favicon-96x96

معرفی تمام بنادر شمال ایران

تاریخ انتشار: 27 اسفند 1401 ساعت 20:17 تاریخ آپدیت: 27 اسفند 1401 ساعت 20:17
معرفی تمام بنادر شمال ایران

در ابتدا لازم است که بدانیم به چه مناطقی بندر گفته می شود؟ بندر نقطه ‌ای است در نزدیکی دریا که کشتی ها و قایق ها در کنار آن پهلو گرفته یا لنگر می ‌اندازند تا در آنجا بارگیری کرده یا بار خود را تخلیه نمایند. این مناطق معمولاً با تأسیساتی مانند اسکله و ساختمان و تسهیلات مخابراتی و ارتباطی همراه هستند. محل استقرار این تأسیسات در بندر، بندرگاه نامیده می شود. بندرهای زیبای ایران همیشه جز بهترین گزینه های افراد برای سفرهای درون کشوری است و در تمامی فصول سال مسافران زیادی برای کار، سفر و گردشگری بندرهای بزرگ دریای خزر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می نمایند.

بنادر شمال ایران به خصوص برای هموطنان ساکنان تهران و شهرهای اطراف، مقصد سفری محبوب و خاطره انگیزی است؛ زیرا فاصله زمانی و مسافتی کمی تا این شهرها دارد. البته لازم به ذکر است که افراد در ایام تعطیل و بویژه تعطیلات عید و تابستان، در بنادر شمال ایران ترافیک و شلوغی زیادی را تجربه می کنند که اگر از آن صرفه نظر کنیم مسافت و زمان کمی را در راه خواهند بود. البته مقاصد گردشگری بنادر تنها مختص به شمال نبوده و گردشگران زیادی برای سفر به شهرهای بندری جنوب کشور می روند.

بسیاری از افراد گردشگر، هنگام سفر و انتخاب مقصد به دنبال مکانی هستند که به دریا نزدیک بوده و به همین علت شهرهای بندری را مد نظر قرار می دهند. کشور ایران با توجه به دارا بودن دو راه دریایی در شمال و جنوب، بنادر مختلف و زیادی دارد که در حال حاضر هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند. یکی از دل انگیزترین و متفاوت ترین سفر هایی که می توانید داشته باشید، رفتن به بنادر مهم و زیبای ایران برای تفریح و خرید می باشد. در ادامه به معرفی تمام بنادر شمال ایران می پردازیم.

لیست تمامی بنادر شمال ایران

یکی از مهمترین مقاصد تفریحی، گردشگری و اقتصادی ایران، شامل دریای خزر و شهرهای اطراف آن می باشد زیرا به دلیل داشتن وسعت آبی گسترده، دارای مرزهای مشترکی با سایر کشور ها بوده و ذخایر نفت و گاز بسیاری دارد، که وجود این ذخایر نفت و گاز باعث اهمیت بالای این منطقه گردیده است. در کل سال رفت و آمد های داخلی و بین المللی کشتی های باری و مسافری به سمت دریای خزر درحال انجام شدن است و قایق ها و کشتی های زیادی درحال عبور و مرور در این منطقه می باشند.

اکثر بنادر شمال ایران علاوه بر جاذبه های گردشگری و تفریحی، نقش مهمی در تبادلات تجاری کشور ایران دارد. البته لازم به ذکر است که بنادر شمال ایران در مقایسه با بنادر جنوبی دارای تبادلات تجاری کمتری می باشند، اما همچنان نقش مهمی به عنوان مراکز تجاری شمال کشور دارند. در ادامه به توضیح هر یک از بنادر شمال ایران می پردازیم.

