به طور گسترده استفاده می شوند در حالی که برخی دیگر معمولاً در دریا استفاده نمی شوند. این تجهیزات، با کیفیت بالا برای تضمین ایمنی کلی یک کشتی، محموله ای که حمل می کند و مسافران آن، و همچنین حفاظت از محیط زیستی که آن را احاطه کرده است، حیاتی است. تجهیزات دریایی در مواقع اضطراری جان انسان‌ها را نجات می‌دهند و به همین دلیل، باید با استانداردهای سختگیرانه در اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشند. تمام فعالیت ها در دریا به دو دسته تامین تجهیزات دریایی و خدمات دریایی تقسیم بندی می شوند.

انواع تجهیزات دریایی

هزاران تجهیزات، در یک کشتی مدرن وجود دارد. تعدادی از این ها نسبتاً جدید هستند و حرکت را در آب آسانتر کرده اند. در اینجا لیستی از انواع مختلف تجهیزات دریایی مورد استفاده در کشتی های مدرن توضیح داده شده است.

  • رادار دریایی

رادار دریایی تحت فرکانس های باند x (10 گیگا هرتز) یا باند S (3 گیگا هرتز) طبقه بندی می شود. باند x که فرکانس بالاتری دارد برای تصویر واضح تر و وضوح بهتر استفاده می شود در حالی که باند S به ویژه در هنگام باران یا مه و همچنین برای شناسایی و ردیابی استفاده می شود. شناورهای دریانوردی برای ناوبری به سیستم رادار فرکانس باند S و باند X وابسته هستند زیرا می تواند اهداف را شناسایی کرده و اطلاعاتی مانند فاصله کشتی از خشکی، هر گونه اشیاء شناور، سایر شناورها و موانع را بر روی صفحه نمایش دهد. یک برخورد این یک آنتن دوار است که اطراف کشتی را کشف می کند.

با کمک رادار کشتی، می توان با استفاده از عملکردهای ذاتی مختلف رادار (تعیین CPA و TCPA، EBL، VRM و غیره) از تصادفات در دریا جلوگیری کرد. با این حال، حتی زمانی که کشتی ها در بندر پهلو می گیرند، با کمک این رادارها، گارد ساحلی، VTS و سایر مقامات می توانند از آنها برای نظارت بر تردد در محدوده رادار کوچک استفاده کنند. رادار کشتی دارای صفحه نمایشی است (که به آن نشانگر موقعیت طرح گفته می شود) که تمام اهداف موجود در محدوده رادار را نشان می دهد. از آنجایی که همه اشیاء به وضوح روی صفحه قابل مشاهده هستند، ناوبری و نظارت بر موقعیت کشتی واقعاً امکان پذیر است، از این رو اصطلاح "کمک ناوبری" نامیده می شود.

marine radar

  • بی سیم دریایی

فناوری بی ‌سیم دریایی، آزادی ‌های جدیدی را برای قایق ‌ران در آب فراهم می‌ کند. امروزه، فناوری بی سیم در حال تبدیل شدن به یک ویژگی استاندارد در تعداد فزاینده ای از دستگاه های الکترونیکی دریایی است. این سیستم‌ های بلوتوث و وای‌ فای کاربردهای جدیدی را در آب ایجاد می‌کنند و به شما امکانات زیادی می ‌دهند. از مزایای داشتن یک واحد کنترل از راه دور قابل حمل تقریباً در هر جایی که در قایق خود حرکت می‌کنید، لذت ببرید. تولید کنندگان از فناوری بی سیم به روش های جدید سرمایه گذاری می کنند. عملیات بی‌ سیم تقریباً با هر بخش از تجهیزات الکترونیکی از جمله ناوبری، ابزار دقیق، ارتباطات و سرگرمی سازگار است. با این حال، با نمایشگرهای چند منظوره است که بی سیم بیشترین تأثیر را دارد.

  • قطعات یدکی دریایی

قطعات یدکی به 3 دسته طبقه بندی می شوند:

