favicon-96x96

انواع مشاغل دریایی

تاریخ انتشار: 28 آبان 1401 ساعت 13:28 تاریخ آپدیت: 03 مرداد 1403 ساعت 13:36
انواع مشاغل دریایی

مشاغل دریایی از جمله خاص ترین و جالب ترین مشاغل دنیاست که کار کردن در آن به فاکتورهای زیادی از جمله شرایط خانوادگی، روحیات شخصی، ميزان علاقه مندی و غیره بستگی دارد. برای ورود به سیستم کشتی رانی و دریانوردی، شروطی موردنیاز است که این شروط شامل تحمل دوری از خانواده، اطرافیان و دوستان و تحمل سختی محیط کار می باشد. از طرف دیگر این مشاغل جذابیت های خاصی دارند و امروزه بسیار گسترش یافته اند. مدرک دریانوردی با گزینه های بسیار متفاوتی همراه است، از زیست شناس بودن تا کشف اسرار بستر اقیانوس. تنوع دوره های دریایی به قدری زیاد است که برای هرشخص با هر نوع علاقه ای شغلی وجود دارد. در ادامه لیستی از مشاغل منحصر به فرد و جالب دریایی را در اختیار شما قرار می دهیم پس با کشتی داران همراه باشید.

انواع مشاغل دریایی و چشم اندازی به آینده شغلی آن ها

  1. مهندسی اقیانوس

مدرک مهندسی اقیانوس این امکان را به شما می‌دهد تا همه چیز را از اعماق اقیانوس‌ها بر اساس مهارت های فنی خود، کاوش کنید. مهندسی اقیانوس به عنوان یکپارچه سازی رشته های مهندسی عمران، شیمی، برق و حتی مهندسی مکانیک در نظر گرفته می شود. مهندسان اقیانوس اساساً در طراحی، ساخت، آزمایش و پالایش تجهیزات م ختلف مشارکت دارند. همه این ابزارها در اقیانوس کار می کنند و در معرض فرسایش و پارگی منظم هستند.

مهندسان اقیانوس در واقع طراحی و توسعه این قطعات تجهیزات را انجام می دهند. محققان، اعماق اقیانوس را بررسی می کنند تا درباره نحوه عملکرد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. مهندسان اقیانوس همچنین نقش مهمی در سکوهای نفتی و ناوبری دارند. رشته مهندسی سواحل در حال رشد است تا بخشی ضروری از مهندسی اقیانوس باشد. نگرانی فزاینده ای برای خطوط ساحلی در سراسر جهان وجود دارد و مهندسان ساحلی سخت تلاش می کنند تا تأثیر منفی آن را کاهش دهند.

کارهایی که مهندسان اقیانوس باید انجام دهند:

یک مهندس اقیانوس مسئولیت های زیادی داشته که تا حد زیادی به ماهیت شغل بستگی دارد. برای مثال:

  • تجهیزات را برای کار و مطالعه منابع اقیانوسی توسعه دهند، طراحی و تجزیه و تحلیل کنند.
  • آنها باید طرح ‌بندی سیستم را به همراه شماتیک‌ها و نقشه‌های دقیق آن تهیه کنند.
  • این افراد باید بازرسی ماشین آلات مربوطه را انجام دهند.
  • آن ها باید آزمایش های مختلفی را برای بررسی عملکرد تجهیزات طراحی و انجام دهند.
  • مهندسین اقیانوس باید مراحل نصب را برای تعمیر دستگاه طراحی و بررسی کنند.
  • حل مسائل مبتنی بر مهندسی موضوع دیگری است که آنها روی آن تمرکز دارند.

نگاهی به آینده شغلی مهندس اقیانوس

وقتی صحبت از مهندس اقیانوس شدن به میان می آید، فرصت های شغلی زیادی وجود دارد. یک گزینه برای تبدیل شدن به یک مهندس اقیانوس، مهندس دریایی یا حتی یک معمار دریایی است. نظارت بر محیط زیست جنبه دیگری از کاری است که مهندسان اقیانوس باید با آن سر و کار داشته باشند. در نهایت، آن ها وظیفه ساخت و توسعه سکوهای نفتی با روش ها و استراتژی های استخراج نفت را دارند. میزان حقوق دریافتی این افراد وابسته به پروژه ایست که روی آن کار می کنند.

مهندسی اقیانوس

  1. زیست شناسی دریایی

اگر به جنبه زیست شناسی علاقه دارید، زیست شناسی دریایی یکی از مشاغلی است که بیشتر برای شما مناسب است. زندگی درون آب را مطالعه کنید، از جلبک‌های کوچک گرفته تا صخره‌های شگفت ‌انگیز، نهنگ‌ها و کوسه‌های بزرگ. زیست شناسان دریایی افرادی هستند که زندگی در اقیانوس ها را مطالعه می کنند. آن ها بیشتر رفتار و فرآیندهای فیزیولوژیکی گونه های مختلف در اقیانوس را مطالعه می کنند.

