favicon-96x96

کاریرد کشتی تفریحی

تاریخ انتشار: 01 بهمن 1401 ساعت 17:27 تاریخ آپدیت: 01 بهمن 1401 ساعت 17:27
کاریرد کشتی تفریحی

آیا به فکر خرید یا اجاره یک کشتی برای تفریح شخصی یا خانوادگی هستید؟ آیا رویای گذراندن اوقات فراغت در ساحل یا گذراندن یک روز را در دریاچه دارید؟ اگر نه، آیا برای ورزش های آبی یا ماهیگیری آماده هستید؟ یک قایق یا کشتی وجود دارد که برای شما مناسب است. در این مقاله، انواع کشتی های تفریحی و همه چیزهایی را که برای سرنشینان خود ارائه می دهند، بررسی خواهیم کرد.

کشتی تفریحی چیست؟

قایق یا کشتی تفریحی به هر کشتی گفته می شود که عمدتاً برای مقاصد غیرتجاری تولید یا مورد استفاده قرار می گیرد یا برای مقاصد غیرتجاری به شخصی اجاره داده شده است. در واقع هر شناور آبی که عمدتاً برای استفاده غیرتجاری مورد استفاده قرار می گیرد، کشتی تفریحی نامیده می شود. کشتی های تفریحی شامل قایق ‌های بادبانی، قایق ‌های موتوری، قایق ‌های پارویی، کانو، کایاک و سایر شناورهای مشابه هستند. برخی از مردم فکر می کنند که تمام کشتی های تفریحی باید به راحتی قابل دستیابی باشند، اما این درست نیست. برخی از قایق ها به دلایل ایمنی به گونه ای طراحی شده اند که جابجایی آن ها دشوار است. قایق هایی نیز وجود دارند که بسیار پایدار هستند اما این بدان معنا نیست که رانندگی با آن ها آسان است. این مسئله به ترجیح شما در انتخاب کشتی بستگی دارد. این کشتی های تفریحی اغلب مجهز به سالن ‌های ورزشی، زمین بازی، استخر، چندین رستوران و سینما می‌باشند.

کاربرد کشتی تفریحی

کاربرد کشتی تفریحی ممکن است متنوع باشد و به عنوان مثال برای ماهیگیری، شکار، شنا، غواصی، قایق سواری، اسکی روی آب یا هر فعالیت دیگری که آب نقش مهمی در آن ایفا می کند، استفاده شود. کشتی های تفریحی به دلایل زیادی از جمله تفریح، حمل و نقل، قایق های کاری، صنایع دستی نظامی و قایق های کاربردی استفاده می گردند. نوع قایق مناسب بستگی به هدفی دارد که از آن استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر می خواهید برای ماهیگیری به بیرون بروید، نمی خواهید از یک قایق ماهیگیری تجاری استفاده کنید، زیرا آن ها برای کسب درآمد از طریق صید مقادیر زیادی ماهی طراحی شده اند. در عوض، یک قایق ماهیگیری تفریحی کوچک سوار می‌ شوید که به شما این را امکان می‌ دهد که چند ماهی صید کنید.

قبل از اینکه بتوانید قایق مناسبی را برای لذت بردن خانواده خود انتخاب کنید، باید از انواع کشتی هایی که برای تفریح خانوادگی استفاده می شوند آگاه باشید. بیایید نگاهی به برخی از محبوب ترین انواع کشتی و قایق های تفریحی بیندازیم.

انواع کشتی های تفریحی

  1. رانابوت

یک راناب معمولی امروزی از فایبرگلاس قالب‌گیری شده ساخته می‌شود و به طور معمول از 18 تا 26 فوت طول دارد. همچنین توسط یک موتور بیرونی یا یک موتور داخلی/خارجی، که رایج‌ترین است، نیرو می‌گیرد. بیشتر رانابوت ‌ها همان ‌هایی هستند که به آن‌ ها bowriders گفته می ‌شود، زیرا برای تعدادی از افراد طراحی شده‌اند تا در کمان قایق (جلو راننده) سوار شوند. رانابوت ها معمولاً دارای صندلی هایی برای 6 تا 10 نفر هستند و برای همه وسایلی که ممکن است در یک گردش روزانه به آن نیاز داشته باشید، فضا دارند. رانابوت ها محبوب ترین قایق های تفریحی در ایالات متحده هستند زیرا به راحتی می تواند آن ها را از یک آب به آب دیگر ببرد.

