favicon-96x96

آشنایی با ملوان موتور و کارآموزی دانشجوی موتور (Engine Cadet)

تاریخ انتشار: 02 آبان 1401 ساعت 23:55 تاریخ آپدیت: 03 آبان 1401 ساعت 00:01
آشنایی با ملوان موتور و کارآموزی دانشجوی موتور (Engine Cadet)

کشتیرانی، بزرگترین و مهم ترین راه جهانی برای حمل بار از یک بندر به بندر دیگر بوده است، باید با آموزش پرسنل بسیار واجد شرایطی که قادر به مدیریت کشتی در خارج از کشور هستند محافظت شود. دانشجوی موتور در کشتی یک کارآموز یا کارآموز دریانوردی است که در ابتدای کار خود در صنعت دریایی است. آن ها به طور همزمان برای کار و یادگیری در کشتی هستند تا بتوانند در رده های مختلف دریانوردی که در موتورخانه یک کشتی وجود دارد پیشرفت کنند. وجود کشتی کادت (Cadet ship)، در نیروی دریایی تجاری رایج است و معمولا یکی از دو مسیر را دنبال می کند: کار به عنوان دانشجوی عرشه یا کار به عنوان دانشجوی موتور.

یک دانشجوی موتور (Engine Cadet)، همانطور که از نامش پیداست، در بخش مهندسی شروع به کار می کند. آن ها ممکن است در نهایت بعد از اینکه در رتبه های دانشجوی موتور جوان، دانشجوی موتور ارشد و سپس مهندس چهارم، سوم و دوم بالا رفتند، در نظر داشته باشند که مهندس ارشد شوند.

دانشجوی موتور (engine cadet)

اطلاعات لازم در مورد شغل ملوان موتور Engine Cadet

به عنوان یک کادت یا دانشجو در کشتی، شما آنجا هستید تا تمام اطلاعات لازم را در مورد حرفه انتخابی خود جذب کنید. همچنین از شما انتظار می رود که سؤال بپرسید، آموزش خود را تکمیل کنید، در مورد تمام جنبه های مختلف موتورخانه بیاموزید، و به ویژه، وظایف و مسئولیت های دریانوردی را از افرادی که مستقیماً جایگاه بالاتری از شما  دارند، یاد بگیرید (بسته به اندازه کشتی و رتبه افراد داخل کشتی).

وظایف معمولاً توسط مهندس دوم به دانشجوی موتور محول می شود که به نمایندگی از مهندس ارشد که مسئولیت موتورخانه و بخش را بر عهده دارد. باز هم بسته به کشتی، مالک/مدیر و خدمه ارشد کشتی، دانشجویان موتور‌ معمولاً فقط یک شیفت روزانه کار می‌کنند. وظایف اصلی این محول شده به دانشجوی موتور، تعمیر و نگهداری تجهیزات و سیستم های مختلف در موتورخانه خواهد بود، اگرچه ممکن است از آن ها خواسته شود که به مهندس وظیفه در ساعت های موتورخانه کمک کنند. بیایید توضیح دهیم که این وظایف چیست و از دانشجوی موتور انتظار می رود چه تعمیراتی انجام دهد.

وظایف یک دانشجوی موتور

باید انتظار داشته باشید که در حین حضور در کشتی مشغول و در عین حال آماده باشید تا دستورات خود را بپذیرید و هر یک از وظایف زیر را انجام دهید:

  • کمک به هر گونه کار تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده.
  • کمک به کارکرد سیستم های پمپ و سوخت، تجهیزات توزیع و تولید برق، نیروگاه های تهویه مطبوع، سیستم های خنک کننده و جرثقیل ها و بالابرها.
  • جداسازی موتورها و بازرسی اجزای آن ها.
  • ردیابی (دنبال کردن) مسیرهای نفت، آب یا بخار هنگام حرکت از طریق سیستم کشتی.
  • یادداشت گزارش روزانه از تجهیزات موجود در موتورخانه.
  • اندازه گیری مقدار مایع موجود در یک مخزن.
  • کمک به نگه داشتن ساعت در موتورخانه.
  • تجهیزات نظافت، رنگ آمیزی و گریس کاری.

ملوان موتور

مهارت لازم برای دانشجوی موتور

همه مشاغل در دریا نیازمند توجه به جزئیات، توانایی درک و عمل به دستورات، وقت شناسی و مهارت های ارتباطی خوب هستند. شما باید بتوانید به عنوان بخشی از یک تیم کار کنید و از کار سخت نترسید. در بسیاری از مشاغل دریانوردی سطح مشخصی از آمادگی جسمانی مورد نیاز است. موتورخانه می‌تواند دارای حرارت بالا و پر سر و صدا باشد، پس باید بتوانید در شرایط گاه ناخوشایند آرام بمانید. بنابراین حس شوخ طبعی خوب و توانایی مقابله با فشار، هزاران مایل دورتر از خانه و دوستان و خانواده نیز مهم است.

از آنجایی که دانشجوی نیروی دریایی، یک کارآموزی است، زندگی یک دانشجو به دو بخش تقسیم می‌شود: زمان صرف شده در کشتی برای به دست آوردن تجربه عملی بسیار مهم و زمان صرف شده برای مطالعه تمام جنبه های مختلف کار، که در یک محیط کلاس درس اتفاق می افتد.

