favicon-96x96

کشتی کروز چیست و چرا سفر با کشتی کروز هیجان انگیز است؟

تاریخ انتشار: 04 آبان 1401 ساعت 12:38 تاریخ آپدیت: 01 آذر 1401 ساعت 14:39
کشتی کروز چیست و چرا سفر با کشتی کروز هیجان انگیز است؟

کشتی های کروز با هدف ارائه خدمات در زمان تعطیلات به مسافران از جمله اقامت و سرگرمی با اولویت امکانات و آسایش داخل کشتی طراحی شده اند. برخلاف کشتی‌های مسافربری اقیانوسی سنتی، آنها با هدف اصلی انتقال مسافران از یک مکان به مکان دیگر طراحی نشده‌اند، بلکه مسافران را بین بنادر بر اساس برنامه سفر و به قصد سرگرمی حمل می‌کنند.

کشتی‌های کروز بزرگ‌تر امروزه می‌توانند بیش از 6500 مهمان را در خود جای دهند، به علاوه 2000 خدمه و کارمند در کشتی، صنعت کروز را به تامین‌کننده اصلی مشاغل در صنعت دریایی تبدیل می‌کند.

صنعت کروز همچنین یک بازیگر کلیدی در صنعت گردشگری جهانی است و مسافران کشتی کروز منبع درآمدی خوشایند برای جوامع بندری و فراتر از آن هستند. مکان‌های تعطیلات دورافتاده نیز با ظهور تعطیلات دریایی در دسترس‌تر شده‌اند و بسیاری از مکان‌هایی که قبلاً غیرقابل دسترس بودند برای همه باز است. در ادامه با این کشتی و علت محبوبیت سفرهای دریایی با کشتی کروز آشنا می شویم.

کشتی کروز

کشتی کروز چیست؟

کشتی کروز (Cruise ship) یا لاینر اقیانوسی، عمدتاً به کشتی ‌های تفریحی اطلاق می‌شود که از اقیانوس عبور می‌کنند، یک کشتی بزرگ با کابین ‌های خواب و سایر امکانات است که مردم برای سفرهای تفریحی از آن بهره می برند. سالانه صدها هزار نفر از سفرهای دریایی استفاده می کنند. کشتی ‌های کروز، کشتی ‌های مسافربری بزرگی هستند که عمدتاً برای گذراندن تعطیلات و سفر در اقیانوس، استفاده می ‌شوند. برخلاف کشتی ‌های اقیانوس پیما که برای حمل‌ و نقل مورد استفاده قرار می گیرند، کشتی ‌های کروز معمولاً سفرهای رفت و برگشتی را به بنادر مختلف انجام می‌دهند. هدف اولیه این کشتی بیشتر سفر تفریحی بود اما امروزه کشتی‌ های کروز مسافربری نیز، بر روی اقیانوس‌ ها دیده می ‌شوند، که سفرهای طولانی به مدت ۱ و گاهی ۲ ماهه انجام می ‌دهند.

چرا سفر با کشتی کروز هیجان انگیز است؟

کشتی‌ های کروز مدرن در مقایسه با کشتی ‌های اقیانوس پیما از قدرت بدنه و سرعت کمتری برخوردارند. با این حال، آن ها امکانات رفاهی را برای ارائه خدمات به گردشگران اضافه کرده‌اند. کشتی های کروز امروزی مانند هتل های شناور هستند. آن ها یک "پرسنل مهمان نواز" (برای سرو غذا و کمک به مسافران) و همچنین خدمه معمول کشتی دارند. بزرگترین کشتی ‌های کروز دارای فروشگاه‌ ها، بسیاری از رستوران ‌ها، سالن‌ های تئاتر برای سرگرمی‌ و فیلم، چندین استخر، مهدکودک، باشگاه ورزشی و پیست دویدن هستند. گران ترین کشتی های دریایی اغلب خدمه و کارکنان بیشتری نسبت به مسافران دارند. این بدان معنی است که افرادی که کروز را کنترل می کنند می توانند خدمات شخصی زیادی ارائه دهند.

امروزه صدها کشتی کروز در سرتاسر جهان در حرکت هستند. برخی از آن ها بیش از 3000 مسافر را حمل می کنند. این ها برخی از بزرگترین کشتی هایی هستند که تا کنون ساخته شده اند. برای بازدید از برخی مکان ‌ها، مانند قطب جنوب، به دلیل اینکه فاقد روش ‌های دیگر حمل‌ و نقل است، کشتی‌ های کروز یکی از معدود راه ‌های بازدید گردشگران هستند. علاوه بر این موارد، افرادی که ویزا ندارند می توانند با این کشتی به اروپا سفر کنند به همین علت، سفر با کشتی کروز هیجان انگیز و جذاب است.

