favicon-96x96

تفاوت کشتی با لنج

تاریخ انتشار: 26 دی 1401 ساعت 11:51 تاریخ آپدیت: 26 دی 1401 ساعت 11:51
تفاوت کشتی با لنج

اگرچه اکثرا تفاوت کشتی با لنج را می دانند، اما تعداد کمی هستند که اغلب بین این دو اصطلاح دچار اشتباه می شوند. از نظر فنی، تفاوت های جزئی بین آن ها وجود دارد که اغلب منجر به سردرگمی می شود. هنگام صحبت در مورد تفاوت کشتی با لنج، اولین چیزی که به ذهن می رسد، اندازه آن ها است. به طور سنتی مردم کشتی را یک کشتی بزرگ اقیانوس پیما می دانند، در حالی که لنج ها از نظر اندازه نسبتاً بسیار کوچکتر هستند. برای درک تفاوت بین کشتی ها و لنج ها، جنبه های بیشتری باید در نظر گرفته شوند و از طرفی بهتر است در ابتدا تعریف هر یک را به طور جداگانه مورد یررسی قرار دهیم.

کشتی چیست؟

اصطلاح کشتی معمولاً با یک قایق بسیار بزرگ مرتبط است که به زیبایی یک قایق تفریحی نیست (یک استثنا وجود دارد که کشتی های کروز هنوز هم می توانند بسیار شیک باشند و به دلیل اندازه و قدرتشان به عنوان کشتی شناخته می شوند). کشتی‌ها عموماً آنقدر بزرگ هستند که هرگز در دریاچه‌ها یافت نمی‌شوند، به استثنای دریاچه‌های بزرگ، و برای حرکت در دریاهای آزاد اقیانوس ساخته شده‌اند. برای معرفی انواع کشتی ها می توان به یک کشتی کروز، کشتی دریایی، تانکر، کشتی کانتینری و بسیاری از کشتی های تجاری دیگر اشاره کند. کشتی‌ها ناوبری، فناوری پیشرفته‌تری دارند، اما به دلیل اندازه، سرعت و مسیرهایی که یک کشتی طی می‌کند، بسیار پیشرفته‌تر از کشتی‌های تفریحی هستند. آن ها قرار است اقیانوس آزاد را برای دوره های بسیار طولانی از یک قاره به قاره دیگر طی کنند، در حالی که یک قایق تفریحی و لنج ممکن است به ندرت از اقیانوس عبور کند و اغلب تا حدودی نزدیک خشکی می ماند.

یک کشتی همچنین خدمه بسیار بیشتری نسبت به یک قایق یا لنج خواهد داشت. کشتی‌ها معمولاً آنقدر بزرگ هستند که نه تنها به یک ناوبر آموزش‌دیده، بلکه به مجموعه‌ای از ناوبرها، به‌علاوه یک تیم مهندسی حرفه ای نیاز دارند. در نهایت، یک کشتی برای حمل اشیاء ساخته شده است. این ممکن است مسافران باشد، بله (با توجه به کشتی‌های کروز و برخی از کشتی‌های نیروی دریایی)، اما بیشتر کشتی‌ها برای حمل محموله یا حتی حمل تجهیزات برای انجام کار روی کشتی‌های دیگر از جمله کار تعمیر یا سوخت‌گیری هستند.

لنج چیست؟

خوب، تعریف یک لنج سخت تر است، زیرا یک لنج از نظر فنی یک قایق است و یک کشتی از نظر فنی یک قایق است. اما وقتی مردم به لنج ها اشاره می کنند، تقریباً همیشه چیزی کوچکتر از یک قایق یا کشتی را مد نظر دارند. لنج ها ممکن است موتوردار باشند، مانند قایق های تندرو، یا ممکن است با نیروی انسانی، مانند قایق های پارویی یا کایاک، حرکت کنند. به عنوان یک نکته جانبی باید دانست که لنج آب را گل آلود می کند و کاپیتان های زیردریایی مصر هستند که لنج، کشتی نیست).

لنج چیست و چه تفاوتی با کشتی دارد

تفاوت لنج با کشتی

در زیر هفت جنبه اصلی ذکر شده است که برای تفاوت لنج با کشتی در نظر گرفته می شود:

  1. اندازه کشتی و لنج

مهمترین جنبه ای که در بیان تفاوت کشتی با لنج مورد توجه قرار می گیرد اندازه آن هاست. گفته می شود که بهترین راه برای تمایز بین کشتی و لنج این است که به یاد داشته باشید که "کشتی می تواند یک قایق را حمل کند، اما یک قایق نمی تواند یک کشتی را حمل کند." از نظر فنی، یک روش برای حمل و نقل دریایی کالایی که وزن آن حداقل 500 تن یا بیشتر باشد، استفاده از یک کشتی است. در مقایسه با کشتی، لنج ها از نظر اندازه و جابجایی ساختاری کاملاً فشرده هستند.