  1. بندر نوشهر واقع در استان مازندران
  2. بندر فریدون کنار واقع در استان مازندران
  3. بندر ترکمن واقع در استان گلستان
  4. بندر امیرآباد واقع در استان مازندران
  1. بندر انزلی واقع در استان گیلان
  1. بندر گز واقع در استان گلستان

 

  • بندر نوشهر

یکی از بنادر در شمال کشور ایران، بندر نوشهر بوده که به عنوان مهم ترین و زیباترین بنادر ایران و دریای خزر قرار داشته و به ویژه در حیطه تجاری و اقتصادی دارای نقش مهمی است. یکی از عواملی که باعث پر رفت و آمد شدن بندر نوشهر می گردد، فاصله نزدیک آن تا تهران است و به خصوص که با داشتن یک فرودگاه؛ امکان رفتن از طریق مسیر هوایی به بندر نوشهر نیز وجود دارد و تنها راه دسترسی شما، فقط مسیر های زمینی نیست. بندر نوشهر مکانی است که کارخانه ها محصولات خود را از آنجا به کشور های همسایه صادر می کنند. بندر نوشهر در فاصله ۲۰۵ کیلومتری تهران قرار داشته و با داشتن جنگل های زیبا، پارک جنگلی سیسنگان و روستای محبوب کندلوس، از مهمترین نقاط گردشگری و سفری شمال کشور می باشد.

مانند سایر بنادر شمال کشور، این بندر دارای بازارهای همیشگی و فعال بسیاری است و شما می توانید تازه ترین میوه ها، ماهی ها و سبزیجات را خرید کرده و از رایحه مطبوع انواع گل ها، میوه ها، سبزیجات و گوشت تازه لذت ببرید! از جاذبه های توریستی و تفریحی بندر نوشهر می توان به سد و دریاچه آویدر، روستای کندلوس، گالری دیدی و رودخانه تنگ دار اشاره کرد. همانطور که می دانید، بندر نوشهر در غرب استان ساری واقع شده است و اگر راجع به جاذبه های بندر نوشهر دوست داشتنی اطلاعاتی ندارید، می توانید با ما همراه باشید. تعدادی از بهترین جاذبه های گردشگری بندر نوشهر عبارت است از: جنگل سی سنگان، بازار سی سنگان، سد و دریاچه آویدر، رستوران کندلوس، موزه گالری دیدی، تنگ دار و غیره.

  • بندر ترکمن

بندر ترکمن، قدیمی ترین بندر ایران، در غربی ترین نقطه استان گلستان واقع شده و در ساحل دریای خزر قرار دارد. بندر ترکمن یکی از قدیمی ترین بنادر دریای خزر بوده و قدمت آن به سال 1306 بر می گردد که در این سال به دنبال سرکوب عشایر در دوره پهلوی و با اهداف نظامی به وجود آمده است. در ابتدا بندر ترکمن با نام بندر شاه شناخته می شد و جالب است بدانید که این بندر قدیمی و زیبا، پایتخت خاویار دنیاست و علاوه بر پنبه فراوانی که دارد، به صادرات خاویار نیز معروف است. ساکنان اصلی این بندر اصالتا مردم ترکمن هستند که فرهنگ مازندران نیز در آن به چشم می خورد. بندر ترکمن به دلیل صنایع دستی، هوای معتدل، اسب ها و روسری هایش شهرت بسیار زیادی دارد. از جمله مکان های دیدنی، تفریحی و گردشگری بندر ترکمن می توان به جزیره آشوراده اشاره کرد که تنها جزیره ایرانی در دریای خزر می باشد.