به عنوان یک دانشجوی موتور معمولاً در حین تحصیل در دانشگاه دریایی در مورد موضوعات زیر می آموزید:

  • سیستم های الکتریکی دریایی
  • علم مهندسی
  • پیشرانه های دیزلی دریایی
  • روش های تحلیلی برای مهندسان
  • اصول ابزار دقیق و کنترل
  • پنوماتیک و هیدرولیک
  • معماری نیروی دریایی
  • مهارت های کارگاهی
  • ترمودینامیک و مدیریت
  • ماشین آلات کمکی موتورخانه
  • طراحی مهندسی

دوره آموزشی دانشجوی موتور می تواند از 18 ماه تا سه سال به طول بینجامد و بیشتر این زمان برای تجربه زندگی واقعی در کشتی صرف شود. پس برای شروع کار به عنوان ملوان موتور ابتدا باید حداقل مدرک تحصیلی تا لیسانس در هر موسسه دریایی داشته باشید. اگر قبلاً دانش فنی برق، ناوبری موتور دریایی، مدیریت و غیره دارید، ممکن است بپرسید چرا به این نیاز دارید.

دانشجوی موتور

 

پس از تحصیل، برای یافتن کار، باید مستقیماً به شرکت های حمل و نقل درخواست دهید. ممکن است در ابتدای کار خود در صنعت دریایی، ایده خوبی باشد که گزینه های خود را باز نگه دارید زیرا علاوه بر نیروی دریایی طیف گسترده‌ای از کارفرمایان وجود دارند که کارآموزی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، شرکت ‌های کشتی کروز از دانشجویان موتور و همچنین سایر مشاغل در کشتی که نیازی به دیپلم یا مدرک ندارند، مانند لوله‌کش کشتی، طنز پردازها، کارگران خرده ‌فروشی، اپراتورهای زباله، کارکنان ذخیره و نجار، استخدام می‌کنند. به این ترتیب ممکن است در کشتی مختلفی از کشتی مسافربری، کشتی باری یا کانتینری، کشتی بالابر سنگین، یا یک کشتی حمل کننده مواد شیمیایی یا نفت کار کنید.

وقتی در حال شروع کار هستید، هرگز به کسی پول ندهید تا برای شما کار در دریا پیدا کند. کلاهبرداری هایی وجود دارد که دریانوردان جوان را هدف قرار می دهد و هر کارفرما یا آژانس کاریابی معتبری برای یافتن شغل از شما هزینه دریافت نمی کند. به عنوان یک دانشجو ، باید برای کار خود دستمزد دریافت کنید و اگر تحت عنوان کادت هستید، یک کارفرما که به عنوان حامی مالی شما عمل می کند، معمولا هزینه های آموزشی شما را پوشش می دهد. در نهایت با مراجعه به سایت های تائید شده و باسابقه، می توانید به راحتی آگهی های مرتبط با ملوان موتور را مشاهده و برای استخدام اقدام نمایید.

 

دلیل شروع شغل دریایی به عنوان دانشجوی موتور

  1. تعامل با افسران و خدمه مجرب در کشتی برای بهره مندی از دانش حرفه ای و توسعه یک ایده عملی.
  2. آموزش نحوه انجام وظایف افسری در کشتی تحت نظارت یک افسر ارشد دارای مجوز.
  3. در انجام وظایف روزانه مرتبط، هم عملیاتی و هم نگهداری کمک کنید.
  4. بتوانید در یک تیم واکنش اضطراری شرکت کنید.
  5. یادگیری روش های بیشتر برای کار ایمن.
  6. با شرکت در تمام جلسات ایمنی، از تجربیات دیگران درس بگیرید.

مدارک لازم جهت ارائه به دانشگاه پس از گذراندن دوره عملی

  • کتاب آموزشی مهر شده توسط استاد یا افسر ارشد و همچنین مهر کشتی
  • گواهی دریانورد (این گواهی نشان می دهد که چقدر در کشتی خوب بودید و سرپرست شما چگونه توانایی شغلی شما را ارزیابی می کند.
  • CDC باید پر شود (شامل جزئیات کشتی، تاریخ پیوستن و امضا).
  • ارسال یک ارزیابی به دفتر مرکزی، برای تایید گواهینامه و اطلاعات بیشتر مطابق فرم شرکت در دوره.

جمع بندی

همانطور که در بالا عنوان شد، هر دانشجوی موتور باید تمام استانداردهای تایید شده توسط سازمان بین المللی دریانوردی، شرایط و مهارت های لازم را به عنوان ملوان موتور دارا باشد تا اطمینان حاصل شود که همه دریانوردان با روش استاندارد آموزش می بینند و به صاحبان کشتی کمک می کند تا کشتی های خود را در یک محیط امن و آزاد، اداره و نگهداری کنند. علاوه بر این، با داشتن این جایگاه شغلی می توانید به موقعیت های زیادی برسید از قبیل دانشجوی موتور جوان، دانشجوی برق دریایی و افسر الکترونیک فنی.

هر شغلی را که در دریا انتخاب می کنید، مطمئن باشید که شبیه هیچ شغلی در خشکی نخواهد بود و فرصت هایی را برای شما فراهم می کند تا با افراد با پیشینه های مختلف ملاقات کنید، مناظر شگفت انگیز را ببینید ، به دور دنیا سفر کنید و در حین انجام همه این کارها دستمزد دریافت کنید!

شما می توانید با شرکت در دوره های معتبر که توسط سایت کشتی داران -که یکی از باسابقه ترین هلدینگ های ایرانی در حوزه تجارت دریایی است- معرفی می شود، شرکت نمایید و به مدرک ملوان موتور دست یابید و در همین سایت به آگهی های مرتبط به استخدام ملوان موتور دسترسی داشته باشید و مناسب ترین جایگاه شغلی را با توجه به شرایط خود پیدا کنید. کشتی داران با ایجاد پلی میان کارفرمایان حوزه دریایی و متقاضیان کار در این زمینه، کاریابی را برای همه افراد راحت و مطمئن نموده است.


ثبت نظر