favicon-96x96

معرفی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا

تاریخ انتشار: 15 فروردین 1402 ساعت 20:09 تاریخ آپدیت: 15 فروردین 1402 ساعت 20:13
معرفی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا

USS آبراهام لینکلن (CVN 72) در سن دیگو، کالیفرنیا، پنجمین ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز آمریکا است. این کشتی به افتخار شانزدهمین رئیس جمهور کشورمان نامگذاری شد و دومین کشتی در نیروی دریایی ایالات متحده است و با نام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا شناخته می شود. ناوهای هواپیمابر هسته مرکزی نیروی دریایی آمریکا هستند. در هر روز معین، ناوهای هواپیمابر، دستورالعمل‌های ناوبری فرماندهی عملیات دریایی (CNO) را در جنگ ابتدا، آماده بودن و عملیات به جلو را تمرین می‌دهند. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن که به انگلیسیUSS Abraham Lincoln معنی می شود، یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است و از سال ۱۹۸۹ میلادی در حال خدمت می باشد. قرارداد ساخت ناو هواپیمابر نام برده شده، در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۸۲ به شرکت کشتی ‌سازی نیوپورت نیوز داده شد و ساخت ساختمان اصلی آن در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۴ در نیوپورت نیوز ویرجینیا به اتمام رسید. این ناو (CVN 72) در تاریخ ۱۳ فوریه سال ۱۹۸۸ به آب انداخته و در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۹ تحویل گردید.

بزرگترین ناوهای جنگی در جهان، ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز، هواپیماهایی را که در حملات به اهداف هوابرد، شناور، و ساحلی هستند که استفاده آزادانه از دریا را تهدید می‌کنند، پشتیبانی می‌کنند و در عملیات ‌های پرتاب قدرت پایدار در حمایت از نیروهای ایالات متحده و ائتلاف شرکت می‌کنند. ناو هواپیمابر و گروه ضربتی آن همچنین در عملیات های امنیتی دریایی برای جلوگیری از تهدیدات کشتی های تجاری و جلوگیری از استفاده از دریاها برای تروریسم و دزدی دریایی نقش دارند. ناوهای هواپیمابر همچنین قابلیت های منحصر به فردی را برای واکنش در بلایا و کمک های بشردوستانه ارائه می دهند.

 

مشخصات ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا (CVN 72)

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا، بزرگترین ناو هواپیمابر ایالت متحده است و در اینجا مشخصات فنی و امکانات ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا به طور کلی بیان خواهد شد.