۴۰ درصد از خاویار کشور از این منظقه تامین می شود و جز تالاب های مهم دنیاست. سایر مناطق گردشگری که حتما در سفر خود باید از آن ها دیدن نمایید، اسکله بندر ترکمن، منطقه حفاظت شده صوفیکم، دوشنبه بازار و روستای قره قاشلی می باشد. از مهم ترین جذابیت این بندر می توان نوع پوشش محلی اهالی ترکمن را نام برد که بسیار خاص و زیباست. همچنین غذاهای محلی خوشمزه و سنتی دارند. بندر ترکمن جاذبه های تفریحی حیرت انگیز و منحصر به فردی دارد که شاید در هیچ کجای کشورمان شبیه اش یافت نشود. به عنوان مثال اگر به اسب سواری علاقه دارید، روستای متفاوت و زیبای قره قاشلی هر ساله مسابقات اسب دوانی جذابی برگزار می نماید. بندر ترکمن دوشنبه بازارهای سنتی و جذابی داشته و برای همه افرادی که به خرید محصولات و صنایع دستی ترکمن علاقه دارند، بسیار جذاب و هیجان انگیز است. البته اسکله بازار و مناطق شکار ممنوع بندر ترکمن نیز از ویژگی های جالب توجه این شهر دیدنی محسوب می گردد.

لیست تمامی بنادر شمال ایران

  • بندر امیر آباد

بندر زیبا و تجاری امیر آباد، در شمال شرقی بهشهر واقع شده و در حدود ۶۰ هکتار از آن به عنوان منطقه ویژه شناخته می شود. به علت موقعیت جغرافیایی و تجاری بندر امیرآباد، احتمالا این منطقه به یک منطقه آزاد تجاری تبدیل شود و گسترش های بیشتری در آن صورت گیرد. بندر امیرآباد به دلیل داشتن ویژگی خاص استراتژیک خود به عنوان حلقه طلایی کریدور بین المللی ترانزیت شمال به جنوب شناخته می گردد. همچنین با داشتن منابع فراروان انرژی، در عرصه بین الملل و اقتصادی نیز نقش مهمی در  اقتصاد کشور دارد. این بندر دارای خط قطار است و سفر با قطار به این بندر امکان پذیر است.

مسیر راه آهن بندر امیر آباد نه فقط برای جابجایی افراد، بلکه برای حمل و نقل مرسولات باری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مناطق گردشگری و تفریحی بندر امیر آباد می توان به تالاب بین المللی میانکاله، مجموعه تاریخی عباس آباد، گورستان تاریخی سفید چاه، باغ شاه، پارک ملت؛ گوهر تپه و مجموعه تاریخی فرح آباد اشاره داشت.

  • بندر گز

بندر گز در میان سواحل زیبای دریای خزر و در نزدیکی جلگه های سرسبز البرز واقع شده است. این بندر در قسمت غربی استان گلستان قرار داشته که بر اساس آخرین تقسیمات کشوری شامل دو بخش بندر گز و نوکنده می گردد.  در گذشته این بندر با نام هاي كناره يا قصه كناره به عنوان ساحل شهر استرآباد شناخته می شد. هم اكنون آثار تاريخي با قدمت چند صد ساله در بندر گز  قابل مشاهده و بازدید است. علت نامگذاری شهر بندرگز، نزدیک بودن به روستای گز است و علت نامگذاری این بندر هم به علت وجود و رشد درختان گز در این منطقه می باشد. زبان غالب مردم این منطقه، طبری مازندرانی بوده و البته زبان های ترکمن و سیستانی نیز در آن جا شنیده می شود. از جمله مکان های دیدنی و گردشگری بندر گز عبارتند از:  آبشار چلم ریز، پارک جنگلی باغو؛ جنگل جهان مورا و سواحل زیبای آن. صنایع دستی موجود در بندر گز گليم‌ بافي، نمد مالي و سوزن‌ دوزي را شامل می شود.

  • بندر انزلی

بندر انزلی یکی از مهم ترین و مشهورترین بنادر کشور و شهرهای استان گیلان است و از نظر گردشگری در صدر لیست بنادر توریستی شمال ایران قرار دارد. شهر انزلی، دومین شهر پر جمعیت استان گیلان بوده است. شهر و بندر انزلی در فاصله کمی نسبت به یکدیگر قرار داشته و این فاصله در حدود ۴۰ کیلومتر می باشد. لازم به ذکر است که اولین و بزرگترین بنادر شمال ایران در سواحل مازندران بندر انزلی به شمار می آید! این بندر در اکثر روزهای سال آب و هوای بارانی دارد و به عنوان پرباران ترین شهر کشور معروف است! این شهر خوش آب و هوا جاذبه های گردشگری فراوانی دارد.

