favicon-96x96

انواع گونه های گیاهی خلیج فارس

تاریخ انتشار: 02 اسفند 1401 ساعت 16:59 تاریخ آپدیت: 02 اسفند 1401 ساعت 16:59
انواع گونه های گیاهی خلیج فارس

آشنایی با انواع گونه های گیاهی خلیج فارس

اقیانوس و دریا دامنه ای است که بسیاری از موجودات کشف نشده و زندگی گیاهی را در خود جای داده است، که بندرت در مورد آن ها می بینیم یا صحبت می کنیم. گیاهان دریایی نقش اساسی در اکسیژن زدایی در اطراف جهان دارند و چندین درصد از اکسیژن جهان را تشکیل می دهند که به نوبه خود هوای تازه ای را برای ما فراهم می کند. به این ترتیب زندگی دریایی به عنوان منابع اصلی غذایی که به حفظ برخی از گونه های حیوانات آبزی کمک می کند، از آن ها در برابر شکارچیان و سایر اشکال زندگی، حتی فعالیت های انسانی محافظت می نماید.

مطالعات بر روی گیاهان دریایی که تولیدکنندگان اولیه در خلیج فارس هستند، برای روشن شدن و درک بسیاری از پدیده های این منطقه ضروری است. مطالعات کمتری در مورد اولیه انجام شده است. اگرچه چندین سفر گروهی و بزرگ در منطقه وجود داشته است، اما بیشتر کارها روی حیوانات دریایی انجام شده است و مطالعات اندکی از تولیدکنندگان اولیه یعنی گونه های گیاهی خلیج فارس که در مناطق مختلف پراکنده شده اند، انجام گردیده است. باکتری ها و قارچ هایی که در دریا زندگی می کنند نیز بخشی از فلور دریایی را تشکیل می دهند. تمام طبقات اصلی قارچ ها در دریا وجود دارند. با این حال، کار کمی روی این گروه ها و نقش آن ها در تولید اولیه در خلیج فارس انجام شده است. در ادامه به طبقه بندی گیاهان و انواع گونه های گیاهی خلیج فارس پرداخته می شود.

انواع گونه های گیاهی خلیج فارس

گیاهان دریایی موجود در خلیج فارس، برخلاف گیاهان زمینی، در آب نمکی شکوفا می شوند و توانایی زندگی در اعماق اقیانوس را دارند. طیف گسترده ای از گیاهان زیبا تا آن هایی که از نظر ظاهری زشت هستند، وجود دارد. بیشتر موجودات تک سلولی به درختان بزرگ چند سلولی وابسته به میکروارگانیسم ها در حفظ تعادل اکوسیستم هستند.

  1. سیانوفیتا

این یک گروه ابتدایی از جلبک ها است، از150 جنس و حدود 2500 گونه تشکیل شده است. اعضای کلاس Myxophyceae (cyanophyceae) معمولاً به عنوان جلبک های سبز آبی شناخته می شوند. نام جلبک سبز آبی به دلیل وجود رنگدانه غالب C- فیکوسیانین ، رنگدانه سبز آبی داده شده است. علاوه بر این ، رنگدانه های دیگر مانند کلروفیل سبز، قرمز، β_ کاروتن و زانتوفیل های مختلف نیز وجود دارند. اعضای این کلاس ساده ترین پروکاریوت های اتوتروفیک زنده هستند. بسته به ویژگی های پروکاریوتی، بسیاری از میکروبیولوژیست ها اعضای Cyanophyceae را باکتری می دانند. Cyanophyta یا جلبک های سبز آبی نیز به عنوان سیانوباکتریا معرفی شده اند. ویژگی های مهم cyanophyceae عبارت است از:

  • سلول های فردی از نظر طبیعت پروکاریوتی هستند. هسته نوع اولیه است و آن ها فاقد اندامک های وابسته به غشای هستند.
  • هر دو سلولهای رویشی و تولید مثل غیر پرچم هستند.
  • دیواره سلولی از میکرو فیبرها تشکیل شده و به چهار (4) لایه متمایز می شود. دیواره سلولی از موکوپپتید به همراه کربوهیدرات ها ، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب تشکیل شده است.
  • غذاهای ذخیره شده ، گرانول های نشاسته سیانوفیسن و سیانوفیس (پروتئین) هستند.
  1. کریسوفیتا

کریسوفیت ها ، به طور عمده فلژل های متعلق به کلاس های Chrysophyceae و Synurophyceae ، با فلاژلا هتروکونت ، رنگدانه های لوازم جانبی زرد و مراحل استراحت درون زا سیلوی آنها (روزنهای روزمره) مشخص می شوند. تعداد کل گونه های توصیف شده حدود 1200 است.