این حرفه همچنین شامل مطالعه بیماری ها و شرایط مختلف محیطی است که بر آن ها تأثیر می گذارد. زیست شناسان دریایی نیز تأثیر فعالیت های انسان بر زندگی اقیانوس ها را بررسی می کنند. آنها می توانند به عنوان زیست شناس حیات وحش، زیست شناس ماهی یا حتی به عنوان جانورشناس کار کنند. این متخصصان عاشق خط شغلی خود هستند زیرا به آن علاقه دارند. کارهایی شما به عنوان زیست شناسان دریایی قادر به انجام آن هستید عبارتند از:

  • کار زیست شناسان دریایی مطالعه صحیح موجودات در اکوسیستم طبیعی آنهاست.
  • آن ها واکنش موجودات اقیانوسی به آلاینده ها را زیر نظر دارند و نمونه های آزمایشی را ایجاد می کنند.

چشم انداز شغلی برای یک زیست شناس دریایی

زیست شناسان دریایی می توانند بر اساس یافته های پژوهشی خود، بررسی و مطالعاتی را انجام دهند. همچنین آنها می توانند در جمع آوری نمونه های بیولوژیکی برای انجام آنالیز در آزمایشگاه شرکت کنند. تجزیه و تحلیل جنبه های تکاملی حیات دریایی و موجودات نیز یک شغل مهم است که می توانند دنبال کنند. این رشته تحصیلی خاص همچنان امیدوارکننده و در عین حال جالب برای دانشجویان است. زیست شناسان دریایی ممکن است درآمد زیادی کسب نکنند، اما انگیزه های زیادی برای این شغل وجود دارد.

زیست شناس دریایی

  1. باستان شناسی دریایی

باستان شناسی دریایی یکی دیگر از مدرک های جذاب دریایی است که فرصتی برای کشف اسرار نهفته در بستر اقیانوس ها ارائه می دهد. مهارت‌های مورد نیاز برای چنین شغلی شامل غواصی، مهارت‌ های باستان‌ شناسی و اشتیاق به «به اعماق آب ها» می ‌شود. بسته به علاقه خود به این رشته می توانید آن را در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا دنبال کنید.  باستان شناسان دریایی از تجهیزات و ابزار خاصی استفاده می کنند. باستان شناسان دریایی در زیر آب مطالعات خود را انجام می دهند. انسان ها با سفر و کاوش در آبراه ها به اکتشافات زیادی دست یافته اند. با این حال، کف اقیانوس ها، دریاها و دریاچه های ناشناخته هنوز توسط انسان کشف نشده است. باستان شناسان دریایی برای مطالعه اقیانوس، مرمت و حفاری انجام می دهند.

چشم اندازهای مختلف شغلی برای یک باستان شناس دریایی

باستان شناسان دریایی می توانند در موسسات مختلف به عنوان اعضای هیئت علمی کار کنند. اگر به‌عنوان یک باستان‌شناس دریایی در حال کاوش در اقیانوس‌ها شغل تمام‌ مدت می‌خواهید، پیدا کردن آن دشوار خواهد بود.

باستان شناسی دریایی

  1. پژوهشگر دریایی

اگر به کل دنیای دریایی علاقه دارید، عضویت در تیم پژوهشگران دریایی به شما این امکان را می دهد که تمام جنبه های حیات دریایی را کشف کنید. محققان دریایی اساساً دانشمندان اقیانوس شناس هستند که:

  • در مورد اقیانوس ها، دریاها یا هر نوع آب دیگر تحقیق می کنند.
  • آن ها بر محیط های آبی همراه با اکوسیستم ها و موجودات درون آنها تمرکز می کنند.
  • زیست شناسان دریایی برای مطالعه رفتار حیوانات و گیاهان تلاش می کنند. آن ها همچنین میکروارگانیسم های موجود در اقیانوس ها، دریاها و دیگر آب ها را مورد مطالعه قرار می دهند.
  • ماهیت واکنش های شیمیایی متنوعی را که در آب اتفاق می افتد، تجزیه و تحلیل می کنند.