سفر با کشتی کروز

تاریخچه کشتی کروز

جالب است که بدانید، اولین بار این کشتی کی و کجا ساخته و استفاد شد. کشتی‌ کروز لوکس و با شکوهی که امروزه بر روی اقیانوس ‌ها مشاهده می‌کنید، برای اولین بار، در سال 1822 در اقیانوس‌ های مسیر انگلستان و شبه جزیره ایبری، شناور شد. اولین کشتی تفریحی کروز، با نام P&O یا پنینسولار و اورینتال، شناخته و شروع به ارائه خدمات مسافرتی لوکس دریایی کرد. امروزه نیز، P&O به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خط کروز جهان شناخته می شود و به صورت کاملا امروزی و بسیار مدرن، خدمات تفریحی را ارائه می‌ دهد. البته جالب است بدانید که در آن سال‌ ها، این کشتی مورد استقبال کسی قرار نگرفت. از نیمه دوم قرن نوزدهم، کشتی های کروز شکل لوکس تری به خود گرفتند و بسیار بزرگ تر از قبل و با بدنه های فولادی طراحی شدند، بنابراین، این کشتی های لوکس در بین افراد ثروتمند بسیار محبوب شدند و با گذشت زمان قشر متوسط نیز، به سفر با این کشتی ها علاقه نشان دادند. یکی از معروف‌ترین کشتی‌ های کروز که نام آن قطعا به گوش همه مردم خورده است، کشتی تایتانیک است. یکی دیگر از کروزهای معروف، کروز ویکتوریا لوئیز از شاهزاده های آلمان بوده است. البته لازم به ذکر است که کشتی‌های کروز امروزی، به هیچ وجه با نمونه‌ های اولیه آن، قابل مقایسه نیستند و بسیار پیشرفته می باشند.

خطوط کشتی کروز

معمولا خطوط کشتی ‌های کروز، بر اساس مسیرهایی که طی می‌کنند، مشخص می‌ شوند. علاوه بر خطوط مسیرهای رفت و برگشتی، به معروف ‌ترین خطوط کشتی‌های کروز در ادامه مطلب اشاره شده است:

  • :Saga Cruises  این کشتی کروز فقط مخصوص مسافران بالای ۵۰ سال می باشد.
  • Star Clippers
  • Windstar Cruises
  • Regent Seven Seu Cruises
  • :megaships  کشتی‌ کروز کوچک جهت بازدید از نقاط خاص مانند قطب شمال و قطب جنوب.

امکانات کشتی کروز

کشتی ‌های کروز مانند هتل‌ های شناور سازمان ‌دهی می ‌شوند و علاوه بر خدمه کشتی معمولی، کارکنان مهمان ‌نوازی دارند. غیر معمول نیست که مجلل ترین کشتی ها خدمه و کارکنان بیشتری نسبت به مسافران داشته باشند. کشتی ‌های کروز مدرن معمولاً دارای برخی یا همه امکانات زیر هستند:

  • سالن غذا خوری
  • امکانات مراقبت از کودک
  • سینما
  • باشگاه ها
  • مرکز تناسب اندام
  • جکوزی
  • استخر سرپوشیده و یا روباز با سرسره های آبی
  • درمانگاه و سردخانه
  • کتابخانه
  • سالن های استراحت
  • سالن رصد
  • میزهای پینگ پنگ
  • میزهای بیلیارد
  • مغازه ها
  • آبگرم
  • سالن های استراحت مخصوص نوجوان
  • تئاتر

برخی از کشتی ها دارای سالن های بولینگ، زمین اسکیت روی یخ، دیوارهای صخره نوردی، شبیه سازهای غواصی در آسمان، زمین های گلف مینیاتوری، بازی های ویدئویی، زیپ لاین، شبیه ساز موج سواری، سرسره های آبی، زمین بسکتبال، زمین های تنیس، رستوران های زنجیره ای، زمین های مانع با طناب و حتی غلتک هستند.

امکانات کشتی کروز

 سالن غذاخوری در کشتی کروز

سالن های غذا خوری، رستوران و کافی شاپ تقریباً در همه کشتی های کروز گنجانده شده است که از قبل قیمت آن ها روی بلیط حساب می شود. به‌طور سنتی، رستوران ‌های کشتی‌ ها دو سرویس غذا را در هر روز به مسافران ارائه می دهند اما در کشتی های امروزی، به صورت 24 ساعته به مسافران سرویس دهی می شود در نتیجه، به کشتی این امکان را می دهد که زمان و فضای کافی برای پذیرایی از همه مسافران خود داشته باشد. علاوه بر سالن های غذا خوری، کشتی‌ های کروز مدرن اغلب دارای یک یا چند غذا خوری معمولی به سبک بوفه هستند که ممکن است 24 ساعته باز باشند، با منوهایی که در طول روز برای ارائه وعده‌ های غذایی از صبحانه تا میان‌ وعده‌ های آخر شب متفاوت هستند.

