favicon-96x96

انواع کشتی حمل و نقل دریایی

تاریخ انتشار: 29 آبان 1401 ساعت 00:16 تاریخ آپدیت: 29 آبان 1401 ساعت 00:16
انواع کشتی حمل و نقل دریایی

اکثر مشاغل برای حمل بار در سطح بین المللی، معمولاً محصولات خود را از طریق هوایی (هواپیما) یا از طریق دریایی (انواع کشتی حمل و نقل دریایی) حمل می کنند. در حالی که حمل و نقل با هواپیما به طور کلی سریعترین روش است، حمل و نقل با قایق یا کشتی به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر است. همچنین انواع مختلفی از حمل و نقل دریایی برای حمل بار با خیال راحت و ایمن وجود دارد. کشتی ها بر اساس نوع باری که حمل می کنند طبقه بندی می شوند. در اینجا انواع کشتی حمل و نقل دریایی را که برای حمل محموله به طور معمول استفاده می شوند، مورد بررسی قرار می گیرند.

  • کشتی Ro-Ro (Roll On/Roll Off Ship)

اولین مورد از انواع کشتی حمل و نقل دریایی برای محموله شما، کشتی Roll On / Roll Off است که معمولاً به آن Ro-Ro می گویند. این کشتی ها عمدتا وسایل نقلیه یا تمام وسایل نقلیه چرخدار را حمل می کنند، مانند: ماشین، موتور سیکلت، کامیون، اتوبوس، واگن های راه آهن، جرثقیل و غیره. بنابراین برای بارگیری محموله، تنها کاری که باید انجام دهید این است که وسیله نقلیه را تا کشتی برانید. پس از رسیدن کشتی به مقصد، شما به سادگی وسیله نقلیه را از کشتی خارج می کنید. در صورت نیاز به حمل و نقل وسایل نقلیه به خارج از کشور، استفاده از این نوع کشتی بسیار کارآمد و آسان است. این مدل کشتی بیشتر در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. این کشتی ها برای جلوگیری از جابجایی و تکان خوردن وسایل نقلیه و بار موجود در آن ها محیط ایمنی را فراهم کرده اند. ساختار و طراحی این گونه کشتی ها به شکلی است که از چندین طبقه تشکیل شده‌اند تا از تمام فضای کشتی استفاده کنند.

 

  • کشتی باری (Cargo Ship)

کشتی باری یا باربری کشتی تجاری است که محموله، کالا و مواد را از یک بندر به بندر دیگر حمل می کند. سالانه هزاران حامل بار در دریاها و اقیانوس های جهان تردد می کنند و بخش عمده ای از تجارت بین المللی را انجام می دهند. کشتی های باری معمولاً به طور ویژه برای این کار طراحی می شوند و اغلب به جرثقیل ها و مکانیسم های دیگر برای بارگیری و تخلیه مجهز هستند و در اندازه های مختلف هستند. امروزه، تقریباً همیشه از فولاد جوش داده شده ساخته می‌شوند و به استثنای برخی موارد، معمولاً قبل از اسقاط، عمری بین 25 تا 30 سال دارند.

این کشتی ها می توانند انواع محموله ها را با خیال راحت و کارآمد حمل کنند. برخی از کشتی‌ های باری حتی دارای مناطق سردخانه‌ای یا سیستم های خنک کننده تخصصی هستند تا اقلام فاسدشدنی را به راحتی و بدون هیچ ضرری به مقصد برسانند. آن ها عموما 500 فوت می باشند. انبار این کشتی ‌های حمل و نقل دریایی دارای امکاناتی برای برودت دما مختص به هر کالا است. کشتی ‌های باربری اغلب روش‌های مخصوص به خود را برای بارگیری و تخلیه بار دارند، بنابراین اگر نیاز به حمل اقلام شکننده دارید، برای اطمینان از ایمن بودن محموله خود، در مورد این روش‌ها پرس و جو کنید. کشتی های باری عمومی مانند کشتی های فله بر، این کشتی ها دارای دریچه های هیدرولیکی بزرگی هستند که انبارها را به همراه دکل های بالای سر می پوشانند. آن ها می توانند چهار تا پنج انبار داشته باشند (به انبار نیز فضای بار گفته می شود).

