favicon-96x96

آموزش غواصی صنعتی در کیش

تاریخ انتشار: 23 فروردین 1402 ساعت 14:17 تاریخ آپدیت: 23 فروردین 1402 ساعت 14:19
آموزش غواصی صنعتی در کیش

غواصی صنعتی چیزی جز یک فعالیت تفریحی است. متخصصان غواصی صنعتی با استفاده از تجهیزات غواصی صنعتی و ابزارهای مختلف، برای انجام انواع گسترده ای از کارهای زیر آب آموزش می بینند. آن ها این کار را در محیط های دشوار انجام می دهند که باید به تجربه حرفه ای و تکنولوژی برتر تکیه کنند. غواصی صنعتی رایج ترین نوع غواص حرفه ای است که با دستمزد کار می کند. انواع مختلفی از غواصان تجاری وجود دارد، اما رایج ترین آن ها offshore diver  است که در صنعت نفت و گاز کار نقش دارد. غواصان تجاری متخصصان بسیار ماهری هستند.

 آن ها اغلب در شرایط خطرناک کار می کنند و به آموزش و گواهینامه مناسب لازم برای رعایت مقررات مقامات محلی نیاز دارند. غواصان صنعتی علاوه بر گذراندن دوره فیزیکی غواصی و دریافت آموزش و گواهینامه حرفه ای مناسب، باید بتوانند کار مورد نیاز را یک بار در زیر آب انجام دهند. در ادامه به بررسی و معرفی غواصی صنعتی، انواع غواصی صنعتی و آموزش غواصی صنعتی در کیش پرداخته می شود، پس با ما همراه باشید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

معرفی غواصی صنعتی و انواع آن

غواصی صنعتی رایج ترین نوع غواصی حرفه ای است که غواصان با پرداخت پول کار می کند و اکثر غواصان تجاری وارد حرفه خاص خود می شوند. دستمزدها از پایین شروع می شود اما در طول زمان افزایش می یابد. آن ها برنامه کاری دشواری دارند، ساعات طولانی کار می کنند و روزهای تعطیلی زیادی ندارند. در ادامه به بررسی انواع غواصی صنعتی می پردازیم:

  • غواص دریایی (Offshore Diver)

رایج ترین غواص صنعتی، غواص دریایی است که در صنعت نفت و گاز کار می کند. اینجا جایی است که اکثر غواصان تجاری وارد حرفه خود می شوند. دستمزد آن ها از پایین شروع می شود اما در طول زمان افزایش می یابد. آن ها برنامه کاری دشواری دارند، ساعات طولانی کار می کنند. غواصان برای مدت طولانی روی سکوهای نفتی یا کشتی ها زندگی می کنند. بسیاری از آنها در تمام طول سال کار نمی کنند. به دلیل جریان فصلی کار در خارج از کشور انجام می شود.

  • غواص داخلی (Inland Diver)

غواصان داخلی در پروژه های داخلی کار می کنند. کار بر روی عملیات مهندسی عمران زمینی که در دریاچه ها، بندرها، رودخانه ها و سدها انجام می شود. آن ها با شرایط کاری خطرناک و شرایط زندگی غواصان دریایی مواجه نیستند، اما دستمزد به میزان قابل توجهی کمتر است.

  • HAZMAT غواصان

غواصان HAZMAT غواصان بسیار ماهر و با تجربه ای هستند که در شرایط خطرناک کار می کنند. آن ها به دلیل مواد خطرناکی که در آن غواصی می کنند، مانند آلودگی و مواد شیمیایی و همچنین غواصی بسیار خطرناک فاضلاب، مجبورند در شرایط خاصی کار کنند. غواصان HAZMAT باید اقدامات احتیاطی را برای مقابله با خطر آلودگی انجام دهند. کار یک غواص صنعتی HAZMAT شامل موارد زیر است:

بازیابی اجساد و اجسام گم شده، تعمیر و نگهداری دریچه های زیر آب، تعمیر خطوط لوله، تعمیر و نگهداری تجهیزات پمپاژ برای بهبود مکان های دفن زباله، جوش داخل فاضلاب، کار کنترل آلودگی

  • غواصان هسته ای (Nuclear Divers)

غواصان هسته ای در شرایطی مانند غواصان HAZMAT کار می کنند. اقدامات پیشگیرانه مختلفی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تشعشعات انجام می شود. آن ها ممکن است از لباس آب سرد برای جلوگیری از استرس گرمایی ناشی از مناطق آلوده استفاده کنند.