  1. فیتوپلانگتون

فیتوپلانکتون ها احتمالاً رایج ترین گیاهان دریایی و اقیانوس هستند. این اصطلاحی است که انواع گیاهان دریایی از جمله جلبک ها و دیاتوم ها را نشان می دهد. فیتوپلانکتون ها بر روی سطح آب شناور شده و به منظور تولید ، انرژی را از خورشید دریافت می کنند. نه تنها فیتوپلانکتون ها رایج ترین گیاه دریایی هستند بلکه یکی از بی شمار ارگانیسم های کره زمین هستند. در حالی که می میرند ، آن ها برای نسل بعدی غذا می شوند. اینگونه است که آن ها در چنین تعداد زیادی به رشد خود ادامه می دهند.

  1. جنگل حرا یا مانگرو

این درختان و درختچه های شگفت انگیز می توانند با نمک مقابله با کنند زیرا آب شور می تواند گیاهان را بکشد. بنابراین حرا باید آب شیرین را از آب دریا که آن ها را احاطه کرده است استخراج کند. بسیاری از گونه های حرا با فیلتر کردن 90 درصد نمک موجود در آب دریا به هنگام ورود به ریشه خود زنده می مانند. درختان، درختچه‌ها، نخل‌ها، سرخس‌ها، گیاهان بالا رونده مانند نیلوفر آبی، علف‌ ها و اپی‌فیت ‌هایی که در جنگل حرا زندگی می‌کنند، همگی باید بتوانند با نمک کنار بیایند. در حالی که این گیاهان برای زنده ماندن نیازی به نمک ندارند، مطالعات نشان داده اند که حرا در آبی که 50 درصد آن آب شیرین و 50 درصد آب دریا است، بهترین رشد را دارد.

جنگل حرا در آب های خلیج فارس

  1. علف دریایی یا sea grass

علف دریایی یکی از مهم ترین گیاهان در اقیانوس و خلیج فارس است. این گیاه که به عنوان یک گیاه پوسیده طبقه بندی می شود، برای شکوفا شدن در امتداد آب های کم عمق خط ساحلی به نور زیادی نیاز دارد. انواع استاندارد متعددی از علف های دریایی وجود دارد، از علف های لاک پشت، تا علف های شن و ماسه گرفته تا علف های گاو دریایی، که همگی تحت انواع گیاهان خشکی قرار می گیرند که در طول سال ها توسعه یافته و توانایی زنده ماندن در آب های شور را به دست آورده اند.

همچنین چمن دریایی یک منبع غذایی محبوب برای خرچنگ ها در سراسر آب های باتلاقی معتدل است که معمولاً در آنجا رشد می کند. علف های دریایی نه تنها به اکسیژن رسانی به دریاها کمک زیادی می کند، بلکه گرده گل های خود را نیز برای گرده افشانی سایر گیاهان اقیانوسی آزاد می کند. این یک زیستگاه حفاظتی برای زندگی دریایی کوچک فراهم می کند و به عنوان غذا برای برخی از گونه های ماهی صخره ای عمل می کند. این باعث می شود که علف دریایی یکی از مهم ترین گیاهان موجود در اقیانوس ها و خلیج فارس باشد.

