favicon-96x96

اقیانوسهای کره زمین

تاریخ انتشار: 22 بهمن 1401 ساعت 19:36 تاریخ آپدیت: 21 اسفند 1402 ساعت 09:37
اقیانوسهای کره زمین

اقیانوس چیست؟

اقیانوس حجم عظیمی از آب شور است که حدود 71 درصد از سطح زمین را پوشانده است. کره زمین دارای یک اقیانوس جهانی است، اگرچه اقیانوس شناسان و کشورهای جهان به طور سنتی آن را به چهار منطقه مجزا تقسیم می کنند: اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس، هند و اقیانوس منجمد شمالی. در آغاز قرن بیستم، برخی اقیانوس‌شناسان دریاهای اطراف قطب جنوب را اقیانوس جنوبی نامیدند و در سال 2021 جغرافیای ملی، این اقیانوس پنجم را رسماً به رسمیت شناخت.

اقیانوس ها و دریاهای حاشیه ای آن ها تقریباً 71 درصد از سطح زمین را با عمق متوسط 3688 متر (12100 فوت) پوشانده اند. زمین 29 درصد باقی مانده از سطح سیاره را اشغال می کند و میانگین ارتفاع آن حدود 840 متر (تقریباً 2755 فوت) است. در واقع، تمام زمین های مرتفع می توانند در زیر اقیانوس ها پنهان شوند و زمین به یک کره صاف تبدیل شود که به طور کامل توسط یک لایه پیوسته از آب دریا به عمق بیش از 2600 متر (8530 فوت) پوشانده شود. این به عنوان عمق کره اقیانوس ها شناخته می شود و برای تأکید بر فراوانی آب در سطح زمین است.

تخمین زده می شود که 97 درصد از آب جهان در اقیانوس ها یافت می شود. به همین دلیل، اقیانوس تأثیر قابل توجهی بر آب و هوا، دما و تامین غذای انسان و سایر موجودات دارد. اقیانوس علیرغم اندازه و تأثیر آن بر زندگی همه موجودات روی زمین، همچنان یک راز باقی مانده است. بیش از 80 درصد از اقیانوس هرگز توسط انسان نقشه برداری، کاوش و یا حتی دیده نشده است. درصد بسیار بیشتری از سطوح ماه و سیاره مریخ نسبت به کف اقیانوس خودمان نقشه برداری و مطالعه شده است.

اگرچه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد، اقیانوس شناسان تاکنون به اکتشافات شگفت انگیزی دست یافته اند. به عنوان مثال، ما می دانیم که اقیانوس شامل رشته کوه های بلند و دره های عمیق است که به عنوان سنگر شناخته می شوند، درست مانند آنچه در خشکی وجود دارد. معلوم نیست چند گونه مختلف اقیانوس را خانه خود می نامند. با توجه به اینکه بسیاری از اکوسیستم های دریایی از افزایش دمای دریا، آلودگی و مشکلات دیگر رنج می برند، برخی اقیانوس شناسان معتقدند تعداد گونه ها در حال کاهش است. با این حال، ممکن است در سال های آینده شگفتی های مثبت زیادی در انتظار اقیانوس شناسان باشد.

ممکن است بیش از 90 درصد از گونه های اقیانوس هنوز کشف نشده باشند، با برخی از دانشمندان تخمین می زنند که چیزی بین چند صد هزار تا چند میلیون دیگر وجود دارد که باید کشف شود. در حال حاضر، دانشمندان حدود 226000 گونه اقیانوسی را شناسایی کرده اند. از آنجایی که اقیانوس بسیار وسیع است، اقیانوس شناسان آینده از تمام گوشه های جهان چیزهای زیادی برای کاوش و کشف وجود دارد.