بندر انزلی از چهار طرف خود دارای مرزهای مشترکی با کشور های مختلف است، مرزهای مشترکی با روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان. با اینکه در سواحل بزرگ دریای خزر بنادر مهم و بزرگی وجود دارد؛ با اینحال بندر انزلی یکی از مهم ترین و شلوغ ترین بنادر شمال کشور می باشد. به دلیل این که بندر انزلی در استان گیلان واقع شده و خود استان گیلان از مقاصد مهم گردشگری و تفریحی کشور است، این بندر زیبا نیز دارای جنبه های توریستی و گردشگری مهمی می گردد. در تمام شهرهای شمال ایران بارش های بسیاری رخ داده و معمولا معتدل و مرطوب هستند، بنابراین بندر انزلی نیز همانند سایر نواحی شمالی کشور دارای آب و هوای معتدل و بارانی است. بندر انزلی از سال های گذشته تا بحال با همین نام شناخته می شده و در گذشته نیز یکی از مهمترین مراکز تجاری بین ایران و اروپا بوده است. از جاذبه های توریستی و گردشگری بندر انزلی عبارتند از: تالاب بین المللی انزلی، موج شکن انزلی، بنای حافظیه در انزلی، کشتی تفریحی میرزا کوچک خان جنگی، برج ساعت، موزه نظامی، بلوار ساحلی و دهکده ساحلی.

تالاب انزلی جزایر کوچکی دا در خود جا داده استرو هر ساله زیستگاه جانوارن مختلفی است. پناهگاه حیات وحش سرخانکل که بخشی از تالاب انزلی است به عنوان تنها راه رسیدن به مسیر نیلوفری معروف است و زیستگاه پرندگانی چون غاز، قو، چنگر، مرغابی ها و … است. پل تاریخی غازیان (پل انزلی) برای تردد مردم از شهر انزلی به غازیان افتتاح شد، در زمانی که این دو شهر از هم جدا بودند و امروزه  این پل یکی از جاذبه های گردشگری انزلی محسوب می گردد. برج ساعت یا مناره انزلی در پشت بازار سپه انزلی است و ۲۸ متر ارتفاع دارد و در زمان ناصرالدین شاه به منزله فانوس از آن استفاده می شد.

لیست تمامی بنادر شمال ایران

  • بندر فریدون کنار

این بندر زیبا و محبوب در سواحل استان مازندران و ما بین شهر های بابلسر و محمود آباد واقع شده است. بندر فریدون کنار در لیست بهترین بنادر شمال ایران بوده و با توجه به موقعیت مکانی، در عرصه حمل و نقل دریایی و تجاری، دارای اهمیت نسبتا بالایی می باشد. شهر فریدون کنار از ناحیه شمال به کشور روسیه منتهی شده و از بخش های غربی، شرقی و جنوبی خود با شهرهای محمود آباد، بابل و آمل هم مرز می باشد. شهر و بندر فریدون کنار، پس از چالوس؛ دومین مقصد تفریحی و گردشگری در شمال کشور است. از جاذبه های گردشگری و سفری و تفریحی بندر و شهر فریدون کنار می توان به ساحل ماسه ای به امتداد ۱۰ کیلومتر اشاره کرد که زیستگاه بین المللی درنای سیبری در ایران است. دامگاه پرندگان ازباران و سوته، زمین های شالیزاری، بازار فصلی پرندگان وحشی، باغ پرندگان، پارک ساحلی لاله و پارک جزیره از دیگر نقاط توریستی و دیدنی این شهر زیبا است.

 


ثبت نظر