favicon-96x96

آشنایی با شغل ملوان فنی الکترونیک

تاریخ انتشار: 03 آبان 1401 ساعت 00:27 تاریخ آپدیت: 03 آبان 1401 ساعت 00:27
آشنایی با شغل ملوان فنی الکترونیک

ملوانان فنی نیروی دریایی برای کار به عنوان متخصص الکترونیک، دریایی و هوانوردی و در سایر زمینه های فنی آموزش دیده اند. یک ملوان فنی نیروی دریایی ممکن است در موارد زیر تخصص داشته باشد:

  1. تکنسین هوانوردی (Aircraft)

نگهداری، تعمیر و تعمیرات اساسی هواپیماها و سیستم‌ها و اجزای موتور نیروی دریایی (به غیر از سیستم‌های الکتریکی) را هم در زمین و هم در کشتی‌های نیروی دریایی انجام می‌دهد.

  1. تکنسین هوانوردی (Avionics)

نگهداری و تعمیر تجهیزات الکترونیکی نصب شده بر روی هواپیمای نیروی دریایی، مانند تجهیزات رادیویی و ناوبری یا سیستم های جنگ ضد زیردریایی.

  1. تکنسین الکترونیک

حفظ کلیه سیستم های الکترونیکی و الکتریکی در کشتی های نیروی دریایی. آنها مسئول هیدرولیک مربوط به سیستم های تسلیحاتی و الکترونیک مرتبط با موشک ها، سونارها و تجهیزات ارتباطی هستند.

  1. تکنسین دریایی

ماشین آلات و تجهیزات جانبی یک کشتی جنگی و همچنین بدنه و کلیه تجهیزات آن را تعمیر و نگهداری می کند.

در ادامه این مطلب به توضیحاتی در خصوص ملوان فنی الکترونیک می پردازیم.

ملوان فنی الکترونیک

شغل ملوان فنی الکترونیک (Electro Technical Rating) چیست؟

طبق یک رتبه بندی الکترونیکی فنی، به برق کار کشی، ملوان فنی الکترونیک یا ETR نیز می گویند و وظایفی را انجام می دهد که توسط مقررات STCW III/7 از STCW با اصلاحات و بخش A-III/7 و بخش B-III/7 از کد STCW تعیین شده است. ETR کارکردها و وظایف مهندسی برق، الکترونیک و کنترل را در سطح پشتیبانی در کشتی با هر نیروی محرکه در هر منطقه عملیاتی انجام می دهد. پیشرفت بعد در شغل برای یک ETR، Electro Technical Officer (ETO) است.

وظایف مربوط به ETR مشابه ETO اما در سطح پشتیبانی می باشد. یک ETR تمام تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی داخل کشتی را کنترل می کند و ایمنی عملیاتی و کارایی کشتی را به حداکثر می رساند. آن ها دارای مهارت های عملی هستند و عمدتاً برای حل مشکل سیستم های کنترل و قدرت الکتریکی و الکترونیکی تحت هدایت افسر فنی الکترو و سایر مهندسان فراخوانده می شوند. هر دو ETO و ETR تحت فرمان مهندس ناظر و یا گاهی اوقات زیر نظر مدیر ارشد برق هستند. صنعت کروز از ETR و ETO استفاده می کند زیرا یک کشتی کروز دارای سیستم های الکتریکی و الکترونیکی پیشرفته است. همچنین بسیاری از کشتی های جدید اکنون به چنین سیستم هایی مجهز شده اند و بسیار سریع در حال پیشرفت هستند.

الزامات عمومی برای صدور گواهینامه به عنوان ملوان فنی الکترونیک

ملوان فنی الکترونیکی که در یک کشتی دریانوردی که توسط یک ماشین پیشران اصلی با قدرت پیشرانه 750 کیلووات یا بیشتر خدمت می‌کند باید:

  • سن: کمتر از 18 سال سن نداشته باشد.
  • خدمات دریانوردی: خدمات دریانوردی تایید شده تکمیل شده شامل حداقل 12 ماه آموزش و تجربه، یا آموزش تایید شده تکمیل شده، از جمله دوره مورد تایید خدمت دریایی که نباید کمتر از شش ماه باشد یا دارای شرایطی باشد که صلاحیت های فنی جدول A-III/7را داشته و مدت خدمت دریانوردی حداقل سه ماه تایید شده باشد. این باید در دفترچه سوابق آموزشی تایید شده ثبت شود.
  • آموزش و پرورش: برنامه آموزش و پرورش مطابق با استانداردهای شایستگی مشخص شده در بخش A-III/7 از کد STCW
  • تبصره: دریانوردانی که در مدت 60 ماه گذشته قبل از لازم الاجرا شدن این آیین نامه و صلاحیت مندرج در بخش، حداقل 12 ماه در کشتی خدمت کرده باشند، ممکن است تلقی شود که شرایط لازم برای این آیین نامه را دارند.

دوره ملوان فنی الکترونیک

اطلاعات کلی در خصوص قوانین لازم جهت تعیین ملوان فنی الکترونیک

آموزش در هیئت مدیره رتبه بندی های الکترونیکی آینده باید مطابق با الزامات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان، 1978، اصلاح شده در سال 2010 (STCW 1978/10) انجام شود.