  • غواصان علمی (Scientific Divers)

غواصان علمی داده های علمی یافت شده در زیر آب را مطالعه می کنند. آنها به همان اندازه که غواص هستند دانشمند هستند و در هر دو حرفه آموزش دیده اند. کار هم در خارج از کشور و هم در داخل کشور انجام می شود.

  • غواصان رسانه ای (Media Divers)

غواصان رسانه در فیلمبرداری و عکاسی زیر آب کار می کنند. آنها اپراتورهای دوربین آموزش دیده هستند که بیشتر پروژه های مستند تلویزیونی و فیلم را پوشش می دهند.

  • غواصان نظامی (Military Divers)

غواصان نظامی که به نام غواصان نیرو دریایی نیز شناخته می شوند، عملیات نظامی را در زیر آب انجام می دهند. این شامل تاکتیک های نظامی تهاجمی و دفاعی است. آنها همچنین موظف به تعمیر کشتی های نظامی و تجهیزات زیر آب هستند. بسیاری پس از ترک ارتش به مناطق مختلف غواصی تجاری می روند.

  • غواصان پلیس (Police Divers)

غواصان پلیس در تحقیقات پلیس در مواردی که غواص باید چیزی در زیر آب پیدا کند، کمک می کنند.

برای آشنایی با هریک از این غواصی ها و انتخابشان می توانید با مراکز آموزش غواصی صنعتی در کیش ارتباط برقرار نمایید.

آموزش غواصی صنعتی در کیش

برخی از مهارت های ضروری برای تبدیل شدن به یک غواص صنعتی

غواصان صنعتی تجاری موفق احتمالاً مهارت های مشترک خاصی دارند. برای شروع آموزش غواصی صنعتی در کیش باید توانایی های زیر را مدنظر داشت، از جمله:

  • شنا: از آنجا که غواصان صنعتی عمدتاً در آب کار می کنند، توانایی شنای قوی و راحت در محیط های آبی برای این کار ضروری است.
  • استقامت فیزیکی و ذهنی: برخی از تخصص های غواصی، غواصان را در سناریوهای بالقوه خطرناک قرار می دهند. غواصان باید برای تحمل فشار در اعماق دریا آمادگی جسمانی داشته باشند و برای مقابله با شرایط پر استرس آماده باشند. به عنوان مثال ممکن است در معرض سرو صدای زیاد یا آب های خیلی سرد قرا گیرند و از همین رو باید توانایی مقابله با شرایط سخت را داشته باشند.
  • کار تیمی: غواصان معمولاً به صورت گروهی کار می کنند و سرپرستشان در بالای آب برای ارائه پشتیبانی کار می کنند. این رابطه تیمی نیاز به اعتماد و ارتباط مستمر دارد تا اطمینان حاصل شود که آن ها کار را به طور دقیق و ایمن انجام می دهند. غواصان باید به صورت تلفنی و غیر حضوری از حال یکدیگر باخبر شوند.
  • انطباق پذیری: غواصی صنعتی اغلب غواصان را به محیط های ناآشنا می برد، بنابراین توانایی انطباق با محیط جدید در مجموعه مهارت های یک غواص تجاری ضروری است.
  • آشنایی با جوشکاری و سایر ابزارها: غواصان در بسیاری از تخصص ها، به ویژه کسانی که در نفت و گاز، مهندسی و ساخت و ساز کار می کنند، اغلب تعمیرات و سایر فعالیت های تعمیر و نگهداری را انجام می دهند، بنابراین مهارت در جوشکاری و ابزارهای برقی می تواند برای آموزش غواصی صنعتی در کیش مفید باشد.

شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک غواص صنعتی

الزامات متداول برای غواصی تجاری شامل: کسب دیپلم دبیرستان یا معادل آن، داشتن سن بین 18 تا 35 سال و گذراندن دوره غواصی فیزیکی با یک پزشک مجاز است. گواهینامه آمادگی بدنی گواهی می دهد که غواص از نظر جسمی و روحی برای انجام وظایف یک غواص تجاری آمادگی دارد. گواهینامه توسط یک مدرسه آموزش غواصی که توسط انجمن بین المللی پیمانکاران غواصی یا ACDI به رسمیت شناخته شده است، اغلب برای یک غواص صنعتی حرفه ای الزامی است. برخی از کارفرمایان و موسسات همچنین ممکن است از شما بخواهند که گواهی نامه شناسایی کارگر حمل و نقل یا TWIC و همچنین گواهی کمک های اولیه و CPR داشته باشید.