کشتی تفریحی رانابوت

  1. کشتی های یدک کش

قایق‌ های یدک‌کش مانند قایق‌های رانابوت از نظر طراحی مشابه برای بکسل کردن اسکی ‌بازان روی آب و ویک ‌بوردها طراحی شده ‌اند. قایق‌ های یدک‌کش اغلب به‌عنوان «قایق ‌های اسکی» یا «قایق‌ های wakeboard» شناخته می‌ شوند و بدنه آن‌ ها برای افزایش عملکرد آن ها در این زمینه طراحی شده است. قایق‌ های یدک‌کش اغلب به برج ‌های یدک‌کش فلزی مجهز می‌ شوند، به طوری که می ‌توان سیم بکسل را به بالای برج متصل کرد تا نقطه بکسل ‌های بالایی برای تسهیل مانورهای هوایی برای ویکبوردها فراهم کند. در حالی که بسیاری از قایق ها قادر به کشیدن اسکی بازان و ویکبوردها هستند، هیچ نوع دیگری این وظایف را به خوبی قایق بکسل انجام نمی دهد. اکثر قایق‌ های یدک‌کش نیز می‌ توانند دوبرابر حرکت کنند، اگرچه ویژگی ‌های سواری آن ها برای سفرهای دریایی با اهداف عمومی چندان مناسب نیست.

  1. کشتی های ماهیگیری یا صیادی

همانطور که از نام آنها پیداست، قایق های ماهیگیری برای پشتیبانی از توانایی ماهیگیری برای گونه های مختلف ماهی و طعمه انداختن یا ترول کردن ماهی ها به بهترین نحو طراحی شده اند. در میان دسته قایق های ماهیگیری، قایق های باس هستند که دارای سکوهای ماهیگیری نسبتاً کم عمق، سرعت بالا و موتور بیرونی می باشند و برای استفاده در آب های داخلی در تعقیب ماهی های خاردار دریایی دهان بزرگ و کوچک طراحی شده اند. قایق ‌های آلومینیومی کوچک‌تر و کف مسطح در طبیعت کاربرد بیشتری دارند و عموماً مانند قایق‌ های باس امکانات رفاهی موجود برای ماهیگیری باس را فراهم نمی‌کنند، اگرچه قیمت آن ها به طور چشمگیری کمتر است. امروزه «قایق ماهیگیری کنسول مرکزی» است که به راحتی می تواند برای ماهیگیری در آب‌ های داخلی مورد استفاده قرار گیرد و دارای تخته ‌های بیرونی به اندازه کافی بلند و کف‌ های خود زهکشی است که آن ها را قادر می‌سازد تا به اقیانوس، دریاچه بزرگ یا خلیج بروند. قایق‌ های ماهیگیری در اعماق دریا، دارای پل ‌های پرنده، صندلی‌ های جنگی، موتورهای دوگانه و وسایل الکترونیکی هستند که برای پشتیبانی از سفرهای ماهیگیری واقعی در اعماق دریا لازم است.

از قایق ‌های دریفت برای ماهیگیری در رودخانه ‌ها گرفته تا قایق ‌های اقیانوس پیما برای گونه ‌های ماهی تن و مارلین در این دسته قرار می گیرند. قایق‌ های ماهیگیری اشکال و اندازه‌ های مختلفی دارند و برای شرایط آبی خاص یا گونه ‌های ماهی طراحی شده‌اند. اگر به خرید یک قایق ماهیگیری فکر می کنید، مطمئن شوید که تحقیقات خود را انجام داده اید و دقیقاً می دانید که قصد دارید از آن برای چه آب و ماهی استفاده کنید.

  1. کشتی های بادبانی

از قایق های بادبانی کوچک با طول 12 تا 14 فوت تا قایق های بادبانی اقیانوس پیما با طول 40 تا 50 فوت (یا بیشتر)، در این دسته قرار می گیرند. قایق های بادبانی برای افرادی هستند که آموزش دیده اند که چگونه در زیر بادبان حرکت کنند و باد موجود را به تصویر بکشند. ملوانان عموماً موتورهای خود را فقط در هنگام ورود یا خروج از بندر به کار می گیرند و ترجیح می دهند از مهارت های قایقرانی خود در سایر مواقع برای رسیدن به سرعت و جهت دلخواه صرف نظر از جهت باد استفاده کنند. این می تواند بسیار لذت بخش و چالش برانگیز باشد و به طور معمول برای قایق سواران مبتدی مناسب نیست.

  1. کشتی کروز

با در نظر گرفتن کشتی های قایقرانی لوکس، کروزها برای یک روز آرام یا آخر هفته در آب طراحی شده ‌اند و در دو نوع اصلی کابین و غیر کابین وجود دارند. آن ها به طور کلی دارای طرح های بدنه V ساخته شده از فایبرگلاس هستند. یک قایق که برای سفرهای دریایی طراحی شده است، نهایت اوقات فراغت را ارائه می دهد. در حالی که برخی از کروزها می توانند یک شب اقامت داشته باشند، به طور کلی، آن ها برای سفرهای دریایی روزانه با دوستان و خانواده در نظر گرفته شده اند.