  • ارتفاع کلی این ناو ۷۴ متر است یعنی معادل ساختمان ۲۵ طبقه‌ای. وزن آب جابه‌جا شده توسط ناو در حالت بارگیری کامل معادل با ۸۸۰۰۰ تن یا ۸۸ میلیون کیلو می باشد.
  • وزن فولادی که برای ساخت این ناو به کار برده شده برابر با ۵۴۰۰۰ تن یا ۵۴ میلیون کیلو می باشد.
  • تعداد قطعات تشکیل هنده این ناو بیش از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (یک میلیارد قطعه) است.
  • مساحت کل عرشه پروازی این ناو برابر با ۱،۸ هکتار یعنی ۱۸۰٬۰۰۰ متر مربع می باشد.
  • طول عرشه پروازی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن برابر با ۳۳۳ متر یعنی معادل طول ۳ زمین فوتبال بین‌المللی بوده و عرض عرشه پروازی آن برابر با ۷۸ متر یعنی بیش از عرض یک زمین فوتبال استاندارد است.
  • تعداد اتاق ‌های موجود در ناو برابر با ۴۰۰۰ واحد می باشد.
  • وزن هر کدام از لنگر‌های این ناو برابر با ۳۰ تن است و وزن هر یک از دانه‌ های تشکیل دهنده زنجیر لنگر برابر با ۱۶۰ کیلوگرم یعنی بیش از وزن دو مرد با وزن متوسط می باشد.
  • تعداد پروانه ‌های حرکت دهنده ناو ۴ عدد بوده و قطر هر یک از پروانه‌ ها برابر با ۶/۴ متر است. وزن هر یک از پروانه ‌های حرکت دهنده برابر با ۳۰ تن می باشد.
  • وزن هر یک از سکان ‌ها یا تیغه ‌های هدایت کننده، برابر با ۴۱ تن است.
  • ظرفیت مخازن سوخت هر هواپیما در این ناو برابر با 5/12 میلیون لیتر می باشد.
  • تلفن‌ های داخلی موجود در ناو ۲۵۰۰ دستگاه است.
  • تعداد تلویزیون ‌های داخلی ناو ۳۰۰۰ دستگاه می باشد.
  • طول کل کابل کشی‌ های انجام شده در داخل ناو برابر با ۱۶۰۰ کیلومتر است.
  • ظرفیت هوای سیستم تهویه برابر با ۲۰۴۰ تن است.
  • ظرفیت غذای ذخیره شده یخ زده و خشک شده معادل با بیش از ۱٬۲۶۰٬۰۰۰ وعده غذایی می باشد.
  • تعداد پرسنل ناو حدود ۶۳۰۰ نفر است.
  • تعداد پزشکان فعال در این ناو ۶ نفر می باشد.
  • 5 دندانپزشک در ناو هواپیمابر لینکلن فعالیت دارند.
  • به تعداد 50 تخت بیمارستانی در ناو وجود دارد.
  • ظرفیت آب شیرین کن این ناو برابر با روزانه بیش از ۱٬۵ میلیون لیتر می ‌باشد.
  • سیستم کاتاپولت (شتاب دهنده هواپیما) ناو می ‌تواند یک هواپیمای بیست تنی را در زمانی حدود ۲ ثانیه از سرعت صفر تا ۲۷۰ کیلومتر در ساعت برساند.
  • کابل نگهدارنده هواپیما که در فرود هوا پیما سرعت آن را اندازه می ‌گیرند، می‌ تواند هواپیمایی با وزن ۲۴ تن را که با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت در حال فرود است، در مسافت حدود ۹۵ متر موقف نماید. طول آشیانه هواپیما که دو طبقه پایین ‌تر از عرشه قرار دارد ۲۰۹ متر ، عرض آن ۳۴ متر و ارتفاع آن ۸ متر است.
  • ناو هواپیمابر لینکلن دارای ۴ بالابر است که هر کدام از آن ‌ها می ‌توانند دو هواپیمای ۳۵ تنی را همزمان بالا ببرند.

معرفی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا

 

استقرار گروه ضربتی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا با گروه هواپیمایی دریایی F-35C

یو اس اس آبراهام لینکلن (CVN-72) برای استقرار برنامه ریزی شده با اولین واحد تفنگداران دریایی برای پرواز F-35C Lightning II Joint Strike Fighters که روی ناو سوار شدند، حرکت کرد. آبراهام لینکلن کلاس نیمیتز کمی قبل از ساعت 9 صبح به وقت محلی از بندر اصلی خود در سن دیگو، کالیفرنیا خارج شد. گروه حمله ناو شامل رزمناو موشک هدایت شونده USS Mobile Bay (CG-53)، کریر ایر وینگ ناین و ناوشکن های موشک هدایت شونده USS Fitzgerald (DDG-62)، USS Gridley (DDG-101)، USS Sampson (DDG-102) و USS Spruance (DDG-111) است. Carrier Air Wing Nine شامل هشت اسکادران است:

  • " " Tophatters اسکادران Strike Fighter 14،
  • F/A-18E Super Hornets; "Black Aces" اسکادران پرواز Strike Fighter 41،
  • F/A-18F Super Hornets; "Vigilantes" اسکادران Strike Fighter 151، پرواز F/A-18E Super Hornets
  • " Wizards " اسکادران حمله الکترونیکی 133، پرواز EA-18G Growlers
  • " " Wallbangers از اسکادران فرماندهی و کنترل هوابرد 117، پرواز E-2 Hawkeyes
  • " Chargers " هلیکوپتر اسکادران رزمی دریایی 14، پرواز MH-60S Knight Hawks
  • "رپتورز" هلیکوپتر اسکادران حمله دریایی 71، پرواز MH-60R Sea Hawks
  • "شوالیه های سیاه" از اسکادران حمله جنگنده دریایی 314، پرواز F-35C

 