  1. قطعات یدکی اصلی به قطعاتی اطلاق می شود که از همان سازنده تجهیزات یا برندی که تجهیزات خود را از آن خریداری کرده اید، خریداری می کنید. به یاد داشته باشید، چه برای یک ماشین، یک ماشین صنعتی یا تجهیزات دریایی، این سازندگان تجهیزات به ندرت، یا هرگز، همه چیز را خودشان تولید نمی کنند. آن ها این قطعات را از تولیدکنندگان دیگری می خرند که در بخش های فرعی خاصی تخصص دارند.
  2. قطعات یدکی سازنده تجهیزات اصلی (OEM) به قطعاتی اطلاق می‌شود که توسط سازندگان واقعی تولید و فروخته می‌شوند که قطعاتی را که شما می‌خرید توسعه و ایجاد می‌کنند. برند/ سازنده ای که تجهیزاتی را که اکنون قطعات آن را می خرید به شما فروخته است، این قطعات را از همان سازندگان OEM خریداری می کند. قطعات OEM دقیقا همان قطعاتی هستند که در تجهیزات شما نصب می شوند. تنها تفاوت این است که با آرم Equipment Maker و شماره قطعه آنها همراه نیست. بنابراین آنها دقیقاً مشابه "قطعات اصلی" هستند، اما با ارزش بهتر.
  3. قطعات جایگزین با کیفیت (QRP): هنگامی که یک تجهیزات ساخته می شود، بسیاری از شرکت ها شروع به تولید قطعاتی می کنند که برای تجهیزات کار می کنند. اگرچه ممکن است QRP ها یک کپی مستقیم از قطعات اصلی یا OEM نباشند، اما همان عملکرد مورد نیاز در تجهیزات را انجام می دهند. استفاده از QRP در بازار برای بسیاری از انواع لوازم یدکی بسیار رایج است، زیرا خرید Genuine یا حتی OEM بسیار گران است، به خصوص اگر اغلب آنها را تغییر دهید.

QRP ها نیز لزوما از پایین ترین کیفیت برخوردار نیستند. بسیاری از تولید کنندگان QRP بسیار بهتر از تولیدکنندگانی هستند که توسط فروشندگان تجهیزات انتخاب می شوند. درست مانند یک ماشین، فیلتر روغنی که از مغازه برای تویوتای خود می‌خرید، ممکن است بهتر از فیلتر روغنی باشد که در ابتدا هنگام خرید آن در نمایشگاه روی خودرو نصب شده بود.

انواع قطعات یدکی عبارتند از: واحدهای محرک، بادگیر و جبران کننده، مانیتورینگ آب، مشعل و دیگ بخار، کمپرسورها، واحدهای کنترل، واحدهای الکتریکی، موتورها و لوازم یدکی، فیلترها، تجهیزات ایمنی آتش نشانی، فلومتر، مبدل های حرارتی، ماشین های تمیز کننده فشار بالا، هیدرولیک، ابزار دقیق، تجهیزات لباسشویی، آرماتور، ابزار ناوبری، نازل ها، جداکننده آب روغن، لوله و اتصالات لوله، پمپ ها، کمپرسورهای برودتی، تجهیزات و لوازم بهداشتی، جداکننده ها، شیرهای برقی، فولاد، ژنراتورهای تاچو، شیرآلات، تصفیه فاضلاب و دوز، وینچ، کمپرسورهای هوای کار، آب بند مکانیکی و غیره.

قطعات یدکی دریایی

  • موتور دریایی

موتورهای دریایی در کشتی ها وظیفه رانش کشتی از یک بندر به بندر دیگر را بر عهده دارند. خواه کشتی کوچکی باشد که در نواحی ساحلی حرکت می کند یا کشتی عظیمی که در آب های بین المللی در حال سفر است، یک موتور دریایی 4 زمانه یا 2 زمانه برای اهداف رانش روی کشتی تعبیه شده است.  موتور دریایی، دستگاهی است برای رانش انواع کشتی و قایق. برای اولین نیروگاه های دریایی، موتورهای بخار رفت و برگشتی، تقریباً به طور انحصاری تا اوایل دهه 1900 مورد استفاده قرار می گرفتند. در ساخت کشتی بعدی، این ها عمدتاً با توربین بخار و موتور احتراق داخلی جایگزین شدند. برای برخی از کاربردها، به ویژه کشتی‌ها، از موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود تا مانور بیشتری داشته باشند. توربین های بخار با 1000 شفت اسب بخار و بیشتر برای قوی ترین کشتی ها استفاده می شود. موتورهای دیزلی ممکن است برای کشتی‌هایی در اندازه‌ های مختلف از قایق ‌های کوچک تا کشتی ‌های سایز متوسط که به مجموع 40000 اسب بخار نیرو نیاز دارند، تامین نیرو کنند. توربین ‌های گازی و دیزل ‌های سریع معمولاً دارای دنده‌ کاهش ‌دهنده هستند که این امکان را فراهم می‌آورد که آن ها را با سرعت ‌های بالا (برای حداکثر صرفه ‌جویی) به حرکت در آورد در حالی که پروانه در سرعت ‌های پایین (برای حداکثر کارایی) می‌چرخد.

