favicon-96x96

وسایل امداد و نجات دریایی

تاریخ انتشار: 01 دی 1401 ساعت 21:20 تاریخ آپدیت: 01 دی 1401 ساعت 21:20
وسایل امداد و نجات دریایی

وسایل امداد و نجات دریایی چیست؟

چه اتفاقی می افتد وقتی در خشکی با تصادف مواجه می شوید؟ کار نجات در چند دقیقه (یا ساعت ها بسته به جایی که هستید) آغاز می شود و به زودی متخصصان با تجربه شما را برای درمان بیشتر نجات می دهند و به شما کمک می کنند. اما اگر حادثه ای در دریا رخ دهد چه؟ چگونه مقامات حتی به چنین چیزی اجازه می دهند در آب های مخوف اقیانوسی که دارای و شرایط آب و هوایی بسیار غیرقابل پیش بینی است، فعالیت می کنند؟ آیا وسیله ای برای نجات جان افراد در صورت عملی شدن فاجعه تا زمانی که توسط یک تیم نجات به آن ها کمک کند، دارد؟

جدا از قوانین و مقررات سختگیرانه ای که در طول طراحی و ساخت کشتی رعایت می شود، حمل برخی وسایل امداد و نجات دریایی در کشتی الزامی است که در نجات جان سرنشینان کشتی در صورت وقوع فاجعه مفید است. این مقاله بر روی چنین تجهیزات نجات دهنده ای که در کشتی ها وجود دارد تمرکز دارد. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که همه کشتی ها همه تجهیزات و وسایل امداد و نجات دریایی را که در اینجا ذکر شده است، ندارند. این بستگی به نوع کشتی، تعداد مسافران (و خدمه) در کشتی و الزامات مربوط به مقررات ایمنی دارد که نوع و مقدار تجهیزات و وسایل امداد و نجات دریایی در دسترس را تعیین می کند.

انواع وسایل امداد و نجات دریایی

در ادامه لیستی از تجهیزات و وسایل امداد و نجات دریایی آورده شده است که برای تخلیه و نجات جان افراد در هنگام وقوع حادثه در یک کشتی استفاده می شوند.

  • قایق نجات

قایق های نجات تجهیزات نجات اولیه هستند که در مواقعی که خدمه و مسافران کشتی را رها کرده و نیاز به پشتیبانی از آب دارند، استفاده می شود. آنها باید به مقدار کافی در دسترس باشند و ظرفیت و اندازه مورد نیاز را پشتیبانی کنند تا بتوان تعداد کل افراد حاضر در کشتی را از هر دو بندر یا سمت راست تخلیه کرد. (این کار به این دلیل انجام می شود که در صورت واژگونی کشتی به یک سمت، مثلاً بندر، قایق های نجات را می توان از سمت راست پایین آورد و همه افراد حاضر در کشتی را نجات داد.)

در شناورهای کوچک مانند کشتی های بندری و رودخانه ای از قایق های نجات باز و قایق های نجات نیمه بسته استفاده می شود. برای تمام کشتی های بزرگی که در اقیانوس ها تردد می کنند قایق های نجات کاملاً محصور در نظر گرفته شده است. این کار برای اطمینان از محافظت بهتر در برابر آب و هوا انجام می شود. آن ها مجهز به موتورهای دیزلی کوچک برای خود رانش با سرعت حدود 6 گره دریایی هستند و سوخت را به مدت 24 ساعت فعالیت تامین می کنند. علاوه بر این، موارد زیر باید در هر کجا که نصب شده است به طور کامل بازرسی شوند و از نظر وضعیت و عملکرد رضایت بخش بررسی شوند: سیستم آب پاشی، ترتیبات گلگیر/ اسکیت، سیستم اصلاح قایق نجات، وضعیت ساختار قایق (با بررسی بصری مرزهای خارجی)، موتور و سیستم محرکه، سیستم مانور، سیستم منبع تغذیه و سیستم تامین هوا.

قایق نجات

  • دستگاه شناور بادی

این ها ابزار ثانویه تجهیزات و وسایل امداد و نجات دریایی در کشتی هستند. باد کردن قایق های نجات به وسیله دی اکسید کربن از سیلندر ذخیره سازی بسته بندی شده در قایق در داخل یک ظرف انجام می شود. شناورهای بادی ممکن است از طریق داویت ها یا قفسه های سقوط آزاد پرتاب شوند (قایق های پرتاب دیویت معمولاً از یک داویت پرتاب می شوند). آن ها ابتدا روی هواپیما باد می شوند، سوار می شوند و سپس در آب فرو می روند. قایق های نجات تحت تعدادی آزمایش مانند تست سقوط، تست پرش، تست وزن، تست یدک کشی و غیره قرار می گیرند. برخی از تست های اضافی مانند تست آسیب، تست باد کردن، تست فشار، تست استحکام درز و غیره فقط مختص قایق های نجات بادی هستند.

