favicon-96x96

انواع علائم پرچم دریایی و کاربرد آن

تاریخ انتشار: 03 آبان 1401 ساعت 18:14 تاریخ آپدیت: 01 آذر 1401 ساعت 14:45
انواع علائم پرچم دریایی و کاربرد آن

سوار هر قایق یا کشتی با هر اندازه ای شوید، انواع وسایل ناوبری الکترونیکی و وسایل ارتباطی را خواهید یافت. علیرغم ارتباطات پیشرفته و وسیع در دنیای امروزی، حتی در وسط اقیانوس، دریانوردان از هر خطی هنوز از پرچم های دریایی برای برقراری ارتباط در موقعیت هایی که نیاز به سرعت بیشتر دارند، استفاده می کنند. قدمت این عمل به دوران باستان باز می‌گردد و مؤثرترین راه برای ارسال پیام‌ های فوری است. امروزه نیز این راه ارتباطی، به همان اندازه مؤثر و مهم باقی مانده است. در واقع، پرسنل نیروی دریایی از پرچم های دریایی (International maritime signal flags) برای برقراری ارتباط با نیروهای متحد و همچنین کشتی های خود استفاده می کنند.

بنابراین، قایق ‌رانان به طور روزمره این کار را نیز انجام می دهند و از آن ها برای ارسال اطلاع فوری به کشتی های اطراف و نزدیک شدن به آن ها در موقعیت‌هایی اضطراری استفاده  می کنند. پرچم ‌های دریایی در شکل ‌ها، اندازه ‌ها و رنگ ‌های مختلف وجود دارند. آن ها می توانند پرچم های الفبا یا علامت های عددی را نشان دهند و ترکیب آن ها معانی مختلفی را منتقل کنند. اگر به معنای پشت پرچم های دریایی علاقه مند هستید و می خواهید آن ها را درک کنید، به خواندن این مطلب ادامه دهید!

پرچم دریایی

5 نکته مهم برای درک پرچم های دریایی و معانی آن ها

  1. شکل پرچم دریایی و انواع آن

پرچم های دریایی (Nautical Flags) بیشتر به شکل مربع هستند، اگرچه دارای آویزهای مثلثی شکل با نوک صاف نیز می باشند. به طور معمول در موقعیت های معمول قایق رانی از علائمی به نام جایگزین استفاده میکنند که مثلثی شکل با نوک صاف و تیز است. 26 پرچم مربع شکل دریایی وجود دارد که حروف الفبا را نشان می دهند. همچنین 10 آویز شماره دار، یک آویز پاسخگو و سه آویز جایگزین وجود دارد. با این حال این موارد کمتر رایج هستند.

  1. رنگ پرچم دریایی

تنها رنگ هایی که در پرچم های دریایی پیدا می کنید سیاه، آبی، قرمز، زرد و سفید است. این رنگ ها وقتی با چشمان خود در افق یا از طریق دوربین دوچشمی دیده می شوند، کاملاً خودنمایی می کنند. پرچم ها می توانند یک رنگ ثابت یا ترکیبی از رنگ ها نیز باشند.تا نشان دهنده علائم خاصی در دریا برای دریانوردان باشد.

  1. الفبای پرچم دریایی (Alphabet of nautical flags)

26 پرچم مربع شکل دریایی وجود دارد که هر کدام یک حرف متفاوت از الفبا را نشان می دهد. به طور دقیق تر، هر کدام نشان دهنده کلمه رمز بین المللی متصل به حروف الفبا مانند آلفا، براوو، چارلی، دلتا و غیره است. علاوه بر این، 10 آویز برای اعداد صفر تا نه وجود دارد. برای اعداد 10 و بزرگتر، یک قایق پرچم ها را ترکیب می کند. کد بین المللی سیگنال برای حروف الفبا به شرح زیر است:

A (آلفا): وجود یک غواص در دریا، رعایت فاصله با دیگر کشتی ها و داشتن سرعت پایین.

B (براوو): حمل و بارگیری محموله خطرناک از جمله مواد منفجره و احتمال وجود انفجار.

C (چارلی): تأیید کننده یا جواب مثبت به درخواست ناوهای دیگر.

D (دلتا): کشتی برای مانور و چرخش به جهات دیگر دچار مشکل شده است و به دیگر کشتی ها اعلام میکند که برای جلوگیری از تصادف، از او فاصله بگیرند.

 E(اکو): تغییر مسیر کشتی به سمت راست، اطلاع رسانی به دیگر شناورها برای تغییر جهت ناو.

F (فاکستروت): من قادر به انجام کاری نیستم، با من ارتباط برقرار کنید، معمولا زمانی از این علامی استفاده می شود که کشتی از کار افتاده باشد.

 G(گلف): من نیاز به یک راهنمای دریانوردی دارم. کشتی های ماهی گیری نیز هنگامی که تورهای خود را به درون آب می اندازند از این علامت استفاده می کنند.

 H(هتل): وجود یک راهنما روی عرشه.

I (ایندیا): تغییر مسیرکشتی به سمت بندر.

J (ژولیت): کشتی در حال انفجار بوده یا دچار آتش سوزی شده است و از این محل به سرعت دور شوید.

K (کیلو): این علامت زمانی استفاده می شود که کشتی تمایل به برقراری ارتباط دارد و حتی ارتباط فرکانس رادیویی.

L (لیما): فوراً کشتی خود را متوقف کنید.

M (مایک): کشتی متوقف شده و به هیچ سمتی نمی تواند حرکت کند.

