favicon-96x96

انواع روش های آموزش غواصی در ایران

تاریخ انتشار: 15 بهمن 1401 ساعت 16:00 تاریخ آپدیت: 15 بهمن 1401 ساعت 16:03
انواع روش های آموزش غواصی در ایران

آموزش غواصی در ایران، کسب مهارت لازم و گرفتن گواهینامه تخصصی غواصی می توانید بسته به سطح تجربه، آموزش شخص توسط مربی غواصی و توانمندی های فرد، متفاوت باشد. غواصی، ورزش غوطه ور شدن در آب، که معمولاً با سر، صورت می گیرد دارای اثرات مختلفی بر فرد می باشد و از طرفی نیازمند تجهیزات خاص و متنوع و آموزش غواصی است. قبل از معرفی انواع روش های آموزش غواصی در ایران که در مراکز مختلفی صورت می گیرد لازم است تا ابتدا با غواصی آشنا شویم.

غواصی چیست؟

در واقع غواصی شنا کردن زیر آب بوده و معمولاً با استفاده از تجهیزات مخصوصی است که می توان با استفاده از آن نفس کشید. غواصی یکی از هیجان انگیزترین ورزش های دنیاست و شامل پریدن و جهش به داخل آب است.  غواصی را می توان به دو دسته بزرگ تقسیم کرد: غواصی اسکوبا و غواصی آزاد. غواصی اسکوبا به دستگاه تنفسی نیاز دارد.

اگر تا به حال یک مسابقه غواصی را تماشا کرده باشید، قدرت، انعطاف و شجاعت غواصان را خواهید دید. همچنین ممکن است متوجه شده باشید که برخی از غواصان غواصی متفاوتی انجام می دهند. علیرغم تنوع، این ورزش و تمام شیرجه های درون آن بر اساس چهار وضعیت بدنی متمایز است: Straight، free، Pike، Tuck.

با توجه به این که انواع مختلفی از غواصی وجود دارد و هر کدام به عنوان تفریحی یا حرفه ای تعریف می شوند، انواع روش های آموزش غواصی در ایران نیز متفاوت می باشد. بیایید به هر یک از انواع روش های آموزش غواصی و ویژگی های اصلی آن ها بپردازیم.

انواع روش های آموزش غواصی در ایران

  • آموزش غواصی آزاد

غواصی آزاد مستلزم نظم و انضباط زیاد و مهارت های فوق العاده شنا است. با گذشت زمان، این ورزش به یک فعالیت تفریحی و حتی یک ورزش محبوب تبدیل شده است. غواصی آزاد یا غواصی آپنه، شیرجه زدن در حالی که نفس خود را حبس می کند، بدون کمک دستگاه تنفسی است. تکنیک‌های مختلف به غواص‌های آزاد کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری زیر آب بمانند و تنها با یک تنفس هوا به ناحیه عمیق تر بروند‌. برخی غواصی آزاد را به عنوان یک شکل پیشرفته غواصی تعریف می کنند، اما بسیار بیشتر از این است. نمونه‌ های غواصی آزاد عبارت است از: تکنیک‌ های ماهیگیری، غواصی آزاد رقابتی و غیر رقابتی، عکاسی با نیزه ماهیگیری رقابتی و غیررقابتی، فوتبال زیر آب، راگبی زیر آب، هاکی زیر آب و غیره.

انواع آموزش های غواصی در ایران- غواصی در آب آزاد

  • آموزش غواصی عمیق یا اشباع

آنچه به عنوان غواصی عمیق در نظر گرفته می شود به سازمان آموزش غواصی بستگی دارد، اما گواهی غواصی عمیق به طور کلی به فرد اجازه می دهد تا عمق 40 متری (131 فوت) شیرجه بزند. اکثر غواصان می خواهند این گواهینامه را دریافت کنند تا بتوانند در غارها غواصی کنند. با این حال، برخی از خطرات با این نوع غواصی همراه است. بیماری افزایش فشار خطر اصلی است و به این دلیل رخ می دهد که هر چه عمیق تر می شوید، نیتروژن سریعتر در بافت های بدن حل می شود. توقف فشار زدایی باید در طول صعود و توسط فرد متخصص و مجرب انجام شود تا بدن بتواند گازهای بی اثر را از بدن دفع کند. آموزش غواصی اشباع نیاز به دوره های طولانی مدت دارد. غواصان برای تنفس از مخلوط گاز هلیوم و اکسیژن استفاده می کنند.