  1. مناطق عملیاتی

یکی دیگر از تفاوت های عمده بین کشتی و لنج در منطقه عملیاتی آن ها است. کشتی ها در مناطق اقیانوسی و دریاهای آزاد فعالیت می کنند. آن ها معمولاً شامل کشتی ‌های کروز، کشتی ‌های دریایی، تانکرها، کشتی ‌های کانتینری، کشتی‌ های RoRo و کشتی ‌های نیروهای دریایی می شوند. آن ها عمدتا برای حمل و نقل بار و مسافر در سراسر اقیانوس ها ساخته شده اند. لنج ها، در مقابل، در مناطق کوچکتر و محدود آبی قابل استفاده هستند و شامل کشتی های کشتیرانی و یدک کش، کشتی های بادبانی، کشتی های پارویی، کایاک، کانو، کشتی های گشت زنی و غیره می شوند. قایق ها عمدتاً برای مقاصد کوچک‌تر استفاده می شوند و عمدتاً در مناطق نزدیک به ساحل تردد می کنند.

  1. ناوبری و فناوری

از نظر فناوری، لنج ها، کشتی های ساده ای هستند که تجهیزات، سیستم ها و الزامات نگهداری عملیاتی کمتری نیاز دارند. از آنجایی که کشتی ها باید برای مدت زمان طولانی تری در اقیانوس ها سفر کنند، آن ها به استفاده از مهندسی پیشرفته، ماشین آلات سنگین و سیستم های ناوبری نیازمند هستند.

  1. تعداد خدمه

این یکی از تفاوت های عمده بین کشتی و لنج است. کشتی ها از نظر اندازه بزرگ هستند و بنابراین توسط ناوبران و مهندسان حرفه ای آموزش دیده اداره می شوند. یک کشتی به یک کاپیتان نیاز دارد تا کشتی را اداره کند و خدمه را راهنمایی کند. از طرف دیگر، تعداد خدمه یک کشتی به اندازه آن بستگی دارد. بسته به اندازه و هدف قایق می تواند یک نفر یا چند خدمه تمام عیار باشد.

  1. ظرفیت بار

یک لنج کوچک به اندازه یک کشتی متوسط است که در مقایسه با یک کشتی بزرگ توانایی حمل بار بسیار کمتری دارد. کشتی ها به طور خاص برای حمل بار یا مسافر یا قایق و لنج ساخته می شوند، در حالی که لنج یک اصطلاح عمومی است که برای انواع کشتی های آبی استفاده می شود. لنج ‌ها عمدتاً برای اهداف تفریحی، ماهیگیری یا کشتیرانی استفاده می‌ شوند.

  1. ساخت و ساز و طراحی

وقتی صحبت از ساخت و طراحی به میان می آید، کشتی ها سازه های پیچیده ای هستند که دارای انواع سیستم های ماشین آلات و جنبه های طراحی وسیعی برای ایمنی و پایداری کشتی هستند. در مقابل، یک لنج در ساخت و ساخت بسیار ساده است و ماشین آلات و پیچیدگی های طراحی کمتری دارد.

  1. نیروی محرکه

یک لنج می تواند با بادبان، موتور یا نیروی انسانی حرکت کند، در حالی که یک کشتی موتورهای اختصاصی برای به حرکت درآوردن آن ها دارد. (کشتی ها را می توان با بادبان یا سایر فناوری های پیشرانه پیشرفته نیز به حرکت درآورد).

تفاوت کشتی با لنج

جمع بندی

طبق مطالب ذکر شده، کشتی‌های بزرگی که در دریاهای آزاد تردد می‌کنند، به عنوان کشتی شناخته می‌شوند و از نظر فنی، لنج ها مشابه کشتی های بزرگ هستند که در مناطق کوچک تر جابجا می شوند.  با این حال، زمانی که صحبت از تفاوت کشتی با لنج می شود، استفاده از اصطلاح "کشتی" یا "لنج" به منطقه ای که در آن استفاده می شود نیز بستگی دارد.

مردم چندین کشور معمولاً یک کشتی ماهیگیری با اندازه متوسط را به عنوان لنج یا یک کشتی با اندازه متوسط یاد می کنند. با این حال، لازم به ذکر است که تفاوت کشتی با لنج به تعدادی از عوامل بستگی دارد که در بالا مورد بحث قرار گرفت. امروزه لنج هایی که در آب های خلیج فارس حرکت می کنند، اغلب دارای موتور هستند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با انواع کشتی ها، لنج ها، خرید یا اجاره هر یک از آن ها به سایت رسمی کشتی داران مراجعه نمایید و از خدمات و مشاوره رایگان آن ها بهره مند گردید.


ثبت نظر