favicon-96x96

انواع مختلف هشدار در کشتی

تاریخ انتشار: 21 فروردین 1402 ساعت 00:19 تاریخ آپدیت: 21 فروردین 1402 ساعت 00:19
انواع مختلف هشدار در کشتی

maritime emergency در دریا با زنگ هشدار همراه نیست. با این حال، سیگنال‌ها و آلارم‌های اضطراری ارسال می ‌توانند کمک کنند تا با یک بحران مقابله کرده یا از یک وضعیت اضطراری به‌طور مؤثر و درست اجتناب شود. سیگنال‌ های اضطراری یا آلارم ‌های اضطراری در یک کشتی در سراسر سیستم‌ ها و ماشین‌آلات مختلف کشتی نصب می ‌شوند تا خدمه را در مورد وضعیت خطرناکی که می‌ تواند از انواع مختلف شرایط اضطراری در کشتی به وجود آید، مطلع کنند. دزدگیرهای اضطراری از نوع صوتی و تصویری هستند تا اطمینان حاصل شود که فرد می تواند هنگام کار در منطقه ای که دیدن هشدار تصویری در آن امکان پذیر نیست به زنگ صوتی گوش دهد و بالعکس.

این یک رویه استاندارد در صنعت بین‌المللی دریایی است که یک هشدار اضطراری در کشتی برای یک هشدار خاص وجود داشته باشد که برای همه کشتی‌های دریانوردی مشابه است، صرف نظر از اینکه در کدام دریا حرکت می‌کنند یا به کدام شرکت تعلق دارند. این مشترک بودن به دریانورد کمک می کند تا نوع هشدار / اضطراری یا هشدار اضطراری کشتی را به خوبی بشناسد و درک کرده و به مقابله سریعتر با وضعیت کمک کند. بسیاری از سیستم‌ها و ماشین‌آلات یک کشتی مجهز به سیگنال‌های اضطراری یا آلارم هستند تا خدمه را در مورد موقعیت‌های بالقوه خطرناکی که ممکن است از مشکلات مختلف داخل کشتی ایجاد شود، آگاه کنند.

انواع هشدار در کشتی ها

از آنجایی که هشدارها خاص تر هستند و فقط توجه یک نفر را به خود جلب می کنند، تفاوت قابل توجهی با سیگنال های غیر اضطراری روی cargo یا موتورخانه دارند. زنگ هشدار اضطراری با شدت بیشتری به صدا در می آید. زیرا همه کارکنان را شامل می شود و اگر مسافری دارید می توانید آن را در همه جای کشتی بشنوید. این آلارم ها با یک وسیله بصری در موتورخانه پر سر و صدا مانند یک چراغ بارق که چشمک می زند ترکیب می شوند. علاوه بر این، این آلارم ‌ها پیامی حیاتی ارسال می‌کنند که باید فوراً دنبال شود. عدم انجام این کار می تواند منجر به از دست دادن جان افراد، کشتی یا حتی هر دو شود. این ها انواع مختلفی از آلارم های اضطراری یا سیگنال های روی کشتی هستند که برای دادن هشدارهای صوتی و تصویری نصب شده اند:

1) هشدار عمومی (General Alarm):

همانطور که از نام آن پیداست زنگ هشدار عمومی به معنای یک وضعیت اضطراری است. آلارم اضطراری عمومی در کشتی با 7 زنگ کوتاه زنگ و به دنبال آن یک زنگ بلند یا با استفاده از سیگنال بوق کشتی 7 انفجار کوتاه و به دنبال آن 1 انفجار طولانی تشخیص داده می شود. هشدار عمومی در کشتی به صدا در می آید تا خدمه از وقوع یک وضعیت اضطراری مانند آتش سوزی، برخورد، زمین گیر شدن یا سناریویی که می تواند منجر به رها شدن کشتی و غیره شود، به صدا در می آید.

نقطه فعال سازی سیستم هشدار عمومی کشتی در پل ناوبری قرار دارد. هنگامی که سیگنال هشدار عمومی در داخل کشتی فعال می شود، یعنی هفت انفجار کوتاه یک بلند (7 انفجار کوتاه و یک بلند)، هر خدمه کشتی باید دستورالعمل ها و وظایف ذکر شده در فهرست جمع آوری را دنبال کنند و به ایستگاه جمع آوری تعیین شده بروند. پس از به صدا درآمدن هشدار عمومی کشتی، خدمه باید اقداماتی را انجام دهند:

  • به سمت ایستگاه های جمع آوری تعیین شده بروید.
  • به سیستم آدرس دهی عمومی (PA) برای نوع اضطراری (معمولاً توسط OOW، افسر ارشد یا کاپیتان اعلام می شود) که منجر به هشدار عمومی در کشتی می شود گوش دهید.
  • هنگامی که ماهیت وضعیت اضطراری مشخص شد، خدمه باید مجدداً بر اساس جوخه گروه بندی شوند و اقدامات اصلاحی را برای مقابله با وضعیت طبق برنامه جمع آوری انجام دهند.