USNI News قبلاً گزارش داده بود که اسکادران حمله جنگنده 314 اولین واحد تفنگداران دریایی است که به F-35C منتقل می شود. این یگان در پایان سال 2020 پس از کناره گیری F/A-18C Hornets اسکادران به هواپیماهای جدید انتقال یافت. USNI News گزارش داد که اسکادران 314 تهاجمی جنگنده دریایی در ماه جولای به طور رسمی به قابلیت عملیاتی دست یافت. «شوالیه‌های سیاه» از ایستگاه هوایی نیروی دریایی میرامار در سن دیگو، کالیفرنیا مستقر هستند. این استقرار همچنین اولین مورد برای سروان ایمی باورنشمیت در نقش افسر فرمانده لینکلن است. باورنشمیت اولین زنی است که یک ناو هواپیمابر هسته‌ای را رهبری می‌کند. به گزارش USNI News، باورنشمیت پیش از این به عنوان مدیر اجرایی لینکلن در ماه اوت فعالیت می کرد.

در سال 2020، لینکلن از یک استقرار 295 روزه - طولانی‌ترین استقرار از زمان جنگ ویتنام - پس از تمدید استقرار آن برای ماندن در ایستگاه در فرماندهی مرکزی ایالات متحده بازگشت. نیروی دریایی اکنون دارای سه گروه حمله ناو هواپیمابر است. علاوه بر آبراهام لینکلن، گروه ضربتی کریر کارل وینسون و گروه ضربتی حامل هری اس ترومن مستقر هستند. کارل وینسون، که حامل ایر بال 2 را دارد، در غرب اقیانوس آرام در حال انجام است. "آرگونات ها" اسکادران جنگنده ضربتی VFA-147 (VFA) که F-35C پرواز می کنند، بخشی از این واحد هستند. به گفته ردیاب ناوگان USNI News، گروه ضربتی حامل هری اس ترومن در دریای ایونی است. طبق گزارش USNI News Fleet Tracker، این اولین بار از ماه مه است که سه گروه حمله ناو هواپیمابر در جریان هستند.

معرفی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا

 

ماموریت های ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا (CVN 72) از  سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۹

  • ماموریت اول

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن ایالت متحده در ماه سپتامبر سال ۱۹۹۰ به اقیانوس آرام فرستاده شد. اولین استقرار این ناو به شکل ناگهانی و به علت عملیات طوفان صحرا-حفاظت صحرا در تاریخ ۲۸ مه سال ۲۰۰۰ صورت گرفت. در راه اقیانوس هند، این کشتی برای پشتیبانی از عملیات تخلیه بعد از شورش کوه پیناتوبو که در جزیره لوزون واقع در فیلیپین رخ داده بود، راه خود را تغییر داد. در حمایت از عملیات حراست پرشور لینکلن، فرماندهی ۲۳ کشتی را بر عهده گرفت تا ۴۵ هزار نفر را از پایگاه دریایی خلیج سوبیک به بندر سوگبو در ویسایا منتقل کند. این کار، یکی از بزرگترین تخلیه کادر فعال نظامی و خانواده‌های آن ها در زمان صلح در تاریخ محسوب شده است. بعد از عملیات حراست پرشور، لینکلن به سمت خلیج فارس رهسپار شد، تا عملیات شناسایی و گشت هوایی را در عراق و کویت انجام داده و به سربازان کشورهای هم ‌پیمان و ایالات متحده که در عملیات طوفان صحرا شرکت داشتند، یاری کرد.

  • ماموریت دوم

در اوایل سال ۱۹۹۲ کشتی از عملیات کشیک جنوبی که قسمتی از تحریم سازمان ملل موسوم به منطقه پرواز ممنوع در جنوب عراق بود پشتیبانی کرد. در اکتبر سال ۱۹۹۳، به بزرگترین ناو هواپیمابر جنگی آمریکا دستور رفتن به سواحل سومالی برای کمک به عملیات انسان‌دوستانه سازمان ملل داده شد. برای چهار هفته ناو جنگی آبراهام لینکلن گشت‌های هوایی را برای پشتیبانی از عملیات بازگشت امید بر روی مگادیشو انجام داد. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن اولین ناو هواپیمابری شد که بعد از انقضای «قانون منع زنان از نبرد» در تاریخ ۲۸ آوریل سال ۱۹۹۳ هوانوردان زن را با کادر پروازی یکپارچه ساخت. کشتی سن دیگو را در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۹۴ برای انجام آموزشهای جدید ترک کرد. روز بعد، ستوان کارا اسپیرز هالتگرین اولین خلبان زن هواپیمای F۱۴ در هنگام نزدیکی نهایی برای فرود به علت ترکیبی از نقص فنی موتور و اشتباه خلبان در دریا سقوط کرد و جان سپرد.