معرفی اقیانوس های کره زمین

در حالی که تنها یک اقیانوس جهانی وجود دارد، حجم وسیع آبی که 71 درصد از زمین را پوشانده است، از نظر جغرافیایی به مناطق نام‌گذاری مجزا تقسیم می‌شود. مرزهای بین این مناطق به دلایل مختلف تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و علمی در طول زمان تغییر کرده است. از نظر تاریخی، چهار اقیانوس به نام وجود دارد: اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام، هند و قطب شمال. با این حال، اکثر کشورها از جمله ایالات متحده، اکنون جنوب (قطب جنوب) را به عنوان اقیانوس پنجم به رسمیت می شناسند. اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و هند رایج ترین شناخته شده ترین آن ها هستند. اقیانوس جنوبی "جدیدترین" نام اقیانوس است. در ادامه به بررسی هر یک از اقیانوس ها خواهیم پرداخت:

  • اقیانوس قطب جنوب

اقیانوس جنوبی به عنوان منطقه قطب جنوب نیز شناخته می شود. اقیانوس قطب جنوب در طول سال مملو از حیات وحش و کوه های یخی است. اگرچه این منطقه بسیار سرد است، انسان ها توانسته اند در اینجا زندگی کنند. یکی از بزرگترین مشکلات، گرم شدن کره زمین است که انتظار می رود اکثر کوه های یخی تا سال 2040 ذوب شوند. عمق اقیانوس قطب جنوب 23740 دقیقه در عمق است. اقیانوس جنوبی همچنین به عنوان منطقه قطب جنوب شناخته می شود.

چند نفر در قطب جنوب زندگی می کنند؟ هیچ انسانی به طور دائم در قطب جنوب زندگی نمی کند، اما حدود 1000 تا 5000 نفر در طول سال در ایستگاه های علمی در قطب جنوب زندگی می کنند. تنها گیاهان و حیواناتی که می توانند در سرما زندگی کنند در آنجا زندگی می کنند. این حیوانات شامل پنگوئن ها، فوک ها، نماتدها، تاردیگرادها و کنه ها هستند.

اقیانوس قطب جنوب از نظر اندازه، با 20،327،000 کیلومتر مربع، چهارمین اقیانوس بزرگ اس،. تا 60 درجه عرض جنوبی گسترش می یابد. این یک محیط بکر است و کمترین معرفی را در بین 5 اقیانوس دارد. دلیلش این است که اکتشاف نشده و دور از مناطق پرجمعیت است و آب و هوای سختی دارد. علیرغم اینکه اقیانوس جنوبی اکتشاف نشده است، حدود 80 درصد از تمام اقیانوس های جهان ناشناخته هستند. هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن برای اکتشاف اقیانوس وجود دارد.

یکی از جنبه های مهم اقیانوس قطب جنوب این است که تأثیر فوق العاده ای بر الگوهای آب و هوای سیاره دارد. همچنین با جریان مستمر شرقی به آب های اقیانوس هند، اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس می پیوندد. در منطقه اقیانوسی، آب های گرم تر زیر قطب جنوب با آب های سرد که به سمت شمال جریان دارند، در قطب جنوب مخلوط می شوند. انواع متعددی از جانوران دریایی زندگی می‌کنند و به فیتوپلانکتون‌های اقیانوس قطب جنوب وابسته هستند، که آن را به اقیانوسی غنی از گونه‌ های دریایی متنوع تبدیل می‌کند. علاوه بر این، اقیانوس قطب جنوب ذخیره‌ای از منابع طبیعی از جمله مواد معدنی ارزشمند و میادین عظیم نفت و گاز است. بزرگترین مشکلات زیست محیطی در اقیانوس جنوبی اثرات گرمایش جهانی، صید بی رویه، تغییرات آب و هوا و جریان های اقیانوسی است.

معرفی اقیانوسهای کره زمین

  • اقیانوس هند

یکی از پنج اقیانوس، اقیانوس هند بوده که سومین اقیانوس بزرگ ما است و یک پنجم (20٪) سطح زمین ما را پوشش می دهد. تا اواسط دهه 1800، اقیانوس هند را اقیانوس شرقی می نامیدند. اقیانوس هند حدود 5.5 برابر اندازه ایالات متحده است و یک توده آبی گرم است که به جریان های اقیانوسی استوا بستگی دارد تا به تثبیت دما کمک کند.

اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگی است که منطقه ای پرجمعیت را احاطه کرده است. از شمال، شرق آفریقا، استرالیا و اقیانوس جنوبی با هند همسایه است. به دلیل دمای بالاتر آب، حیات دریایی محدود شده است. از حدود سال 800 پس از میلاد، اقیانوس هند نقش مهمی در تجارت داشته است. برای قرن ها، دریانوردان در امتداد جریان های اصلی اقیانوسی برای مسیرهای حمل و نقل حرکت می کردند.

این اقیانوس با 4 مرز صفحه تکتونیکی محدود شده است و ممکن است شامل یک مرز صفحه اضافی باشد. این اقیانوس از نظر زمین‌شناسی جوان‌ترین اقیانوس از 5 اقیانوس با برآمدگی‌های گسترده در مرزهای صفحات واگرا است. درست مانند اقیانوس اطلس، اقیانوس هند تا قرن پانزدهم به عنوان یک دریای مسافرتی شناخته می شد که به آن نشان تاریخی برای استعمار و تجارت ادویه داد. به همین دلیل، اقیانوس هند سابقه بزرگی از انواع بشر، در تمام طول تاریخ جهان دارد. اقیانوس هند دارای گونه های جانوری و گیاهی عجیب و غریب فراوانی است.

بیش از 40 درصد از کل تولید نفت دریایی از اقیانوس هند است. ماسه‌های ساحلی نیز توسط اکثر کشورهای همسایه اقیانوس هند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، به‌ویژه به دلیل غنی بودن از فلزات سنگین. اقیانوس هند نیز نسبت به سایر اقیانوس ها نسبتا گرم است که رشد فیتوپلانکتون ها را محدود می کند. بنادر مختلفی نیز در امتداد سواحل اقیانوس هند به نام بندر سنگاپور و بندر بمبئی ایجاد شده است. خلیج‌ها، خلیج‌ها و تنگه‌ها نیز در پهنه‌های این اقیانوس فراوان هستند. برخی از نگرانی‌های زیست‌محیطی در اینجا شامل گونه‌های دریایی در حال انقراض مانند فوک‌ها، نهنگ‌ها، لاک‌پشت‌ها و دوگونگ می‌شود و آلودگی نفتی در خلیج فارس، دریای عربستان و دریای سرخ.

  • اقیانوس اطلس

اقیانوس اطلس در آمریکای شمالی، آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپا قرار دارد. این اقیانوس دومین اقیانوس بزرگ از پنج اقیانوس ما و خانه بزرگ ترین جزایر جهان است. اقیانوس اطلس 5/1 از سطح زمین و 29 درصد از سطح آب را پوشش می دهد. اقیانوس اطلس در رتبه دوم خطرناک ترین آب های اقیانوس در جهان قرار دارد. بادهای ساحلی، دمای جریان های سطح آب معمولاً بر آب اقیانوس تأثیر می گذارند. این اقیانوس بزرگ شبیه S شکل بین قاره آمریکا، اروپا و آفریقا است. "آتلانتیک" از خدای یونانی "اطلس" که آسمان را برای ابدیت حمل می کرد سرچشمه گرفت.

کف اقیانوس از خط الراس میانی اقیانوس اطلس تشکیل شده است. این رشته کوه زیردریایی از ایسلند تا 58 درجه عرض جنوبی امتداد دارد. این بخشی از طولانی ترین رشته کوه در جهان است. اقیانوس اطلس از دریای بالتیک، دریای کارائیب، دریای مدیترانه و خلیج مکزیک تشکیل شده است. اقیانوس اطلس تا قرن پانزدهم به عنوان یک سفر به دریا بسیار شناخته شده بود، بنابراین دارای یک نشانه تاریخی برای استعمار و تجارت ادویه بود. همچنین به اقیانوس قطب جنوب در جنوب و اقیانوس منجمد شمالی در شمال گسترش می یابد.

6 نوع گیاهی که در اقیانوس اطلس زندگی می کنند عبارتند از: کلپ (کلپ در آب های سرد ساحلی رشد می کند)، جلبک دریایی، علف دریایی، جلبک قرمز، مرجان و جلبک و جلبک مرجانی.