2) اعلام حریق در کشتی (Fire Alarm on the Ship):

کشتی ها همچنین دارای هشدارهای آتش نشانی هستند که توسط آشکارساز آتش یا هر یک از اعضای خدمه هنگام تشخیص دود یا شعله آتش روشن می شود. هر زمان که خدمه آتش سوزی را در کشتی تشخیص دادند، آن ها باید با فشار دادن نزدیکترین سوئیچ آتش نشانی یا با فریاد بلند و مداوم FIRE FIRE FIRE  سیگنال هشدار را در کشتی بلند کنند. سیگنال اعلام حریق کشتی به صورت زنگ ممتد زنگ الکتریکی کشتی یا صدای مداوم بوق کشتی به صدا در می آید. سیگنال آتش باید یک انفجار مداوم سوت یا زنگ الکتریکی برای حداقل 10 ثانیه باشد. با این حال، در بیشتر شناورها، سیگنال آتش به طور مداوم بر روی زنگ هشدار نواخته می شود.

  هنگامی که استاد تصمیم می گیرد خدمه را از ایستگاه های آتش نشانی اخراج کند، زنگ عمومی سه بار به صدا در می آید و به دنبال آن سه صدای کوتاه سوت کشتی به صدا در می آید. اقداماتی که باید توسط خدمه به محض به صدا درآمدن هشدار آتش سوزی کشتی انجام شود:

  • به سمت ایستگاه آتش نشانی بروید.
  • محل آتش سوزی را تایید کنید.
  • وظایف ذکر شده در لیست جمع آوری را طبق تیم تعیین شده انجام دهید.

هشدار آتش در کشتی

3) هشدار رهایی از کشتی (Abandon Ship Alarm):

هنگامی که وضعیت اضطراری در کشتی از کنترل خارج می شود و کشتی دیگر برای خدمه کشتی امن نیست، سیگنال رها کردن کشتی به صورت شفاهی توسط فرمانده به ایستگاه مسئول خدمه در آدرس شخصی کشتی داده می شود. بیش از شش انفجار کوتاه و یک انفجار طولانی در سوت کشتی و همان سیگنال در زنگ هشدار عمومی به عنوان زنگ خطر ترک کشتی یا سیگنال صوتی در کشتی استفاده می شود. با این حال، زنگ به صدا درآمده شبیه به یک زنگ عمومی است. و همه به ایستگاه جمع آوری اضطراری می آیند، جایی که فرمانده یا جانشین او (افسر ارشد) دستور شفاهی برای رها کردن کشتی را می دهد. اقداماتی که باید توسط خدمه به محض اعلام یا به صدا درآمدن کشتی انجام شود:

  • جلیقه نجات/ لباس غوطه وری خود را به ایستگاه جمع آوری تعیین شده ببرید.
  • هر گونه اقلام اضافی (پتو/ جیره/ آب و غیره) را همانطور که در لیست وظیفه ذکر شده است همراه داشته باشید.
  • از طی مسیرهای طولانی تر و مسیرهایی که از داخل اقامتگاه به سمت ایستگاه جمع آوری می شوند خودداری کنید.
  • منتظر دستور استاد برای رها کردن کشتی باشید.

4) هشدار مرد در دریا (Man Overboard Alarm):

موقعیت های زیادی وجود داشته است که خدمه ای که در کنار کشتی کار می کردند یا مسافری در یک کشتی تفریحی در دریای آزاد در آب سقوط می کرد. هنگامی که یک مرد در دریا سقوط می کند، سیگنال صدای هشدار مرد در کشتی در کشتی فعال می شود. سیگنال هشدار MOB شامل زنگ داخلی کشتی برای 3 زنگ طولانی برای مطلع کردن خدمه کشتی، همراه با 3 انفجار طولانی در سوت کشتی برای اطلاع سایر کشتی‌های اطراف است. سیگنال مردی که شامل نور و دود است نیز می تواند در پل نصب شود که در کنار شناور نجات قرار دارد. هنگامی که در آب پرتاب می شود، دود و نور ساطع می کند تا خدمه کشتی یا کشتی های دیگر را به اطراف بکشاند.

5) هشدار ناوبری (Navigational Alarm):

در پل ناوبری، بیشتر تجهیزات ناوبری و چراغ های ناوبری مجهز به هشدار خرابی هستند. در صورت هر یک از این اختلالات، یک سیگنال هشدار کشتی بر روی پل به صدا در می آید که جزئیات آن (محل، تجهیزات آسیب دیده، نوع مشکل و غیره) در صفحه اعلان ارائه شده در پانل ناوبری پل نمایش داده می شود. اقداماتی که خدمه باید پس از به صدا درآمدن زنگ ناوبری انجام دهند:

  • بررسی کنید که دزدگیر مربوط به کدام تجهیزات است.
  • سعی کنید نقصی را که به دلیل آن زنگ هشدار می آید پیدا کنید.
  • در صورت نیاز، عیب را برطرف کنید یا تجهیزات آماده به کار را تغییر دهید.