شناورهای نجات

  • قایق های امداد رسان

قایق های کوچک و سبک وزنی هستند که با هدف نجات افراد در مضیقه و بکسل کردن کشتی یا قایق های نجات و دستگاه های شناور، ساخته شده اند. آن ها به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که در عرض چند دقیقه پرتاب می‌شوند و باید در هنگام بازیابی فردی در آب از دو طرف قایق پایدار بمانند. قایق های امداد رسان، معمولاً داویت لانچ هستند و در شکل ها و اندازه های مختلف هستند. مواد مورد استفاده برای ساخت و ساز معمولاً فایبرگلاس با افزودن محفظه های شناور لاستیکی باد شده برای پایداری بیشتر است. آن ها تحت آزمایشاتی مانند تست بکسل، تست نشستن قایق نجات صلب، تست اضافه بار، تست های عملیاتی، مانورپذیری و غیره قرار می گیرند.

  • نگهدارنده یا دستگاه های نجات شخصی

مانند قایق های نجات، دستگاه های نجات شخصی نیز در اشکال، اندازه ها و طرح های مختلف وجود دارند. آن ها ممکن است از نوع شناوری جامد با فوم سلول بسته باشند یا ممکن است باد شونده باشند. تورم می تواند به صورت خوراکی یا کارتریج دی اکسید کربن یا ترکیبی از هر دو انجام شود. جلیقه نجات مجهز به سوت برای جلب توجه افراد امدادگر و همچنین چراغی است که به محض تماس با آب روشن می شود تا به راحتی افراد در مضیقه را تشخیص دهد. روش دیگر، ممکن است از یک چوب نور شیمیایی و یک ماده بازتابنده استفاده شود. جلیقه های نجات نیز تحت آزمایش های مختلفی مانند چرخه دما، شناوری، آتش، پایداری، استحکام و غیره قرار می گیرند.

جلیقه نجات

  • شناورهای حلقه ای

این ها تجهیزات معمول نجات دهنده ای هستند که در همه کشتی های کوچک و بزرگ وجود دارند (شاید آن ها را حتی در کناره های استخرها مشاهده کرده باشید). حلقه های نجات در اطراف محیط عرشه کشتی نصب شده اند و قرار است به سرعت به سمت یک فرد به دریا پرتاب شوند. افتادن شخص در دریا یک اتفاق رایج است و این شناورها در چنین حالتی سریع ترین کمک را برای شناور شدن دارند. الزامات لازم برای شناورهای نجات عبارتند از:

  1. قطر بیرونی شناور نباید از 800 میلی متر تجاوز کند و قطر داخلی آن حداقل 400 میلی متر باشد.
  2. باید به صورتی نصب شود تا در برابر سقوط آزاد در آب بالای خط آبی کشتی مقاومت کند.
  3. باید حداقل 2.5 کیلوگرم وزن داشته باشد و بتواند 14.5 کیلوگرم آهن را در آب شیرین به مدت 24 ساعت شناور نگه دارد.
  4. باید از مواد غیر محو شونده ساخته شود.
  5. شناورهای نجات نیز تحت تعدادی آزمایش اجباری از جمله تست چرخه دما، تست سقوط، تست مقاومت در برابر روغن، تست آتش، تست شناورسازی، تست مقاومت، تست عملکرد با سیگنال نور و دود و تست سیگنال دود خود فعال، قرار گیرند.
  • لباس نجات

چرا پس از غرق شدن کشتی تایتانیک، مردم با وجود پوشیدن جلیقه نجات جان خود را از دست دادند؟ پاسخ هیپوترمی است. خب، اینجاست که لباس ‌های نجات یکی از مهم ترین وسایل امداد و نجات دریایی است و اهمیت فزاینده ‌ای پیدا می‌کنند. به آن ها لباس غوطه وری نیز می گویند و به عنوان لباس محافظ استفاده می شوند. عملکرد اصلی آن ها کاهش از دست دادن گرمای بدن یک فرد در آب سرد و در نتیجه جلوگیری از مرگ ناشی از هیپوترمی است. طرح ‌های معمولی به دمای بدن اجازه می‌دهد تا به مدت شش ساعت برای فردی که در آب با دمای صفر درجه سانتیگراد است از پایین ‌تر رفتن 35 درجه سانتیگراد جلوگیری کند. برخی از مهم ترین ویژگی های لباس نجات عبارتند از:

  1. برای هر شخص در کشتی باید لباس غوطه وری تهیه شود. برای کشتی ‌هایی غیر از کشتی ‌های فله‌بر، می‌توان آن را حذف کرد، مشروط بر اینکه کشتی به طور مداوم در سفرهای آب گرم درگیر باشد.
  2. در مورد ساعت یا ایستگاه های کاری از راه دور، باید تعداد مناسبی از لباس های غوطه وری در خود این مکان ها تهیه شود.
  3. آن ها باید به آسانی با نشانی واضح از موقعیت خود در دسترس باشند.
  • سیستم های ارتباطی

وقتی کشتی حدود 8800 سرنشین دارد، برقراری ارتباط و هشدار دادن به تک تک مسافران و اعضای خدمه در مورد وضعیت مراحل و دستورالعمل‌های لازم به یک وظیفه بزرگ (و بسیار مهم) تبدیل می‌شود. هرگونه ارتباط نادرست یا عدم ارتباط می تواند پیامدهای فاجعه باری داشته باشد. از این رو این سیستم ها نیز بخشی از تجهیزات نجات جان را تشکیل می دهند. همه کشتی‌ها مجهز به سیستم‌های هشدار عمومی هستند تا خدمه را به ایستگاه‌های آتش‌نشانی یا ایستگاه‌های قایق احضار کنند. کشتی های مسافربری باید به سیستم های نشانی عمومی مجهز شوند. سیستم‌های ارتباطی همچنین شامل رادیوهای قابل حمل با فرکانس بسیار بالا هستند (که معمولاً به عنوان واکی تاکی شناخته می‌شوند) و برای ارتباطات خدمه اضطراری ارائه می‌شوند.

  • چراغ های رادیویی نشان دهنده موقعیت اضطراری (EPIRB)

چگونه یک کشتی نجات به محل دقیق یک فاجعه می رسد؟ کاملاً واضح است که نمی توان آن را به صورت بصری انجام داد زیرا فواصل برای ناوبری بصری بسیار زیاد است. سپس چگونه تیم نجات به محل دقیق حادثه می رسد؟ این امر با کمک مختصات جغرافیایی ارسال شده از طریق سیگنال‌های رادیویی به گیرنده ماهواره‌ای توسط EPIRB اتفاق می‌افتد تا تلاش‌های نجات در سریع‌ترین زمان ممکن در محل دقیق فاجعه آغاز شود. اینها دستگاه های الکترونیکی شناور هستند که هنگام غرق شدن کشتی روی آب شناور می شوند و شروع به ارسال سیگنال های رادیویی با مختصات جغرافیایی می کنند.

  • دستگاه تنفس مستقل

اگر یک محفظه بسته به دلیل خرابی تجهیزات آسیب ببیند و گازهای سمی مانند دی اکسید کربن در آن وجود داشته باشد چه اتفاقی می افتد. بدون شک فرد به زودی دچار خفگی می شود که ممکن است منجر به بیهوشی و در نهایت مرگ شود. برای جلوگیری از چنین اتفاق ناگواری، پرسنلی که وارد یک محفظه بسته شده با گازهای سمی می‌شوند، از دستگاه تنفس مستقل استفاده می‌شود تا تامین اکسیژن در آن محیط خطرناک را تسهیل کند. این ها تجهیزات حیاتی مهمی بودند که امکان نجات جان خدمه و مسافران در صورت بروز حادثه و ایمن ساختن کشتی را از نظر ایمنی مردم فراهم می کرد. کشتی‌ای که در وسط اقیانوس حرکت می‌کند باید به هر طریقی خودپایدار باشد زیرا کمک ‌های خارجی ممکن است ساعت‌ ها طول بکشد تا به سایت تعیین ‌شده برسد.

کپسول تنفس

جمع بندی

وسایل امداد و نجات دریایی بیش از چندین سال است که در سایت رسمی کشتی داران به صورت نو و دسته دوم و همچنین به شکل اجاره ای در اختیار خریداران و متقاضیان قرار گرفته است.


ثبت نظر