favicon-96x96

نقش کشتی فله بر در حمل و نقل دریایی

تاریخ انتشار: 22 آذر 1400 ساعت 12:38 تاریخ آپدیت: 22 آذر 1400 ساعت 12:38
نقش کشتی فله بر در حمل و نقل دریایی

کشتی فله بر

امروز ما در مورد حمل و نقل کشتی های فله بر (کشتی حمل فله) و شناور دریایی صحبت می کنیم. کشتی‌ های فله‌بر که با نام فله‌برها نیز شناخته می‌ شوند، کشتی‌ هایی هستند که محموله ‌های فله بسته ‌بندی نشده را از طریق آب‌ ها حمل می‌ کنند.

کشتی های فله بر نوعی کشتی هستند که محموله ها را به صورت فله حمل می کنند. محموله‌ای که در این گونه کشتی‌ها حمل می‌شود، محموله‌ای سست است، یعنی بدون بسته‌ بندی خاص و عموماً حاوی اقلامی مانند غلات غذایی، سنگ معدن و زغال سنگ و حتی سیمان است.

تعریف دیگری که برای این کشتی ها می توان به زبان آورد این است که کشتی‌هایی که بارهای شل یا سست را در مقادیر فله در کانال ‌های اقیانوسی جابجا می‌کنند به عنوان کشتی‌ های فله‌ بر شناخته می ‌شوند. در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با کشتی های فله بر آشنا کنیم پس همراه ما تا آخر این مقاله باشید.

 

کشتی فله بر

کشتی های فله بر از زمان آغاز به کار خود در اواسط قرن 19، به منظور سهولت بیشتر برای صاحبان و اپراتورهای خود در حال حاضر، ساده شده اند. علاوه بر حمل محموله های خشک مانند موارد ذکر شده در بالا، یک بولکر (bulker) نیز در مواقعی برای حمل محموله های مایع درگیر می شود. محموله مایع حمل شده توسط کشتی فله شامل نفت، بنزین و سایر مواد شیمیایی مایع دیگر است.

اغلب، محموله های فله به دلیل بسته بندی نشده بودن، به سادگی با وزن اندازه گیری می شوند. اگر بخواهیم حساب کنیم کشتی های فله بر (حمل بار فله) به نوعی اسب های کاری هستند که شامل ناوگان تجاری ما می شوند که می توانند مواد خاصی را حمل کنند و اینگونه با این کشتی ها ما می توانید مواد مورد نیاز برای زندگی خود را فراهم سازیم. سه محموله اصلی برای کشتی های فله وجود دارد که حدود دو سوم تجارت جهانی فله خشک را کالاهای عمده فله خشک را تشکیل می دهند. در زیر نمونه هایی از عمده کالاهای فله خشک آورده شده است:

  1. سنگ آهن: یک عنصر کلیدی برای ساخت فولاد
  2. زغال سنگ: هم منبع انرژی و هم جزء ثانویه فولاد
  3. غلات

از دیگر محموله های فله می توان به محصولاتی مانند بوکسیت، سیمان (کشتی حمل سیمان فله) ، کودها، برنج، شکر و الوار اشاره داشت. از فله برها برای حمل محصولات تولیدی مانند کلاف فولادی نیز استفاده می شود.

ناوگان فله برای صنعت و زندگی مدرن بسیار مهم است

بوکسیت و سنگ آهن، دو محموله معمولی هستند که برای تولید مواد ضروری آلومینیوم و فولاد مورد استفاده قرار می گیرند، که از سنگ آهن در هر جنبه ای از زندگی ما استفاده می شود از ساختمان ها گرفته تا ماشین ها، یخچال ها و تجهیزات پزشکی و ... . زغال سنگ، یکی دیگر از محموله های رایج، یک ماده اولیه اصلی برای تولید انرژی است. در همین حال، حمل و نقل غلات و سایر مواد غذایی از مناطق اصلی کشاورزی جهان، زمینه ای را برای تغذیه جمعیت جهان فراهم می کند.

کشتی‌های فله‌بر دوست‌دار محیط‌زیست هستند و از بهترین روش‌ها را برای حمل و نقل محموله‌های خشک در فواصل طولانی استفاده می‌کنند: کشتی‌های فله‌بر معمولی 6.5 گرم دی‌اکسید کربن بر تن نانومتر، در مقابل 61 گرم دی‌اکسید کربن در هر تن نانومتر برای حمل‌ونقل ریلی، منتشر می‌کنند.