هشدار ناوبری در کشتی

6) هشدار فضای ماشین آلات (Machinery Space Alarm):

موتورخانه کشتی مجهز به ماشین آلات مختلفی است که با استفاده از سیستم کنترل و مانیتورینگ به طور مستمر برای عملکرد نظارت می شود. ماشین آلات در موتورخانه دارای دستگاه های ایمنی مختلف و آلارم هایی هستند که برای عملکرد ایمن نصب شده اند. در صورت خرابی ماشین آلات، دزدگیر موتورخانه معمولی راه اندازی می شود و مشکل را می توان در پنل دزدگیر اتاق کنترل مشاهده کرد که آلارم را نمایش می دهد. اقداماتی که خدمه باید پس از به صدا درآمدن زنگ موتورخانه انجام دهند:

  • بررسی کنید که دزدگیر مربوط به کدام ماشین/سیستم است.
  • سعی کنید نقصی را که به دلیل آن زنگ هشدار می آید پیدا کنید.
  • در صورت نیاز، عیب را برطرف کنید یا ماشین آلات آماده به کار را تغییر دهید.

7) هشدار CO2 فضای ماشین آلات (Machinery Space CO2 Alarm):

فضای ماشین آلات مجهز به سیستم اطفاء حریق ثابت CO2 است. آلارم صوتی و تصویری برای سیستم اطفاء حریق ثابت CO2 کاملاً با زنگ هشدار فضای ماشین آلات و سایر سیگنال های هشدار کشتی برای سازماندهی مجدد آسان متفاوت است. آلارم های صوتی باید به گونه ای قرار گیرند که در تمام فضای حفاظت شده با همه ماشین آلات فعال قابل شنیدن باشند. آلارم ها باید با تنظیم فشار صدا یا الگوهای صدا از سایر آلارم های صوتی متمایز شوند. زنگ هشدار باید با باز کردن درب کابینت که برای باز کردن و رها کردن بانک های بطری CO2 استفاده می شود، فعال شود.

8) هشدار CO2 فضای بار (Cargo Space CO2 Alarm):

فضاهای بار کشتی نیز مجهز به سیستم اطفای حریق ثابت است که در هنگام کار، هشدار متفاوتی دارد. آلارم صوتی و تصویری برای سیستم اطفاء حریق ثابت CO2 کاملاً با سایر هشدارهای کشتی متفاوت است. آلارم صوتی باید با تنظیم فشار صدا یا الگوهای صدا از آلارم های کشتی های دیگر متمایز شود. اقداماتی که خدمه باید پس از به صدا درآمدن زنگ ناوبری انجام دهند:

  • تعداد خدمه را در نظر بگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که محفظه بار مهر و موم شده است و هیچ خدمه ای در آن حضور ندارند.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام سیستم های تهویه محفظه بار بسته هستند.

هشدار CO2 فضای بار در کشتی

9) سیستم هشدار امنیتی کشتی (Ship Security Alarm System):

طبق مقررات فصل یازدهم SOLAS XI-2/5، همه کشتی‌ها باید دارای یک سیستم هشدار امنیتی کشتی باشند. سیستم هشدار امنیتی کشتی (SSAS) در شرایط اضطراری حمله دزدان دریایی به صدا در می آید. هنگامی که SSAS فعال می شود، هیچ هشداری در کشتی به صدا در نمی آید و به سایر کشتی های مجاور هشدار نمی دهد. در عوض، این سیگنال به مقامات مختلف ساحلی یا مقامات ذی صلاحی که در نزدیکی کشتی در حال حاضر از طریق یک سیستم ماهواره‌ای جهانی در حال فعالیت است، اطلاع می‌دهد تا در مورد دزدی دریایی اطلاع دهند.

جمع بندی

زندگی در دریا غیرقابل پیش بینی است. به همان اندازه هیجان انگیز و سخت است. با این حال کل بخش دریایی در اجرا و بهبود استانداردها برای اطمینان از ایمنی زندگی در دریا متحد شده است. سیگنال های هشدار مختلف کشتی به وضوح در لیست جمع آوری و اقداماتی که باید انجام شود توضیح داده شده است تا همه اعضای خدمه بتوانند وظایف خود را در کمترین زمان در شرایط اضطراری واقعی انجام دهند. بسیار مهم است که یک دریانورد انواع مختلف هشدارهای یک کشتی را بداند و تشخیص دهد که کدام وضعیت اضطراری را نشان می دهد.


ثبت نظر