favicon-96x96

بکسل اضطراری کشتی

تاریخ انتشار: 28 فروردین 1402 ساعت 12:17 تاریخ آپدیت: 28 فروردین 1402 ساعت 12:21
بکسل اضطراری کشتی

یدک کش ها با هدف هل دادن و کشیدن یا به عبارت دیگر بکسل کردن انواع کشتی ها طراحی شده اند و بر اساس حجم و قدرت به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. یدک کش دریایی در واقع شناوری است که قابلیت یدک کردن یا بکسل کردن کشتی های دیگر را دارد یا به عبارت دیگر یدک کش به وسیله یک طناب رابط، شناور را در امتداد خود به حرکت درمی آورد. همه افراد و کارکنان کشتی دفترچه بکسل اضطراری را در کشتی تجاری دیده اند. با توجه به اهمیت آن و خطراتی که با آن همراه است، اصلاحیه ‌ای در فصل دوم کنوانسیون SOLAS انجام شد که بیان می‌کرد همه کشتی ‌های مسافربری و باری که در تاریخ 1 ژانویه 2010 یا قبل از آن ساخته شده‌اند باید دارای یک روش بکسل اضطراری کشتی خاص همان کشتی را داشته باشند.

مطالعه دقیق این اصلاحیه به افسر کشتی ایده محکمی از خطرات موجود و راه های جلوگیری از آن ها می دهد. اگر قصد دارید که اطلاعاتی در خصوص بکسل اضطراری کشتی و انواع یدک کش ها کسب کنید، با ما همراه باشید.

نکات لازم جهت اجرای صحیح بکسل اضطراری کشتی

اجازه دهید 10 نکته مهمی را که برای اجرای کارآمد این رویه باید در نظر داشت را مشاهده کنیم:

  1. ایمنی: ایمنی اولین و مهمترین جنبه در هنگام انجام هر یک از وظایف در کشتی است. به طور خاص در این زمینه، Chief Mate باید همیشه با پل در تماس باشد. تمام LSA/PPE باید پوشیده شوند و خدمه باید تحت فشار باشند تا در هر مرحله از دستورالعمل های ایمنی پیروی کنند. طناب ها یا سیم های تحت کشش می توانند فاجعه آمیز باشند و از این رو خدمه باید در صورت وقوع همین اتفاق به سمت منطقه امن کنار بروند. همیشه بهتر است حداقل تعداد افراد مورد نیاز را در آن زمان روی عرشه داشته باشید تا از هیاهو و سردرگمی جلوگیری کنید.
  2. چراغ ها و علائم: کشتی بکسل شده باید قوانین راه را رعایت کند و چراغ ها و علائم مربوطه را نمایش دهد. عملکرد آن ها باید قبل از عملیات بررسی شود. مهم است که از قرار دادن کشتی ها در معرض خطر خودداری کنید (در نتیجه از داشتن کشتی مشابه خودداری کنید).
  3. آبکشی (Draught): کشتی باید در طول مدت سفر دارای آبکشی متناسب با نیازهای او باشد. مشورت با مقامات ذیربط در مورد خصوصیات بدنه آبی برای جلوگیری از حوادث غیرضروری مانند زمین‌گیری بسیار مهم است.
  4. ضد آب بودن (Watertightness): قبل از سفر، یکپارچگی ضد آب دهانه های مختلف باید بررسی شود. دریچه ها، روزنه ها، سوپاپ ها و غیره باید بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که در طول سفر در جای خود هستند.
  5. ترتیبات ایمن سازی (Securing Arrangement): ترتیبات ایمن سازی برای محموله، فروشگاه ها، انبارها و غیره باید قبل از سفر انجام شود تا از آسیب های جانبی ناخواسته در داخل کشتی جلوگیری شود.
  6. ثبات (Stability): شاید مهمترین آن ها ثبات باشد. کشتی بکسل شده باید با توجه به تمام شرایط (بارگیری یا بالاست) که در طول سفر ایجاد می شود، از ثبات کافی برخوردار باشد.
  7. سکان / پروانه (Rudder/Propellor): در صورت لزوم، سکان بهتر است در میان کشتی نگهداری شود. در کنار آن، موتورخانه باید از قبل به خوبی اطلاع داده شود تا محور پروانه نچرخد.
  8. مشخصات کشتی (Ship’s Particulars): یک برگه اطلاعات کاملاً دقیق از مشخصات کشتی باید قبل از شروع سفر در دسترس باشد. این شامل اطلاعات تا آخرین جزئیات است. هر چیزی که ممکن است برای حفظ ایمنی کشتی و پرسنل درگیر در این روش مفید باشد.
  9. حالت دریا (Sea State): وضعیت دریا برای درجه صاف بودن در سفر بسیار مهم است. اطلاعات باید با بیشترین دقت در مورد وضعیت آب و هوا و دریا، قبل از سفر به دست آید. همه مراجع مانند VTS، از طریق ارتباط VHF با ایستگاه های ساحلی، انتشارات دریاسالاری، نرم افزار سفارشی کشتی و غیره باید برای به دست آوردن اطلاعات خاص در مورد آن استفاده شوند.
  10. دفترچه بکسل اضطراری (The emergency towing booklet): دفترچه بکسل اضطراری، که حاوی اطلاعات مربوط به یدک کشی است، باید قبل و در طول عمل در دسترس و قابل مشاهده باشد. اگرچه دفترچه فقط می تواند هدفی را دنبال کند که بیشتر پیشنهادی باشد تا اجباری، باید به آن اشاره کرد زیرا دارای اطلاعات خاص کشتی با نقشه های مناسب و سایر ترتیبات بکسل است.