توربین های گازی به طور تجربی در کشتی های تجاری و قایق های گشت دریایی استفاده شده است. برخی از زیر دریایی ‌ها، کشتی‌ های تجاری و یخ ‌شکن ‌ها دارای نیروگاه‌ های هسته ‌ای هستند که در آن ها یک راکتور هسته ‌ای جایگزین دیگ بخار نیروگاه توربین جریانی می ‌شود. زیردریایی های معمولی دارای پیشرانه دیزل- الکتریکی هستند و در صورت غوطه ور شدن با باتری کار می کنند. قایق‌ های کوچک معمولاً دارای موتورهای بیرونی بنزینی هستند که برای به حرکت درآوردن شفت ‌های پروانه روی موتورهای عقب یا داخل، گیر می‌کنند. قایق های کم عمق برای استفاده در باتلاق ها دارای موتور هواپیما و پروانه های هوایی هستند. چند قایق کوچک توسط یک جت آب پمپاژ شده رانده می شوند. موتور داخلی-خارجی برای کشتی ‌های کوچک دارای ویژگی‌های هر دو نوع است: موتور، چرخ دنده کاهش و شفت پروانه عمودی، یک واحد مستقل را تشکیل می ‌دهند که با موتور داخل کشتی، معمولاً درست در جلوی ترانزوم، نصب می‌شود. محفظه چرخ دنده از طریق دهانه ای در ترانسوم بیرون می آید و شفت پروانه از آن به پایین امتداد می یابد.

  • وسایل امداد و نجات دریایی

تجهیزات ایمنی دریایی که تجهیزات نجات جان دریایی نیز نامیده می شود، ابزار ضروری برای حفظ ایمنی کشتی های مسافری و باری است. آن ها همچنین برای حفظ ایمنی قایق های تفریحی و کشتیرانی مهم هستند. وسایل امداد و نجات دریایی عبارتند از:

  1. سبدهای انتقال پرسنل که انتقال پرسنل دریایی از کشتی ها و سکوهای نفتی را فراهم می کند
  2. جلیقه نجات مانند جلیقه نجات SOLAS، جلیقه سه تکه فوم پی وی سی، جلیقه های بادی، دریایی و نئوپرن.
  3. شناور لایف و شناور نجات برای تامین شناور اضافی در صورت وقوع حادثه دریایی.
  4. برانکار سبد با بند های مخصوص که به ایمن کردن بیمار قبل از حمل هوایی از کشتی های دریایی کمک می کند.
  5. لباس های غوطه وری که از شما در برابر هیپوترمی در آب سرد محافظت می کند. از روپوش ضد آب، زیپ های ضد آب، نوارهای بازتابنده، سوت، دستکش های نئوپرن و جیب تشکیل شده است.

قایق نجات بادی مانند پرتاب به دریا، پرتاب دیویت، خودبرگردان، برگشت پذیر باز و انواع قایق های نجات.وسایل امداد و نجات دریایی

  • انواع شناور و قایق

فهرستی از انواع کشتی‌ها در اینجا آورده شده است که شامل تمام کشتی‌هایی است که تا به حال مورد استفاده قرار گرفته‌اند. طبقه بندی ها همه متقابلاً منحصر به فرد نیستند. یک کشتی ممکن است از نظر توصیف، هم یک کشتی کامل و هم بر اساس عملکرد، یک کشتی یا ناوچه باشد. انواع شناورها و کشتی ها عبارتند از:

  • شناورهای بررسی لرزه ای
  • شناورهای حفاری برای کاوش و اکتشاف
  • تجهیزات زیر آب برای تکمیل چاه های اکتشافی و استخراجی
  • شناورهای آینده نگر
  • کشتی های لوله کشی
  • کشتی های حمل و نقل
  • یدک کش ها
  • یخ شکن ها
  • کشتی های بررسی نشت نفت
  • کشتی های حمل و نقل پرسنل
  • شناورهای عملیات فنی زیر آب
  • پایه های تأمین شناور
  • جرثقیل های شناور
  • کشتی های لایروبی
  • شناورهای امداد و نجات
  • تانکرهای گاز مایع
  • شناورهای انبار
  • سکوهای ثابت دریایی
  • تانکرهای حمل و نقل نفت

جمع بندی

طبق مطالب عنوان شده، تامین تجهیزات دریایی یک مسئله مهم و ضروری است چرا که نیاز به تجهیزات دریایی و ابزارهای مختلف ناوبری در افرادی که در دریا مشغول به کار هستند، همواره دیده می شود. تجهیزات دریایی شامل تمام ابزاری است که برای شناورها، قایق ها و کشتی ها و همچنین برای تفریحات دریایی و اسکله مورد نیاز است. در بالا به طبقه بندی انواع تجهیزات دریایی پرداخته شد. استفاده از این تجهیزات و ابزارهای متنوع، ایمنی و سهولت را برای سرنشینان کشتی و قایق ها به ارمغان می آورد. ابزار و تجهیزات مورد استفاده در صنعت دریایی باید الزامات بالایی را برای ایمنی و قابلیت اطمینان برآورده کنند. این تنها راه حفاظت از مردم و دارایی ها و محیط زیست است. شرکت ها و سازمان هایی که نیاز به تجهیزات دریایی دارند می توانند اطلاعات لازم را از طریق سایت رسمی کشتی داران کسب نمایند.


ثبت نظر