favicon-96x96

کشتی تایتانیک و وقایع تاریخی جذاب درباره آن

تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1402 ساعت 17:38 تاریخ آپدیت: 14 اردیبهشت 1402 ساعت 17:39
کشتی تایتانیک و وقایع تاریخی جذاب درباره آن

تایتانیک، که با نام کامل Royal Mail Ship (RMS) شناخته می شود، یک کشتی مسافربری مجلل بریتانیایی است که در تاریخ 14 الی 15 آوریل 1912، در طول اولین سفر خود، در مسیر نیویورک سیتی از ساوت همپتون، پس از برخورد با کوه یخ شکسته شده و در اعماق اقیانوس غرق شد و حدود 1500 مسافر و پرسنل کشتی را کشت. یکی از معروف ‌ترین تراژدی ‌های تاریخ معاصر، داستان ‌های متعدد، چندین فیلم و یک موزیکال الهام ‌بخش بود و موضوع تحقیقات و گمانه ‌زنی‌های علمی زیادی بوده است. تایتانیک شاید معروف ترین کشتی غرق شده در فرهنگ رایج کنونی ما باشد. تایتانیک یک کشتی ثبت شده در بریتانیا در خط White Star و متعلق به یک شرکت آمریکایی بود که سرمایه‌دار مشهور آمریکایی جان پیرپونت "جی پی" مورگان سهامدار اصلی آن بود. تایتانیک در بلفاست، ایرلند شمالی توسط هارلند و ولف برای عبور از اقیانوس اطلس بین ساوتهمپتون، انگلستان و شهر نیویورک ساخته شد. این کشتی بزرگ ترین و مجلل ترین کشتی مسافربری زمان خود شناخته می شد.

داستان معروف، فاجعه آمیز و درام انسانی آن در کتاب ‌ها، مقالات و فیلم ‌های متعددی بازگو شده و همچنان ادامه دارد. تایتانیک توسط کنگره ایالات متحده به دلیل اهمیت ملی و بین المللی خود به رسمیت شناخته شده است و از بسیاری جهات به یک نماد فرهنگی تبدیل شده است. این فاجعه همچنین باعث ایجاد تعدادی بنای یادبود در سراسر جهان شد. در ایالات متحده، یادبودهای مهمی در پیوندهای خارج از سایت واشنگتن دی سی و لینک آفسایت نیویورک وجود دارد. کتابخانه وایدنر در خارج از سایت دانشگاه هاروارد، یکی دیگر از یادبودهای مهم یادبود هنری الکینز وایدنر، قربانی غرق شده است.

منشا و ساخت کشتی تایتانیک

در اوایل دهه 1900 تجارت مسافری transatlantic بسیار سودآور و رقابتی بود و خطوط کشتی برای انتقال مسافران و مهاجران ثروتمند رقابت می کردند. دو تا از خطوط اصلی وایت استار و کانارد بودند. در تابستان 1907، به نظر می ‌رسید که کانارد با عرضه دو کشتی جدید، لوزیتانیا و مورتانیا، که قرار بود اواخر همان سال وارد خدمت شوند، سهم خود را از بازار افزایش دهد. دو کشتی مسافربری به دلیل سرعت مورد انتظارشان توجه زیادی را به خود جلب کرده بودند. هر دو بعداً رکورد سرعت عبور از اقیانوس اطلس را ثبت نمودند. بروس اسمای، رئیس وایت استار که به دنبال پاسخگویی به رقیب خود بود، با ویلیام پیری، که شرکت کشتی‌سازی بلفاست، هارلند و ولف را کنترل می‌ کرد و اکثر کشتی‌ های ستاره سفید را می ‌ساخت، ملاقات کرد. این دو مرد نقشه ای برای ساخت کلاسی از کشتی مسافربری بزرگی را طراحی کردند که به علت سرعت بالا، به راحتی شناخته شوند. در نهایت تصمیم گرفته شد که سه کشتی ساخته شود: المپیک، تایتانیک و بریتانیک.