  • آموزش غواصی اسکوبا

غواصی یک فعالیت شنا در زیر آب است که شامل استفاده از دستگاه تنفس زیر آب مستقل (SCUBA) می شود زیرا زمان بیشتری را زیر آب می گذرانند. منبع تنفسی مورد استفاده شامل اکسیژن یا هوای غنی شده می باشد. گاز تنفسی رقیق شده با هلیوم نیز در طول آموزش غواصی مورد استفاده قرار می گیرد. غواصی تمرکز و آگاهی شما را بهبود می بخشد. همانطور که زیر آب شنا می کنید، علی رغم وزنی که حمل می کنید، به طور مداوم با هماهنگ کردن حرکات پا و بازو، تعادل خود را حفظ می کنید.

  • آموزش اسکوبای مدار بسته و مدار باز

سیستم تنفسی در غواصی مدار باز به گونه ای است که شخص هوای بازدمی را به محیط خارج منتقل کرده و لازم است که هر نفس در صورت نیاز توسط یک تنظیم‌کننده غواصی ارسال گردد تا فشار سیلندر ذخیره را کاهش دهد. با کاهش فشار هوا در سوپاپ تقاضا در هنگام استنشاق، هوای تنفسی مورد نیاز غواص از طریق سوپاپ تقاضا تامین می گردد. در آموزش غواصی از سیلندرهای کوچک تر استفاده می شود.

در تنفس مجدد یا اسکوبای مدار بسته، پس از جایگزینی اکسیژن مورد استفاده و حذف دی اکسید کربن، گاز تنفسی را که قبلاً توسط غواص استفاده شده است، به گردش در می آورد. اسکوبای مدار بسته، توسط غواصان در مواقعی استفاده می‌ شود که مزایایی نسبت به غواصی مدار باز داشته و تامین گاز تنفسی سطحی غیرممکن باشد. از مزایای اصلی آن، استقامت بیشتر گاز و عدم وجود حباب است. استفاده از این سیستم نیازمند مهارت و آموزش می باشد.

آموزش غواصی اسکوبا در ایران

  • آموزش غواصی در شب

غواصی در شب غواصی در نور محیطی کم یا بدون نور است. غواصان باید یک دوره تخصصی را بگذرانند تا بتوانند به سفرهای غواصی شبانه بروند. اقدامات احتیاطی مانند آوردن سه چراغ (یک نور اصلی قدرتمند حدود 1100 لومن، یک چراغ پشتیبان و یک چراغ سیگنال) لازم است. به خاطر داشته باشید که تابش نور به چشم سایر غواصان می تواند به دید در شب آن ها آسیب برساند.

  • آموزش غواصی نظامی

غواصان نظامی در شاخه های مختلف نیروهای مسلح از جمله تفنگداران دریایی، ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی و گارد ساحلی کار می کنند. آنها برای بسیاری از ماموریت ها، انجام کارهای رزمی، جستجو و نجات، عملیات تعمیر و نگهداری کشتی، مهندسی زیر آب، و خنثی سازی بمب و غیره ضروری هستند.

  • آموزش غواصی نجات

غواصی نجات یک حرفه چالش برانگیز و با ارزش است. این غواصان به موقعیت های اضطراری پاسخ می دهند، اغلب زمانی که غواصان دیگری در زیر آب نیاز به کمک دارند. این متخصصان با تجربه در امداد و نجات در عمق، نجات سطحی، تکنیک های کمک های اولیه و مدیریت اضطراری و غیره آموزش دیده اند. با این حال، برای دریافت گواهی غواصی نجات، لازم نیست حرفه ای باشید. هر کسی که مایل به یادگیری نحوه مدیریت مشکلات در آب و تبدیل شدن به یک غواص بهتر، می تواند در یک دوره تخصصی در هر یک از آژانس های آموزش غواصی که این گزینه را ارائه می دهد، ثبت نام کند.