•	کشتی باری (Cargo Ship)

  • کشتی فله بر (Bulk carrier)

توسط این مدل کشتی، محموله های فله و جامد مانند سنگ معدن، غلات، زغال سنگ، سیمان، نمک، شکر حمل می شود. ماهیت این بارها مستلزم استفاده از درب های میانی در هنگام بارگیری و تخلیه است. هدف این درب های میانی به حداقل رساندن هزینه های بارگیری و تخلیه می باشد. کشتی های تجاری فله بر امروزی به‌طور ویژه برای به حداکثر رساندن ظرفیت، ایمنی، کارایی و دوام طراحی شده ‌اند. بر خلاف کشتی های باری، کانتینرهای باری زیادی را در کشتی های فله بر نخواهید یافت. کشتی‌های فله ‌بر با دریچه‌های هیدرولیکی بزرگی دیده می‌شوند که چین‌هایشان را می‌پوشانند.

 طول متوسط این مدل کشتی حدود 800 فوت است. کشتی های فله قارند محموله هایی تا وزن حدود 40000 تن را جابجا کنند. برخی از این کشتی ها می توانند محموله خود را تخلیه کنند، برخی برای تخلیه به امکانات بندری وابسته هستند، و برخی حتی محموله را هنگام بارگیری بسته بندی می کنند. عملیات بارگیری بار از نظر پیچیدگی متفاوت است و بارگیری و تخلیه محموله می تواند چندین روز طول بکشد. حامل های فله می توانند بدون دنده (وابسته به تجهیزات ترمینال) یا دنده ای (دارای جرثقیل های جدایی ناپذیر کشتی) باشند.

این مدل کشتی معایبی دارد از جمله محدودیت نوع بار جابجا. اما دارای یک مزیت اصلی است که در این روش، هزینه حمل و نقل توسط این کشتی پایین است؛ زیرا در این کشتی ها دیگر نیازی به بسته بندی بار خود ندارید و هزینه بسته بندی به حداقل می‌ رسد.

  • دوبه یا بارج (Barges)

شرکت ‌ها معمولاً بارج‌ ها را پشت کشتی‌ یدک‌کش کرده تا فضای بیشتری برای حمل و نقل فراهم کنند. این قایق ‌ها در اندازه ‌های مختلفی تولید می‌ شوند، بنابراین افراد می ‌توانند اندازه ‌ای را انتخاب کنند که برای نوع خاص محموله‌ شان بهترین کارایی را دارد. کشتی‌ های باربری روزانه از بارج ها استفاده می‌کنند، بنابراین اگر یک قایق اضافی در پشت یک کشتی باری مشاهده کردید، به احتمال زیاد یک بارج است.

این شناورها معمولاً برای حرکت به یک قایق یدک‌کش نیاز دارند یا می‌توانند با کشتی ‌های کانتینری استفاده شوند. بارج برای جابجایی اولیه چند نوع محموله استفاده می شود: غلات و سنگ معدن، ظروف و مایع و گاز. اساساً این ها را می توان نسخه های مینیاتوری کشتی های باری، کشتی های کانتینری و تانکرها در نظر گرفت.