  1. رودوفیتا یا جلبک قرمز

رودوفیتا یا جلبک‌های قرمز تقسیم ‌بندی را نشان می ‌دهند که با کلروپلاست ‌هایی مشخص می ‌شود که شبکه آندوپلاسمی خارجی ندارند و تیلاکوئیدهای بدون انباشته، رنگدانه ‌های فیکوب یلی ‌پروتئین، نشاسته فلوریدین و فقدان تاژک ‌ها مشخص می‌شود. برای بیش از 500 میلیون سال، رشد جلبک های قرمز تقریبا 90 درصد از آب های مرطوب و گرمسیری جهان را تشکیل می دهد. رنگ قرمز منحصر به فرد خود را از فیکواریترین به دست می آورد، رنگی که نور آبی را حفظ می کند و نور قرمز را پخش می کند.

مانند کلپ، جلبک های قرمز دارای مقادیر زیادی مواد مغذی و پروتئین هستند و مزایای تغذیه ای آن، آن را به منبع غذایی معروف برای کشورهای سراسر آسیا تبدیل کرده است. جلبک های قرمز متنوع هستند و ممکن است خوش شانس باشید که با جلبک مرجانی روبرو شوید که یکی از انواع جلبک های قرمز است. آنها با الیاف بسیار ریز مشخص می شوند که مانند مرزهای صخره ای که برای کمک به طرح کلی ساختاری صخره های مرجانی رشد می کنند، سخت هستند.

  1. آنتوفیتا

آنتوفیتا که معمولاً به آنژیوسپرم معروف است، گیاهانی گلدار هستند و شامل درختان، درختچه‌ها، گیاهان و علف‌های بسیار برجسته در محیط خشکی می‌شوند. مشخصه آن ها دانه هایی است که در داخل تخمدان رشد کرده و می رسند. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق زمینی هستند، برخی در حوضچه های آب شیرین، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کنند، اما تعداد کمی از آن ها با محیط دریایی سازگار هستند. از این میان، برخی نسبت به غوطه ور شدن دوره ای در آب دریا سازگار هستند و اغلب در ساحل زندگی می کنند، در حالی که برخی دیگر نسبت به اسپری نمک متحمل هستند و مشخصه مرز ساحلی-حاشیه-خشکی هستند. آنژیوسپرم های موجود در اینجا غوطه ور شدن روزانه توسط جزر و مد را تحمل می کنند و همراه با جلبک های دریایی مانند Ulva (Enteromorpha)، گونه های مهم تثبیت کننده رسوبات ماسه و گل، هستند.

  1. شقایق دریایی

شقایق اقیانوسی در حال توسعه به صورت دسته ها، به طور کلی در صخره های استوایی کشف شده است. با این حال، چند گروه به همین ترتیب در آب های سرد، آب های عمیق و نواحی کلپ یافت می شوند. بدن شقایق دریایی از نیش های سمی تشکیل شده است که شکارچیان را دفع می کند. تنها موجودی که در برابر این نیش سمی مصون است ، دلقک ماهی است و دلیل این امر این است که هر دو آنها یک رابطه همزیستی وجود دارند که بین آنها وجود دارد ، جایی که دلقک ماهی شقایق دریا را مرتب و تمیز نگه می دارد. در عوض ، شقایق دریایی یک پناهگاه امن برای دلقک ماهی فراهم می کند.

پوشش گیاهی خلیج فارس

  1. Sargassum

Sargassum ، همچنین به عنوان علف های هرز خلیج فارس یا دریای هالی نیز شناخته می شود ، یک گیاه اقیانوس شناور است که در زندگی اولیه بسیاری از گونه های دریایی نقش اساسی دارد. رنگ سبز مایل به قهوه ای آن ، بندهای متراکم ، بوته ای و کیسه های پر از گاز مانند توت که آن را از بین می برد، مشخص می شود. طبیعت شناور، گیاه را در سطح آب نگه می دارد ، فتوسنتز را بهتر می کند.

انواع گونه های گیاهی خلیج فارس

جمع بندی

گیاهان دریایی و اقیانوسی بخشی از مهمترین اکوسیستم های کره زمین هستند. ضروری است که همه ما تمام تلاش خود را برای محافظت و مراقبت از باغ های دریایی خود انجام دهیم. برخی از آن ها بسیار مغذی هستند و به عنوان منابع پزشکی خدمت می کنند، در حالی که برخی دیگر گوشتخوار، مضر یا حتی سمی هستند.


ثبت نظر