چشم انداز شغلی متفاوت برای یک محقق دریایی

وقتی صحبت از اکولوژیست دریایی یا زیست شناس دریایی می شود، حوزه های مختلفی مورد توجه قرار می گیرد. زیست شناسی دریایی رشته ای مبتنی بر یادگیری و تحقیق است. آن ها می توانند در موسسات آموزشی یا حتی در هر دانشگاهی در موقعیت خوبی کار کنند. موقعیت های شغلی معلمی و استادی، شغل مورد علاقه بسیاری از محققان دریایی است. شما می‌توانید دستیار پژوهشی، مدرس یا حتی استاد شوید. این متخصصان همچنین می توانند در آزمایشگاه های دریایی یا سازمان های دولتی مشغول به کار شوند. بسیاری از شرکت های مهندسی و شیلات نیز محققان دریایی را برای اهداف مختلف استخدام می کنند. آن ها همچنین می توانند به عنوان متخصص در سازمان های تحقیقاتی و خدمات مشاوره ای کار کنند.

  1. دامپزشک آبزیان

برای کسانی که هم به حیوانات و هم به آب عشق می ورزند، یکی از دوره های دریایی مناسب دامپزشک آبزیان است. شما می‌توانید از انواع حیوانات دریایی، از نهنگ‌های بزرگ گرفته تا دلفین‌های فوق ‌العاده دوست‌داشتنی و ماهی ‌های دریایی جذاب مراقبت کنید. دامپزشکان آبزی به عنوان متخصص در درمان و مراقبت های پیشگیرانه از حیوانات در اقیانوس ها و دریاها شناخته شده اند. این متخصصان ممکن است در آکواریوم ها، سازمان هایی که با امور خیریه سر و کار دارند یا حتی مراکز تحقیقاتی کار کنند. دامپزشکان آبزیان:

  • از ماهی ها، پستانداران دریایی و بی مهرگان مختلف مراقبت کنند.
  • آنها سلامت حیواناتی را که در قفس نگهداری می شوند همراه با بسیاری از درمان های ایمن سازی نظارت خواهند کرد.
  • نقش مهمی در برنامه ریزی و تطبیق برنامه های غذایی مختلف برای حیوانات دارند.
  • از سلامت و تناسب اندام حیوان مراقبت می کنند.
  • این متخصصان اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال بیماری به حیوانات انجام می دهند.

آینده شغلی مختلف برای دامپزشک آبزیان

دامپزشکان آبزیان می توانند تمام وقت در سازمان های خصوصی مشغول به کار شوند. آن ها همچنین می توانند در محیط های پرورش آبزیان، آکواریوم ها یا حتی در باغ وحش ها و موزه ها کار کنند. بنابراین، این متخصصان طیف گسترده ای از چشم انداز کاری را در این زمینه دارند. علاوه بر این، قادرند در بخش های دولتی نیز شغل پیدا کنند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است به عنوان استاد دانشگاه، مربی، محقق، و پرسنل نظامی کار کنند. حقوق این افراد بسته به محیطی که در آن کار می کنند، ممکن است متفاوت باشد.

دامپزشک دریایی

  1. قایقرانی

قایقرانی برای قرن ها با استفاده از نیروی باد برای سفر و حمل و نقل دریایی و تجارت در سراسر جهان وجود داشته است، تا زمانی که موتور بخار قدرت را به دست گرفت. با وجود این که  قایقرانی هنوز هم وجود دارد و یک رشته جدید محسوب می شود، امروزه بیشتر به عنوان یک سرگرمی و حتی یک ورزش برای بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می گیرد. قایقرانی در چند سال اخیر دستخوش تغییرات عظیمی شده است. با این حال، این ورزش یا شغل با چالش های بزرگی روبرو است تا آینده قایقرانی را تضمین کند.

قایقرانی

  1. افسر یا ملوان

به طور کلی در هر چارتر کشتی سه افسر برق، موتور و عرشه وجود دارد. آن ها در موتورخانه یا روی عرشه فعالیت دارند. هر شخص در این نوع از مشاغل دریایی، موظف به انجام کارهایی مثل آماده کردن طناب و تجهیزات، سرویس یا تعمیرات کامل کشتی و تثبیت کالاها و بارها در محل مورد نظر می باشد. اگر افسر در کشتی های حامل مخازن و مایعات کار کند باید، مجوز دولتی مرتبط را داشته باشد.

افسر یا ملوان

چشم انداز شغلی ملوان

افسران برق پس از دریافت گواهینامه های مربوط به خود ابتدا به عنوان دستیار افسر برق و پس از گذراندن سرویس دریایی، تحت عنوان افسر برق دوم مشغول به کار می شوند. در نهایت با گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز با گرفتن مدارک لازم از سازمان بنادر به عنوان  مهندس الکترونیک یک یا افسر برق به فعلیت خود ادامه می دهند.

افسر موتور پس از دریافت مدرک شایستگی، تحت عنوان مهندس پنجم وارد دریا شده و سپس به عنوان مهندس دوم و در نهایت پس از گذراندن  دوره های مورد نیاز به عنوان سرمهندس (Chief Engineer) مشغول به کار می گردند.