غواصان در تخصص های خاص ممکن است به مدارک اضافی نیاز داشته باشند. غواصان فراساحلی ممکن است از داشتن مدرک پیشرفته در مهندسی، نقشه برداری یا یک رشته مرتبط بهره مند شوند و غواصان علمی احتمالاً به مدرک در رشته ای مانند زیست شناسی دریایی یا اقیانوس شناسی نیاز دارند. غواصان دیگر، مانند کسانی که در مهندسی یا ساخت و ساز کار می کنند، ممکن است از صلاحیت در جوشکاری یا آزمایش های غیر مخرب بهره مند شوند.

آموزش غواصی صنعتی در کیش

بررسی محیط کار یک غواص صنعتی

محیط کار فیزیکی برای غواصان تجاری به تخصص آن ها بستگی دارد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سکوهای نفتی در اقیانوس
  • آب های شیرین
  • مسیل یا رود
  • فاضلاب

آبی که در آن کار می کنند می تواند بسیار سرد یا تاریک باشد. غواصان فراساحلی و رسانه ای می توانند انتظار داشته باشند که زمان طولانی را در سایت های شغلی مربوطه خود بگذرانند، به طور بالقوه دو تا شش هفته در یک زمان. غواصان ساحلی احتمالاً پس از اتمام کار روزانه به خانه می روند. ساعات کاری روز کاری برای یک غواص صنعتی نیز می تواند متفاوت باشد. برخی از غواصان روزانه هشت ساعت کار می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا 12 ساعت در روز کار کنند. یک غواص ممکن است هر بار 2 تا 4 ساعت در زیر آب سپری کند و به دنبال آن دو تا چهار ساعت رفع فشار برای جلوگیری از شرایط مربوط به فشرده سازی انجام شود، اما این عوامل به زمان و عمق غواصی بستگی دارد.

کار غواصان تجاری ایجاب می کند که برای غواصی و حرکت در اعماق مختلف زیر آب از تجهیزات خاصی مانند لباس مرطوب، عینک محافظ و باله غواصی استفاده کنند. آن ها معمولاً به صورت تیمی کار می کنند و از یک خدمه بالای آب پشتیبانی می کنند. بسته به کارشان، ممکن است ابزارهایی مانند تجهیزات جوشکاری را نیز در زیر آب حمل کنند. با ثبت نام در دوره های آموزش غواصی صنعتی در کیش می توانید یک حرفه خاص را انتخاب کرده و آن را به طور حرفه ای و آگاهانه ادامه دهید.

بررسی مسیر شغلی یک غواص صنعتی

بسیاری از غواصان تجاری شروع به غواصی در دریا می کنند که می تواند منجر به فرصت هایی در سایر تخصص های غواصی شود. پروژه های غواصی فراساحلی اغلب به مهارت های گسترده ای مانند جوشکاری، تعمیر و اکتشاف نیاز دارند، بنابراین غواصان دریایی می توانند توانایی هایی را توسعه دهند که در غواصی خشکی، hazmat، هسته ای، نظامی و پلیس مفید است. آن ها همچنین ممکن است به عنوان پشتیبانی برای غواصان علمی و رسانه ای کار کنند. با آموزش اضافی در عملکرد دوربین، آن ها ممکن است مستقیماً در غواصی رسانه ای نیز کار کنند.

تجربه در هر یک از تخصص های غواصی تجاری می تواند به فرصت هایی در زمینه های دیگر که شامل کار زیر آب است نیز منجر شود. در زیر چند نمونه از مشاغل مرتبط آورده شده است:

  • مربی غواصی (Diving instructor): مربیان غواصی به دیگران نحوه غواصی را آموزش می دهند. شاگردان آن ها ممکن است شامل غواصان تفریحی و غواصان تجاری آینده نگر باشند.
  • غواص آکواریومی (Aquarium diver): غواصان آکواریومی در آکواریوم ها، پارک های آبی، باغ وحش ها و سایر موسساتی که دارای حیات دریایی هستند کار می کنند. مسئولیت های غواصان ممکن است شامل تمیز کردن حیوانات دریایی و محوطه آن ها، جمع آوری نمونه های دریایی و حتی آموزش حیوانات دریایی برای اجرا در مقابل تماشاگران باشد.
  • پزشکی هیپرباریک (Hyperbaric medicine): بخش‌های دانشگاهی، دولتی و خصوصی ممکن است فرصت‌هایی را برای غواصان واجد شرایط ارائه دهند تا در ارائه مراقبت‌ های پزشکی به غواصان و سایر افرادی که نیاز به درمان پزشکی هیپرباریک دارند، کار کنند.
  • کاوشگر زیر آب (Underwater prospector): برخی از غواصان ممکن است کاوشگری در زیر آب را در نظر بگیرند، که در آن به جستجوی کف آب برای یافتن مواد گرانبها مانند فلزات و مصنوعات می ‌پردازند.
  • مهندسان عمران اغلب از غواصان برای بازرسی زیرساخت ها و کار بر روی پروژه های ساخت و ساز یا نگهداری زیر آب می خواهند.
  • صنعت ارتباطات غواصان را برای نصب کابل فیبر نوری و انجام تعمیر و نگهداری و تعمیرات لازم می آورد.
  • صنعت محیط زیست غواصان را برای تعمیر خطوط لوله آسیب دیده، تمیز کردن نشت نفت و کمک به کنترل آلودگی آب استخدام می کند.
  • صنعت هسته ای از غواصان برای بازرسی و نگهداری سیستم های آبگیر و استخرهای نگهداری استفاده می کند.
  • صنعت نفت به غواصان برای جوشکاری زیر آب و کار بر روی سکوهای نفتی برای انجام بازرسی و تعمیر نیاز دارد.
  • صنعت حمل و نقل از غواصان برای کار بر روی قایق ها، کشتی ها، اسکله ها و کارخانه های کشتی سازی استفاده می کند.
  • بسیاری از زمینه های علمی به غواصانی نیاز دارند تا به آن ها در مطالعه، آزمایش و عکاسی از محیط های زیر آب یا حیات دریایی کمک کنند.
  • دپارتمان ‌های پلیس، سازمان ‌های دولتی و سایر نهادهای تحقیقاتی نیز از غواصان برای بازرسی صحنه‌های جرم احتمالی، انجام مأموریت‌های نجات و اطمینان از پیروی شرکت‌ها یا صنایع خاص از قانون استفاده می‌کنند.
  • شرکت های آب و برق از غواصان استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که نیروگاه های برق آبی و تصفیه خانه های آب آنها از کدهای قابل اجرا پیروی می کنند.

انواع شغل های عنوان شده در بالا را می توانید بر اساس علاقه و توانایی خود انتخاب نمایید. متوسط درآمد حاصل از این شغل ها حدود 50 هزار دلار در سال می باشد. علاوه بر درآمد مناسب، این شغل دارای زیبایی و ماجراجویی های جالب و چالش برانگیز است. هیچ کس بدون آگاهی از حقوق، شغلی را انتخاب نمی کند. چندین چیز می تواند میزان درآمد شما را به عنوان یک غواص تجاری تعیین کند: تجربه شما، مدرک، منطقه ای که در آن کار می کنید، صنعتی که در آن مشغول به کارید و غیره.

آموزش غواصی صنعتی در کیش

مراکز آموزش غواصی صنعتی در کیش

یک مرکز یا مجموعه آموزش غواصی صنعتی در کیش وجود داشته که با برگزاری دوره های آموزش غواصی و اعطای گواهینامه بین المللی از سال 1389 تاسیس و شروع به فعالیت کرده است. این مجموعه دوره های متنوع غواصی از جمله غواصی صنعتی، غواصی ورزشی و تور غواصی را برگزار می نماید که تاکنون مورد استقبال قرار گرفته است. دوره های ارائه شده توسط مرکز آموزش غواصی صنعتی در کیش نسبت به سایرین متفاوت بوده و تجربه ای خاص است و کسانی که تمایل دارند در دوره های آموزش غواصی در کیش شرکت کنند، می توانند با این شرکت تماس گرفته و قیمت ها را استعلام بگیرند. قیمت این آموزش ها از مبتدی تا پیشرفته متنوع بوده و در اختیار شما قرار خواهد گرفت. دوره های مد نظر این مجموعه همگی توسط مربیان حرفه ای و ماهر و همچنین با استفاده از تجهیزات مناسب و رعایت کلیه نکات ایمنی انجام می شود.


نظرات
رضا یاوری

04 اسفند 1402

پسرم ۱۷ سالشه و دنبال کار پر در آمد هست


ثبت نظر