  • آموزش غواصی تجاری

غواصی تجاری طیف گسترده ای از فعالیت ها و وظایف را پوشش می دهد، و همیشه به محیط دریایی محدود نمی شود. این متخصصان بسیار ماهر در شرایط خطرناک با برنامه کاری دشوار کار می کنند. برای موفقیت و ایمن ماندن در این مشاغل به آموزش های زیادی نیاز است. اغلب، این نوع غواصی با صنعت نفت و گاز مرتبط است. با این حال، غواصان تجاری بر روی عملیات مهندسی عمران زمینی، در محیط های مواد خطرناک و نیروگاه های هسته ای نیز کار می کنند. غواصان علمی و غواصان رسانه ای (فیلم نگاران و عکاسان) نیز از انواع رایج غواصان تجاری هستند.

آموزش غواصی در ایران

آموزش غواصی در ایران

غواصی یک ورزش فوق العاده است زیرا به شما این امکان را می دهد که به جزئی از اقیانوس تبدیل شوید، گویی فقط ماهی دیگری هستید که در آب شنا می کند. با این وجود، تسلط بر آن نیاز به آموزش، تمرین و دانش دارد. آموزش غواصی در ایران به دلیل نوپا بودن رشته غواصی، کار بسیار دشوار و ضروری می باشد به این علت که، فعالیت آسانی نیست و مستلزم خطرات جدی است. به دلیل ضعف در آموزش مربیان ماهر و سهولت دریافت گواهینامه غواصی، برای فراگیری انواع روش های آموزش غواصی در ایران و یک مدرس حرفه ای بسیار حائز اهمیت است. آموزش غواصی نیازمند تکنیک های پایه و پیشرفته ای می باشد. همچنین شخص باید برای شروع آموزش نکات زیر را رعایت نماید:

  1. انتخاب زمان مناسب برای آموزش غواصی زیرا شرایط آب و هوایی می تواند بر غواصی شما تأثیر بگذارد.
  2. شما زیر آب نمی توانید ارتباط برقرار کنید و بسیار مهم است که بدانید در هر زمان باید چه کاری انجام دهید. بنابراین هر چیزی که در ذهن دارید را از مربی خود بخواهید.
  3. به یاد داشته باشید که یک سیلندر اکسیژن در پشت خود دارید، بنابراین به طور طبیعی نفس بکشید.
  4. پس از شیرجه برای بازگشت به سطح عجله نکنید. اگر تغییر فشار ناگهانی را تجربه کنید، می توانید به ریه های خود آسیب برسانید.
  5. آب حدود 800 برابر چگال تر از هوا است، بنابراین هر حرکتی مستلزم تلاش بسیار بیشتری است. سعی کنید زیاد حرکت نکنید تا سریع خسته نشوید و در مصرف هوا صرفه جویی کنید.
  6. از نظر جسمی و روحی آماده باشید. آمادگی جسمانی و نگرش کلید اصلی غواصی ایمن است. مهم است که نگرش مثبت داشته باشید و اعصاب خود را کنترل کنید تا با مشکل روبرو نشوید.
  7. غواص همراه و تجهیزات خود را بررسی کنید (ماسک و عینک غواصی، ریگلاتور، کپسول تنفسی، جلیقه نجات و غیره).
  8. از غریزه خود پیروی کنید. اگر متوجه شدید که چیزی طبق برنامه پیش نمی رود. وضعیت را تجزیه و تحلیل کنید و در صورت شک با مربی خود تماس بگیرید.
  9. به چیزی دست نزنید. با وجود آنچه در مستندها می بینید، قانون اساسی در دریا این است که نگاه کنید اما دست نزنید. حتی اگر دوست داشته باشید.

با پیروی از این نکات و مخصوصاً نکاتی که مربی به شما می گوید، برای اولین غواصی خود در دریا آماده خواهید شد.


ثبت نظر