این کتاب رکورد آموزشی در هواپیما(TRB)  شامل وظایف آموزش دریایی برای رتبه ‌بندی ‌های الکترونیکی می ‌شود. در طی این آموزش رتبه بندی الکتریکی مهارت های حرفه ای و تجربیات لازم را در کار به عنوان رتبه بندی الکترونیکی به دست می آورد. مهارت ‌های آموزشی روی کشتی که بر اساس برنامه موجود در TRB به دست می‌آیند، حداقل شرایط لازم برای صدور گواهینامه به ‌عنوان رتبه ‌بندی الکترونیکی را شامل می شود.

در طول آموزش دریایی، کارآموز یاد می گیرد که دانش تئوری به دست آمده از مرکز آموزش دریایی و تمرینات شخصی را ترکیب کند. این به رتبه بندی الکترونیکی آینده اجازه می دهد تا این کار را در کشتی های دریایی مدرن و خودکار بیاموزد.

آموزش عملی باید تحت نظارت مهندس ارشد و افسر الکترونیک (ETO) تکمیل شود. TRB که به درستی پر شده باشد، گواه این است که کارآموز فنی الکترونیک، به مهارت ها و تجربه حرفه ای مورد نیاز در استانداردهای مناسب و مطابق با کنوانسیون کد A (STCW 1978/10) بخش (A-III/7) دست یافته است. به همین دلیل است که TRB باید دقیقاً تکمیل شود. پس از اتمام آموزش ، TRB توسط کمیسیون آزمون مرکز آموزش، بررسی و پذیرفته می شود.

1- در حین انجام خدمات دریایی، رتبه بندی الکترونیکی تحت نظارت مسئول فنی الکترونیکی بوده و موظف است از سیستم آموزشی برنامه ریزی شده ای که در دفترچه سوابق آموزشی در کشتی درج شده است، پیروی کند و مقررات و دستورالعمل های کاری کشتی را رعایت کند.

  1. رتبه‌بندی الکتروتکنیکال، کتاب سوابق آموزشی خود را در ازای دریافتی، در مرکز آموزشی که مسئولیت آموزش او را بر عهده دارد، دریافت می‌کند. هر کتاب شماره مخصوص به خود را دارد که توسط مرکز آموزشی داده و ثبت شده است.
  2. رتبه بندی الکتروتکنیکال شخصاً مسئول تکمیل کتاب سوابق آموزشی در کشتی در طول کل خدمت دریایی خود در کشتی های مختلف است.
  3. بلافاصله پس از پیوستن به هر کشتی، کارآموز باید:
  • با وظایف آشنایی با کشتی و ایمنی شروع کنید،
  • مشخصات کشتی را ثبت کنید.

در مرحله بعد، کارآموز باید در حین خدمت در هواپیما، وظایف ذکر شده در کتاب سوابق آموزشی را انجام دهد و امضای ETO و سایر افسران مجاز را دریافت کند.

  1. ممکن است به دلیل نوع کشتی ملحق شده، انجام برخی از وظایف مندرج در کتاب سوابق آموزشی در هواپیما برای کارآموز امکان پذیر نباشد. در این صورت باید اطلاعات مناسبی در مورد کاری که تکمیل نشده نوشته شود.
  2. انجام تمام وظایف در یک کشتی ضروری نیست. این را می توان در کشتی های بعدی انجام داد.
  3. رتبه‌بندی الکترونیکی باید وظایف را به گونه‌ای انجام دهد که ETO مهندس ارشد کاملاً از عملکرد رضایت‌بخش و شایستگی کارآموز مطمئن باشد.
  4. در برخی موارد می توان کارآموز را مجبور به انجام وظایف بیش از یک بار کرد. تصمیم برای تکرار کار به ETO بستگی دارد.
  5. زمانی که کارآموز تکلیف را به پایان رساند، فهمیده می شود که او در این کار صلاحیت دارد. ETO و سایر افسران مجاز آن را با امضای خود در فضای مناسب یک وظیفه معین تأیید می کنند.
  6. کتاب سوابق آموزشی در هیئت مدیره باید به موارد زیر ارسال شود:
  • استاد و مهندس ارشد پس از پیوستن به کشتی و قبل از ترک کشتی،
  • مهندس ارشد و ETO در پایان هر ماه و بنا به درخواست آن ها در حین خدمت در کشتی.
  1. مرکز آموزش باید دفترچه سوابق آموزشی در هیئت مدیره را بازرسی کند تا اطمینان حاصل شود که داوطلب گواهینامه رتبه بندی الکترونیکی صلاحیت دارد.
  2. مرکز آموزشی می‌تواند الزامات موجود در کتاب سوابق آموزشی را گسترش دهد (مانند گزارش‌ها، توضیحات).
  3. حداقل شش ماه خدمات دریایی برای رتبه بندی الکترونیکی مورد نیاز است.

 

جمع بندی

به دلیل اهمیت این جایگاه شغلی و پرطرفدار بودن آن در حال حاضر، در کشتی داران دوره کارآموزی ملوان فنی الکترونیک برگزار شده و شما می توانید پس از گذراندن دوره و دریافت مدرک معتبر، همکاری خود را با شرکت های دریایی و بنادر در ایران آغاز کنید.


نظرات
محسن کیانی

23 خرداد 1402

من

محسن کیانی

23 خرداد 1402

من میخواهم در کلاسهای برق eto ثبت نام کنم اما نمی توانم با آموزشگاه تماس بگیرم اگه کمک کنید ممنون میشم..

حامد

03 اردیبهشت 1403

من میخواهم در شرکت ملی ناو نفتکش استخدام شوم کی استخدامی داره


ثبت نظر