هر کشتی دارای تجهیزات پیشرفته ای برای انجام این روش با حداکثر دقت نیست. ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، اما این نباید یک عامل بازدارنده در تعیین سطح موفقیت برای انجام بکسل اضطراری کشتی باشد. فراموش نکنید، بارها در کشتی کاری باید به شکل ایمن بسته بندی شوند زیرا یک حرکت تند و ناگهانی یا واکنش متقابل می تواند منجر به آسیب زیادی به اموال شود. یکی از مهمترین چیزهایی که نباید فراموش کرد این است که هر موقعیت اضطراری در طول کل فرآیند یدک کشی به سختی زمانی را برای اقدامات اصلاحی و اضطراری باقی می گذارد. بنابراین، رعایت رویه های عملیاتی استاندارد، با در نظر گرفتن جنبه های فردی و بنابراین، ظرفیت فردی هر کشتی ضروری است. خدمه باید تمام مراحل را به طور کامل انجام دهند و ارزیابی ها باید قبل از زمان مورد انتظار بکسل اضراری کشتی انجام شود.

بکسل اضطراری کشتی

انواع کشتی یدک کش

دو گروه یدک‌کش برای بکسل اضطراری کشتی وجود دارد، قایق‌های داخلی یا اقیانوس‌پیما.

  • یدک کش داخلی

الف) یدک کش بندری: یدک کش های بندری معمولی ترین یدک کش هایی هستند که مردم می شناسند. آن ها در سراسر جهان برای حرکت کشتی ها به داخل و خارج از اسکله و برای جابجایی بارج های صنعتی در اطراف مجتمع های تجاری ساحلی استفاده می شوند. کاربرد آن ها ثابت مانده است، اما طراحی و مهندسی آن ها در طول دهه ها بسیار تغییر کرده است. یدک‌کش ‌های بندری از یدک‌کش‌های پارویی، به یدک‌کش ‌های معمولی که همه آن ‌ها را می‌ شناسند، تکامل یافته ‌اند، و اکنون به کشتی Docking Moduals  و یدک‌کش ‌های تراکتور در صنعت مدرن تبدیل شده‌ اند.

ب) یدک کش رودخانه: به یدک کش های رودخانه ای یدک کش یا قایق pushboats نیز گفته می شود. آن ها به عنوان کشتی های مربعی بزرگ با کمان های مسطح برای اتصال به قسمت مستطیل شکل بارج طراحی شده اند. یدک کش های رودخانه بزرگ و قدرتمند هستند که بیشتر در رودخانه های بزرگ جهان دیده می شوند. آن ها قادر به هل دادن ناوگان عظیمی از قایق ها هستند که به هم متصل شده و به "بکسل" متصل می شوند. برخی از یدک‌ها می‌توانند تا 1000 فوت طول و 200 فوت عرض داشته باشند. قایق‌های هلی کوچک‌تر اغلب دیده می‌شوند که تنها چند لنج را در آب‌ های داخلی جابجا می‌کنند. علیرغم اندازه، آنها به گونه ای طراحی شده اند که یدک کش خود را به جای بکسل از سمت عقب فشار دهند.