اقیانوس اطلس توسط خط استوا به شمال و جنوب اقیانوس اطلس تقسیم می شود. منطقه مجاور شمال استوا، بین آمریکای جنوبی و آفریقا، به عنوان اقیانوس اطلس مرکزی نامیده می شود. آب این منطقه با آب های قسمت شمالی که بین آمریکای شمالی و اروپا قرار دارد کاملا متفاوت است. اقیانوس میزبان بسیاری از گونه های آبزی از جمله نهنگ است که به عنوان بزرگترین موجود دندان زنده ثبت شده است.

اقیانوس اطلس نیز شور‌ترین اقیانوس‌ است و این شوری عمدتاً به دلیل فرآیند بارش، تبخیر، ذوب یخ‌های دریا و جریان رودخانه است. آب در اقیانوس اطلس جنوبی در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت گردش می کند، در حالی که در اقیانوس اطلس شمالی گردش آن در جهت عقربه های ساعت است. این پدیده مدیون اثر کوریولیس می باشد.

برخی از نگرانی های زیست محیطی شامل گونه های دریایی در حال انقراض مانند فوک ها، گاو دریایی، لاک پشت ها، نهنگ ها و شیرهای دریایی است. دلایل این انقراض عبارت است از: ماهیگیری با توری که منجر به صید بی رویه می شود، آلودگی لجن شهری در جنوب برزیل، شرق ایالات متحده و شرق آرژانتین، آلودگی نفتی در خلیج مکزیک، دریای مدیترانه، دریاچه ماراکایبو و دریای کارائیب؛ آلودگی فاضلاب و پسماندهای صنعتی از دریای شمال، دریای بالتیک و دریای مدیترانه.

  • اقیانوس آرام

اقیانوس آرام بزرگترین اقیانوس است که بیش از 30 درصد از زمین را پوشش می دهد. این نزدیک به نیمی از آب روی زمین است. استوا اقیانوس آرام را به دو بخش جداگانه تقسیم می کند - اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس آرام جنوبی. Pacific در زبان لاتین به معنای صلح آمیز است. عمیق ترین گودال ها با عمق متوسط 3800 متر است. اقیانوس آرام بین سواحل شرقی آفریقا و آسیا و سواحل غربی خشک آمریکا است. همچنین از جنوب به اقیانوس قطب جنوب و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی محدود می شود و با شرق آسیا و استرالیا هم مرز می باشد.

دما یا شرایط اقیانوس آرام تقسیم می شود: سرد در شرق و گرم تر در غرب. در اورگان، دمای آب به طور متوسط 54 درجه است. زمستان دارای جزر و مدهای عظیم اورگان است که آب های شمالی دریاهای فوق العاده مواج را ترک می کند. جزیره های مرجانی در شرایط گرمتر اقیانوس آرام هستند و جزایر دریای مرجانی در غرب دیواره مرجانی در استرالیا هستند. جزایر مرجانی فقط در آب های گرم اقیانوس ها، واقع در آب های جنوبی اقیانوس ما، یافت می شوند. 6 نوع گیاهی که در اقیانوس آرام زندگی می کنند عبارتند از: کلپ (کلپ در آب های سرد ساحلی رشد می کند)، جلبک دریایی، علف دریایی، جلبک قرمز، مرجان و جلبک و جلبک مرجانی.

اقیانوس آرام قدیمی ترین اقیانوس و عمیق ترین آب در میان تمام اقیانوس ها است. ماریانا ترانچ در غرب اقیانوس آرام است. در 124 مایلی شرق گودال ماریانا عمیق ترین نقطه طبیعی جهان به نام جزایر ماریانا قرار دارد. عمیق ترین عمق 36070 فوت و 10994 متر شناخته شده است. اقیانوس آرام دارای موارد بسیار محدودی از جریانات یا حرکات مخرب اقیانوسی است که آن را به یک اقیانوس آرام تبدیل می کند.

  • اقیانوس قطب شمال

اقیانوس منجمد شمالی کوچکترین و کم عمق ترین اقیانوس جهان در بین 5 اقیانوس است. علاوه بر این، سردترین و کم نمک ترین اقیانوس می باشد. از نظر اندازه، اقیانوس منجمد شمالی تقریباً به اندازه روسیه است. از آنجایی که اقیانوس منجمد شمالی در قطب شمال قرار دارد، دارای یخ قطبی است. اما طی سال ‌ها، یخچال ‌های طبیعی آب شده و سطح دریاها را تهدید می‌کند تا بالا بیاید.