افسران عرشه نیز پس از دریافت مدرک افسر دومی با درجه افسر سومی وارد دریا می شوند و پس از پایان سرویس افسر سومی و افسر دومی می توانند برای دستیاری کاپیتان، در دوره افسر اولی شرکت و برای گذراندن آزمون سازمان بنادر و دریافت مدرک افسر اولی (Chief Mate) اقدام کنند. برای ترفیع به درجه فرماندهی کشتی، بالاترین مقام اجرایی کشتی، افسران می توانند سرویس سرویس افسر اولی و دوره Mastering را گذرانده و سپس تحت عنوان  کاپیتان مشغول به کار شود.

  1. ماهیگیری

از ابتدایی ترین فعالیت های بشر که سالیان دراز است توسط انسان ها صورت می گیرد، می توان به شغل ماهیگیری به صورت بارفله اشاره کرد. در شغل ماهیگیری صید ماهی از آب توسط تور و قلاب صورت می گیرد. صید کردن ماهی و هر گونه موجودات زنده آبی، ماهیگیری نامنده می شود که شامل دو دسته است: نوع تجاری آن که می توان از آن به عنوان یک شغل پر سود یاد کرد یا اینکه می توان از ماهیگیری به عنوان تفریح و ورزش استفاده کرد و باعث شود شما ساعت ها سرگرم ماهیگیری با قلاب شوید. در گذشته برای این شغل نیاز به داشتن تحصیلات و مدرک نبود اما امروزه برای مشاغل مرتبط با ماهیگیری مانند ملوانی، نیاز به طی کردن دوره آموزشی و گرفتن گواهینانه است.

ماهیگیری

  1. غواصی

غواصان در زیر آب در دریا یا در رودخانه ها، دریاچه ها، کانال ها و مخازن کار می کنند. شما برای داشتن این شغل نیاز به مهارت هایی دارید که عبارتند از: دقیق بودن و توجه به جزئیات، توانایی استفاده، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و ابزار، توانایی پذیرش انتقاد، پشتکار و قاطعیت، منعطف بودن، صبر و توانایی حفظ آرامش در موقعیت های استرس زا، داشتن دانش ساخت و ساز، مهارت های ارتباط کلامی عالی، قادر بودن به انجام وظایف اساسی در رایانه یا دستگاه دستی و در نهایت داشتن یک بدن سالم.

وظایفی که باید به عنوان یک غواص در موقعیت های مختلف انجام دهید:

  • اکتشاف، بررسی، ساخت یا نگهداری دکل ها و خطوط لوله حفاری نفت و گاز دریایی
  • انجام تعمیرات زیر آب، تخریب یا نجات در پروژه های مهندسی عمران
  • کار در پرورش ماهی
  • انجام بدلکاری یا فیلمبرداری زیر آب برای پروژه های رسانه ای
  • انجام تحقیقات علمی یا باستان شناسی زیر آب
  • جستجو و بازیابی افراد مفقود شده یا شواهدی برای پلیس
  • آموزش غواصی در اوقات فراغت

مسیر شغلی و پیشرفت غواصی

شما معمولاً به عنوان یک غواص تجاری اشتغال می یابید. با تجربه و آموزش بیشتر، می‌توانید به عنوان شخصی با مسئولیت و دستمزد بیشتر، مانند تکنسین پشتیبانی یا سرپرست غواصی انتخاب شوید. همچنین در صورتی که در یک مرکز غواصی کار می کنید، می توانید در یک سمت مدیریتی مشغول به کار شوید.

 غواصی

جمع بندی

طبق مطالب عنوان شده، انواع مشاغل دریایی بسیار متنوع بوده که هر شخص با توجه به توانایی ها و علاقه خود می تواند در شغل مورد نظرش مشغول به کار شود چرا که گزینه های زیادی پیش رو دارند. برای داشتن بسیاری از مشاغل دریایی نیاز به دریافت مدرک و گواهی بوده و لازم است اشخاص بدانند که در صورت داشتن مشاغل دریایی وقت زیادی را روی کشتی می گذرانند. در سایت رسمی کشتی داران شما می توانید اطلاعات لازم را در خصوص انواع مشاغل دریایی به دست آورده و در صورت انتخاب شغل مناسب، آگهی خود را درج کنید و برای کارفرما رزومه خود را ارسال کنید.


نظرات
مهسا

04 اسفند 1402

مطالب زیادی نداشت

مهسا

04 اسفند 1402

مطالب زیادی نداشت

فاطمه

19 اسفند 1402

بد نبود


ثبت نظر