N (نوامبر): جواب خیر (منفی) برعکس علامت چارلی، رها کردن و بادبانی مجدد (در قایقرانی).

 O(اسکار): کشتی از طریق قایق های نجات، در حال نجات شخصی است که در دریا افتاده است.

P (پاپا): همه پرسنل به کشتی باز می گردند. کشتی در حال حرکت است (در بندر)، کشتی‌های ماهیگیری در دریا از این علامت زمانی استفاده می کنند که تورهایشان به مانعی برخورد کرده اند.

Q (کیوبک): من درخواست آزمایش رایگان دارم.

 T(رومئو): مسیر معکوس، انحراف کشتی به مسیر دیگر.

 S(سییرا): حرکت موتورها به سمت عقب، پروانه های کشتی برعکس چرخیده اند.

 T(تانگو): فاصله گرفتن از کشتی در حال ماهیگیری دوبل. وقتی دو کشتی در کنار هم و با استفاده از تور مشترک در حال ماهیگیری هستند به نحوی که تور از یک طرف در کشتی اول و از طرف دیگر در کشتی دوم مهار، از این پرچم استفاده شده که بیانگر پرهیز سایر شناورها از تردد بین دو کشتی حامل این پرچم می باشد.

 U(یونیفورم): حرکت کشتی به سمت خطر.

 V(ویکتور): درخواست کمک از سایر کشتی ها.

 W(ویسکی): کشتی به دلیل وقوع سانحه یا بیماری پرسنل، نیاز به کمک پزشکی دارد.

X (اشعه ایکس): اخطار برای کشتی های دیگر تا از هدف خود دست کشیده و به آن پیام توجه کنند.

 Y(یانکی): من در حال خارج کردن لنگر از آب هستم، رعایت فاصله سایر کشتی ها برای جلوگیری از وقوع سانحه.

 Z(زولو): من به یک یدک کش نیاز دارم، برای کشتی های ماهی گیری به معنای گستردن تور در دریا است.

الفبای پرچم دریایی

  1. معنای پرچم دریایی ترکیبی یا منفرد

بسته به پیام، قایق ها یک پرچم یا حداکثر هفت پرچم پشت سر هم دارند. علاوه بر معنای انفرادی که در بالا مشاهده شد، ترکیب پرچم ها به معنای چیزهای مختلفی هستند:

ترکیب پرچم های دلتا) و ویکتور به معنای "من به سختی مانور می دهم و به کمک نیاز دارم" می باشد.

ترکیب پرچم های ژولیت و لیما نیز به معنای "شما در معرض خطر زمین خوردن هستید" می باشد.

همچنین استفاده از مقادیر مختلف پرچم دریایی در دریا برای ایمنی ناوبری در صورت خرابی یا وجود خطر ارزشمند است.

  • سیگنال تک پرچم: سیگنال های فوری یا رایج هستند.
  • سیگنال دو پرچم: هنگام خطر یا مانور قابل استفاده می باشند.
  • سیگنال سه پرچم: برای قطب‌نما، یاتاقان‌های نسبی، زمان‌های استاندارد،علائم نقطه‌گذاری و همچنین نشانه ‌های کد عمومی و رمزگشایی استفاده می‌شوند.
  • سیگنال چهار پرچم: برای علائم جغرافیایی، نام کشتی ها و ... استفاده می شود.
  • سیگنال پنج پرچم: برای ارتباط زمان و موقعیت کشتی قابلیت استفاده دارند.
  • پرچم ششگانه: نشان دادن جهت های اصلی در سیگنال های طول و عرض جغرافیایی.
  • پرچم هفتگانه: سیگنال های طول جغرافیایی هستند که بیش از 100 درجه دارند.

معنای پرچم های دریایی

  1. زبان انحصاری یا مخفی پرچم دریایی

حتی اگر از پرچم های بین المللی برای برقراری ارتباط در همهموقعیت ها استفاده شود، در مواقعی شاهد استفاده از زبان های مخفی با پرچم هستیم. به عنوان مثال، نیروی دریایی ایالات متحده به کارکنان خود سیگنال می دهد که بین کشتی ها ارتباط برقرار کنند. همچنین، ناتو از همان پرچم های دریایی با برخی پرچم های اضافی برای کشتی های جنگی استفاده می کند.

در مسابقات قایق‌رانی، پرچم ‌های دریایی معانی مختلفی دارند. این ها می توانند انفرادی یا ترکیبی باشند. به عنوان مثال، پرچم P به عنوان پرچم "آماده سازی" استفاده می شود و نشان دهنده یک شروع قریب الوقوع است. پرچم S نشان می دهد که یک دوره کوتاه شده است.

علائم و سیگنال پرچم دریایی

جمع بندی

طبق مطالب عنوان شده در بالا، از گذشته تا به امروز و پس از گذشت قرن ها هنوز هم پرچم ها، کاربردشان را برای برقراری ارتباط حفظ کرده اند. پرچم ها و علائم آن ها در دریا، در واقع پیام رسان های دیداری هستند که از زمان ایجاد نیروی دریایی، به منظور اطلاع رسانی پیام های مهم، کاربرد داشته و علیرغم ایجاد سامانه های پیشرفته برای مخابره رادیویی پیام مانند بیسیم، هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از این پرچم ها نشان دهنده یکی از حروف الفبای انگلیسی و یا عددی یک رقمی از ٠ تا ٩ بوده و در سطوح بین المللی دارای مفهومی مشخص می باشند و همواره قابل استفاده اند.


ثبت نظر