با وجود اینکه IHO آن را به عنوان "اقیانوس منجمد شمالی" به رسمیت می شناسد، برخی اقیانوس شناسان هنوز آن را "دریای قطب شمال" می نامند. اقیانوس منجمد شمالی از نظر گونه های ماهی متنوع ترین است. گونه های دریایی متنوعی از جمله نهنگ ها، عروس دریایی و غیره دارد. اما به دلیل دمای سردش، زندگی گیاهی کمی دارد. این امر آن را به یکی از شکننده ترین اکوسیستم های روی کره زمین تبدیل می کند.

اقیانوس منجمد شمالی با قاره های آمریکای شمالی و اوراسیا هم مرز است. بیشتر اوقات در طول سال، اقیانوس منجمد شمالی پوشیده از کوه های ضخیم یخی است و حتی در تابستان نیز صعب العبور باقی می ماند. اقیانوس در نیمکره شمالی قرار دارد و معمولاً شمالی ترین قسمت کل اقیانوس جهانی است. از آنجایی که پوشش یخ گاهی یخ می زند و ذوب می شود، دمای سطح و شوری به طور گسترده ای متفاوت است. در مقایسه با سایر اقیانوس‌ها، شوری آن کمترین است، زیرا اتصالات محدودی به سایر اقیانوس‌ها، میزان تبخیر کمتر و جریان پیوسته آب شیرین از نهرها و رودخانه‌ها دارد. زندگی گیاهی در اقیانوس نسبتاً کوچک است. فیتوپلانکتون ها رایج هستند.

معرفی اقیانوسهای کره زمین

جمع بندی

زمین علاوه بر اقیانوس ها دارای دریاها نیز می باشد. اما تعداد آنها بسیار بیشتر از 7 است. دریاها توسط قاره ها احاطه شده اند که می توان با کشتی دریا سفر کرد و آن ها را بیشتر کشف کرد. به عنوان مثال، قاره های اروپا، آفریقا و آسیا دریای مدیترانه را احاطه کرده اند. آب تقریباً 71 درصد از سطح زمین را پوشانده است. اما ناشناخته های زیادی در مورد اقیانوس های ما وجود دارد. به همین دلیل است که اقیانوس شناسی یک علم نوظهور با انواع دوره های موجود در علوم آب است.

پنج اقیانوس اصلی عبارتند از اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس، هند، قطب شمال و اقیانوس های جنوبی. اقیانوس آرام هم از نظر مساحت و هم از نظر حجم بزرگترین اقیانوس است. اقیانوس اطلس بزرگ ترین و قطب شمال کوچکترین است. از نظر حجم، 97.957 درصد از آب روی زمین به صورت آب اقیانوسی و یخ دریای مرتبط وجود دارد.

 

 

Oceans

Area (km)

Area (mi)

Volume (km)

Volume (mi)

average depth (m)

average depth (ft)

Atlantic Ocean

85.133

32.870

310.411

74.472

3,646

11,962

Pacific Ocean

168.723

65.144

669.880

160.713

3,970

13,025

Indian Ocean

70.560

27.243

264.000

63.337

3,741

12,274

Arctic Ocean

15.558

6.007

18.750

4.498

1,205

3,953

Southern Ocean*

21.960

8.479

71.800

17.226

3,270

10,728

the world ocean

361.934

139.743

1,335.000

320.284

3,688

12,100

 

 

 

 

 

 


نظرات
احمد رضوی

23 فروردین 1403

سلام واحترام وعرض ادب اجازه نسخه برداری داریم؟ تا چند سطری از آن کپی نماییم در کتا ب نشانه های خدا با ذکر منابع

احمد رضوی

23 فروردین 1403

سلام واحترام وعرض ادب اجازه نسخه برداری داریم؟ تا چند سطری از آن کپی نماییم در کتا ب نشانه های خدا با ذکر منابع


ثبت نظر