کشتی دوبه یا بارج (Barges)

  • تانکر (Tanker)

تانکر (کشتی تانک) کشتی طراحی شده برای حمل یا ذخیره مایعات یا گازها به صورت فله است. انواع عمده تانکرها شامل تانکر نفت، تانکر مواد شیمیایی و حامل گاز است. تانکرها همچنین کالاهایی مانند روغن های گیاهی، و شیره را حمل می کنند. اگر نیاز به حمل مایعات یا گاز دارید، احتمالاً از یک کشتی تانکر استفاده خواهید کرد. کسب و کارها در صنعت نفت اغلب از این کشتی ها برای انتقال ایمن و ایمن مایعات استفاده می کنند. اندازه این قایق ها متفاوت است و برخی از تانکرهای بزرگتر تقریباً یک چهارم مایل طول دارند! برای حمل مایعات و گازها در سطح بین المللی، باید از یک تانکر ایمن استفاده کنید. تانکرها را می توان با سطح وسیعی که از عرشه اصلی بیرون زده است، شناسایی کرد که برای بارگیری و خارج کردن محموله است.

ظرفیت تانکرها می تواند از چند صد تن، که شامل کشتی هایی برای سرویس دهی به بندرهای کوچک و سکونتگاه های ساحلی است، تا چند صد هزار تن برای حمل و نقل دوربرد متغیر باشد. علاوه بر تانکرهای اقیانوسی یا دریایی، تانکرهای تخصصی راه آب داخلی نیز وجود دارند که در رودخانه ها و کانال ها با ظرفیت بار متوسط تا حدود هزار تن کار می کنند. طیف گسترده ای از محصولات توسط تانکر حمل می شود، از جمله: محصولات هیدروکربنی مانند نفت، گاز نفت مایع (LPG) و گاز طبیعی مایع (LNG) ، مواد شیمیایی مانند آمونیاک، کلر و مونومر استایرن، آب شیرین، ملاس و آب مرکبات.

  • کشتی مسافربری

کشتی مسافربری جز کشتی حمل بار محسوب نمی‌شود و فقط برای حمل مسافر ساخته و طراحی شده اند. دلیلی که این مدل کشتی‌ ها را از دیگر کشتی ها متفاوت می‌سازد، امکانات و تجهیزاتی می باشد که برای مسافران طراحی گردیده است. برای مثال استراحتگاه ‌و هتل های مجهز و مدرن، رستوران‌، امکانات تفریحی، استخر، بیمارستان و غیره. برخی از کشتی ها به گونه‌ای طراحی شده اند که در اصل حمل بار انجام می‌دهند اما در آن ها مکان هایی برای مسافران تعبیه شده است. البته لازم به ذکر است که این نوع کشتی‌ حمل و نقل دریایی جز کشتی های مسافربری قرار نمی‌گیرند. در واقع کشتی های مسافربری، کشتی های تجاری محسوب می‌شوند، که برخی اوقات برای حمل نیروهای نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این صورت تحت عنوان کشتی ناو، می باشند. کشتی‌ های مسافربری خود نیز تنوع زیادی دارند، از کشتی‌ های کوچک تفریحی گرفته تا کشتی ‌های بیار بزرگ و عظیم‌الجثه‌ای که در اقیانوس‌ ها در حال حرکت می‌باشند.

  • کشتی های دام بر

همانطور که از اسم این نوع از کشتی ‌ها مشخص است، برای حمل دام مورد استفاده قرار می گیرند. مزیت ویژه این نوع کشتی‌های حمل و نقل دریایی، تعبیه فضاهای مخصوصی است که برای تغذیه و آب حیوانات در نظر گرفته شده است. تمام حیوانات توسط این کشتی ها جابجا می شوند اما امروزه حیواناتی از قبیل گوسفند و میش بیشتر جابجا می گردند. این کشتی ها به دو دسته طبقه بندی می‌شوند:

  1. کشتی های سربسته: اکثر کشتی های دام بر، در این دسته قرار می‌گیرند. در این نوع کشتی ها حیوانات با تراکم بالا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.
  2. کشتی های سرباز: در این نوع کشتی، حیوانات با فواصل مناسبی از یکدیگر قرار می‌گیرند و در نتیجه حیوانات آسیب کمتری می‌بینند.