آن ها را می توان در آب شیرین یا شور استفاده کرد، اما به دلیل برد کوتاه آن ها نباید به آب های بین المللی برده شوند. برای کسانی که می‌خواهند برای یک روز، یک شب یا برای اقامت طولانی‌ مدت به بیرون بروند، کروزهای کابین امروزی بسیاری از شرایط آسایشی موجود در خانه را در حالی که در دریاچه، آبراه یا اقیانوس مورد علاقه‌تان هستند، فراهم می‌کنند. سایز کروزها از حدود 24 فوت و بزرگتر متغیر است و معمولاً برای 4 بزرگسال خوابگاه فراهم می کنند. اکثر آن ها یک آشپزخانه کامل با یخچال، اجاق گاز و مایکروویو و همچنین یک سرویس کامل به همراه دوش دارند. امروزه اکثرا دارای تهویه مطبوع و گرمایش و همچنین آب گرم و سرد هستند. فاضلاب در یک مخزن نگهداری ذخیره می شود تا در نهایت در یک "ایستگاه پمپ بیرون" در یک تفرجگاه محلی دفع شود. کروز کابین ها به طور کلی کوچک هستند و به اندازه یک قایق تفریحی مجهز نیستند.

کشتی تفریحی کروز

  1. قایق های پانتون

به طور کلی از پانتون های آلومینیومی (شکل "طبقه های بزرگ" آلومینیومی) با یک عرشه فرش شده فلزی یا چوبی با نرده های اطراف ساخته شده اند، پانتون ها به سرعت در حال تبدیل شدن به انتخاب بسیاری از قایقرانان در دریاچه ها هستند (هر جا که نیاز به جابجایی آب خشن نباشد). پانتون‌ها می‌توانند گروه‌ های بزرگ‌تری از مردم را نسبت به رانابوت ‌ها، معمولاً 10 تا 20 نفر به اضافه تجهیزات، در خود جای دهند و با موتورهای بزرگ بیرونی و ورودی/خروجی نیرو می‌گیرند تا آن ها را با سرعت بیش از 30 مایل در ساعت برای اسکی و لوله‌کشی به امتداد سوق دهند. قایق های پانتون معمولاً به عنوان "سکوهای مهمانی" در نظر گرفته می شوند!

کشتی تفریحی پانتون

  1. کشتی های اسپورت

این یک دسته بندی گسترده است که در درجه اول شامل قایق هایی است که برای هیجان طراحی شده اند. کشتی های طراحی شده برای ورزش، قابلیت یدک کشی دارند و سرعت را از کشتی های شخصی مانند جت اسکی تا قایق های اسکی چند موتوره ارائه می دهد. برخی برای ورزش های آبی خاص مانند ویک برد و اسکی طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای چیزی جز سرعت و یا قابلیت مانور طراحی نشده اند.

  1. هیبریدها

بسیاری از قایق های تفریحی ترکیبی هستند که می توانند برای فعالیت های متعدد مورد استفاده قرار گیرند. برخی از انواع قایق در این دسته عبارتند از: قایق های ماهی و اسکی، بورایدر و قایق های عرشه.

9. Yacht

قایق‌ های تفریحی قایق‌ هایی هستند که برای زندگی روی آب ساخته شده‌اند و معمولاً قادر به سفرهای طولانی هستند. آن ها اتاق نشیمن، حمام، آشپزخانه و مناطق استراحت خواهند داشت. برخی از آن ها دارای استخرهای آب شیرین، اتاق های بازی و اتاق های غذاخوری رسمی هستند. همچنین می توانند قایق ها، هلیکوپترها و اتومبیل های کوچکتر را حمل کنند. این کشتی تفریحی گران قیمت می باشد بنابراین بهتر است در انتخاب خود دقت کنید.

yacht- کشتی تفریحی

جمع بندی

در پایان، کشتی های تفریحی راهی فوق العاده برای گذراندن اوقات فراغت خود با دوستان و خانواده هستند. انتخاب قایق مناسب می تواند یک کار دلهره آور باشد و به تحقیقات زیادی نیاز دارد و لازم است کاربرد کشتی تفریحی مد نظر خود را بدانید. مطمئن شوید که همه گزینه‌ها را قبل از انجام چنین سرمایه‌گذاری بزرگی ارزیابی کرده‌اید زیرا یک تصمیم اشتباه می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که استانداردها و مقررات ایمنی را رعایت می کنید.


ثبت نظر