  • ماموریت سوم

سومین استقرار ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا در آوریل سال ۱۹۹۵ در حالی شروع شد که به خلیج فارس اعزام شده بود، جایی که کشتی در عملیات ‌های کشیک جنوبی و حسگران هشیار کمک کرده بود. در حین تجدید تدارکات در بین مسیر، ناو هواپیمابر لینکلن سعی می‌کرد که خود را در موقعیت عملیات هوایی قرار دهد، رویارویی ناگهانی و تصادف به پهلوی ناو ساکرامنتو (اِی ‌اُای-۱) و خرد کردن چارچوب ‌های اصلی و تا قسمتی خرد کردن قسمت پیاده شدن خدمه زن رخ داد و یک حفره بزرگ در رو ساخت ناو ساکرامنتو ایجاد شد (اتاق سامانه تاکتیکی ناوبری هوایی). ناو جنگی آبراهام لینکلن قادر بود که به عملیات خود ادامه داده در صورتی که ناو ساکرامنتو مجبور بود در جبل علی در امارات متحده عربی به خاطر تعمیرات برای چند هفته لنگر اندازی کند.

  • ماموریت چهارم

چهارمین استقرار ناو جنگی آبراهام لینکلن استقرار در ماه ژوئن ۱۹۹۸ شروع شد و بار دیگر کشتی راه خود را به طرف خلیج فارس برای پشتیبانی از عملیات کشیک جنوبی را انجام داد. کشتی در خلیج فارس که یکی از گرم ترین تابستان ‌های آن سال بود،‌ برای سه ماه ماند. دما در عرشه پرواز تا ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۶ درجه سانتیگراد) گزارش می شد. در سال ۱۹۹۹ کشتی در چند تمرین داخلی نیروی دریایی شرکت کرد و به یک بازدید کلی در حوضچه تعمیر دریایی پوژه ساوند در برمتون، واشینگتن رهسپار گردید.

  • ماموریت پنجم

ناو هواپیمابر جنگی آمریکایی در اوت سال ۲۰۰۰ استقرار پنجمش در حالی آغاز شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا دوباره برای پشتیبانی از عملیات کشیک جنوبی به خلیج فارس رهسپار شده بود. به دلیل این استقرار، ناو هواپیمابر، گروه پروازی، و گروه کشتی های جنگی نشان لیاقت و تقدیر نیروی دریایی را دریافت کردند. علاوه بر آن کشتی نشان معروف آرلی برک را برای بهترین فرماندهی در ناوگان اقیانوس آرام کسب نمود. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در بندر مستقر شد و این ناو هواپیمابر آمریکایی در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۰۳ به بندر برگشت.

  • ماموریت ششم

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی ناو هواپیمابر آبراهام آمریکایی وارد خلیج فارس شد و وزارت دفاع آمریکا پنتاگون اعلام نمود که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۰ از تنگه هرمز عبور و از این پس در خلیج فارس مستقر خواهد شد. در همین حال وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه ‌ای اعلام نمود که یک ناو بریتانیایی و یک ناو فرانسوی نیز به همراه کاروان ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن از تنگه هرمز عبور کردند.

  • ماموریت هفتم

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا در ۷ مه ۲۰۱۹ مجدد رهسپار خلیج فارس شد به گفته مشاور امنیت آمریکا هدف از اعزام این ناو جلوگیری از تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز خلیج فارس بود که می ‌تواند قیمت نفت را در جهان به بالاترین حد ممکن در طول تاریخ برساند و توسط آن اقتصاد دنیا را با مشکل جدی مواجه سازد.

 


نظرات
درویش پورسلطانی قاسملو

17 دی 1402

سلام
خیلی خوب بود چرا بقیه کشورها نمی توانند ناو داشته باشند


ثبت نظر