کشتی دام بر

مزایای استفاده از انواع کشتی حمل و نقل دریایی

حمل و نقل محموله از طریق اقیانوس و دریا به‌ عنوان قدیمی‌ترین و در دسترس ترین گزینه ‌ها است. در واقع بیش از 90 درصد کالاهای حمل شده در جهان توسط صنعت حمل و نقل دریایی بین المللی، حمل می شود. اما با وجود گزینه ‌های جایگزین، مانند حمل ‌و نقل هوای و جاده‌ای ، چرا افراد باید حمل ‌و نقل اقیانوسی را در نظر بگیرند؟ ادامه مطلب را بخوانید.

  • مقرون به صرفه

صنعت حمل و نقل اقیانوسی رقابتی ترین هزینه های حمل و نقل را برای حمل کنندگان به ویژه در مسافت های طولانی ارائه می دهد. در مقایسه، برخی برآوردها نشان می‌دهند که هزینه ‌های حمل و نقل اقیانوسی معمولاً چهار تا شش برابر ارزان‌تر از هوا است. با آمارهایی مانند این، به راحتی می توان استدلال کرد که حمل و نقل اقیانوسی ارزان ترین گزینه حمل و نقل بین المللی است.

  • بهره وری

صرف نظر از اندازه محموله های شما، شرکت های حمل و نقل دریایی معمولاً می توانند نیازهای شما را برآورده کنند. محموله های کوچکتر را می توان با محموله های دیگر گروه بندی کرد تا یک کانتینر را پر کند و امکان تقسیم هزینه خدمات حمل و نقل را فراهم می کند. در واقع، کشتی‌ها راه ایده‌آلی برای جابه‌جایی محموله‌های بالا هستند، زیرا برای حمل مقادیر زیادی کالا یا مواد خام طراحی شده‌اند.

  • قابلیت حمل بار بزرگ، سنگین و حجیم

مزیت اصلی حمل و نقل دریایی، توانایی این شرکت ها در حمل و نقل محموله های بزرگ، سنگین یا حجیم است که اغلب به عنوان بارهای شکسته یا بدون یدک شناخته می شود. چنین محموله ای می تواند شامل وسایل نقلیه بزرگ، تجهیزات، مصالح ساختمانی و موارد دیگر باشد که اغلب برای حمل و نقل هوایی یا حتی حمل و نقل جاده ای بسیار سنگین یا بزرگ است.

  • ایمنی

کشتی ها به گونه ای طراحی شده اند که محموله های خطرناک را با خیال راحت حمل کنند. این صنعت در جابجایی این گونه کالاها به خوبی مسلط است و مقرراتی برای تضمین ایمنی کشتی، خدمه، محموله و محیط زیست دارد. تلفات محموله ناشی از حوادث حین حمل و نقل با افزایش ایمنی دریانوردی، در دهه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کانتینرها به گونه ای طراحی شده اند که در حین حمل و نقل برای امنیت بیشتر بسته و قفل شوند.

  • سازگاری با محیط زیست

در مقایسه با حمل و نقل دریایی، بسیاری از اشکال دیگر حمل و نقل دارای کربن و آلاینده های مضر بسیار زیادی را  تولید می کنند که یک ضرر بزرگ برای محیط زیست است. از سوی دیگر، کشتی‌ها کارآمدترین روش حمل و نقل را ارائه می‌کنند و به ازای هر تن محموله ‌ای که حمل می‌شود آلاینده های کمتری نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل تولید می‌کنند.

 

جمع بندی

در مطالبی که در بالا ذکر شد، انواع کشتی حمل و نقل دریایی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی حمل و نقل دریایی جز کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین روش های حمل محموله ها می باشد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات کامل و مشاوره رایگان و تخصص در خصوص حمل و نقل دریایی با کارشناسان رسمی سایت کشتی داران تماس بگیرید.


ثبت نظر