  • یدک کش اقیانوس پیما

الف) یدک کش معمولی: یدک کش معمولی یک یدک کش است که دارای یک model bow است که محموله خود را روی یک یدک کش می کشد. هاوسر اصطلاح دریایی برای کابل فولادی بلند یا طناب فیبر مصنوعی بزرگ است. این یدک کش به طور مستقل عمل می کند و برای بکسل کردن بارهای مختلف مانند بار، کشتی ها، سکوهای نفتی و غیره استفاده می شود. در کنار کشتی یدک‌کش شده یا با بکسل کردن به سمت عقب، همه این ها با استفاده از خطوط و کابل ‌های مختلف در پیکربندی ‌های مختلف به دست می‌آیند. آن ها به طور مهمی به عنوان طرح انتخابی برای نجات و کمک به کشتی های غرق شده و در نجات و بازگشت ایمن کشتی های تخریب شده از دریاهای آزاد شناخته می شوند.

ب) یدک کش notch: این یدک کش یک یدک کش معمولی است که به یدک کشی و هل دادن یک بارج خاص اختصاص داده می شود که معمولاً با توجه شکل و مشخصات آن یدک کش ساخته می شود. یدک کش notch دارای یک چرخنده بکسل بزرگ در قسمت عقب خود است اما نام خود را از بریدگی عمیق تعبیه شده در قسمت عقب بارج گرفته است. این بریدگی دقیقاً به شکل بدنه جلوی یدک کش ساخته شده است و می تواند کاملاً عمیق باشد، تا 90 فوت، گاهی اوقات بیشتر. یدک‌کش به‌خوبی در شکاف بارج قرار می‌گیرد و با استفاده از خطوط مختلف می‌توان آن را محکم محکم کرد تا بارج را با سرعت‌های بسیار بالاتری نسبت به زمانی که در حال یدک‌کشیدن بود، فشار دهد. یدک کش در حین هل دادن ثابت می ماند. در صورتی که دریاها بیش از حد ناآرام می شوند و نمی توانند ایمن رانده شوند، یدک کش فقط خطوط محکم را رها می کند و در حالی که بکسل کش خود را دراز می کند، از شکاف خارج می شود. هنگامی که در آب های آرام تر قرار گرفت، یدک کش می تواند به داخل شکاف مانور داده و فشار را از سر بگیرد.

ج) یدک‌کش و بارج مفصلی (Articulated Tug and Barge): یدک‌کش و بارج مفصلی یا ATB یک شناور با طراحی خاص است که از یک یدک‌کش و یک بارج تشکیل شده است که با استفاده از ماشین‌آلات مخصوص به هم متصل می‌شوند. یدک کش با استفاده از سیستمی از پین های سنگین، گیره ها و یا بالشتک های جانبی به بارج داخل یک شکاف، مشابه قایق notch متصل می شود. ATB همیشه همراه می ماند. از مزایای این سیستم می توان به سرعت، ایمنی و بهینه بودن هزینه اشاره کرد. به عنوان یک واحد، ATB می تواند بسیار سریعتر از یدک کش از سمت عقب فشار بیاورد و استفاده از یک سیستم کوپلینگ بسیاری از خطرات مربوط به وینچ ها و کابل ها را از بین می برد. به نظر مقامات، این واحد به روشی " semi-rigid" جفت شده است و بنابراین، به جای کشتی، توسط قوانین حاکم بر یدک کش ها و بارج ها تنظیم می شود. این باعث می شود ATB یک کشتی ارزان تر برای کارکردن باشد.

د) یدک کش و بارج یکپارچه (Integrated Tug and Barge): یدک کش و بارج یکپارچه یا ITB بدان معنی است که آنقدر محکم در قسمت انتهایی بارج قرار می گیرد که به همان شکل بارج می غلتد و به زمین می خورد. کشتی‌های این دسته نمی‌توانند به‌طور مستقل از بارج فرود آیند، بنابراین از نظر قانونی به‌جای یدک‌کش و بارج، کشتی در نظر گرفته می‌شوند. در نتیجه این طبقه بندی، آن ها توسط مقامات به عنوان کشتی تنظیم می شوند.

بکسل اضطراری کشتی

جمع بندی

کشتی بکسل اضطراری (ETV) باید بتواند به موقع به صحنه برسد، یک خط بکسل را با موفقیت وصل کند و قدرت کافی برای یدک کشی کشتی تخریب شده را به یک مکان امن برای ارزیابی و تعمیر داشته باشد. کنوانسیون ایمنی زندگی در دریا (SOLAS) از جمله ویژگی‌های ساختاری یک کشتی را که برای افزایش ایمنی دریانوردان و استانداردهای تجهیزات حمل شده برای همان هدف در نظر گرفته شده است، توصیف می‌کند. انطباق هر کشتی با این الزامات توسط گواهینامه های ایمنی ساخت کشتی باری و تجهیزات ایمنی کشتی باری تأیید شده است.


ثبت نظر