در 31 مارس 1909، حدود سه ماه پس از شروع کار در المپیک، ساخت کشتی تایتانیک شروع شد. کشتی های خواهر عمدتاً توسط توماس اندروز از هارلند و ولف طراحی شده بودند. علاوه بر ظاهر زیبا و پر زرق و برق، تایتانیک دارای یک سالن غذاخوری بزرگ درجه یک، چهار آسانسور و یک استخر بوده و اقامتگاه های کلاس دوم آن با ویژگی های کلاس اول در کشتی های دیگر قابل مقایسه بود. از نظر ایمنی، تایتانیک دارای 16 محفظه درداری بود که می ‌توانستند از روی پل بسته شوند تا در صورت شکسته شدن بدنه، آب را مهار کنند. اگرچه تصور می شد که آن ها ضد آب هستند، دیوارها در بالای آن پوشیده نبودند. سازندگان کشتی مدعی شدند که چهار محفظه ممکن است بدون به خطر انداختن شناوری لاینر آب گرفته شود. این سیستم باعث شد که بسیاری ادعا کنند تایتانیک غرق نشدنی است.

پس از تکمیل بدنه و روبنای اصلی، تایتانیک در 31 می 1911 به آب انداخته شد. سپس با بارگیری ماشین آلات در کشتی و شروع کار داخلی، مرحله تجهیز را آغاز گردید. پس از اولین سفر المپیک در ژوئن 1911، تغییرات جزئی در طراحی تایتانیک ایجاد شد. در اوایل آوریل 1912، کشتی تایتانیک آزمایشات دریایی خود را انجام داد و پس از آن کشتی قابل دریانوردی اعلام گردید. زمانی که تایتانیک برای اولین سفر خود آماده می شد، یکی از بزرگترین و مجلل ترین کشتی های جهان بود. این کشتی دارای تناژ ناخالص ثبت شده (یعنی ظرفیت حمل) 46328 تن بود و در صورت بارگیری کامل کشتی بیش از 52000 تن جابجا شد (وزن). تایتانیک تقریباً 882.5 فوت (269 متر) طول و حدود 92.5 فوت (28.2 متر) عرض در عریض ترین نقطه خود داشت.