انواع مختلف کشتی فله بر

کشتی های فله بر خشک مانند کشتی های کانتینری و کشتی های نفتکش هستند. به عنوان مثال، هر سه نوع کشتی به گونه ای طراحی شده اند که مقدار زیادی محموله را از یک طرف اقیانوس به سمت دیگر شناور کنند. با این حال، بزرگترین تفاوت مربوط به انواع باربری است که هر کشتی حمل می کند. شرکت ‌های فله‌بر معمولاً کالاهای فله خشک را ارسال می‌ کنند که در ادامه به جزئیات (قیمت کشتی فله بر، اجاره کشتی فله بر) آن ‌ها خواهیم پرداخت.

کشتی های کانتینربری هم هستند که مایعاتی از قبیل فرآورده های نفتی و مواد شیمیایی را حمل می کنند. هر کانتینر با انواع مختلفی از حمل و نقل بسته بندی شده است. این کشتی‌های اقیانوسی بزرگ‌ترین کشتی‌هایی هستند که جهان تا به حال به خود دیده است.

کشتی‌های فله‌بر اقیانوس پیما در شش دسته اندازه بزرگ قرار می‌گیرند. کارشناسان این اندازه ‌ها را بر اساس وزن (که به عنوان DWT نیز شناخته می ‌شود) می‌ توانند تحمل کنند، تعیین می کنند. DWT به معنای وزنی است که کل کشتی می تواند آن را تحمل کند. این تحمل وزن تنها شامل محموله نمی شود؛ بلکه خدمه، مسافران و هر چیز دیگری که روی کشتی قرار دارد را شامل می شود.

 

معایب کشتی های فله بر

 

ساختار کشتی های فله بر

این کشتی‌ ها را می ‌توان با عرشه مسطح طولانی در مقابل بلوک اقامتی که روی آن راه ‌های دریچه بزرگی قرار دارد که امکان دسترسی به انبارهای بار در زیر عرشه را فراهم می‌ کند، شناسایی کرد. راه‌ های دریچه با روکش‌ هایی محافظت می ‌شوند که از انبارها در برابر نفوذ آب محافظت می‌ کنند که ممکن است به محموله آسیب برساند یا کشتی را ناپایدار کند.

فله‌برهای کوچک ‌تر نیز گاهی به جرثقیل ‌های باری مخصوص به خود مجهز می‌ شوند که به عنوان فله‌برهای «دنده‌ای» شناخته می ‌شوند. کشتی‌ های فله‌بر بدون جرثقیل ‌های باری خودشان به عنوان حامل‌ های فله بدون دنده شناخته می‌ شوند و اینها برای بارگیری و تخلیه محموله‌ هایشان به تجهیزات بندری که از آنها بازدید می‌ کنند، بستگی دارند.

معایب کشتی های فله بر

نکته منفی در حمل و نقل هر چیزی با استفاده از حامل های فله، عامل زمان است. کشتی های فله بر بسیار سرعت کمی دارند. شاید بپرسید چرا این کشتی ها کند هستند؟!
برای پاسخ این سوال باید بگوییم که برخی از کشتی های فله ای که به اقیانوس سفر می کنند آنقدر بزرگ هستند که در کانال پاناما جا نمی شوند. این بدان معناست که یک کشتی باید مسیر طولانی را طی کند تا به مقصد خود برسد و متاسفانه این مسافتی که باید کشتی طی کند ممکن است به هقته ها و حتی ماه ها ختم شود.

به طور کلی حمل و نقل محموله با کشتی های فله بر در مقایسه با دیگر محموله ها دارای خطر بیشتری است. اول از همه، از آنجایی که محموله فله بسته بندی نشده است، نشت احتمالی مواد به داخل اقیانوس وجود دارد و این امر ممکن است باعث آسیب زدن به محیط زیست شود.

آینده کشتی فله بر

در بیست سال گذشته، طراحی بهبود یافته کشتی، برخی از بزرگترین خطرات را برای کشتی های فله بر را محدود کرده است. فناوری در بسیاری از اشکال دیگر نیز کمک کرده است. سیستم های شناسایی خودکار به ردیابی کشتی ها از طریق ماهواره و فرستنده کمک می کند. همچنین، سیستم های هشدار و اندازه گیری آب در حال حاضر اجباری شده است


ثبت نظر