موارد استفاده از کشتی کروز

کشتی ‌های کروز سابق به دلیل سرعت کمتر، اغلب در کاربردهایی غیر از مواردی که برای آن ساخته شده ‌اند، استفاده می ‌شوند و همچنین به طور گسترده پس از چندین جنگ بزرگ، کشتی های کروز به عنوان کشتی های حمل و نقل نیرو نیز مورد استفاده قرار می گرفتند و در سال 2005 و 2017 از این کشتی ها برای نجات افراد در برابر طوفان استفاده کردند.

امنیت کشتی کروز

یکی از مهم ترین نکات برای این کشتی ها، حفظ امنیت، جان و مال مسافران و پرسنل است. مسافرانی که قصد سفر با کشتی کروز را دارند، باید به مسا‌ئل امنیتی نیز توجه بیشتری داشته باشند. زیرا این کشتی ‌ها، ساعت‌ ها و روزها، در وسط آب ‌های اقیانوس و به دور از ساحل، خواهند بود. به همین دلیل، این کشتی ‌ها تمام جنبه های امنیتی را برای مسافران فراهم می کنند. این ایمنی، شامل موارد جانبی و حتی مالی است زیرا در ساخت و طراحی این کشتی‌ ها، از بهترین مهندسان و بهترین مصالح استفاده کرده ‌اند. در نتیجه، کشتی کروز در برابر تمامی حوادث طبیعی مقاوم است و خطر غرق شدن آن بسیار ضعیف می باشد. در حین سفر نیز، در صورت بروز هر گونه مشکلی، قایق ‌های اضطراری و جلیقه ‌های نجات، به تعداد ظرفیت افراد حاضر در کشتی تعبیه شده است.

از طرفی دیگر، در حین ورود مسافران و حتی پرسنل به کشتی، وسیله‌ ها کنترل می‌ شوند، تا اسلحه و وسیله‌ های مشابه آن، وارد کشتی نشوند. علاوه بر آن، در تمامی مکان ‌های مورد نیاز کشتی، از دوربین مداربسته برای احساس امنیت بیشتر از جانب مسافران، استفاده کرده‌ اند،. در تمامی اتاق های مسافران گاو صندوق موجود می باشد تا در صورت داشتن اشیا گران‌ قیمت، درخواست داده و از آن استفاده کنند. از ورود و خروج افراد بدون اجازه پرسنل جلوگیری شده و کارت شناسایی افراد کنترل می گردد. به طور کلی، می‌توان ادعا کرد که امروزه سفر با کشتی کروز، امن‌ترین وسیله در مقایسه با سایر وسیله ‌ها، برای تفریح و سفر است.

امنیت کشتی کروز

پایداری کشتی کروز

کشتی‌ های کروز مدرن دارای ارتفاع زیادی هستند، اما به دلیل مرکز جرم نسبتاً کم‌، پایدار می‌ مانند. این به دلیل فضاهای باز بزرگ و استفاده گسترده از آلومینیوم، فولاد با استحکام بالا و سایر مواد سبک وزن در قسمت ‌های بالایی است. همچنین اجزای سنگین‌ مانند موتورها، مخازن سوخت و مواردی از این قبیل در قسمت پایین آن قرار دارند. بنابراین، حتی اگر کشتی های کروز مدرن بلند به نظر برسند، توزیع وزن مناسب تضمین می کند که آن ها سنگین نیستند. علاوه بر این، کشتی های کروز بزرگ بسیار عریض بوده، که به طور قابل توجهی باعث افزایش پایداری اولیه آن ها با افزایش ارتفاع می شود.

شرایط شغلی پرسنل کشتی کروز

کارکنان معمولاً با قراردادهای سه تا یازده ماهه استخدام می شوند که ممکن است بر اساس توافق دوجانبه تمدید شوند. اکثر کارکنان 77 ساعت در هفته به مدت 10 ماه به طور مداوم کار می کنند و سپس دو ماه مرخصی دارند. بسته به سطح موقعیت و نوع قرارداد، هیچ مرخصی با حقوق یا مستمری برای کارکنان خدماتی و غیر مدیریتی وجود ندارد. اعضای پرسنل غیر خدماتی و مدیریتی از مرخصی با حقوق، گزینه های درمانی و  بازنشستگی برخوردار می شوند و می توانند در طرح بیمه گروهی شرکت کنند.

 

جمع بندی

طبق مطالب عنوان شده در بالا، انواع مختلفی از کشتی های کروز با پیشرفت تکنولوژی ساخته شده اند که امکانات آن ها نسبت به یکدیگر متفاوت است. امکانات کروز با توجه به نوع کشتی مشخص می شوند و ویژگی های متفاوتی نیز دارد که در بالا به معرفی اصلی ترین ویژگی های هر کشتی کروز پرداخته شد. این کشتی امکانات وسیع و گسترده ای، به مسافران خود ارائه می دهد. کشتی های کروز بسیار بزرگ و محکم بوده و بدنه آن ها به گونه ای ساخته شده تا در برابر جزر و مد و طوفان از مقاومت بیشتری برخوردار باشند و امنیت جانی و مالی مسافران و پرسنل حفظ گردد.


نظرات
test

08 آبان 1401

4324


ثبت نظر