کشتی تایتانیک و وقایخ تاریخی جذاب درباره آن

زمان بندی رویدادهای کلیدی تایتانیک

  • 31 مارس 1909 ساخت تایتانیک با ساخت کیل، در کارخانه کشتی سازی هارلند و ولف در بلفاست، ایرلند آغاز شد.
  • 31 مه 1911، کشتی ناتمام تایتانیک برای «تطبیق» به داخل آب رفت. چیدمان یا نصب تمام وسایل اضافی برخی در بیرون، مانند دودکش ها و ملخ ها، و بسیاری در داخل، مانند سیستم های الکتریکی، دیوارپوش ها و مبلمان صورت گرفت.
  • 14 ژوئن 1911، المپیک RMS برای اولین سفر خود حرکت کرد.
  • 2 آوریل 1912، کشتی تایتانیک برای آزمایش های دریایی، از جمله آزمایش سرعت، پیچ ها و توقف اضطراری، اسکله را ترک می کرد. حدود ساعت 8 بعد از ظهر، پس از آزمایشات دریایی، کشتی تایتانیک به سمت ساوتهمپتون، انگلستان رفت.
  • 3 تا 10 آوریل 1912 کشتی تایتانیک مملو از لوازم شد و خدمه او استخدام شدند.
  • 10 آوریل 1912، از ساعت 9:30 صبح تا 11:30 صبح، مسافران سوار کشتی می شوند. سپس در ظهر، تایتانیک اسکله را برای اولین سفر خود ترک می کند. اولین ایستگاه در شربورگ فرانسه است که تایتانیک در ساعت 6:30 بعد از ظهر به آنجا می رسد. و در ساعت 8:10 بعد از ظهر، به سمت کوئینستون، ایرلند (که اکنون به نام Cobh شناخته می شود) حرکت می کند.
  • 11 آوریل 1912، در ساعت 1:30 بعد از ظهر، کشتی تایتانیک کوئینزتاون را ترک می کند و از اقیانوس اطلس به سمت نیویورک می رود.
  • 12-13 آوریل 1912 کشتی تایتانیک در حالی که مسافران از زندگی در کشتی مجلل لذت می برند به سفر خود ادامه می دهد.
  • 14 آوریل 1912 (9:20 بعد از ظهر) کاپیتان اسمیت به اتاق خود برای استراحت کردن می رود.
  • 14 آوریل 1912 (9:40 بعد از ظهر) آخرین هشدار از چندین هشدار در مورد کوه های یخ در اتاق بی سیم دریافت می شود. این هشدار هرگز به پل نمی رسد.
  • 14 آوریل 1912 (11:40 بعد از ظهر) دیده بان ها یک کوه یخ را مستقیماً در مسیر تایتانیک مشاهده می کنند. افسر اول مرداک دستور چرخش سخت به سمت راست (چپ) می دهد، اما سمت راست تایتانیک همچنان کوه یخ را می خراشد. تنها 37 ثانیه از مشاهده کوه یخ و برخورد با آن گذشت.
  • 15 آوریل 1912 (12:05 صبح) کاپیتان اسمیت به خدمه دستور می دهد قایق های نجات را آماده کنند و مسافران و خدمه را روی عرشه سوار کنند.
  • 15 آوریل 1912 (12:45 صبح) اولین قایق نجات در آب یخ زده فرو رفت.
  • 15 آوریل 1912 (2:18 بامداد) تایتانیک از وسط می‌شکند.
  • 15 آوریل 1912 (2:20 بامداد) کشتی تایتانیک غرق می شود.
  • 15 آوریل 1912 (4:10 صبح) کشتی Carpathia اولین بازماندگان را می گیرد.
  • 15 آوریل 1912 (8:30 صبح) کارپاتیا بازماندگان را از آخرین قایق نجات می گیرد.
  • 17 آوریل 1912، Mackay-Bennett اولین کشتی از چندین کشتی است که برای جستجوی اجساد به منطقه غرق شده تایتانیک سفر می کند.
  • 18 آوریل 1912، Carpathia با 705 بازمانده وارد نیویورک شد.
  • 19 آوریل - 25 مه 1912، مجلس سنای ایالات متحده جلسات استماع درباره فاجعه برگزار می کند.
  • 2 مه - 3 ژوئیه 1912، بریتانیا تحقیقی در مورد فاجعه تایتانیک انجام داد.
  • 1 سپتامبر 1985، تیم اعزامی رابرت بالارد لاشه کشتی تایتانیک را کشف کرد.
  • در 17 دسامبر 1997، جیمز کامرون فیلم سینمایی تایتانیک را منتشر کرد که وسواس جهانی نسبت به تایتانیک را دوباره برانگیخت و پردرآمدترین فیلم تاریخ در آن زمان بود.
  • 2012: صدمین سالگرد غرق شدن کشتی تایتانیک با مراسم یادبود و رویدادهایی در سراسر جهان مشخص شد.
  • 2019: تایتانیک II، کپی کشتی اصلی، قرار است در اولین سفر خود حرکت کند.

این یک جدول زمانی کلی از رویدادهای مربوط به غرق شدن کشتی تایتانیک است، توجه به این نکته مهم است که جدول زمانی کامل نیست و بسیاری از رویدادهای دیگر در طول سال‌ها مربوط به تایتانیک رخ داده است، مانند بازیابی و حفظ آثار باستانی از کشتی تایتانیک، غرق شدن، ایجاد یادبودها و بناهای تاریخی، و تحقیق و اکتشاف مداوم بقایای کشتی. علاوه بر این، این فاجعه بر فرهنگ عامه نیز تأثیر گذاشت و در طول سال ها، کشتی و داستان آن در کتاب ها، فیلم ها، نمایشنامه ها و ترانه های متعددی به تصویر کشیده شده است. غرق شدن کشتی تایتانیک موضوع بی شماری از مستندها، برنامه های تلویزیونی و فیلم های بلند بوده است.

در سال های اخیر، تایتانیک به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شده است و چندین نمایشگاه، موزه و تور به این کشتی و تاریخچه آن اختصاص داده شده است. آثار به دست آمده از لاشه کشتی در مکان های مختلف در سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است و بقایای کشتی تحت قوانین بین المللی به عنوان یک گور دریایی محافظت می شود. غرق شدن کشتی تایتانیک یک رویداد تاریخی مهم است و همچنان تخیل مردم در سراسر جهان را به خود جلب می کند. درس های آموخته شده از این فاجعه هنوز هم امروزی است و همچنان مورد مطالعه و استفاده در صنایع مختلف برای بهبود ایمنی و جلوگیری از تکرار فجایع مشابه است.

حقایقی جذاب در مورد تایتانیک

  • مردم در تایتانیک حتی قبل از حرکت آن جان خود را از دست دادند.

در طول 26 ماه ساخت تایتانیک در کشتی سازی هارلند و ولف در بلفاست، 28 حادثه جدی و 218 حادثه جزئی ثبت شد. 8 کارگر کشته شدند. اکثر 8 نفر بر اثر جراحات ناشی از سقوط از کشتی یا صحنه سازی اطراف آن کشته شدند. یک کشتی ‌ساز 43 ساله به نام جیمز دابین در روز حرکت کشتی تایتانیک کشته شد.

  • بزرگترین لاینر در جهان است.

کشتی تایتانیک به بزرگترین جسم متحرک ساخته شده توسط انسان تبدیل شد. او ۲۶۹ متر طول و ۲۸ متر عرض داشت. از کیل تا پل، او 32 متر ارتفاع داشت، 53 متر تا بالای پشته ها. به دلیل عظمت تایتانیک، احساس می شد که تایتانیک باید دارای چهار دودکش اگزوز باشد. با این حال، طراحی اصلی کارآمد توماس اندروز، تنها به سه مورد نیاز داشت. بنابراین کشتی یک دودکش صرفاً تزئینی داشت.

  • تایتانیک یکی از سه خواهر بود.

به دلیل اندازه و تجهیزات جدیدی که نیاز داشت، ساخت تایتانیک به تنهایی بسیار گران بود. در عوض، او در کنار دو کشتی خواهر ساخته شد که هر دوی آن ها نیز عمر پر حادثه ای داشتند. ساخت المپیک RMS ابتدا آغاز و کشتی در 20 سپتامبر 1910 به آب انداخته شد. توجه کمتری به جزئیات به کار رفته در تایتانیک در المپیک مورد استفاده قرار گرفت. المپیک در اکتبر 1914 سربازان را از کشتی جنگی بریتانیایی در حال غرق شدن Audacious نجات داد و به عنوان یک کشتی نظامی حامل سربازان کانادایی به جبهه اروپا خدمت کرد. او تنها یکی از این سه کشتی بود که بیش از نیم دهه زنده ماند. سومین و بزرگترین کشتی، بریتانیک، پس از فاجعه تایتانیک وارد مرحله تولید شد و در سال 1916 پس از برخورد با مین غرق شد. او یک کشتی بیمارستان بریتانیا بود.

  • تعداد اتاق های تایتانیک برای هزار نفر بیشتر بود.

زمانی که کشتی تایتانیک در سال 1912 غرق شد، حدود 2200 نفر سرنشین بودند، اما حداکثر ظرفیت آن حدود 3500 نفر بود.

  • ثروت کلی مسافران در فرست کلاس 500 میلیون دلار برآورد شده است.
  • تایتانیک یک مکان لوکس بود.

این لاینر دارای 4 رستوران بود و اتاق مطالعه، 2 کتابخانه، 2 آرایشگاه و یک تاریکخانه عکاسی در هواپیما وجود داشت. یک استخر آب گرم برای استفاده مسافران درجه یک با قیمت 1 شیلینگ (shilling) در هر بار رزرو شده بود. حمام ترکی و حمام برقی نیز وجود داشت که هر بار 4 شیلینگ بود.

  • تایتانیک رسما مسئول ارسال نامه برای سرویس پست بریتانیا بود.

5 کارمند پست، یک اداره پست و یک اتاق پست در عرشه های F و G به همراه 3423 کیسه پست وجود داشت.

  • تمرین قایق نجات که برای 14 آوریل برنامه ریزی شده بود، لغو شد.

حتی اگر خدمه آموزش بهتری دیده بودند و هر قایق نجات پر شده بود، فضای کافی برای حدود یک سوم حداکثر ظرفیت کشتی وجود داشت. اعتقاد بر این بود که کشتی غرق نخواهد شد، بنابراین زمان برای انتقال مسافران از آن وجود خواهد داشت.

  • لاشه کشتی در 50 سال گذشته کشف شد.

لاشه کشتی تایتانیک در عمق 3700 متری زیر سطح اقیانوس اطلس قرار دارد. تا سال 1985 کشف نشد و در آن زمان تایید شد که قایق به دو نیم شده است.

  • میراث تایتانیک همچنان پابرجاست.
  • فضای داخلی تایتانیک شبیه هتل ریتز در لندن بود.

ثبت نظر